Ga naar inhoud

Verlofuren net zoveel waard als reguliere uren bij uitbetalen


PC-fre@k
 Delen

Aanbevolen berichten

Hoe vaak ik het al niet met collega's over dit onderwerp heb gehad.

 

Mijn stelling is, (bovenwettelijke) verlofuren uit laten betalen levert evenveel op als reguliere uren.

Kortom, het niet niet waar dat verlofuren in een bijzonder belastingtarief vallen.

 

Enkele bronnen (gek genoeg best schaars):

 

 

Werknemers kunnen hun (bovenwettelijke) vakantiedagen nu ook al verkopen, maar daarover betalen ze de gebruikelijke loonbelasting die oploopt tot maar liefst 52%.

http://www.rendement.nl/thema/vakantiedagen/id10766-stimuleer-de-verkoop-van-vakantiedagen.html

 

 

Klopt het dat het voor een werknemer fiscaal ongunstig is om vakantiedagen te laten uitbetalen?

Nee, dit is groot misverstand. Als u met uw werkgever afspreekt dat bepaalde vakantiedagen worden afgekocht, dan wordt dit in principe op de gebruikelijke wijze belast. Als uw werkgever teveel belasting inhoudt, kunt u dit aan het einde van het kalenderjaar bij de belastingdienst terugvragen.

http://ontslag.nl/nieuws/5-vragen-vakantiedagen/

 

Arbeidsrechtadvocaat Maarten van Gelderen in een uitzending van Ochtendspits. Hij sprak daar over de regels rondom vakantiedagen.

http://www.uitzendinggemist.net/aflevering/49489/Ochtendspits.html(5:50 - 7:40)

 

Wat denken jullie (voor en na het lezen van dit artikel), graag met bronnen als je denkt dat bovenstaande niet klopt ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je conclusie klopt. Alleen als je door die extra uitbetaling (deels) in een hogere schijf komt, wordt dat deel in die hogere schijf uiteraard conform dat hogere tarief belast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er bestaat ook nog steeds zoiets als verlofsparen..... veel gunstiger dan uitbetalen (waar de maffia in den haag sowieso een heel fors graantje van meepikt).

Diverse collega's gaan nu maanden eerder met pensioen door die gespaarde dagen dan op te nemen!

En dat kan nog steeds hoor!

 

Zelf neem ik gewoon lekker veel vrij, dus ik hou er ook niet zo veel over.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verlofsparen kan volgens mij helemaal niet meer, alleen degenen die daar ooit al mee gestart waren en een minimaal saldo van € 3000 hadden opgebouwdm vaallen per 01-01-2013 onder de overgangsregeling. Geen optie dus. 

 

...(waar de maffia in den haag sowieso een heel fors graantje van meepikt)....

Jammer dit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

misschien verkeerde naam, verlofsparen was inderdaad geld, maar ik bedoel dat je nog steeds een x aantal dagen mee mag nemen naar een volgend jaar en zodoende dus enige maanden bij elkaar kan sparen.

Ik zie dat dat ook al niet meer onbeperkt kan (maar daar kan de CAO dus in positieve zin van afwijken), maar het is dus nog steeds mogelijk!. en een betere optie dan de helft of meer naar onze geliefde belasting (op belasting op belasting) inners te brengen  :engel: 
Vakantiedagen kan je meenemen naar het volgende jaar, maar deze dagen zijn niet onbeperkt geldig. Voor de wettelijke vakantiedagen geldt dat deze nog zes maanden geldig zijn en daarna vervallen. De wettelijke vakantiedagen die in 2015 zijn opgebouwd, moeten voor 1 juli 2016 dan ook worden opgenomen. Van deze regel kan bij cao, bedrijfsregeling of individuele afspraak in positieve zin worden afgeweken. 

Voor de bovenwettelijke dagen geldt dat je deze ook kan meenemen naar het volgende jaar. Bovenwettelijke dagen verjaren na de duur van vijf jaar. De bovenwettelijke dagen die je in 2015 hebt opgebouwd, verjaren op 31 december 2020. 

 

Bron FNV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe