Ga naar inhoud

Fabia met defecte EGR klep


PC-fre@k
 Delen

Aanbevolen berichten

Ja mensen, het is zover... Mijn wagen heeft de EGR klep kapot (verstopt eerder denk ik).

 

Gelukkig merk ik er vrijwel niks van, ik zie alleen het motormanagement lampje branden. En, de motor / koelwater lijkt niet warm te krijgen en vooral warm te houden! 90 graden lukt amper in 15-20 min. En zodra je dan even bij een stoplicht staat loopt hij zo terug naar 60-70

 

Mn dealer heeft de 3e van februari pas tijd, dus dan doen we meteen alles tegelijk. APK, EGR en een aanpassing aan het brandstoffilter (terugroepactie).

 

Gelukkig voor mij zal de EGR uit coulance worden gefixt of ze benutten mijn skodazekerheidspolis, mij allemaal best :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij zei dat het geen probleem is, de wagen kan alleen in noodloop gaan als de EGR nog een keer vast komt te zitten. Gelukkig (of helaas) ben ik bekend met EGR problemen bij andere wagens, het is voornamelijk heel irritant en pas vervelend als hij elke rit in noodloop gaat.

 

De dealer gaf als voorbeeld dat er een klant was die zo naar Spanje op vakantie is gegaan, zonder enig probleem. Maar ik was toch wel van plan om zulke ritjes nu even te vermijden en mijn VCDS kabel in de buurt te houden ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gok toch op een kapotte thermostaat (die open blijft staan): daardoor komt de motor niet op temperatuur, of als dat gebeurd, zit ie heel snel weer onder de temperatuur. Gevolg is dat de kat niet goed werkt, waardoor je emissielampje gaat branden. Dat er ook iets met de EGR aan de hand is, zou kunnen, maar dat hoeft niet persé (ik weet niet of ie is uitgelezen, en welke foutcode er is gevonden).

Link naar reactie
Delen op andere sites

85.000 ongeveer en ja uiteraard is hij direct uitgelezen. :)

Kan me zomaar voorstellen dat hij bij EGR problemen ook wat anders met de warmte om gaat.

Maar het warmte verhaal is niet meer van toepassing nu het boven nul is.

Kortom, los van het lampje merk ik er niks van. Maar uit de info in de boordcomputer blijkt dat de EGR vervangen moet worden. Aldus de vakmannen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Ronald,

 

is een bekend probleem bij de greenline. Een vriend had dat ook en de dealer wist meteen genoeg, was voor hun ook coulance trouwens aangezien het zo vaak voorkomt. Nieuwe EGR erin en op naar de volgende ton op de teller.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Revive!

 

@PC-freak, wat was het antwoord op de vraag of er nog de zelfde egr gebruikt wordt? Mijn faab zit rond de 100.000 en is (volgens de onderhoudshistorie) nog niet terug geweest voor een defecte EGR.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hmm, dan hoop ik dat hij tussen nu en 5 maanden gaat, dan valt het nog binnen de bovag garantie (ga ik van uit ;)). Hoe sterk het het eigenlijk afhankelijk van rijstijl, met andere woorden ik rijd eigenlijk alleen lange stukken, wat de vorige eigenaar er mee reed weet ik niet. 

 

nog een tweede vraag,

Hoe zit het met het regenereren? mijn pa heeft een V40 D2 uit 2013 die regenereert behoorlijk vaak, bij de greenline heb ik het nog niet gemerkt. ik heb er inmiddels ruim 3000 km mee gereden. 

als de auto tijdens het rijden regenereert zie je dat dan aan het actuele verbruik? wat doet regeneratie met de EGR of wordt alleen het DPF gereinigd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe