Ga naar inhoud

Geen geluid via speakers bij bellen via bluetooth


JJM
 Delen

Aanbevolen berichten

Sinds een maand heb ik een Otavia met een Amundsen radio, die in staat is een telefoon via bluetooth te koppelen.

Nu heb ik mijn iPhone gekoppeld en wanneer ik bel functioneert alles, behalve dat ik niks hoor. Het ingebouwde microfoontje werkt wel, want mijn gesprekspartner kan mij verstaan. Ook zie ik mijn telefoonboek via het autoradioscherm. Ik hoor echter niks; wanneer de telefoon overgaat verneem ik geen ringtone en ik hoor mijn gesprekspartner ook niet. Wanneer ik het telefoonvolume via Phone > Setup harder zet, hoor ik wel een ruis uit de speakers komen.

Weet iemand wat er mis gaat?

In de bijgevoegde foto's is de informatie zichtbaar via de radio en een screenshot van de boordcomputer met versie-informatie van de telefoon.

Ben benieuwd of het gemakkelijk te verhelpen is, anders moet ik wellicht met de auto terug naar de verkoper.

 

Informatie Amundsen-radio 3.JPG

Informatie Amundsen-radio 1.JPG

Informatie Amundsen-radio 2.JPG

Version Info Telefoon.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, want via de autoradio wordt alles weergegeven: telefoonboek, gemiste en beantwoorde oproepen, enzovoort. 

Daarnaast kan ik ook gewoon bellen en spreken via de ingebouwde microfoon. Ik hoor alleen zelf niks via de speakers van de auto.

Zelfde is ook het geval bij de LG-telefoon van mijn vrouw. Die verbindt ook gewoon via bluetooth, maar ook geen geluid via de autospeakers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net als Wasmachineman denk ik dat er ergens een instelling niet goed staat. Bij mijn eigen aftermarket radio moest ik bij het instellen ook kiezen welke speaker(s) het telefoongeluid moeten weergeven, en ook het ingestelde volume kiezen (alleen door handmatig het volume te veranderen, wijzig je dit, maar je stelt het standaard volume in bij een telefoongesprek via BT. Er zijn naar mijn idee 2 mogelijkheden, die een grote kans hebben de oorzaak van het probleem te zijn:

  • er is geen speaker gekozen (of een speaker die niet aanwezig is, zoals achterspeakers terwijl je alleen voorspeakers hebt)
  • het telefoonvolume staat op 0, waardoor je niets hoort.

Je kunt proberen als je een telefoongesprek voert, om tijdens dit gesprek het geluidsvolume van de Amundsen op te schroeven. Met een beetje geluk krijg je dan wel geluid, en met nog meer geluk is dat dan direct het referentievolume voor het volgende telefoongesprek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je wel muziek afspelen via Bluetooth? Of heb je die mogelijkheid niet?

Bij een iPhone kan je tijdens het bellen aangeven welk apparaat hij moet gebruiken. Zover ik weet schakel je altijd microfoon+speaker tegelijk. Dat is dus wel wat vreemd.

Verzoek, stel je even voor: http://www.skodaforum.eu/forum/19-wie-ben-ik/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het meedenken en de gegeven adviezen, PC-fre@k, Cordoba, Edk, Wasmachineman en Marco02. Fijn om direct zo geholpen te worden!

Helaas blijkt het euvel toch complexer: ik was vanmorgen bij Skodadealer De Waal in Gorinchem, en daar kregen ze het geluid ook niet hoorbaar via de autospeakers. Zowel via de instellingen op de boordcomputer (schermpje tussen de snelheidsmeter en toerenteller) als via het Amundsen-Phone-Setup-menu lukte het niet om geluid te krijgen... Ondanks dat ik in mijn iPhone had aangevinkt dat ik geluid wilde via Car BT.

Het ingebouwde bluetooth bellen gebeurt via mObridge, zie foto's hieronder van het kastje dat achter de middenconsole zit. De monteur meldde dat mObridge tegenwoordig niet meer geïnstalleerd wordt in Skoda's. Wie heeft ervaring met mObridge? Wat raden jullie mij aan? Nieuw kastje bestellen? Ik weet niet of het daar aan ligt, ik denk het wel...

Enfin, ik zie jullie reacties tegemoet! En PC-fre@k; goed idee, ik zal me even voorstellen via de desbetreffende pagina :-)

 

image.png-2.jpeg

image.png.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die mobridge niet toevallig een eigen zekering ( zwevend ) of vast die defect is ??

Stekker verbindingen geen corrosie of dat dat ze niet goed zijn ingeklikt of dat ze op andere wijze slecht conatct maken ?

En als hij echt ter ziele is , kun je dan niet beter een parrot carkit inbouwen ?

aangepast door EdK
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, PC-fre@k said:

Dan zou een losse parrot goedkoper zijn, al mis je dan wel integratie met je auto.

Hoe bedoel je missen integratie ?
Volgens mij plug je de parrot tussen de iso stekkers van de radio en gaat het mobiele geluid dan gewoon via de speakers van de radio.
Of werkt dat weer niet met VAG radio en navi modules ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat is inderdaad erg prijzig! Toch is het een fraai systeem als je via je Amundsen en boordcomputer alles kunt bedienen. Dat lijkt me toch het grote voordeel van die mObridge. Ik zal de stekkers eens opnieuw inpluggen en inspuiten met vaseline o.i.d. En anders eens via Marktplaats gaan speuren naar een tweedehands mObridge...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar 't is wel opvallend: alles werkt; microfoon, telefoons koppelen, boordcomputerbediening, enz. Alleen geluid dus niet. Dan is het wel zonde om het complete kastje voor EUR 299,- te vervangen. Heeft iemand anders dit soort ervaringen met mObridge? Of heeft iemand anders zo'n apparaatje liggen tweedehands?  

Link naar reactie
Delen op andere sites

59 minuten geleden, JJM said:

Maar 't is wel opvallend: alles werkt; microfoon, telefoons koppelen, boordcomputerbediening, enz. Alleen geluid dus niet.

Het blijft inderdaad vreemd, en je gaat toch steeds denken dat het een instelling of een slechte verbinding ergens is....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het meedenken. Helaas blijkt het ook voor jullie als Skoda-bezitters een onbekend probleem. Toch maar weer even de snoeren loskoppelen en de contacten schoonmaken o.i.d. Klinkt bijna te eenvoudig, deze oplossing. Het ligt ook niet aan de speakers van de auto, aangezien radio en media wel gewoon geluid geven. Dat lijkt het toch dat ingebouwde mObridge-apparaatje te zijn. Weet iemand of daar ook zekeringen o.i.d. inzitten die te vervangen zijn? Als ik er een schroevendraaier insteek, vervalt eventuele garantie natuurlijk sowieso :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er een eigen zekering op unit zelf zit dan zou deze aan buitenzijde zichtbaar moeten wezen.
 

Punt is dat het probleem dat je hebt niet veel voorkomend zal zijn en derhalve zijn er dan ook weinig mensen die kunnen helpen in trant van sprekend uit eigen ervaring.
Ikzelf heb geen VW navi met carkit maar van Zenec die goedkoper is en eigenlijk alle functies die een orginele unit heeft ook op de Zenec zitten.

En de carkit die hierin zit ingebouwd heeft een standaard fabrieks volume in het menu.
En die is standaard nogal zacht.
Maar voor ik er achter kwam waar deze instelling zat had ik al meerdere telefoontjes ontvangen met minimale geluidssterkte>
En dat kon ik alleen luider zetten als ik een telefoongesprek had.

Dus indien je dit nog niet hebt geprobeerd , bel met een tweede telefoon je GSM die is aangemeld en gekoppeld met je carkit en zodra de verbinding is gemaakt ( je hebt opgenomen ) draai dan eens aan je volumeknop van je navigatie unit.

Misschien dat het probleem daarin zit ???

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Mensen, ik vroeg mij het volgende af:

Elke dag worden er auto's in de prak gereden en komen deze (lease-)auto's bij een sloperij terecht. Dan zou er toch een tweedehandsmarkt moeten zijn waarin deze mObrigde-kastjes te koop aangeboden worden? De opvolger van het kastje dat ik hierboven op de foto heb gezet (February 25) is de "M2 Connect Can" (importeur Deynos) en die kost EUR 399,-

Misschien heeft iemand nog zo'n kastje liggen die ik voor minder dan deze nieuwprijs kan overnemen? Of misschien weet iemand een tweedehandscircuit voor dit soort inbouwapparatuur.

Bedankt! 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe