Ga naar inhoud

Noodoproepsysteem eCall vanaf 2018 in alle nieuwe wagens


Snelle
 Delen

Aanbevolen berichten

Vanaf 31 maart 2018 moeten alle nieuwe auto's in de Europese Unie uitgerust zijn met het noodoproepsysteem eCall. Daarover hebben het Europees Parlement en de lidstaten een vergelijk gevonden. Het systeem maakt automatisch contact met de hulpdiensten wanneer de auto betrokken raakt bij een ongeval.

Volgens de Europese beleidsmakers zal eCall mensenlevens redden omdat het systeem ervoor zal zorgen dat hulpverleners veel sneller ter plaatse zullen zijn bij een verkeersongeval. Het systeem zou er ook voor zorgen dat de interventie minder kost en files veroorzaakt door ongevallen sneller opgelost raken.

De Europarlementsleden wilden ook garanties dat eCall de privacy niet schendt en enkel gebruikt wordt voor hulpverlening. "Het systeem mag zeker niet als 'zwarte doos' gaan fungeren, maar enkel het type wagen, het type brandstof, het tijdstip van ongeval en de exacte locatie meedelen", licht N-VA-Europarlementslid Louis Ide toe.

Het akkoord kreeg groen licht in de bevoegde parlementscommissie. Indien ook het voltallige parlement en de lidstaten ermee instemmen, wordt de installatie van eCall tegen april 2018 verplicht in alle nieuwe personenwagens en lichte bedrijfswagens. Het systeem wordt in de daaropvolgende jaren mogelijk ook uitgebreid naar bussen en vrachtwagens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enkel het type wagen, wat zouden ze daar onder verstaan? Wat mogelijkheden:

- personenwagen / bestelwagen

- merk en model zonder carrosserie variant (sedan, hatchback, station, coupe, cabrio)

- merk, model, carrosserie variant en (originele) lakkleur: ik kan me voorstellen dat bij het zoeken naar een auto die bijvoorbeeld in het water is belandt, of vanaf een helling in dicht struikgewas is belandt, dat de kleur van de auto kan helpen een auto sneller te vinden.

 

@EdK er hoeft geen SIMkaart aan te pas te komen, het kan gewoon een zendsignaal zijn, net als bijv. een 27MC signaal of iets anders. Als je daar een gezamenlijke frequentie voor afspreekt, en iedere auto diezelfde frequentie (of een paar frequenties) gebruikt, is het eenvoudig uitluisteren en is er verder niets nodig voor de identificatie. Wel blijft de vraag wat er gebeurt met de onterechte meldingen die beslist ook uit zo'n systeem zullen voortkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel blijft de vraag wat er gebeurt met de onterechte meldingen die beslist ook uit zo'n systeem zullen voortkomen.

Die zullen wel vernietigd worden of binnen 24 uur verwijderd worden? Een foutmelding zal zeker wel eens gebeuren maar dit zal dan binnen de zg toleranties vallen van het systeem?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Wasmachineman: wat ik bedoelde, krijg je een rekening voor een onterechte melding van het systeem (zeg maar net als voor een onterechte automatische brandmelding, dan krijg je ook de rekening van de brandweer). Als normale automobilist zul je niet zo snel meemaken dat de auto een onterechte automatische melding doet, maar ik kan me voorstellen dat tijdens werkzaamheden in de garage zo'n systeem wel een onterechte melding doet.

 

Met zwaar vuurwerk zul je niet zo snel problemen krijgen: ik neem aan dat het systeem uitgeschakeld is, als het contact uit is, dus zwaar vuurwerk onder de auto zou het systeem niet moeten activeren. Een ander tricky geval is bij heftige rukwinden: gaat het systeem dan automatisch af, als je tijdens het rijden heftige rukwinden krijgt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe