Ga naar inhoud

Helft dodelijke verkeersslachtoffers op snelwegen droeg gordel niet


Snelle
 Delen

Aanbevolen berichten

Het niet dragen van de veiligheidsgordel is nog altijd een belangrijke factor bij de dodelijke ongevallen op de Belgische autosnelwegen. Bijna de helft van de bestuurders die bij zo’n ongeval betrokken was, had geen gordel om. Achterin loopt dat zelfs op tot meer dan zeventig procent. Dat blijkt donderdag uit een onderzoek van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV).

Ongevallen die op de autosnelweg plaatsvinden, hebben vaak ernstigere gevolgen dan de verkeersongelukken die op een ander type weg gebeuren. Slechts zeven procent van de letselongevallen vindt in België op de autosnelweg plaats, maar die zijn wel verantwoordelijk voor zestien procent van het aantal verkeersdoden.

Het BIVV heeft daarom een onderzoek verricht naar die ongevallen. Daarvoor werden de pv’s onderzocht van de 521 dodelijke ongevallen die zich tussen 2009 en 2013 op de Belgische autosnelwegen voordeden. Bij die ongelukken vielen in totaal 582 doden.

De gevaarlijkste snelwegen van ons land

Niet alle snelwegen bleken even gevaarlijk: in Vlaanderen is de ring rond Gent, de R4, de veiligste snelweg en de E34 tussen Antwerpen en Assenede de gevaarlijkste. In Wallonië blijkt de A602 door het centrum van Luik het veiligst, de A25 tussen Luik en de Nederlandse grens het gevaarlijkst. Ook de ring rond Brussel zit ver boven het gemiddelde.

‘Geen gordel op de baan komt hard aan’

Een van de opvallendste resultaten uit dat onderzoek is dat het niet dragen van de gordel een belangrijke doodsoorzaak blijft op de autosnelwegen. Bijna de helft van de bestuurders (45,9 procent) die betrokken was bij een dodelijk ongeval, droeg geen gordel. Ook 40,7 procent van de passagiers voorin deed dat niet. Bij de passagiers achterin gaat het zelfs om 71,7 procent.

Overdreven snelheid

Overdreven of onaangepaste snelheid blijkt een rol te spelen bij minstens 27 procent van het aantal dodelijke ongevallen. Wanneer het gaat om ongevallen waarbij geen ander voertuig betrokken is, loopt dat zelfs op tot 55 procent.

‘Maar er was niet in alle gevallen informatie beschikbaar over de snelheid’, zo benadrukt Karin Genoe, afgevaardigd bestuurder van het BIVV. ‘We veronderstellen dan ook dat het cijfer nog een onderschatting is.’ Alcohol blijkt in 12,8 procent van de gevallen een rol te hebben gespeeld.

Bron:standaard.be

aangepast door Snelle
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vermoed dat drugs ook een belangrijke rol spelen op de gevaarlijke stukken: het is wel heel toevallig dat de weg Maastricht-Luik en Assenede-Antwerpen er zo bovenuit steken, ik heb het idee dat op die wegen veel drugsrunners actief zijn. Overigens op de weg Antwerpen-Breda ook, maar daar zit zoveel 'normaal' verkeer tussen dat het de cijfers waarschijnlijk minder beïnvloedt. Behalve de snelheden en rijstijl, kun je drugsrunners volgens mij over het algemeen ook niet beschuldigen van veilig weggedrag zoals de gordel omdoen. :lol:

 

Bij de ring rond Brussel zijn er allerlei verklaringen te bedenken waarom die onveilig is, maar wat in dat geval nu de juiste reden is (of zijn er meerdere)?


Overigens eigenaardig dat er in Belgie zoveel doden vallen op de snelwegen: als ik het goed heb zijn in Nederlan juist de snelwegen al decennia lang, juist de veiligste wegen, en provinciale/regionale wegen de gevaarlijkste: daar is geen scheiding tussen rijrichtingen en kruisend verkeer, maar wel hogere snelheiden dan in de bebouwde kom.

aangepast door Cordoba
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe