Ga naar inhoud

Elektrische wagen produceert nauwelijks minder fijn stof dan benzinewagen


Snelle
 Delen

Aanbevolen berichten

Elektrische wagens genereren nauwelijks minder fijn stof dan recente benzinewagens. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Transport & Mobility, een spin off van de KU Leuven.

Door de grotere slijtage van de remmen, de banden en het wegdek veroorzaken elektrische wagens slechts een verwaarloosbare fractie minder fijn stof dan gewone, recente benzinewagens in een stedelijke omgeving. Ook het verschil met dieselwagens is kleiner dan algemeen wordt aangenomen. Dat blijkt uit een verrassende analyse van Bruno Van Zeebroeck, verbonden aan het onderzoeksbureau Transport & Mobility Leuven (TML), een spin-off van de KU Leuven.

Onze gezondheid lijdt in de eerste plaats onder de uitstoot van stikstofoxide (NOx) en vooral fijn stof (PM), onder meer afkomstig van wagens. Die veroorzaken fijn stof op twee manieren: door de verbranding van brandstof (de uitlaatemissies) en door het afslijten van de remmen, de banden en het wegdek (de niet-uitlaatemissies).

De uitlaatemissies voor elektrische wagens bedragen uiteraard nul. Ze rijden op batterijen, niet op brandstof. Maar de niet-uitlaatemissies liggen even hoog en mogelijk zelfs hoger dan bij gewone wagens, volgens de berekeningen van Van Zeebroeck. Dat komt omdat elektrische wagens door de zware batterijen meer wegen dan gewone wagens. Vooral in de stad, waar het vaker remmen en bochten nemen is, is dit nadelig voor het milieu.

Bovendien zijn benzine- en dieselwagens in vergelijking met twintig jaar geleden heel wat milieuvriendelijker geworden onder impuls van de steeds strenger wordende Europese emissiestandaarden. Concreet: een benzinewagen veroorzaakt vandaag 18 mg fijn stof, uitlaatemissies en niet-uitlaatemissies samengeteld. Voor een elektrische auto is dit 17 mg. Een diesel uit 2000 komt uit op 79 mg.

Op basis van zijn onderzoek heeft Van Zeebroeck vragen bij het fiscaal stumuleren van elektrische wagens.

Bron:standaard.be

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Door de grotere slijtage van de remmen, de banden en het wegdek veroorzaken elektrische wagens slechts een verwaarloosbare fractie minder fijn stof dan gewone, recente benzinewagens in een stedelijke omgeving. Ook het verschil met dieselwagens is kleiner dan algemeen wordt aangenomen. Dat blijkt uit een verrassende analyse van Bruno Van Zeebroeck, verbonden aan het onderzoeksbureau Transport & Mobility Leuven (TML), een spin-off van de KU Leuven.

De uitlaatemissies voor elektrische wagens bedragen uiteraard nul. Ze rijden op batterijen, niet op brandstof. Maar de niet-uitlaatemissies liggen even hoog en mogelijk zelfs hoger dan bij gewone wagens, volgens de berekeningen van Van Zeebroeck. Dat komt omdat elektrische wagens door de zware batterijen meer wegen dan gewone wagens. Vooral in de stad, waar het vaker remmen en bochten nemen is, is dit nadelig voor het milieu.

Bovendien zijn benzine- en dieselwagens in vergelijking met twintig jaar geleden heel wat milieuvriendelijker geworden onder impuls van de steeds strenger wordende Europese emissiestandaarden. Concreet: een benzinewagen veroorzaakt vandaag 18 mg fijn stof, uitlaatemissies en niet-uitlaatemissies samengeteld. Voor een elektrische auto is dit 17 mg. Een diesel uit 2000 komt uit op 79 mg.

 

 

Zie hierboven o.a. in het vetgedrukt de volgende eis waar auto's aan moeten voldoen en de gebruiker hierop afgerekend gaat worden! 

aangepast door Wasmachineman
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan aan de samenvatting liggen, maar de tekst hierboven staat weer bol van suggesties, halve waarheden en tegenstrijdigheden.

 

 

Wasmachineman, on 10 Nov 2014 - 09:33, said:Wasmachineman, on 10 Nov 2014 - 09:33, said: Maar de niet-uitlaatemissies liggen even hoog en mogelijk zelfs hoger dan bij gewone wagens

 

Even hoog kunnen ze niet liggen als de conclusie van het onderzoek klopt, ze moeten sowieso hoger liggen wil de totale fijnstofproductie in de richting van een moderne benzinewagen gaan.

 

Verder is de vergelijking met de moderne dieselwagen suggestief.

 

Wasmachineman, on 10 Nov 2014 - 09:33, said:Wasmachineman, on 10 Nov 2014 - 09:33, said: Ook het verschil met dieselwagens is kleiner dan algemeen wordt aangenomen.

De strekking van het woordje "ook" wordt maximaal suggestief gebruikt. Het enige wat gezegd wordt is dat de fijnstofproduktie van elektrische auto's hoger is dan gedacht, en uiteraard is dan het verschil kleiner dan met dieselwagens, maar wat gesuggereerd wordt is dat een elektrische auto bijna net zo veel fijnstof produceert dan een diesel.... wat natuurlijk flauwe kul is.

 

Verder zijn auto's nauwelijks milieuvriendelijker geworden omdat de milieuvriendelijkheid wordt bepaald door hoe ze gebruikt worden door de gebruiker. De laatste 5 jaar is daar helemaal geen verbetering in, de verbetering die er was is van een periode daarvoor.

 

Veelzeggend is ook dat er een benzineauto en elektrische auto van nu worden vergeleken met een diesel uit 2000. Dat is wel beste manier om te laten zien dat dit stukje niet uit is op een eerlijke vergelijking.

aangepast door Skoody Boo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan goed zijn dat feitelijk alleen benzinewagens met elektrische wagens zijn vergeleken, en het stukje over de diesel er bij gehaald is om het perspectief te verbreden, dat is niet ongebruikelijk bij academische studies.

 

Overigens is het hele onderzoek bij voorbaat zeer suggestief: elektrische auto's worden bij voorbaat 'gestickerd' met uitlaatgasemissie nul, in werkelijkheid moet die elektriciteit toch ergens vandaan komen, dus moet je niet alleen de auto bekijken, maar de hele keten: productie, gebruik, afvalverwerking/sloop, maar ook de toevoer/opwekking van de energie.

 

Een ander punt dat mij verbaast:

 

Door de grotere slijtage van de remmen, de banden en het wegdek veroorzaken elektrische wagens...

 

Grotere slijtage van de remmen? daar heb ik mijn vraagtekens bij. Elektrische auto's zijn zwaarder, dus dat veroorzaakt inderdaad meer slijtage van remmen, banden en wegen, maar tegelijkertijd hebben vooral hybride en elektrische auto's de mogelijkheid om een flink deel van de remvertraging te gebruiken om elektrische energie op te wekken (via welke route is hier even niet interessant). 'Elektrisch' remmen, spaart de remblokken, remschijven (en eventueel remtrommels/remvoeringen), dus zou mijns inziens minder fijnstof op moeten leveren.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet het onderzoek dat niet deugt (alhoewel, het is maar magertjes gestaafd met academische publicaties), maar de interpretatie van een journalist die wat sensatie wil brengen.

 

In het onderzoek staat bijvoorbeeld wel degelijk dat een elektrische wagen minder fijn stof genereert aangezien de remmen 50% minder slijten, maar dat wordt grotendeels tenietgedaan door het extra gewicht.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het onderzoek zelf niet gelezen/gezien, dus daar geef ik geen oordeel over. Wél heb ik vragen/kanttekeningen, overigens ben ik niet te belabberd om een onderzoek in een paar minuten onderuit te halen. In de tijd dat ik bij de Universiteit Utrecht werkte, bij het eerste werkoverleg van de vakgroep ooit in een kwartiertje tijd een half jaar onderzoek naar de prullenbak verwezen. Dat was voor de meeste aanwezige academici/promovendi even schrikken, en zij hadden zo hun twijfels over mijn uitleg. De prof zelf, was eigenlijk de eerste die mijn uitleg accepteerde en na een poosje bleek mijn verhaal ook wel te kloppen met de feiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Altijd fijn aan onderzoek, je kunt er vrijwel alle kant mee op. Net zoals deze samenvatting. Zolang we niet meer weten over de onderzoeksvraag (wat is die en waar komt die vandaan) en de methodiek kan/ gaat iedereen er zijn/ haar voordeel mee doen ;). Een aardige is ook vaak: wie heeft het onderzoek betaald, direct of indirect... Ik zou hier niet verbaasd zijn als dat door de "ouderwetse" automobielindustrie (mede)gefinancierd is. Het kan natuurlijk ook zijn dat de "vermeende" journalist van Standaard met een gekleurde bril er een voor zijn/ haar achterban wenselijke samenvatting van gemaakt heeft.

 

Even over de inhoud... Mij laat de vraag bijvoorbeeld niet los waarom elektrische auto's meer emissies veroorzaken door remmen. Bij mijn weten remmen ze toch vooral op de motor om de remenergie weer in stroom om te zetten. In feite zou de rem dus vrijwel niet gebruikt moeten/ hoeven worden en de E-motor (en het remmen hierop) is zo veel mogelijk contactloos. Emissie zou dan ook minimaal moeten zijn.

De meetwaardes die vervolgens genoemd worden komen overigens zomaar uit de (kennelijk niet zo schone) lucht vallen: wat is er waar gemeten en hoe groot was de steekproef.

 

Voordat we overigens alle onderzoeken door Cordoba onderuit laten halen zouden we misschien eens moeten vragen waarop dat onderzoek is afgeschoten en of de argumentatie generiek (en dus eventueel overdraagbaar) of specifiek was :o .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat elektrische auto's in theorie inderdaad minder fijnstof zouden moeten veroorzaken door het remmen. Tegelijk denk ik dat de praktijk anders is. Net zoals de meeste hybrides vooral gewoon op brandstof rijden, vraag ik me af of de gemiddelde elektrische auto-bezitter zijn rijstijl daar ook op heeft aangepast. Als je het remmend vermogen van het regenereren niet benut en gewoon ouderwets remt, schiet je fijnstofproductie met dank aan het hogere gewicht fors omhoog. Geen idee of dit hout snijdt hoor, maar t is het enige wat ik zo snel kan bedenken ;) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijnstofproductie door extra bandenslijtage (zwaardere auto) en aan de wegen (ook door zwaardere auto), lijkt me duidelijk een nadeel van de elektrische auto, het regenerend remmen (via electromotoren, of via dynamo) kan een voordeel zijn voor de elektrische auto. Nu is het wel zo, dat gewone moderne auto's onder druk van de emissie-eisen ook steeds vaker deels regenererend remmen. Bijvoorbeeld door een grotere dynamo te plaatsen die dan vooral 'aan het werk moet' tijdens remacties, waardoor ie minder hoeft te doen als de motor de dynamo moet aandrijven.

 

Overigens het 'afgeschoten' onderzoek, ging over zogenaamde TCO's (Transparant Conductive Oxydes), waarbij een systematische fout in de fabricage van de testlagen was gemaakt. Die fout had te maken met een specifieke eigenschap van dergelijke lagen, waardoor de reproduceerbaarheid nog een extra complicatie heeft.

De bewuste onderzoeker kende die speciale eigenschap niet, en behandelde het materiaal net als een andere coating. Ik had in een eerdere job ongeveer eens in de 6-8 weken een dagje dergelijke materialen gemaakt, en kende die eigenschap wel, omdat ik dat had geleerd van een oude rot in het vak.

 

Overigens is het belangrijkste dat je moet leren om kritisch te kijken naar onderzoeken: niet kijken of het mogelijk is, maar kijken of het fout kan gaan, en zoja hoe en waar. Dat lijkt misschien een negatieve instelling, maar dat is niet zo: als je de zwakke punten kent, kun je daar rekening mee houden en op anticiperen om problemen te voorkomen.

 

Tenslotte denk ik net als Marco dat onaangepast gedrag van veel bestuurders van hybride/elektrische auto's een flink deel onnodige emissie veroorzaakt.

aangepast door Cordoba
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het remmend vermogen van een groter dynamootje die slechts teruglevert aan de accu van een benzineauto is natuurlijk een peanuts in vergelijking met wat elektromotoren aan remkracht hebben. Bij mijn tsi-tje haalt remmen op de motor vrijwel niets uit, terwijl daar ook zo'n ding in zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ja, leuke tekst, maar als je remt met de remmen rem je meestal tegelijkertijd ook op de motor, en dan klopt het, maar zodra de koppeling ingetrapt wordt is er van terugwinning van energie geen sprake meer. Alle energieterugwinning die er is gaat namelijk via de dynamo, en dat is derhalve vrij weinig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe