Ga naar inhoud

Fabia (2015) start/stop faling


Emmy
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo Forum!

 

Sinds april 2015 ben ik de trotse eigenares van een nieuwe Fabia.  B)

 

Ondertussen al probleemloos 13000 km afgelegd.

 

Paar weken geleden echter stond ik aan een verkeerslicht. Zoals geleerd bij de ecodriving cursus van Skoda gebruik ik mijn start/stop enkel bij langer stilstaan dan 4 seconden.

 

Ook hier stond ik een half minuutje stil. Bij groen licht schakelde ik in eerste versnelling, motor startte en sloeg opnieuw af.

Dit herhaalde zich 3 of vier keer. Er gingen geen lampjes branden en er was geen signalering van een probleem. Hij sloeg gewoon meteen af.

Ik had er net 40km autosnelweg opzitten dus koud had de motor niet (in dat geval slaat de motor zelfs niet af).

 

Ik heb toen mijn vier richtingsaanwijzers opgezet (stond links voorgesorteerd 8-) ) en ben ondertussen blijven proberen, ik denk dat bij poging vijf de motor opnieuw bleef draaien en ik kon doorrijden.

 

Sindsdien heb ik mijn start/stop eigenlijk niet meer durven gebruiken. 

 

Ik wil dit ook niet meteen gaan melden aan de garage, misschien jagen ze mij onnodig in de kosten.

 

Vandaar mijn idee om het eens aan jullie te vragen: zijn er mensen die reeds hetzelfde hebben meegemaakt?

 

 

Ik ben nu van plan om het systeem te testen als ik niet te ver van huis ben. En te kijken of het in de toekomst nog faalt en om te kijken of het erger wordt.

aangepast door Emmy
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja wagen van 2015 dus nog dik in de garantie, dus kosten krijgen van de dealer is hier geen spraken van !

Denk zo dat men je wagen even aan de uitleeskabel moet hangen om te kijken wat de boordcomputer voor fouten heeft opgeslagen.

 

Want het is inderdaad niet normaal wat je hier omschrijft en kan niet anders dat het een garantie verhaal moet worden...

 

 

Ps: zoals Wasmachineman al aangeeft, stel je even voor in Wie ben ik !!

Is wel zo beleefd naar de leden toe

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals EdK al aangeeft: terug naar de dealer, dat moet gewoon garantie zijn. Wat de vraag betreft: er zijn heel wat parameters die het stop/start systeem beïnvloeden, maar als de parameters niet aan de eisen voldoen, werkt het start/stop systeem niet, en moet de auto reageren als een auto zonder stop/start systeem, en de motor voor het stoplicht moet dus gewoon blijven draaien.

 

Mijn vermoeden is dus dat het niet het start/stop systeem is, maar iets anders, bijvoorbeeld een probleem met de chipcode in de sleutel, dat kan in de sleutel zitten, maar ook in de leesring van het contactslot. Zorg dat je volgende keer ook de reservesleutel bij de hand hebt, en probeer als ie dan weer afslaat bij starten opnieuw te starten met de reservesleutel. Start ie dan wel direct, is de kans groot dat het in de codering van de gewone sleutel zit.

(hoewel ik van anderen wel eens gehoord heb, dat je dan een oranje symbooltje te zien krijgt op je dash, als de startblokkering ingrijpt)

aangepast door Cordoba
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Hoi,

 

Even een recap over dit probleem.

Sinds mijn start stop niet meer werkte aan dat rode licht gebruik ik hem ook niet meer.

Bij het klein onderhoud heb ik het probleem gemeld bij Skoda maar zij vonden niets. Bij skoda zeiden ze "zeker blijven start stop gebruiken, dan komt het probleem mss terug". Hallo! Ik ga heus niet nog eens ergens aan een groot kruispunt de boel staan blokkeren hoor. :)

 

Ondertussen heb ik het wel nog eens meegemaakt dat ik iemand ging oppikken en ik na 15 minuten wachten opnieuw wou starten. Het starten lukte echter niet. 

Foutmeldingen heeft hij ook niet.

En ik heb het vandaag weer zitten gehad. Ik rij lekker richting de stad achter cadeautjes. 40 minuten later ofzo kom ik terug aan de auto. Motor is nog niet volledig afgekoeld en buiten is het ongeveer 0°C. Ik denk dat de motor pas bij poging 8 of 10 weer aansloeg.

 

Dit is zo'n irritant probleem. Ik heb het trouwens ook nog nooit zelf kunnen uitlokken.

 

De motor demarreert maar slaat niet aan. Tot nu toe enkel bij een warme motor. Met het nodige geduld en x-aantal herstart pogingen lukt het plots wel weer.

Vader denkt dat hij geen brandstof (diesel) krijgt.

Kan het dat de skoda fabia (2015) verschillende start scenario's heeft? 1 bij koude en 1 bij warme motor (cnf. start stop)? Er loopt precies soms iets mis met warm starten.

Ik heb de geluiden van het afslaan en het correct starten eens opgenomen. Ik probeer deze nog online te krijgen.

 

Dus +43000km en drie keren faling bij warme start..........

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden, Emmy said:

Foutmeldingen heeft hij ook niet.

Deze zijn in principe alleen bij de dealer uit te lezen of je moet zelf een VAGCOM (VCDS) kabel hebben.
Maar goed je rijd nu met uitgeschakelde startstop en hebt dus eigenlijk nu last van start problemen.

En deze worden toch uiteindelijk vanuit de software ( boordcomputer ) gegenereerd aan de hand van dat deze verkeerde waardens oid vanuit de sensoren krijgt.
Derhalve zou ik toch weer bij de dealer langsgaan met het probleem, want laat je het nu op je beloop gaan dan sta je straks als je NET uit de garantie bent voor een grote financieele tegenslag aan te hikken.

Dus lijkt me zeker belangrijk dat je terug gaat met het probleem en het weer bekend maakt en laat oplossen !
En als het de monters het niet lukt dat het een probleem is dat al in de garantie liep en dat zij niet goed opgelost hebben tot heden, dus mocht men met een rekening komen na je garantietijd dat je een stok hebt om mee te slaan om niet te betalen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn (oude) Fabia uit 2011 had het probleem dat hij juist niet uit ging, simpelweg omdat de accu te leeg was. Ik reed in die periode voornamelijke korte stukjes, maar wel gewoon de airco aan e.d.

Normaal zou hij dus niet uit moeten gaan als je accu het niet zou trekken, maar toch zou ik je accu eens laten doormeten (kan volgens mij ook via de ANWB).

Dingen die ook weleens vervelend kunnen zijn

  • Bougies, incl. kabels? (start eens in het donker met de kap open om te zien of de kabel 'lekt')
  • Startmotor?

En zou inderdaad ook weleens een logje van de wagen willen zien, bijna alles komt daarin terug. Zelfs dingen die bij gebruik helemaal geen probleem geven. Evt. kan ik (of een ander met VCDS) hem ook voor je uitlezen onafhankelijk van de dealer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe