Ga naar inhoud

Dieselgate: wat als jouw Volkswagen, Audi, Seat of Skoda aangepast moet worden?


Snelle
 Delen

Aanbevolen berichten

De daar omschreven methode is blijkbaar een andere manier om in de sjoemelstand te komen. Ik weet niet waar MacManiac zich op baseert in die post. Sowieso is de daar omschreven methode zowel bij de testrun als bij een normale rollenbankrun niet gebruikelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Volkswagen: "Softwareaanpassing en eventueel kleine technische aanpassing volstaan"

23-11-15, 14.22u - Bron: Belga

Een softwareaanpassing en eventueel een kleine technische aanpassing zullen volstaan voor de dieselwagens van het merk Volkswagen die in België betrokken zijn bij het schandaal met de sjoemelsoftware van het Duitse autoconcern Volkswagen (VW). De aanpassingen zijn wel verplicht. Dat heeft Sven Kunath, verantwoordelijk voor de verkoop van het merk Volkswagen in Zuid- en West-Europa, gezegd in de bijzondere Kamercommissie over het dossier "dieselgate".

Voor de wagens uitgerust met 1,2 liter en 2,0 liter dieselmotor volstaat een softwareaanpassing om de wagens aan te passen aan de normen. De wagens uitgerust met een 1,6 liter dieselmotor zullen een softwareupdate en een kleine technische aanpassing krijgen, zo luidt het.

Zo'n softwareupdate zal ongeveer een uur in beslag nemen, over de technische aanpassing is er nog geen precieze info. Het Duitse Wirtschaftswoche berichtte vorige week dat het zou gaan om "een sensor van 10 euro" die in de luchtfilter zou worden ingebouwd. VW wil dit vooralsnog niet bevestigen, de gesprekken met de bevoegde Duitse autoriteit (KBA) zijn hierover immers nog aan de gang.

Vervangwagen
SHARE

VW zal voor klanten die dit wensen ook aanbieden om de wagen thuis te gaan ophalen en weer terug te brengen na de ingreep

 

Klanten met een betrokken wagen kunnen die kosteloos laten aanpassen en hebben recht op een vervangwagen. VW zal voor klanten die dit wensen ook aanbieden om de wagen thuis te gaan ophalen en weer terug te brengen na de ingreep, aldus Kunath.

Kunath maakt zich ook sterk dat de aanpassing van de wagens geen gevolgen zal hebben op hun restwaarde. "Na de aanpassing zullen deze auto's de normen voor 100 procent respecteren. Er zullen geen gevolgen zijn op langere termijn." Ook op de prestaties van de wagens zou er geen impact zijn door de aanpassing.

Verplicht

Klanten zullen wel verplicht zijn om de aanpassingen te laten doen, ook al wensen ze dit niet. Zodra VW duidelijkheid heeft van de KBA, zal de autobouwer de betrokken klanten aanschrijven om hun wagen binnen te brengen.

Op de vraag wie binnen VW verantwoordelijk is voor het milieuschandaal, wilde Kunath alleen kwijt dat de onderzoeken aan de gang zijn. "We moeten evenwel onze bedrijfscultuur in vraag stellen", aldus Kunath. "Daar gaan we ook aan werken."

Midden september brak het schandaal uit, waarbij VW sjoemelsoftware in dieselwagens installeerde, die de emissiewaarden van stikstofoxiden manipuleert. De emissiewaarden kwamen onder testomstandigheden daardoor een stuk lager uit dan tijdens reële verkeerssituaties. VW heeft alleen al voor de technische maatregelen 6,7 miljard euro opzij gezet.

6.000 Belgische wagens bij tweede schandaal met CO2-waarden

In België zijn ongeveer 6.000 wagens van het Duitse autoconcern Volkswagen (VW) betrokken bij het schandaal rond CO2-emissiewaarden dat VW zelf opbiechtte. Dat heeft Denis Gorteman, CEO van D'Ieteren Auto, de invoerder van de merken van het VW-concern in België, vandaag gezegd tijdens een bijzonder Kamercommissie rond "dieselgate", het milieuschandaal rond de NOx-emissiewaarden bij VW dat midden september uitbrak in de VS.

D'Ieteren had begin november de verkoop van voertuigen betrokken in het tweede schandaal rond de CO2-waarden opgeschort, maar maakte vrijdag bekend die schorsing van de verkoop weer op te heffen. Het gaat om modellen van Volkswagen, Audi, Skoda en Seat.

De onregelmatigheden rond de CO2-uitstoot zijn niet technisch van aard, waardoor er ook geen technische ingreep zal volgen. De CO2-uitstoot en het brandstofverbruik van deze voertuigen bij dagelijks gebruik blijven dus ongewijzigd.

De eventuele belastingmeerkosten die voor de klant zouden voortkomen uit het CO2-schandaal, zal VW op zich nemen, zo beloofde de autobouwer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
On 10/19/2015 at 22:50, Skoody Boo said:

 

Iedereen die z'n auto laat tunen heeft daarmee al "het risico genomen" (lees: voor lief genomen) dat z'n wagen niet zo milieuvriendelijk is als voor de tuning.

Het aanpassen van de velden die de rijeigenschap van de auto beinvloeden heet TUNEN. De meesten kiezen voor een tuning op vermogen. Door het schandaal wordt er getuned op uitstoot. Het tunen op uitstoot heet inderdaad een ECO-tuning. En iedereen weet dat een ECO-tuning en een tuning op vermogen elkaars tegengestelde zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mercedes: kou veroorzaakte grote stikstofuitstoot

Vandaag, 18:04
EPA

TNO onderzocht vorig jaar de stikstofuitstoot van zes dieselauto's en toen bleek dat de meeste auto's aanzienlijk meer uitstoten dan toegestaan. Na een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur, zijn nu ook de merken bekend.

In een reactie laat Mercedes, dat als slechtste uit de test kwam, weten dat de kou tijdens het onderzoek de boosdoener is. "Een analyse heeft aangetoond dat afwijkende praktijkcondities hebben geleid tot afwijkende emissies. In dit geval gaat het om voor testdoeleinden opmerkelijk lage buitentemperaturen." 

Volgens de fabrikant werkt het systeem in de auto dat de uitstoot moet beperken niet bij de lage temperaturen. 

Rollenbank

Twee andere merken, BMW en Peugeot, stellen dat een auto zich op een rollenbank nu eenmaal anders gedraagt dan op de weg. Opel pleit voor een testmethode die mensen het reële verbruik van een auto toont. Ook Mercedes hoopt dat er snel een "meer praktijkgeoriënteerde testmethode" komt. Een woordvoerder van Audi wil inhoudelijk niet reageren. 

De auto's de TNO heeft onderzocht zijn twee Opel Zafira’s, een Peugeot 308, een Mercedes Benz C-Class 220, een Audi Q7 en een BMW 530d. Met uitzondering van de BMW stoten ze allemaal veel meer uit dan is toegestaan.

Lees hieronder de volledige reacties van de fabrikanten:

Mercedes

"In algemene zin is het niet ongebruikelijk dat er verschillen zijn tussen laboratoriumtestresultaten en praktijkresultaten op de weg. De tot nu toe gehanteerde testmethodes voor de toelating van een voertuig op de weg zijn in de basis al heel erg oud (bijna 40 jaar) en overheden, wetenschappers en auto-industrie zijn al jaren bezig om een adequate testmethode te ontwikkelen. Momenteel wordt in Europees verband hard gewerkt aan de totstandkoming en spoedige introductie van een meer praktijkgeoriënteerde testmethode waar Daimler zich ook voor inspant. We spreken dan over Real Driving Emissions (RDE), vastgesteld met het de Portable Emission Measurement System (PEMS) waarvan de meetmethodiek met randvoorwaarden op dit moment in de laatste staat van ontwikkeling is. Doelstelling is natuurlijk om de praktijkemissies, waaronder de NOx-emissies verder te verlagen. We verwachten dat deze meetmethodiek binnen redelijke periode wordt geïntroduceerd en onderdeel gaat uitmaken van de toelatingseisen van voertuigen op de weg. 

Breng graag onder de aandacht dat Daimler AG, het concern waartoe Mercedes-Benz behoort, vele miljarden euro’s investeert in het zuiniger en schoner maken van haar personenauto’s, bedrijfswagens en bussen. Daar hebben we ook een naam hoog te houden. In dat verband noem ik graag de volledig elektrische auto’s (batterij-elektrisch en waterstof), (plug-in)hybrides en auto’s met efficiënte en schone verbrandingsmotoren. Alle in Europa, dus ook in Nederland toegelaten auto’s voldoen aan de geldende wettelijke normen. Daar is géén twijfel over. Dat blijkt ook uit de rapportage van TNO. 

Met betrekking tot de door TNO geteste voertuigen volgens de nog experimentele PEMS/ RDE norm (Randvoorwaarden moeten nog worden vastgelegd!) zijn afwijkingen tijdens de praktijktesten geconstateerd. Dat gold ook voor de in maart 2015 geteste Mercedes-Benz C 220 BlueTec diesel met Euro 6-techniek. Een analyse van deze test heeft aangetoond dat afwijkende praktijkcondities hebben geleid tot afwijkende emissies. In dit geval voor testdoeleinden opmerkelijk lage buitentemperaturen. Om aan de in de wet gestelde eisen te kunnen voldoen, worden in dit geval onder lage buitentemperaturen emissietechniekbeschermende maatregelen genomen die onder deze specifieke testomstandigheden hebben geleid tot een hogere NOx-emissie. Hierover is recent overleg gevoerd met de specialisten van TNO en de collega’s van Daimler. 

Los van de opmerking inzake de toename van de NOx emissies, is er dus géén sprake van een afwijkende strategie, maar van afwijkende testcondities die hiertoe hebben geleid."

Opel

"In eerste plaats benadrukken wij dat het door TNO geteste model én al onze andere modellen voldoen aan de wettelijke Europese verbruiks- en emissie-eisen, zoals vastgelegd in de NEDC-testcyclus (en zoals we de afgelopen maanden al meerdere malen onderstreept hebben, maakt Opel geen gebruik van toepassingen of software die zouden 'herkennen' dat het betreffende model zich in een verbruikstest bevindt).

Dat gezegd hebbende, pleiten wij, en met ons vele anderen, voor snelle invoering van testmethoden die de klant ook een reëel inzicht geeft in het verbruik en de emissie van zijn voertuig in de praktijk.

De gebeurtenissen en discussies van de afgelopen maanden onderstrepen het belang daarvan. En Opel heeft onlangs aangekondigd daar nú al het voortouw in te nemen. Vooruitlopend op de de nieuwe RDE testprocedure gaan wij bijvoorbeeld al dit jaar starten met het publiceren van verbruiksmetingen volgens de WLTP-testcyclus, die een representatief beeld geeft van het verbruik in de praktijk.

Tot slot is enige nuancering in de huidige discussies ook belangrijk. Het beeld wordt geschetst dat de huidige Euro 6-diesels niet schoon of zuinig zouden zijn. Dat is onterecht. Ondanks het feit dat deze diesels in de praktijk meer kunnen uitstoten/verbruiken dan in de tests, zijn ze echt vele malen schoner dan veel oude diesels die nu nog rondrijden." 

Peugeot

"Een test op een rollenbank wijkt af van het werkelijk gebruik op de weg. ‎Peugeot is voorstander van het zo spoedig mogelijk invoeren van testen die het werkelijk verbruik beter representeren." 

BMW

"De BMW Group houdt zich aan de wettelijke eisen in elk land en aan alle lokale testeisen. Wat betreft onze voertuigen is er geen verschil in de behandeling van uitlaatgassen terwijl ze op een rollenbank (ofwel proefstand) staan of op de weg rijden. Tijdens alle TNO rollenbankmetingen waren de NOx-emissies ver onder de limiet van 80 mg/km.

De praktijkmetingen van TNO zijn SEMS-metingen geweest, dat wil zeggen dat er met een NOx-sensor is gemeten, niet met (de meer nauwkeurige) PEMS. Volgens een rapportage van TNO zijn tijdens de praktijkmetingen (SEMS) hogere NOx-waarden genoteerd door koude starts of een sportieve rijstijl. Deze waarden zijn nog steeds relatief laag in vergelijk met de resultaten van andere geteste voertuigen." 

Audi

"Wij hebben vandaag de documenten van de desbetreffende TNO-onderzoeken ontvangen. Indien de inhoud daartoe aanleiding geeft, zullen we contact zoeken met de fabrikant die indien van toepassing de woordvoering voor haar rekening zal nemen." 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

On 10/28/2015 at 08:25, MarcoO2 said:

De daar omschreven methode is blijkbaar een andere manier om in de sjoemelstand te komen. Ik weet niet waar MacManiac zich op baseert in die post. Sowieso is de daar omschreven methode zowel bij de testrun als bij een normale rollenbankrun niet gebruikelijk.

Halen wie hier niet weer 2 zaken door elkaar?

Een vermogensuitdraai doe je op VOLLAST....  de EGR gaat dan DICHT.

Normaal rijden doe je niet in vollast, maar wisselend tussen vol en deellast....   tijdens de deellast gaat de EGR open om de uitstoot van NOx terug te dringen. Softwarematig de EGR vaker of verder openzetten doet meer uitlaatgassen de motor injagen. Dus meer roetafzetting op EGR en turbo, etc, etc.

 

Verbrandingstemperatuur omlaag, dus minder rendement van je brandstof, dus minder zuinig en minder vermogen.

Onvolledige verbranding, dus minder vermogen en meer roet.... dus vaker activeren van het DPF-systeem, kost ook brandstof.....

Verkleven van EGR of benauwen van intake door roetafzetting....    minder flow, kost meer brandstof.... en vermogen....  en misschien wel de EGR of turbo...

Trager opspinnen van turbo, kost vermogen en......  brandstof....

Moet ik doorgaan?

Dit alles is gewoon basiskenis en anders moet je je even inlezen in de werking van de EGR en de werking van een turbo.

Heb je anders de test zelf al eens gedaan.....  even de ABS stekkertjes van de achterremmen loshalen en omschreven procedure uitvoeren. Niet te lang....  want de EGR staat lekker vaak en lang open.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

In België zullen de eerste met sjoemelsoftware uitgeruste wagens van autoconcern Volkswagen (VW) in maart teruggeroepen worden naar de garage, om ze conform de normen te brengen. Dat is vrijdag vernomen bij D’Ieteren Auto, de Belgische invoerder van de merken van VW.

De recall zal gefaseerd gebeuren: eerst komen betrokken auto’s met een 2.0-liter motor aan bod, vervolgens de auto’s met 1.2 motor en daarna die met een 1.6 motor. In Duitsland is VW reeds gestart met het terugroepen van auto’s.

In totaal gaat het in ons land om zowat 320.000 auto’s. Denis Gorteman, CEO van D’Ieteren Auto, gaf eerder aan dat de terugroepactie een jaar in beslag kan nemen. Aan de performantie en de karakteristieken van de auto’s wordt er niets gewijzigd.

Gedupeerde klanten ontvingen van D’Ieteren Auto ondertussen al een tweede schrijven met meer toelichting, en krijgen op een later moment een derde schrijven met uitnodiging om hun wagen naar de garage te brengen om die te laten aanpassen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
On ‎25‎-‎1‎-‎2016 at 18:54, Skoody Boo said:

Voor wie tussen de regels kan lezen is duidelijk dat Audi en Mercedes sjoemelen.

http://nos.nl/artikel/2081649-meer-vervuilende-dieselauto-s-bekend.html

 

En dat zou ook voor Mercedes wel eens gevolgen kunnen gaan hebben.....

Bron: http://www.nrc.nl/next/2016/03/01/vs-bekijken-uitstoot-mercedes-1594011
 

Citeer

 

„Kapot” was Wendy Andary uit Half Moon Bay, Californië ervan toen ze erachter kwam dat haar enorme Mercedes GLK 250 BlueTEC toch niet zo groen was als ze hoopte. „Ik dacht dat deze auto’s stijl en milieuvriendelijkheid combineerde en ik was een trotse eigenaar.”

Niet langer, klaagt Wendy op de site van het advocatenkantoor dat een groepsgeding aanspant tegen Daimler, eigenaar van Mercedes-Benz. Sommige dieselauto’s van dat merk lijken op de weg veel meer stikstofoxiden uit te stoten dan is toegestaan. De belofte van schone diesels is dus een leugen en daarom moeten eigenaren gecompenseerd, vindt advocatenkantoor Hagens Berman. Het kantoor doet ook zaken tegen Volkswagen.

Als bedrog bewezen wordt, kan het heel vervelend uitpakken voor Daimler

 
 

De beurs reageerde lauw op dat groepsgeding tegen Daimler, anderhalve week geleden. Tja, advocaten die bloed ruiken. Zorgwekkender is dat nu ook de Environmental Protection Agency, de EPA, informatie over uitstoot van dieselauto’s heeft opgevraagd bij Daimler. Op exact dezelfde manier begon het Volkswagenschandaal.

Het gaat om een aantal dieselauto’s van Mercedes met BlueTEC-techniek in de motor. Die vangt met behulp van een vloeistof schadelijke stikstofoxiden (NOx) af. Het werkt zo goed dat je de dieselauto’s ‘earth-friendly’ kunt noemen, adverteert Daimler.

De advocaten vinden dat de gewraakte auto’s niet enkel de normen overschrijden, maar ook de tests belazeren. Net als dieselauto’s van Volkswagen. En nu wil de EPA, die al allerlei auto’s opnieuw aan het testen was, er ook het fijne van weten. „We hebben inderdaad om extra gegevens gevraagd”, bevestigt een woordvoerder.

Nederlands onderzoek

In de aanklacht van de advocaten speelt het Nederlandse onderzoeksinstituut TNO de hoofdrol. In 2015 stelde TNO vast dat de NOx-uitstoot van een Mercedes-Benz C-Class 220 op de weg dramatisch steeg, terwijl die op de rollenbank binnen de normen was. „Het lijkt op een selectief gebruik van de uitstoot-controletechnieken”, schreef TNO toen. Op de weg stootte de auto wel meer dan twintig maal de norm uit.

Het ligt aan de „opmerkelijk lage buitentemperaturen” bij het testen, verweerde de autofabrikant zich tegenover de NOS, die om reactie vroeg. Dan functioneert de techniek minder, om de motor te beschermen.

Een auto die in het lab iets heel anders doet dan op de weg? Dat heet bedrog, vinden de advocaten. Dat vindt Daimler niet. „We hebben geen defeat device gebruikt”, zegt de woordvoerder desgevraagd.

Geen bewijs

Er is nog niks bewezen. De EPA wijst erop dat TNO een Mercedes voor de Europese markt heeft getest. Een auto voor de VS kan heel anders zijn afgesteld en dus andere hoeveelheden stikstofoxiden uitstoten.

Als bedrog wel bewezen wordt, kan het heel vervelend uitpakken voor Daimler. Het Amerikaanse ministerie van Justitie klaagde in januari Volkswagen aan voor het installeren van frauderende software in 600.000 auto’s. De boete kan oplopen tot miljarden dollars. En dat is exclusief rechtszaken van bezitters en beleggers en verplichte compensaties.

Zijn er nog meer verdachten? Van de Opel Zafira en de Renault Espace is ook al gezegd dat ze afwijkende uitstootwaarden hebben. TNO zag dat ook bij de Audi Q7 en de Peugeot 308. Een woordvoerder laat weten dat TNO in ieder geval nog niet is gebeld door advocatenkantoren.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou ik heb ook een bewuste brief binnen van skoda nederland.. heb mijn skoda bij een gewone garage gekocht.. niet bij een dealer, ook niet voor onderhoud bij een dealer geweest maar ze wisten me toch te vinden whaha... er stond in de brief niets over een verplichting en heb om dat duidelijker te hebben het (ja ja gratis) nummer gebeld en gevraagd hoe en wat.

De dame aan de andere kant van de lijn vertelde me dat men me niet kon verplichten en dat dit dus met andere woorden geheel vrijblijvend was, haar letterlijke woorden.. meneer als uw auto getuned is raden we het af om deze update te doen.

 

Mooi duidelijk en bedankt doei :)

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe