Ga naar inhoud

Deze race eiste al 246 dodelijke slachtoffers en het dodental oplopen


Snelle
 Delen

Aanbevolen berichten

http://www.hln.be/hln/nl/9091/Time-out/article/detail/2385985/2015/07/05/Waanzin-Deze-race-eiste-al-246-dodelijke-slachtoffers-en-het-dodental-blijft-jaarlijks-oplopen.dhtml

http://youtu.be/iRWp9rhfS_0

Ooit al gehoord van de Isle of Man TT? Als u een échte liefhebber bent van motorsport misschien wel. De Isle of Man TT is een wegrace voor motors op het kleine eilandje Man in de Ierse zee. Regels zijn er amper. Met vaste tussentijden vertrekken de deelnemers, waarna ze aan meer dan 300 kilometer per uur racen door de straten.

Obstakels als rotondes, muren en gebouwen maken het een bijzonder gevaarlijke race. Het dodental ligt jaarlijks gemiddeld op 2,4! In zijn 100-jarig bestaan heeft de race liefst 246 dodelijke slachtoffers geëist. Om u een idee te geven: de deelnemers rijden zelfs voorbij het kerkhof waar hun collega's begraven liggen. Ook enkele supporters gaven al het leven bij de race...

aangepast door Snelle
Link naar reactie
Delen op andere sites

maar tegelijk past het eigenlijk niet meer in deze tijd.

 

Tuurlijk wel, een ieder die er naar toegaat als toeschouwer of als rijder weet de risico's.

Dus wil je het risico niet nemen dan ga je gewoon niet en anders ga je wel gewoon...

 

Straks kun je niet eens meer dood gaan tijdens je hobby en alleen nog maar aan enge ziekte's waar je geen medicijnen meer voor krijgt omdat ze te duur zijn..

Link naar reactie
Delen op andere sites

I know Ed, en ik ben het volledig met je eens. Maar als je kijkt naar de manier waarop er maatschappelijk naar dit soort evenementen wordt gekeken, kan je alleen maar concluderen dat het niet meer van deze tijd is. Helaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja alleen worden we steeds meer betutteld in deze maatschappij en minder verdraagzaam..

En hierdoor vind men dat t niet meer kan....?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk vind dit altijd lastige keuzes: enerzijds de adrenaline kick bij dergelijke evenementen (zowel voor deelnemers als toeschouwers), de charme en sfeer van zo'n evenement, en anderzijds de risico's, waarbij naar mijn idee het publiek zich vaak maar heel beperkt bewust is van het risico dat het zelf loopt. Aan de andere kant wordt ook zo'n race door de tijd wel veiliger, doordat er betere beschermingsmiddelen zijn zowel voor deelnemers als publiek.

 

Overigens heb ik ook een bloedhekel aan een betuttelende overheid, straks mogen wel alleen nog maar auto's in fluoriscerende kleuren kopen, omdat dat beter is voor de veiligheid (om maar een absurd voorbeeld te noemen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als toeschouwer loopt men steeds een bepaald risico zie maar naar het Heizeldrama, en de voetbalstadions zitten nog steeds vol.

Moet wel leuk zijn om deze waaghalzen in het echt bezig te zien, wel op een veilige afstand natuurlijk.

Stel dat wij de brave huisvader zo snel eens zouden gaan vraag mij af of onze tikker dit overleeft :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tuurlijk wel, een ieder die er naar toegaat als toeschouwer of als rijder weet de risico's.

Dus wil je het risico niet nemen dan ga je gewoon niet en anders ga je wel gewoon...

 

 

Gaat alleen op als de toeschouwers uitsluitend 18+ zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tuurlijk wel, een ieder die er naar toegaat als toeschouwer of als rijder weet de risico's.

Dus wil je het risico niet nemen dan ga je gewoon niet en anders ga je wel gewoon...

 

Straks kun je niet eens meer dood gaan tijdens je hobby en alleen nog maar aan enge ziekte's waar je geen medicijnen meer voor krijgt omdat ze te duur zijn..

Zwaargewonden en doden hebben wel een grote maatschappelijke kost natuurlijk. Je moet wel ergens een grens trekken van toelaatbaar risico, dat overstijgt je gaat of je gaat niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het over maatschappelijke kosten gaat, moet voetbal direct verboden worden: kost kapitalen aan politie voor beveiliging/begeleiding, schade door voetbalrellen, gewonden (zowel door rellen als op de velden) en dat betekent zowel ziektekosten als uitval op het werk. Als je dan ook nog meetelt de grote hoeveelheden geld die sponsors in het voetbal stoppen, en die vervolgens door hun klanten (dus uiteindelijk het 'volk') betaald moeten worden, dan is Formule 1 racen spotgoedkoop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd, wanneer je het puur objectief bekijkt in termen van aantallen stelt het natuurlijk helemaal niets voor vergeleken met de kosten verbonden aan het leiden van een aantoonbaar ongezonde leefwijze (roken, drinken, slecht en teveel eten) b.v. En dat is tenslotte ook gedrag waaraan men zich willens en wetens overgeeft en waarvoor ook degenen opdraaien die er een gezonde leefwijze op na houden. Dus puur vanuit mijzelf geredeneerd denk ik dan in dit geval net als Ed, men doet maar. Maar aan de andere kant realiseer ik me dat het zo natuurlijk niet werkt, omdat overheden zich terzake verplicht voelen een bepaalde mate van veiligheid te waarborgen. Hetgeen natuurlijk in de hand wordt gewerkt door incidenten met grote media aandacht zoals bij dat met die monster truck.      

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is alleen jammer dat die overheidsbetutteling zo selectief is. Sommige zaken, met relatief kleine impact, worden groots aangepakt, terwijl majeure zaken veilig buiten schot blijven. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is alleen jammer dat die overheidsbetutteling zo selectief is. Sommige zaken, met relatief kleine impact, worden groots aangepakt, terwijl majeure zaken veilig buiten schot blijven. 

 

Tja, dat komt natuurlijk door politiek ingegeven keuzes. En die variëren ook nog eens in de loop van de tijd.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik weet het. Maar weten waar het door komt zorgt er nog niet voor dat ik me er niet "aan irriteer" (om er (speciaal voor Menno) maar eens een contaminatie tegenaan te gooien) ;)

aangepast door MarcoO2
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de politiek er zich begint mee te moeien gaat het vaak de foute richting uit.

Maar deze race blijft leuk om naar te kijken, de mensen willen racen de toeschouwer wil dit zien waarom zou de politiek of wie dan ook zich hier gaan mee moeien.

En zal dat eens gebeuren....natuurlijk maar zolang is het genieten van die racemonster. Zou zeggen kijk nogmaals naar het filmpje en geniet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja waarom moest de europese regering zich in hemelsnaam bemoeien met dat we alleen maar rechte komkommers mochten eten en de rest die afweek hiervan maar doorgedraaid moest worden terwijl ze prima eetbaar zijn.........

 

Laat de politiek zich maar bezighouden met waar ze voor gekozen zijn en problemen als griekenland eens goed oplossen.... dan dat bettutellen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het over maatschappelijke kosten gaat, moet voetbal direct verboden worden: kost kapitalen aan politie voor beveiliging/begeleiding, schade door voetbalrellen, gewonden (zowel door rellen als op de velden) en dat betekent zowel ziektekosten als uitval op het werk. Als je dan ook nog meetelt de grote hoeveelheden geld die sponsors in het voetbal stoppen, en die vervolgens door hun klanten (dus uiteindelijk het 'volk') betaald moeten worden, dan is Formule 1 racen spotgoedkoop.

 

Je kan uiteraard moeilijk alle risicohoudende sporten gaan afschaffen. Een jaarlijkse voetbalmatch waarbij altijd doden vallen zou ook niet worden getolereerd. Niet dat ik nu wakker lig van zo een race, maar naast de fun factor zijn dat wel mensen met familie en vrienden die doodgaan, mensen die je soms moet beschermen tegen zichzelf.

 

Idd, wanneer je het puur objectief bekijkt in termen van aantallen stelt het natuurlijk helemaal niets voor vergeleken met de kosten verbonden aan het leiden van een aantoonbaar ongezonde leefwijze (roken, drinken, slecht en teveel eten) b.v. En dat is tenslotte ook gedrag waaraan men zich willens en wetens overgeeft en waarvoor ook degenen opdraaien die er een gezonde leefwijze op na houden. Dus puur vanuit mijzelf geredeneerd denk ik dan in dit geval net als Ed, men doet maar. Maar aan de andere kant realiseer ik me dat het zo natuurlijk niet werkt, omdat overheden zich terzake verplicht voelen een bepaalde mate van veiligheid te waarborgen. Hetgeen natuurlijk in de hand wordt gewerkt door incidenten met grote media aandacht zoals bij dat met die monster truck.

Dus wat je zegt is, er zijn ergere dingen, dus laat dit maar toe...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, dat zeg ik niet. Ik probeer het alleen wat in perspectief te plaatsen ;) Zorg om veiligheid is net als morele verontwaardiging nogal eens selectief. En in beide gevallen spelen media aandacht en politieke belangen daarbij vaak een grote rol. Het is ben als ik eerlijk wel zo dat ik me er persoonlijk niet erg druk om maak en  idd denk men weet waaraan men begint en welke risico's er aan zijn verbonden. Zowel de deelnemers als de toeschouwers. Van die laatsten kun je toch haast niet anders dan aannemen dat ze op de hoogte zijn van het veiligheidsrisico   

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Je kan uiteraard moeilijk alle risicohoudende sporten gaan afschaffen. Een jaarlijkse voetbalmatch waarbij altijd doden vallen zou ook niet worden getolereerd. Niet dat ik nu wakker lig van zo een race, maar naast de fun factor zijn dat wel mensen met familie en vrienden die doodgaan, mensen die je soms moet beschermen tegen zichzelf.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe