Ga naar inhoud

Busstroken moeten toegankelijk zijn voor elektrische wagens


Snelle
 Delen

Aanbevolen berichten

Men zou toch alles doen om de elektrische wagen te promoten, en eens er genoeg zijn mogen deze natuurlijk niet meer op de busstroken.

Artikel.

Elektrische wagens moeten gebruik kunnen maken van de busstroken, zodat de bestuurders zich sneller door de spits kunnen manoeuvreren. Dat heeft Febiac, de federatie van de Belgische autosector, gezegd. Luc Bontemps, afgevaardigd bestuurder van Febiac, benadrukt tegenover VTM Nieuws dat maatregelen dienen te worden genomen om het elektrisch autovervoer te promoten.

Hij wijst erop dat in Noorwegen, waar het gebruik van de busstroken al langer werd geïntroduceerd, inmiddels meer dan dertigduizend elektrische wagens operationeel zijn. In België zijn minder dan vierduizend elektrische wagens ingeschreven.

De aankoop van een elektrische wagen vormt volgens Bontemps echter nog altijd een zware financiële inspanning. Daarom moeten volgens hem een aantal voordelen worden geboden om de bestuurder aan te zetten toch voor deze vorm van autovervoer te verkiezen.

Het gebruik van de busstrook heeft volgens Bontemps ook geen negatieve impact op de doorstroming van het verkeer.

Bron: express.be

aangepast door Snelle
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als men dat nou combineert met eisen waaraan die elektrische wagens moeten voldoen, dan stimuleert het innovatie, en dan kan het positief werken.

 

Jammer dat je niet kunt controleren waarmee de accu geladen wordt, met zonnepaneeltjes of gewoon het grijze net.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst moet je zoiets beperken tot auto's die alleen maar electrisch kunnen rijden (en dus exemplaren met een aggregaat op fossiele brandstof, of hybrides uitsluiten). Overigens is de vraag of het wel goed is voor de vervuiling in de binnensteden: je kunt voor de vervuiling beter een electrische auto stil zetten in de file, dan een auto op fossiele brandstof. Pas als zo'n regel voldoende mensen overhaalt om niet voor een auto op conventionele brandstof maar een volledig electrische auto te kiezen, zal het milieu-effect (misschien) positief zijn.

 

Dat misschien staat er niet voor niets: bijv. bij de productie van de accu's voor elektrische auto's wordt het milieu flink belast. Over de wijze waarop de electriciteit wordt opgewekt, de verliezen in het electrische netwerk, en het leeglopen van een accu tijdens stilstand heb ik het dan nog niet eens. Stel je voor: je gaat een maand weg (vakantie, werk maakt niet uit) per vliegtuig en komt na een maand terug. Als je dat je electrische auto met bomvolle accu's hebt geparkeerd, kunnen die na een maand stilstand zo goed als leeg zijn. Bij een gewone auto, zou je het onacceptabel vinden als je de auto met volle tank parkeert, en na een paar weken is de inhoud van de tank 'verdampt'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een aardig idee, ik vraag me alleen af wanneer de buschauffeurs in opstand gaan komen omdat electrische auto's gaan in en uitvoegen. Het toezicht lijkt me overigens ook een uitdaging, puur electrisch zou dan inderdaad de oplossing kunnen zijn en alle "neppers" mogen niet meedoen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe