Ga naar inhoud

Kleinere auto's krijgen vaker snelheidsboetes


Snelle
 Delen

Aanbevolen berichten

Berlingo’s moeten niet onderdoen voor BMW’s

Te snel rijden, niet alleen Audi- of BMW-bestuurders bezondigen zich eraan. Sterker nog: de politie moet vooral kleinere auto’s beboeten, zoals de Citroën Berlingo, nochtans een echte gezinsauto. Dat blijkt uit een onderzoek van het BIVV.

Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) heeft alle snelheidsboetes van vorig jaar bestudeerd. In de processen-verbaal vermeldt de politie telkens het automerk en het type van de wagen dat is geflitst.

BMW, Mercedes en Audi bovenaan, zou u voorspellen? Dat cliché klopt, als u alleen naar de automerken kijkt. Er gaan procentueel dus meer boetes naar die merken dan er auto’s van die merken rondrijden. Zo krijgen BMW-bestuurders 9,08 procent van alle snelheidsboetes, terwijl ze maar 5,93 procent van alle auto’s uitmaken. Ook voor Mercedes (8,44 procent van alle boetes versus 5,90 procent van alle wagens) en Audi (7,08 versus 4,93 procent) wordt het ­cliché bevestigd.

Nochtans een gezinswagen

‘Toch moeten we het clichébeeld van de hardrijder bijstellen’, zegt woordvoerder Koen Peeters van het BIVV. ‘Als je gaat kijken naar de autotypes, dan zie je dat het vooral de kleinere modellen uit het gamma zijn die veel snelheidsboetes krijgen.’

De Volkswagen Golf, de Volkswagen Polo en de Ford Focus staan bijvoorbeeld allemaal in de top tien van meeste pv’s. En de Citroën Berlingo’s scoren liefst 1,46 procent van alle verkeersboetes, terwijl ze maar 1,31 procent van alle auto’s uitmaken. ‘En dat voor een gezinswagen’, zegt Peeters. 'Toegegeven, de Berlingo wordt ook vaak gebruikt als lichte vracht. Dat zou kunnen bijdragen aan die slechte score. Maar ter vergelijking: de Peugeot Partner, de evenknie van de Berlingo, staat dan weer niet in de lijst.'

9.166 flitsboetes per dag

Het BIVV wil aantonen dat u bij overdreven snelheid niet alleen aan dure, zware bedrijfswagens uit de premiumklasse moet denken. ‘Iedereen rijdt te snel en we lijken het ook meer te ­tolereren.’

Vorig jaar hebben snelheidscamera’s 3,3 miljoen hardrijders geflitst. Dat zijn er 9.166 per dag.

Bron:hetnieuwsblad.

post-677-0-27648200-1436197297_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je je rot schrikt als je gaat kijken hoe vaak juist vrouwen met kinderen in de auto binnen de bebouwde kom te hard rijden en door rood licht (stress-stress-stress),  terwijl de kans om daar ernstige ongelukken(met fietsers, voetgangers, schoolkinderen) te veroorzaken daar juist erg groot is. Toegegeven geen objectief onderzoek, maar eigen (subjectieve) waarneming.

 

Overigens in mijn jeugd was ik ook een hardrijder, of zoals wel eens is gezegd van mij: per rit houdt ie zich 2x aan de snelheid: net na het instappen, en net voor het uitstappen. Mijn eerste snelheidsbekeuring kreeg ik toch pas na een jaar of vier, oftewel iets van 100.000 km. Overigens is het grote aantal snelheidsbekeuringen voor kleine auto's om nog een reden opvallend: kleine auto's hebben vaak een lager jaarkilometrage, wat de pakkans dus verkleint, en dan toch tussen 'a-sociale' BMW's, Audi's en Mercedessen geraken qua score.

aangepast door Cordoba
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je je rot schrikt als je gaat kijken hoe vaak juist vrouwen met kinderen in de auto binnen de bebouwde kom te hard rijden en door rood licht (stress-stress-stress),  terwijl de kans om daar ernstige ongelukken(met fietsers, voetgangers, schoolkinderen) te veroorzaken daar juist erg groot is. Toegegeven geen objectief onderzoek, maar eigen (subjectieve) waarneming.

Helemaal mee eens Cor. Ga eens een half uurtje bij een gemiddelde basisschool kijken zo rond wegbrengtijd... je weet niet wat je ziet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me af waarom ze dergelijke analyses naar buiten brengen. Ze hebben absoluut niet genoeg variabelen in kaart om valabele uitspraken te doen.

 

Het is langzamerhand komkommertijd (als we geen Griekenland hadden), dus alles is nieuws. Daarnaast is het niet verkeerd om mensen eens wakker te schudden, en duidelijk te maken dat de werkelijkheid soms anders is, dan je op basis van 'borrelpraat' zou denken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me af waarom ze dergelijke analyses naar buiten brengen. Ze hebben absoluut niet genoeg variabelen in kaart om valabele uitspraken te doen.

Een analyse kan wel, zolang je er maar geen conclusies aan hangt. Op basis van de feiten kun je prima analyses maken, de vraag is alleen wat die dan zeggen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe