Ga naar inhoud

Een nieuwe aanwinst - van 21 jaar oud.


MarcoO2
 Delen

Aanbevolen berichten

  • 1 maand later...

Dwars door het Autovisie-archief: Moderne klassieker

door Mitchel van Essen | redactie Autovisie

De door Pininfarina's meesterhand gestileerde cabriolet is sinds zijn introductie in 1966 tal van keren gewijzigd. In 1990 reden we met de laatste versie van de legendarische Spider, waarbij Alfa Romeo terruggreep op de oervorm.

Klik hieronder om te downloaden:

PDF Autovisie testverslag Alfa Spider 2.0 - 1990.pdf.pdf

Onze testredacteur destijds: ''De Alfa Spider in zijn laatste gedaante: de gave vorm is terug te vinden in het nieuwe ontwerp. Dat de plaatsing van het kentekenbord in Nederland de voorkant echter ontsiert, is bijzonder jammer. Hoe dan ook, de Spider is hersteld in zijn oude pracht en praal.'' Heel modern vonden we de 'vernieuwde' Spider alleen niet. Het was destijds natuurlijk al een auto die een kwart eeuw rondreed. Maar begin jaren negentig wel de laatste Alfa Romeo die nog rondreed met achterwielaandrijving.

Verbeteringen

"Een belangrijke verbetering is de stuurbekrachtiging die standaard wordt geleverd op de nieuwe Spider", schreven we. "Ook heeft het model een zelfblokkerend differentieel.'' Deze 2,0 liter beschikte destijds over 120 pk bij 5.800 toeren, terwijl het maximum koppel 157 Nm bij 4.200 toeren bedroeg. Een sprint van 0 naar 100 km/h ging volgens de fabriek in 9,4 seconden. De auto kon een topsnelheid van 190 km/h halen.

Flaneren

Deze prestaties waren ruim voldoende voor de Spider, want over zijn doel waren we duidelijk: "Dat is flaneren, lekker toeren in een leuke omgeving, de detailkaarten uit de kast halen, een aantrekkelijke route zoeken en genieten met de wind door de haren.'' Het rijgedrag viel alleen wat tegen en was toen al niet meer bijtijds. ''Zelfs op geringe oneffenheden vertoont de Spider een springerig karakter, maar dat heeft voor velen ook weer z'n charme. Wat overigens niet wil zeggen dat je er gemakkelijk mee in de fout gaat: de wagen waarschuwt tijdig.'' Schakelen ging gelukkig wel soepel.

Opties

Voor een bedrag van 54.390 gulden (omgerekend en niet gecorrigeerd voor inflatie nu 24.681 euro) kreeg je een rijk uitgeruste Alfa mee van de dealer. Zo waren elektrisch bedienbare buitenspiegels, elektrische antenne, lichtmetalen wielen, getint glas en stuurbekrachtiging standaard. We sloten ons testverslag af met de volgende woorden, die nog steeds van toepassing zijn: ''De Alfa Spider 2.0: een moderne klassieker.''

KLIK HIER OM HET ORIGINELE TESTVERSLAG UIT 19 TE BEKIJKEN.

http://www.telegraaf.nl/autovisie/uitgelicht/duik-in-ons-testarchief/23473989/__Dwars_door_het_Autovisie-archief__Moderne_klassieker__.html

http://www.telegraaf.nl/autovisie/article23474012.ece/BINARY/Autovisie+testverslag+Alfa+Spider+2.0+-+1990.pdf

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hé, wat leuk Frank, deze test kende ik nog niet. Ik herken wel veel, vooral wat betreft het feit dat het een auto is om te flaneren en niet om even sportief te gaan racen. Daar istie echt niet voor gemaakt, maar dat is ook prima! Echt een auto om in te onthaasten. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

post-901-0-99480700-1420222556_thumb.jpg

post-901-0-86023000-1420222611_thumb.jpg

post-901-0-50280700-1420222638_thumb.jpg

 

Een paar fotootjes de fotokwaliteit is niet zo best, is gemaakt met een eenvoudige telefoon.

 

De roestduivel heeft hem ook al te pakken, zoals je zien kan. Maar ondanks dat is de basis goed.

Op dit moment ben ik bezig met het opknappen van de voorwielophanging. Nieuwe stabilisatorrubbers, draagarmen ontroesten, torsieveren ontroesten, nieuwe draagarmrubbers. Hier en daar een fris nieuwe laklaagje. Het ziet er bijna als nieuw uit.

Ik heb er plezier in om dit alles zelf te doen. En voldoeningen als het lukt het geeft echt een enorme kik :)

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi karretje en lekker tijdverdrijf

Maar goed jullie klagen dan misschien over een te kleine garage, maar ik hebt een schuurtje waar net 2 fietsen en 4 velgen met banden in kunnen......

 

Maw zou graag een R27 van BMW willen opknappen , maar dat gaat helaas al niet...

 

Maar we zien graag periodiek de vooruitgang in het opknappen hoor...

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 zeker als je er ondertussen ook mee kan rijden.

Op dit moment valt het rijden een beetje tegen, lastig zonder voorwielen. :D En in Nederland is de wetgeving zo dat als je auto tussen de 25 en 40 jaar oud is, en op benzine rijdt, je in een overgangsregeling valt. Dat betekend dat je kunt kiezen tussen het hele jaar rijden en de volle mep MRB betalen, of vanaf 1 december tot 1 maart niet rijden (stallen dus) voor een kwart van de jaarlijkse MRB. Ik heb voor het laatste gekozen. Voor mijn Fiat is dat dan € 98,-- per jaar (kwarttarief). Boven de 40 jaar is belastingvrij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Gistermiddag dacht ik "de zon schijnt, ik ga ff touren". Niet dus - accu dood :D

 

Heb ik me eerst suf gezocht naar de accu (boekje lag natuurlijk nog thuis...), uiteindelijk lekker weggebouwd gevonden. Maar zonder boekje niet aangedurfd om 'm met startkabels aan m'n O2 te hangen, binnenkort dus maar even op m;n gemak terug. Eens zien of de accu nog te reanimeren is, en maar even een druppelladertje kopen :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En misschien achterhalen wat er voor zorgt dat de accu is leeg getrokken...

Vaak ook beter om bij langdurige stalling de accupolen los te koppelen en accu mee naar huis te nemen en daar inderdaad op een druppellader droog en koel op te slaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vervangen doe ik als ik ;m niet meer aan de praat krijg. De accu is twee jaar oud, dus de kans dat hij na even laden vanaf mijn O2 weer werkt is best groot. Zo niet: dan moet ik alsnog een nieuwe erin hangen. 

 

Vier wintermaanden stilstaan in een onverwarmde garage is toch niet al te best voor de accu. Vandaar dat ik nu die druppellader ga kopen en de accu gewoon bij mij thuis aan de lader hang. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is nogal moeilijk te zeggen, als de accu niet volledig leeg is zal dat wel meevallen. Maar gesteld dat hij echt zo goed als leeggetrokken is, zal je de dynamo in principe nogal zwaar belasten. Dat betekent niet dat de dynamo meteen kapot gaat, maar wel dat je hem wat overbelast. Een dynamo dient enkel om bij te laden, niet om een lege accu op te laden. Het is dus sowieso beter om een leeg accu eens met een lader op te laden, en niet met een auto. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt de Octa er met startkabels aankoppelen en dan laat je eerst even een 10 a 20 min je dynamo van de Octa de accu laden van de alfa

Dan pas starten en je zoon met de alfa een lekker ritje laten maken zodat de dynamo van de alfa de boel weer lekker kan opladen.

 

Op deze manier trek je de al lege alfa accu niet nog eens dieper leeg met het meteen starten maar zorg je ervoor dat er weer wat lading in de accu zit.

En na ritje aanstaande zondag met de 16 graden die er schijnt te komen de accu alsnog ff lekker uitbouwen en thuis op de lader zetten en lekker goed vol laten proppen

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe