Ga naar inhoud

Seat Leon ST Style Connect 1.4TSI ACT DSG-7


MarcoO2
 Delen

Aanbevolen berichten

13 uren geleden, MarcoO2 zei:

Nou, ik had de shortleasert inmiddels alweer om mogen ruilen, maar... op de één of andere manier is de lucht behoorlijk weggetrokken. Geen idee wat het geweest is. Zou bijna de sigarenrokende chauffeur die 'm kwam brengen verdenken... ? Omdat de Golf me op zich prima bevalt (de meeste shortleasers zijn een stuk minder), blijf ik er gewoon in doorrijden: als het alsnog irriteert, ruil ik ;m gewoon alsnog om.

Jij beschikt over vermogen. Het vermogen om prima tevreden te zijn met auto's met telkens minder vermogen.  ?   

Valt er echt zo goed te leven met een 1.0 in toch niet een heel lichte auto?   

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahaha... ik ga het ervaren. 

Punt is dat ik eigenlijk geen keus had... want de leuke benzinemotoren zijn er gewoon niet meer, en daarnaast is het leaseregkement behoorlijk ingeperkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach die 1,0 3 cilinder motoren vallen best mee hoor.
Heb zelf dan welliswaar een software update bij VAG Techniek gedaan om de motor net wat soepeler te laten rijden..
Stage 1 had hiervoor ook gekund maar had weer meer euries gekost..
En ach Marco begint ook wat op leeftijd te raken met zijn 2 telgen en daardoor zullen zijn wilde haren ook al veranderen in grijze haren en dus bedeesder hierdoor worden.
En voordat jullie over Menno beginnen en zijn verlaging en tuning...... die is bezig met zijn tweede jeugd...?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Grote vraag is voor mij een beetje wanneer ik een Octavia moet halen voordat de 1.5 tsi daarvoor niet meer te verkrijgen is of opeens exorbitant duur gaat worden. Die milieu-eisen worden steeds strenger, en op een gegeven moment ben je te laat. Ik weet alleen niet wanneer dat punt ergens is. Voor nu ziet het er allemaal nog prima uit, betaal je ietsje meer en heb je 150 pk, wat mij voldoende lijkt, en de 1.8 eigenlijk overbodig maakt.  

Punt is dat de Fabia wat klein begint te worden voor de vakantie. Maar ja, dat is wel echt alleen voor de vakantie. En ook alleen voor vakanties waarbij de tent mee moet. En van mij hoeft die tent eigenlijk niet zo nodig mee. Maar daar denkt de vrouw dan weer anders over. Wellicht kan je van de meerkosten van zo'n Octavia elk jaar ter plekke een tent kopen en na afloop in de kliko douwen. Zo bezien is het het eigenlijk ook niet echt waard. Als Canon nou eens een camera met sensorstabilisatie zou uitbrengen, dat zou meteen wat lenzen schelen die ik alleen meeneem voor de beeldstabilisatie. Dat zou ook weer schelen.  Komende zomer hoeven er geen wandelwagens buggies etc. meer mee, dus dat scheelt ook. Maar alle zitplaatsen zijn bezet, er is niet meer een stuk bank die je lekker kan volproppen met tassen, en dat is toch even wennen...... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, EdK zei:


En voordat jullie over Menno beginnen en zijn verlaging en tuning...... die is bezig met zijn tweede jeugd...?

Ja, je moest eens weten. Hoewel het voor mij nog lang geen inruil tijd is (auto is nu iets van 17 mnd met 34000 km), ben ik alweer druk aan het fantaseren over een opvolger. En dat schiet alle kanten op. Soms denk ik aan een Polo GTI of Clio RS, als jonge occasion dan. Lijkt me erg leuk, maar vrees dat het alleen maar frustratie oplevert als je niet elke week een prent wil scoren. Daarnaast, het verbruik speelt dan ook een negatieve rol vergeleken met nu. En ja, dat motortje is eigenlijk wel  pittig genoeg, met de stage 1 tuning. 
Scala dacht ik ook aan. 1.5 gaat zeker te duur worden, dus dan een 1.0 indien die met DSG komt (in Duitsland vooralsnog niet) en budgettair haalbaar. 
En door de review bij de buren van de nieuwe Focus door Sitechris, ben ik ook op dat spoor gezet. Zou dan ook een jonge occasion moeten worden tzt. 

  

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Skoody Boo zei:

Punt is dat de Fabia wat klein begint te worden voor de vakantie. Maar ja, dat is wel echt alleen voor de vakantie. En ook alleen voor vakanties waarbij de tent mee moet.

Tsja, ik lees dit soort dingen wel vaker !
Ook in de trend van we moeten een grotere en zwaardere wagen hebben omdat we 4 weken van t jaar een sleurhut mee moeten hebben.
Ik zelf denk dan altijd, wat zijn de extra kosten tov van de rest van het jaar wat ik dus uiteindelijk te veel uitgeef ?
En dan kan het in algemeen stukken goedkoper zijn om voor die 3 a 4 weken per jaar een grotere wagen te huren.
Of zoals ik onder collega's wel zie gebeuren dat de ene collega in de Caddy van en andere collega gaat rijden zodat die met zijn transporter en sleurhut op pad kan...
Maar goed dan moet je die mogelijkheid hebben en ook nog de werkgever mee hebben dat deze daar mee accoord gaat..

Maar goed dat is een afweging en waar je niet alleen de zeggenschap over hebt....

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Skoody Boo En een Fabia met dakkoffer en/of bagagewagen? Dan heb je de rest van het jaar geen extra kosten, als je tenminste die bagagekar ergens kan stallen. Anders is misschien een vouwwagen nog een optie: dan kun je veel spullen daar al in stoppen. Nu heb je toch nog een Fabia II? Een Fabia III is ietsje groter maar niet veel, maar een O3 is dan weer een flinke stap in afmetingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Cordoba zei:

@Skoody Boo En een Fabia met dakkoffer en/of bagagewagen? Dan heb je de rest van het jaar geen extra kosten, als je tenminste die bagagekar ergens kan stallen. Anders is misschien een vouwwagen nog een optie: dan kun je veel spullen daar al in stoppen. Nu heb je toch nog een Fabia II? Een Fabia III is ietsje groter maar niet veel, maar een O3 is dan weer een flinke stap in afmetingen.

Bagagewagen of vouwwagen beperkt de snelheid en daarmee de actieradius te veel.   Dakkoffers......  hou ik niet van.   Ik heb 1 keer een lange rit met zo'n ding gereden en toen was ik er gelijk al helemaal klaar mee. Dat geluid is zo irritant, zeker op de lange duur.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

"veiligheid en stabiliteit"......   Ik weet niet of een trekhaakkoffer op een Fabia nou heel stabiel gaat zijn. Dat wordt allemaal wel gewicht een aardig eindje bij de achteras vandaan.  Maar het is wel een te overwegen optie, want het scheelt vast enorm in de herrie t.o.v. een dakkoffer. 

SuperB.....  tja, als er nou een vakantieoplossing is om de Fabia braaf naar de 3 ton te rijden dan is het wellicht beter om de Octavia maar over te slaan. ? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, Skoody Boo zei:

 Ik weet niet of een trekhaakkoffer op een Fabia nou heel stabiel gaat zijn.

Tsja dat licht maar net wat je er in gaat stoppen !
Als je er een MUD aardappels en 2 hele kazen in doet dan zou ik achterwiel aandrijving op je Fabia laten bouwen
Maar als je daar alle lichte spullen in doet dan kan dat gerust.
Maw is maar hoe je de boel stapelt...


Was vloegel met me motorfiets vakantie''s net zo.
Duo passegier kreeg 1 zijkoffer waar haar spullen inkonden en niet meer
De rest ging op de bagage drager en de tanktas had alle lichte spullen om niet topzwaar te zijn in bochten.
Maar betrap mezelf er ook wel op dat je in de wagen steeds meer mee gaat nemen of probeert mee te nemen.
Maar zoals met de motor had duopassegier en ikzelf één zijkoffer voor prive spullen en de rest voor algemeen
En ondanks beperkte kunnen meenemen kom je er achter dat je alsnog dingen meehebt die je niet hebt gebruikt...
En als de kinderen nog korte benen hebben kun je op de grond achter de stoelen ook nog dingen kwijt
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, EdK zei:

Tsja dat licht maar net wat je er in gaat stoppen !
Als je er een MUD aardappels en 2 hele kazen in doet dan zou ik achterwiel aandrijving op je Fabia laten bouwen
 Maar als je daar alle lichte spullen in doet dan kan dat gerust.


 Maw is maar hoe je de boel stapelt...


Was vloegel met me motorfiets vakantie''s net zo.
Duo passegier kreeg 1 zijkoffer waar haar spullen inkonden en niet meer
 De rest ging op de bagage drager en de tanktas had alle lichte spullen om niet topzwaar te zijn in bochten.
Maar betrap mezelf er ook wel op dat je in de wagen steeds meer mee gaat nemen of probeert mee te nemen.
Maar zoals met de motor had duopassegier en ikzelf één zijkoffer voor prive spullen en de rest voor algemeen
En ondanks beperkte kunnen meenemen kom je er achter dat je alsnog dingen meehebt die je niet hebt gebruikt...
En als de kinderen nog korte benen hebben kun je op de grond achter de stoelen ook nog dingen kwijt
 

Ja, die gewichtsverdeling valt natuurlijk prima mee te spelen. Ik kan me echter wel herinneren dat mijn Renautje Clio (versie 2 geloof ik) met een fietsendrager en 2 fietsen boven de 140 wel heel raar ging schudden.  Wat dat betreft ben ik er toch een beetje beducht voor wat zo'n trekkoffer, want een Fabia heeft niet echt heel sterke achterveren en het hangt van zichzelf al behoorlijk over.  Ik rij op vakantieritten 160. Daar kan een keer 150 van worden gemaakt, maar als het boven de 120 of 130 bijvoorbeeld al gaat schudden is wel echt een no go. 

Ruimte bij de benen is al lang in gebruik bij ons. We zijn inderdaad ook wel meer gaan meenemen. Maar ja, dat wil ik gewoon ook wel.  

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, Skoody Boo zei:

We zijn inderdaad ook wel meer gaan meenemen. Maar ja, dat wil ik gewoon ook wel.  

Even ter info voordat we mekaar verkeerd begrijpen, een ieder neemt mee wat hij wil hoor !
Maar ik wilde hiermee alleen mijn kant van laden laten zien en wat ik mee neem.
En ik heb buren die zijn echt extreem, daar heb ik wel eens tegen gezegd dat ze beter het huis los konden zagen een trekstang aan de gevel monteren zodat ze met hun huis achter de Golf5 op vakantie naar texel konden gaan.
Die hadden de Golf geladen en de sleurhut werd volgestouwd, dan werd dat naar Texel gebracht en dan kwam hij nog eens terug en dan werd er nog een aanhanger aan de golf gekoppeld en ging hij een tweede maal naar texel
En ja met zijn tweetjes en hun zoon.....

Maar goed als jij de camera (s) en lenzen allemaal mee wil nemen is natuurlijk de kofferbak al half vol......?

aangepast door EdK
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, we begrijpen elkaar prima volgens mij ;). 

Kijk, ik kan best zonder een aantal dingetjes, en het is ook niet erg om eens na te denken wat je nou echt nodig hebt, maar daar zit voor mij ook ergens wel weer een grens aan. Als ik daar te veel over na moet denken is de lol er af, dan moet er linksom of rechtsom gewoon meer ruimte gecreëerd. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet zeggen dat deze "tussen-Golf" me prima bevalt. OK, het is met z'n 1.6TDI net een trekker als'tie start, en die handbak ruil ik ook met liefde weer in voor de DSG, maar verder is het een prima bakkie. Er zijn twee dingen die ik graag anders zou zien: 
 
1) de electronische handrem, daar moet ik echt aan wennen. Wat ik logisch zou vinden, is dat'ie er in ieder geval op zou gaan als de sleutel uit het contact wordt gehaald. Ik ben gewend om de auto in P te parkeren en gebruik de handrem zelden. Nu moet ik er echt bewust aan denken. Als het dan toch elektronisch gaat, maak dan ook gebruik van de mogelijkheden zou ik denken. 
2) de cruise-control. Als ik op de cruise-control rijdt en bijvoorbeeld de afrit nader, schakel ik terug om af te remmen op de motor. Als de CC erop staat, blijft'ie echter gewoon actief, ook na het (terug)schakelen. Dat leverde in de gladheid gevaarlijke situaties op: daar waar ik juist rustig op de motor wilde remmen en dus terugschakelde, gaf de auto vanzelf juist weer gas zodra ik de koppeling op laat komen. Met als gevolg dat ik alsnog harder moet remmen. Bij gladheid natuurlijk zeer ongewenst. Ik zou de CC willen laten vervallen bij terugschakelen, maar kan dat volgens mij nergens instellen. 
aangepast door MarcoO2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja de nieuwe CC
Op de Fabia heb ik het ook en de eerste weken heb ik hier best aan moeten wennen dan hij bij opschakelen en terugschakelen vanuit CC rijdend de CC dus inderdaad aan blijft en je dus echt de rempedaal of het tuimelschakelaartje moet schakelen.
Daar ik vroeger nog wel het koppelings pedaal in drukte om cc uit te schakelen werkt dit nu ook niet meer !
Een vooruitgang of een nadelige verbetering ?
Eerste 2 weken had ik er problemen mee en bleef ik drukken op cc inschakelen als ik opschakelde.
Nu na een ruim jaar met de Fabia rijdend ben ik er geheel aan gewend en heb ik me manier van rijden er ook op ingesteld.
En jou probleem had ik me eerste 2 weken in kunnen vinden, helaas nu niet meer dit vanwege dat ik er nu mee lees en schrijf.

Dus tsja geen DSG nemen en lekker blijven op manual schakelen en je leert er ook mee lezen en schrijven...

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, MarcoO2 zei:
Ik moet zeggen dat deze "tussen-Golf" me prima bevalt. OK, het is met z'n 1.6TDI net een trekker als'tie start, en die handbak ruil ik ook met liefde weer in voor de DSG, maar verder is het een prima bakkie. Er zijn twee dingen die ik graag anders zou zien: 
 
2) de cruise-control. Als ik op de cruise-control rijdt en bijvoorbeeld de afrit nader, schakel ik terug om af te remmen op de motor. Als de CC erop staat, blijft'ie echter gewoon actief, ook na het (terug)schakelen. Dat leverde in de gladheid gevaarlijke situaties op: daar waar ik juist rustig op de motor wilde remmen en dus terugschakelde, gaf de auto vanzelf juist weer gas zodra ik de koppeling op laat komen. Met als gevolg dat ik alsnog harder moet remmen. Bij gladheid natuurlijk zeer ongewenst. Ik zou de CC willen laten vervallen bij terugschakelen, maar kan dat volgens mij nergens instellen. 

???  Als je alleen de koppeling intrapt hoort de CC er al af te gaan toch? Is dat niet gewoon een defect? 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

41 minuten geleden, Skoody Boo zei:

Als je alleen de koppeling intrapt hoort de CC er al af te gaan toch?

bij de nieuwe versie CC dus niet meer.
Als je in je 3e versnelling al bv op 80Km zit dan kun je doorschakelen naar 4 en 5 zonder dat de cc uitschakeld en rij je dus in cc gewoon met 80 door in je 5e versnelling..
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

43 minuten geleden, Skoody Boo zei:

???  Als je alleen de koppeling intrapt hoort de CC er al af te gaan toch? Is dat niet gewoon een defect? 

Dat zou je wel verwachten, maar is dus niet meer zo. Wat mij betreft een designfout, want CC en schakelsitiaties horen niet bij elkaar. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, MarcoO2 zei:

Dat zou je wel verwachten, maar is dus niet meer zo. Wat mij betreft een designfout, want CC en schakelsitiaties horen niet bij elkaar. 

Het overgrote merendeel in ieder geval niet.  En het is zeker vervelend als je wilt remmen op de motor.  Maar misschien valt er aan te wennen? Als je wilt remmen in dezelfde versnelling dan moet je ook CC zelf afzetten, een andere versnelling verandert alleen de mate waarin je afremt. 

Het lijkt me wel bloedirritant als je achter zoiets moet komen in de sneeuw in elk geval.  Gisteravond was het opletten geblazen, al was dat niets vergeleken bij vorige week dinsdag.....  Ik ben braaf binnendoor gegaan wat de navi zei, maar dat is bij sneeuw niet per sé de beste strategie.....   na een tegenligger weer de weg opkomen zonder door te schieten naar de andere berm was best een uitdaging.  Twee keer van die "pfiew-de-auto-gaat-weer-rechtuit- maar-hoe-staat-m'n-stuur-eigenlijkmomenten" gehad.  

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Marco, kon je de Seat dan parkeren in D, én de sleutel uit het contact halen? Vroeger met bedrijfsCaddy een poos zitten klooien om de sleutel er uit te krijgen, bleek niet te gaan omdat de DSG niet in N of P stond.

Wat de elektronische handrem betreft: ik heb in totaal 9 dagen met een Leon met handbak en electronische handrem gereden en vond het niet echt fijn: je kunt aan de stand van de handrem niet zien of ie er op staat, en het is alles of niets. Een beetje afremmen of bijvoorbeeld gecontroleerd van een helling afrollen is niet mogelijk met alleen de handrem.

 

@Skoody Boo Hier niet zo'n last dat de auto niet in het spoor te houden was, maar wel van alle malloten onderweg: alle verkeer reed wat zachter en met meer tussenruimte, maar dan de onnozelen die de auto er dan pal voorgooien alsof het niet plaatselijk glad was. Toppunt was gistermorgen een jochie op de fiets, stond netjes te wachten om over te steken, en steekt pal voor me over, omdat ie me blijkbaar niet gezien had door zijn veel te grote capuchon. Met remmen tot op het randje ABS, en dankzij de verse AllSeason banden kon ik de voorruit heel houden, maar een auto met iets mindere banden had z'n capuchon op de voorruit gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe