Ga naar inhoud

Dieselgate: wat als jouw Volkswagen, Audi, Seat of Skoda aangepast moet worden?


Snelle
 Delen

Aanbevolen berichten

Zo hier net in het nieuws gezien dat ook de VW Belgen verplicht worden om hun auto te laten aanpassen. Er wordt een attest meegegeven dat de wagen is aangepast.

Denk wel dat VW alles zal proberen om er voor te zorgen dat er geen prestatie verlies is van de motor, of het hen zal lukken is maar de vraag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

"not happy", lees ik. Hoe anders gaat de 1.2 ervan rijden? pakt hij nog minder goed op onderin? nog eerder buiten adem? 

Onderin minder vermogen, middentoeren minder vermogen, (dit viel erg op tijdens het inhalen) bovenin vond ik het moeilijk te bepalen. Normaal voel je rond de 4000 nog een duwtje, die was weg. Wat opviel is dat het korte schakelmoment van 1 naar 2 langer nodig had.

aangepast door MacManiac78
Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat er bij dat soort constructies vaak maar één partij is die er echt beter van wordt, en dat ben jij niet. De Amerikaanse claimcultuur staat me behoorlijk tegen, en helaas is dat hier ook steeds vaker het geval. Er zijn inmiddels weet ik hoeveel massaclaim-clubs, en als je je aan een van hen bindt, betaal je hen altijd 15-20%, ongeacht hoe je aan het resultaat komt. En dat terwijl je in ons rechtssysteem ook aanspraak kunt maken op vergoeding als je geen eiser bent in een massaclaim. Vandaar mijn aversie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat hun er beter van worden ligt voor de hand, anders zouden ze dat niet opzetten.. maar kun je als particulier ook al die dingen (simpel) bewerkstelligen?

Ik heb de auto bij een gewone garage gekocht.. niet bij een dealer.. maar mijn motor is ook 1 van de.....ook ik wil wel geld zien :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vel genoemde zaken zijn niet concreet te maken en dus erg moeilijk te claimen. Schade wordt allen toegewezen als je de hebt. Verminderde restwaarde is bijvoorbeeld niet aantoonbaar en zeker niet concretiseerbaar. Je kunt niet hard maak dat je je auto uberhaupt wilde verkopen, en bovendien niet wat je er anders voor had gekregen. Reken je niet rijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als ik verplicht heenmoet..... dan de tuning die ongedaan gemaakt wordt, en aankoop.. dacht een goede milieuvriendelijke auto te kopen :) prijs bij verkoop??

 

Iedereen die z'n auto laat tunen heeft daarmee al "het risico genomen" (lees: voor lief genomen) dat z'n wagen niet zo milieuvriendelijk is als voor de tuning.

Link naar reactie
Delen op andere sites

lol... het is allemaal een beetje jammer dat het zo opgeblazen wordt.. denk dat andere merken buiten de vag groep ook wel het een en ander gesjoemeld hebben.

 

Dat hoor je wel meer inderdaad. Maar buiten het bekende gedoe  van ecobanden, naden afplakken etc. heeft niemand aannemelijk kunnen maken dat het daarbij ook om  sjoemelsoftware t.a.v. NOx-uitstoot zou gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 miljoen wagens die 10 tot 40 keer de norm uitstoten is toch niet niks. Bij dergelijke grote schandalen is het natuurlijk altijd heel moeilijk om in te schatten wat de werkelijke risico's zijn en de impact op onze gezondheid.

 

Tja, maar die 10 tot 40 keer meer is dan weer in de praktijk, dus dat is geen eerlijke vergelijking, want het verschil testsituatie-praktijksituatie hebben alle merken. De vraag is meer hoe groot de overschrijding is in een testsituatie als de "sjoemelmodus" niet geactiveerd is.  De overschrijding zal dan waarschijnlijk veel kleiner zijn dan 10 tot 40 keer de norm.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begreep dat de sjoemelsoftware pas gaat werken in een testomgeving en dat er aan bepaalde eisen moet worden voldaan.

Vorig jaar heb ik overwogen  een externe tuningsmodule te kopen omdat de computer van de fabia greenline 1.2 tdi nog niet gekraakt was, later besloten dit niet te doen.

Bij mijn zoektocht op internet zag ik dat er originele greenline's(zonder module dus) waren die op de testbank meer als de opgegeven 75 pk hadden.

Op een testbank is volgens mij een testomgeving, hebben ze dan met sjoemelsoftware in werking een vermogen van meer als 75 pk?

Dit vraag ik omdat ik hier veel lees over mensen die denken dat ze na de softwareaanpassing minder vermogen hebben.

Als er een softwareaanpassing komt dan neem ik aan dat de sjoemelsoftware altijd in werking is om aan de uitstooteisen te voldoen.

 

En als de dealer de software aan kan passen dan kan een chiptuner dit toch ook, of is dit te makkelijk gedacht?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe