Ga naar inhoud

Wielbouten controleren van tijd tot tijd


EdK
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik heb in elk geval ook de 'overgebleven' bouten na het plaatsen van slotbouten ook al decennia lang standaard in de auto liggen, met de sleutel voor de slotbouten erbij.

 

Binnenkort eens checken (na de vakantie): velgen eraf om ook het wielbed weer goed schoon te kunnen maken, dan velgen in de wheelwax en terugplaatsen.

aangepast door Cordoba
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het houdt je in ieder geval weer bij de les.

Maar Ed heeft gelijk, het blijft knagen, hoe kan dat nu ?

Het lostrillen van bouten en moeren gebeurt op onverwachte plaatsen en tijdstippen.

Om de gedachte te bepalen, in mijn zekeringenkast thuis, waren na het aantrillen bij een rioolrenovatie, bijna de helft van alle fasenmoeraansluitingen geheel, of gedeeltelijk, letterlijk losgetrild.

En dat in een meterkast, die nooit op vakantie gaat !

 

Zou het kunnen, dat het treintransport, ongebruikelijke triillingen heeft teweeggebracht ?

De achterwielen stonden onbeweeglijk op de handrem, maar de voorwielen hadden veel meer bewegingsvrijheid.

aangepast door hobbel de bobbel
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant idee @hobbel de bobbel  Ik weet dat vroeger auto's die per trein vervoerd werden ook altijd op blokken gezet moesten worden vanwege de lagers: door de treinrit zouden de wiellagers anders de hele rit op hetzelfde punt belast worden, en zou dit later heel snel een probleem worden. Ik weet niet hoe ze het tegenwoordig doen: doen ze niets, maar is het geen probleem door betere lagers, of passen ze misschien de bandenspanning aan (waardoor je de tikken deels kan opvangen) daarnaast is het natuurlijk ook zo, dat de treinrails van nu ten opzichte van 80 jaar terug veel minder naden vertonen, waardoor het aantal 'tikken' tijdens een treinreis ook fors afneemt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenaardig verhaal. Ik heb wel dezelfde ervaring als Hobbel een paar jaar terug, na het vernieuwen van de straat plots regelmatig een brandlucht in huis. Ook een schroef losgetrilt in de elektriciteitskast met vuurwerk als gevolg, terwijl die ook allemaal met een momentsleutel moeten worden vastgezet. Gewoon pech dat eentje is gelost geloof ik. Ze zijn ook nooit te strak aangespannen door monteur of zo, waardoor de draad beschadigd is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat bij een licht beschadigde/vervormde schroefdraad, de boel juist niet losrammelt: de draad loopt net iets te zwaar. Bij te zwaar aandraaien bij LM-velgen beschadig je vooral de velgen (de rand van het boutgat waar de bolconische bout aanligt). Dat brengt me wel op een ander punt: @EdK heb je ook inderdaad bolconische bouten (aangenomen dat je originele VAG-velgen hebt, en geen ander fabrikaat dat om gewone conische bouten vraagt).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik stel voor dat we het Z-woord in den vervolge mijden om deze en eerder door jou genoemde traumatische ervaringen niet steeds opnieuw open te rijten ;)

 

Alle voetballiefhebbers zullen je ook dankbaar zijn. :D  (ik ben geen voetballiefhebber, voor de duidelijkheid)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@EdK heb je ook inderdaad bolconische bouten (aangenomen dat je originele VAG-velgen hebt, en geen ander fabrikaat dat om gewone conische bouten vraagt).

 

Heb de LM velgen geleverd gekregen vanaf de fabriek en mag er dan toch wel vanuit gaan dat de goede toendertijd zijn gemonteerd...

 

Om de gedachte te bepalen, in mijn zekeringenkast thuis, waren na het aantrillen bij een rioolrenovatie, bijna de helft van alle fasenmoeraansluitingen geheel, of gedeeltelijk, letterlijk losgetrild.

 

In fabieks / kantoor installaties behoort elke 3 jaar een 3140 keuring gedaan te worden.

En bij KLM toendertijd deze inspecties ook wel gedaan en je zal verstelt staan hoe los sommige schroef en bout verbindingen zijn.

En bij mijn huidige werkgever doen we ook inspecties op campings en jachthavens en hier hetzelfde verhaal.

 

En reden van loskomen zijn er twee, de een is trillingen en soms trillingen die wij niet eens voelen

Maar ook het overbelasten van groepen waar de kabels / draden warm worden en na gebruik weer afkoelen waardoor je dus rek / krimp ontstaat , en hierdoor komt een schroef of boutverbinding ook los op lange duur.

En ja reden van warm worden van kabel / draden zou niet mogen als de juiste diameters en de hierbij behorende maximale afzekering word toegepast... maar ja theorie en praktijk blijven 2 verschillende dingen , en derhalve komt dit vaak voor en steeds vaker zelfs daar na de KWH meter de verantwoording bij de eigenaar tegenwoordig ligt.

En de nuts bedrijven dus die installatie niet of minimaal nog controleren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar ook het overbelasten van groepen waar de kabels / draden warm worden en na gebruik weer afkoelen waardoor je dus rek / krimp ontstaat , en hierdoor komt een schroef of boutverbinding ook los op lange duur.

Spontane gedachte: kan dat fenomeen bij jouw wielbouten ook een rol gespeeld hebben? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Theoretisch misschien wel Marco maar mijn technisch verstand zegt dan dat het ook bij de andere 3 wielen dan het geval had moeten zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe