Ga naar inhoud

Dieselgate: wat als jouw Volkswagen, Audi, Seat of Skoda aangepast moet worden?


Snelle
 Delen

Aanbevolen berichten

Dieselgate: wat als j

Wereldwijd zijn 11 miljoen modellen van Volkswagen, Audi, Seat of Skoda uitgerust met de EA 189 dieselmotor waarin valsspeelsoftware zit. Die herkent een emessietest en laat de motor dan tijdelijk schoner lopen. Bij een half miljoen Amerikaanse modellen zal VW zich verplicht zien om de auto’s aan te passen of terug te kopen. En in ons land neemt ook invoerder D’Ieteren al maatregelen om de software te verwijderen. De getroffen klanten - en dat zijn er héél wat - mogen zich aan een brief of telefoon verwachten. De importeur richtte ook een website op om gedupeerde klanten te informeren: http://www.customercare.dieteren.be/nl/dienstberichten/. Natuurlijk neemt het merk de kosten daarvan op zich. En omdat die software niets doet bij normaal gebruik, kan de code vanzelfsprekend zonder gevolgen geschrapt worden. Dat is ook de stelling van de fabrikant. Maar dat is slechts het halve verhaal.

Krijg je wel dezelfde auto terug?

Bijna alle voertuigen met de bedrieglijke programmatie voldoen niet aan de emissienorm die van kracht was toen ze werden geproduceerd. Het zou dus lang niet onlogisch zijn dat de fabrikant de betrokken modellen moet aanpassen zodat ze tenminste de norm halen die van kracht was op het moment van verkoop. En daar moet je als klant de nodige vraagtekens bij plaatsen. Die aanpassing kan immers wél significante gevolgen hebben voor je auto. Als wordt ingegrepen op het verbrandingsproces (zoals de software deed toen die een emissietest detecteerde) dan heeft dat invloed op de prestaties. Het vermogen en het koppel kunnen gevoelig worden beperkt, wat de prestaties negatief beïnvloedt. Wijzigingen in verbrandingstemperatuur kunnen de betrouwbaarheid negatief beïnvloeden, net als de levensduur. En het is zelfs niet uitgesloten dat de auto meer gaat gebruiken of extra additieven (die weerom geld kosten) nodig heeft. Voor concrete gevolgen is het nog te vroeg, maar klanten doen er goed aan zich goed te informeren en desnoods van de constructeur bijkomende garanties te eisen.

Bron:Auto55.be

aangepast door Snelle
Link naar reactie
Delen op andere sites

‪VW, ‪‎Audi‬, ‪Seat‬ en ‪Skoda‬ verklaren 3.200 Belgische auto's onverkoopbaar.

D’Ieteren, de invoerder van de verschillende merken van de Volkswagen-Group, kondigt vandaag aan dat de verkoop van alle voertuigen die mogelijk zijn uitgerust met de beruchte sjoemelsoftware, wordt gestaakt. De invoerder wacht op volledige technische informatie van de fabrikant. De operatie betreft 3.200 voertuigen die momenteel in ons land op stock zijn.

Welke auto’s zijn nu exact betrokken?

Het gaat om de dieselvoertuigen met de EA 189-motor in Euro 5-specificatie. Eerder werd die motorcode uitsluitend gekoppeld aan een 1.6l dieselmotor, maar D’Ieteren specifieert nu dat deze code ook slaat op dieselmodellen met 1,2 en 2,0l cilinderinhoud. Er zijn voertuigen van de merken Volkswagen, Volkswagen bedrijfsvoertuigen, Audi, Seat en Skoda. Geen enkel van deze voertuigen wordt nog uitgeleverd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Zwitserland doet de overheid dit, in België de importeur. Als inderdaad de 1.2 ook deze software heeft dan heeft VW het met de laatste verklaringen alleen maar erger gemaakt, omdat niemand nog iets van volgende volgende verklaringen gaat geloven en er daarmee ook geen afbakening van de schade mogelijk is. 

 

Bij mijn weten is er overigens nog geen enkele externe partij die het sjoemelen door de software in die software zelf heeft kunnen aantonen. Het is slechts zo dat VW dit sjoemelen door die software zelf heeft toegegeven.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook Tsjechen voor de bijl
m1nyi8cbot41_600.jpg
 
 
28 september 2015  |  17:04  |  Tekst: Lars Krijgsman
    Print     Mail
 
Dat Volkswagen's Dieselgate de media de komende dagen zou beheersen, wordt vandaag opnieuw bewezen. We kunnen nu melden dat 1,2 miljoen Skoda's betrokken zijn bij Dieselgate.
VOLKSWAGEN DIESELGATE
Volkswagen gaat wereldwijd diep door het stof vanwege software die de Duitse fabrikant in auto's met 2.0 TDI-motor heeft geplaatst om de NOx-emissietests om de tuin te leiden. In dit dossier verzamelen we alle berichtgeving rondom dit onderwerp.
 

Dat schrijft Reuters op basis van een statement van Skoda. Eerder vanochtend werd bekend dat Audi 2,1 miljoen auto's heeft rondrijden met de zogeheten sjoemelsoftware waarmee de boel voor de gek gehouden is. 

Ook Skoda gaat nu voor de bijl, en zegt dat het 1,2 miljoen auto's rond heeft rijden met de kwalijke software in dieselmotoren. In totaal gaat het om 11 miljoen auto's binnen deVolkswagen Group, waarvan er zo'n 5 miljoen van Volkswagen zelf zijn. Het precieze aantal van Seat is nog niet bekend. Het gaat vooralsnog om 1.6 en 2.0 TDI dieselmotoren met motorcode EA189. De 3.0 TDI V6 wordt ook nog onderzocht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

De dealers zaten bij elkaar voor overleg was wat de nos tot dan toe berichtte. Nu blijkt dat dit in Leusden was ;).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou maar verkoper zijn en VAG auto's verkopen.

 

VAG heeft vrij veel gedaan op het gebied van het beperken van milieuvervuiling. De 1.2 tdi stoot echt weinig CO2 uit. Er zijn ook zuinige autootjes ontwikkeld als de VW Lupo en de Audi A2. Maar dat slaat niet aan bij de consument.

Als de milieuregels nou progressiever streng waren geweest en ook daadwerkelijk gehandhaafd, dan had VAG kunnen profiteren, omdat de consument dan niet veel anders te kiezen hadden gehad. Maar op dat moment waren overheden weer niet thuis.

 

@Cordoba: vergeet groengas niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even gechecked via de website: LINK of de 1.2 TDI inderdaad ook rondrijdt met een verhoogde NOx uitstoot...   en JA hoor! BINGO!

Nu wil ik dus eigenlijk toch wel weten wat mijn auto NU aan vermogen heeft en wat ik dadelijk aan vermogen inleveren ga.

Ik zit er dus aan te denken de auto vooraf en achteraf op een rollenbank te laten zetten. Indien er daadwerkelijk verschil in die curves zit wordt het misschien toch interessant mijn gelijk via een advocaat te halen. (Wellicht colectief?) Ik heb me al laten informeren....  om de norm te behalen moet de EGR vaker en langer open en moet de inspuiting van diesel verminderd worden. Beiden resulteren (puur op basis van gezond verstand) een vermindering van vermogen. Hiernaast.....   De EGR zal hierdoor NOG sneller vervuilen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het milieuschandaal rond de sjoemelsoftware wil Volkswagen pas in januari starten met de terugroeping van de betrokken auto's. "Tegen eind 2016 moeten dan alle auto's in orde zijn", zegt topman Matthias Müller (foto) in de woensdageditie van de Frankfurter Allgemeine.
De autoconstructeur moet de oplossing telkens op elk model afstemmen en de noodzakelijke onderdelen bestellen. Zorgvuldigheid gaat voor op snelheid, aldus Müller.

Müller onderstreept dat afhankelijk van het land er ook specifieke oplossingen nodig zullen zijn. "We hebben dus geen drie, maar duizenden oplossingen nodig." Voor de meeste motoren volstaat een software-update in de plaatselijke garage. Sommige voertuigen zullen echter nieuwe injectoren en katalysatoren nodig hebben.

bron hln.be

aangepast door Snelle
Link naar reactie
Delen op andere sites

Even gechecked via de website: LINK of de 1.2 TDI inderdaad ook rondrijdt met een verhoogde NOx uitstoot...   en JA hoor! BINGO!

Nu wil ik dus eigenlijk toch wel weten wat mijn auto NU aan vermogen heeft en wat ik dadelijk aan vermogen inleveren ga.

Ik zit er dus aan te denken de auto vooraf en achteraf op een rollenbank te laten zetten. Indien er daadwerkelijk verschil in die curves zit wordt het misschien toch interessant mijn gelijk via een advocaat te halen. (Wellicht colectief?) Ik heb me al laten informeren....  om de norm te behalen moet de EGR vaker en langer open en moet de inspuiting van diesel verminderd worden. Beiden resulteren (puur op basis van gezond verstand) een vermindering van vermogen. Hiernaast.....   De EGR zal hierdoor NOG sneller vervuilen!

 

Stichting VolkswagenAudiclaim

 

http://www.ad.nl/ad/nl/1006/Auto/article/detail/4154329/2015/10/01/Stichting-claimt-miljoenen-bij-Volkswagenimporteur-Pon.dhtml

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geachte klant,

 

Het spijt ons u te moeten informeren dat het type EA 189 motor in uw auto is voorzien van software die zorgt voor afwijkingen tijdens tests op een rollentestbank. Uw auto is technisch veilig en geschikt om mee te rijden.

 

Op dit moment wordt hard gewerkt aan de uitrol van de herstelactie. Volkswagen AG vergoedt de volledige kosten van alle noodzakelijke maatregelen en doet er alles aan om uw vertrouwen weer terug te winnen.

 

Uw ŠKODA-dealer neemt spoedig contact met u op om u te informeren over de maatregelen die genomen moeten worden.

 

Met vriendelijke groet,

ŠKODA

 

LOL ik dus ook aan de beurt... vraag me af of ze je kunnen achterhalen als je hem niet bij een dealer hebt gekocht maar gewoon bij een garage.. daarnaast of het verplicht is om de skoda om te zetten naar andere software.... meer wegenbelasting ga ik toch niet betalen.....dat gaat op gewicht.

en dat beetje milieu.. pff man man moeten ze eerst alle andere veel vervuilendere zaken eens aanpakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zeker, altijd eerst andere zaken, en dat geldt uiteraard voor die andere zaken ook ;)

 

Maar om op je vraag in te gaan: ik denk dat het niet zondermeer verplicht kan worden.

 

Ik vraag me af wanneer de fiscus nou eens wakker wordt en alle subsidie voor de greenlines gaat terugvorderen bij PON.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb contact gehad met vele tuners en allemaal zeggen ze hetzelfde. Inspuitiming en EGR zijn de te verwachten aanpassingen. Dit zal voornamelijk betrekking hebben op het rijden op deellast. Of dit merkbaar wordt wordt zeker niet uitgesloten. Het is echter niet meetbaar. Althans niet op een vermogenstestbank.


Ik moet deze opmerking na wat YouTube filmpjes alweer aanpassen.....
Ik zocht DieselGate en vond: 



15 PK op 140PK inleveren als er op "schone modus" gereden wordt. Dat is best een boel.

Wordt deze "schone modus" straks de standaard?
En.... de EGR loopt sneller vol roet! (En wat kostte het vervangen van die EGR ook alweer? 400 euro?)

aangepast door MacManiac78
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker het laatste stukje is interesant.

VW-schandaal: wat als ik een sjoemelauto heb?

De Duitse en Oostenrijkse overheid verplichten Volkswagen om alle sjoemelwagens terug te roepen. Maar hoe zit het met de kleine 400.000 Volkswagens, Audi’s, Skoda’s en SEATs in ons land? En wat moet er precies gebeuren om die wagens weer conform de wet te maken? In ons land is er nog geen beslissing genomen. VW-België weet zelfs nog niet op welke manier hun honderden dealers de bewuste wagens weer conform kunnen maken.

Worden in ons land de wagens met sjoemelsoftware verplicht teruggeroepen?

De Volkswagengroep heeft daarover nog geen signaal ontvangen van de Belgische overheid

‘Niet dat het veel zou uitmaken’, zegt Thomas de Meûter, woordvoerder van invoerder D’Ieteren. ‘Bij een service-actie gebeurt er een update van de foute onderdelen, bij een terugroepactie moeten alle eigenaars ook nog eens een schrijven krijgen. Maar wij hebben alle eigenaars van de bewuste Volkswagens, Skoda’s, Audi’s en Seats in België al met een brief op de hoogte gebracht.’

Hoe zal de technische aanpassing van de sjoemelwagens gebeuren en hoeveel tijd zal dat in beslag zal nemen?

Ook dat weet VW nog niet. ‘Wij wachten nog op informatie van de moedergroep in Duitsland over alle technische stappen die moeten worden uitgevoerd’, aldus de Meûter. ‘In de Duitse pers staan berichten die zeggen dat er zowel nieuwe software als nieuwe onderdelen zullen moeten geplaatst worden, maar we hebben daar nog geen zekerheid over. Het is ook alles behalve evident: de drie aangetaste motortypes (1.2 liter, 1.6 en 2.0 TDI) bestaan in duizenden varianten die soms ook nog eens verschillen van land tot land.’

Zullen die ingrepen gevolgen hebben voor het vermogen of het verbruik, of de uitstoot van uw wagen?

Ook daarover zegt VW-België (nog) niets te weten.

Zullen de Belgische garagisten deze grootscheepse operatie aankunnen?

‘De aanpassingen zullen moeten gebeuren door onze officiële dealers. Zij worden sowieso enkele dagen per jaar technisch bijgeschoold. Dat zal nu dus ook gebeuren.’

Er zijn 300 officiële dealers van de VW-groep in ons land. Elke garage zal dus meer dan 1000 wagens voor zijn rekening moeten nemen.

Kan je beboet worden als je de aanpassingen niet laat uitvoeren?

‘Dat is een moeilijke vraag’, zegt Thomas de Meûter. ‘Wij zullen onze klanten in ieder geval ten sterkste aanraden de update te laten uitvoeren. Wie dat niet doet, rijdt immers in theorie rond met een auto die niet conform is aan wat er op zijn gelijkvormigheidsattest staat en kan dus vroeg of laat problemen krijgen.’

Bron'nieuwsblad.be

aangepast door Snelle
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook dat weet VW nog niet. ‘Wij wachten nog op informatie van de moedergroep in Duitsland over alle technische stappen die moeten worden uitgevoerd’, aldus de Meûter. ‘In de Duitse pers staan berichten die zeggen dat er zowel nieuwe software als nieuwe onderdelen zullen moeten geplaatst worden, maar we hebben daar nog geen zekerheid over. Het is ook alles behalve evident: de drie aangetaste motortypes (1.2 liter, 1.6 en 2.0 TDI) bestaan in duizenden varianten die soms ook nog eens verschillen van land tot land.’

 

 

Duizenden varianten? Naast andere toeleveranciers af en toe, zijn die motoren technisch toch gelijk? Hebben ze dan sjoemelsoftware voor elke variant apart gemaakt ook, behoorlijk werkje, dat sjoemelen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Duitsland is het verplicht om de wagen te laten herstellen door een erkende dealer, vraag mij af of Belgie en NL gaan volgen.

Update:

DIESELGATE Invoerder D'Ieteren laat weten dat Volkswagen ook in ons land alle 317.000 dieselwagens met sjoemelsoftware verplicht naar de garage terugroept voor herstelling. Tot nog toe ging Volkswagen uit van een vrijwillige reparatie. De Duitse overheid heeft het concern echter gedwongen om daar van af te zien.

aangepast door Snelle
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan alvast zelf even testen wat de auto doet in de sjoemel "schone-modus":

Haal BEIDE sensoren op de achteras los, zet de auto op contact (nog niet starten) trap 5x op het gaspedaal. In het display gaan nu een aantal lampjes branden en je hoort de "PLING". (De "SCHONE-modus" is nu geactiveerd.) Nu kan je de auto starten en ermee gaan rijden. Haal je de sensoren NIET los, dan gaat de auto na het laten draaien van de achterwielen weer UIT de "schone-modus".

Ik heb het al getest --> no.gifNOT HAPPY!no.gif

Let op! Doe dit alles op eigen risico!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe