Ga naar inhoud

Een nieuwe aanwinst - van 21 jaar oud.


MarcoO2
 Delen

Aanbevolen berichten

Zo, ik heb er inmiddels een aantal ritten opzitten (met de kleine man naast me) en dat is voor ons beiden genieten! Nu straks lekker de garage in en volgend jaar gewoon wéér genieten! wink2.gif

 

Heb in mei al een toertocht naar de Eiffel gepland staan met vrienden, met oa een Triumph Spitfire, mijn Alfa Spider, een Audi TT RS, een BMW Z4, Maxda MX5, en dan vergeet ik nog twee auto's... zin in, nu al!! biggrin2.gif

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch nog een gedachte:

 

We kiezen een auto, ik tenminste wel, vaak ook op basis van veiligheidscriteria. NCAP testcijfers, ruime collectie aan airbags, veilige constructies t.b.v. het vervoer van je dierbare(n) kinderen. En dan plaatsen we het jonge kroost zonder enige bedenkingen in een vehikel dat wars is van dit soort, heden ten dage normale, veiligheidsvoorzieningen? :onzeker:

 

Want ongelukken (al dan niet veroorzaakt door externe veroorzakers) gebeuren niet, in klassiekers, toch? :vrezen:

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het vehikel wat Marco heeft nu wordt niet ingezet tijdens drukke spits etc, maar voor fun ritjes. Tuurlijk zal een oudere auto minder voorzieningen hebben qua veiligheid dan de huidige maar dan stem je ook het gebruik erop af. En als de kleine Joost stevig in zijn speciale stoeltje zit vastgesnoerd, zal het daar niet aan liggen toch? Je blijft natuurlijk ook altijd afhankelijk van je medeweggebruikers.

Of je nu in een moderne auto of in een semi-klassieker onderweg bent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Captain Hook, on 10 Oct 2014 - 08:45, said:

Toch nog een gedachte:

 

We kiezen een auto, ik tenminste wel, vaak ook op basis van veiligheidscriteria. NCAP testcijfers, ruime collectie aan airbags, veilige constructies t.b.v. het vervoer van je dierbare(n) kinderen. En dan plaatsen we het jonge kroost zonder enige bedenkingen in een vehikel dat wars is van dit soort, heden ten dage normale, veiligheidsvoorzieningen? :onzeker:

 

Want ongelukken (al dan niet veroorzaakt door externe veroorzakers) gebeuren niet, in klassiekers, toch? :vrezen:

 

Ik laat dat lekker aan Marco over ;).

 

Al die voorzieningen hebben we vooral nodig omdat we weigeren iets aan de menselijke factor te verbeteren. We gaan niet geheel uitgeslapen met wat stress in allerlei weersomstandigheden toch rijden waarbij we dan ook nog domweg geen 2 seconden afstand houden. Op een zonnige pinkstermiddag met die 2 seconden afstand met de uitgeslapen  ervaren bestuurder Marco aan het stuur zal het wel meevallen.

 

Vooral die stress-factor, die zal heel ver weg zijn. Wellicht dat in die zin de Alfa een doordeweeks ongeluk met de Skoda nog kan voorkomen. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Duidelijke lezen aub (danku ;) ): Want ongelukken (al dan niet veroorzaakt door externe veroorzakers) gebeuren niet?

 

Waarom hebben we in onze nieuwe(re) auto's dan wel al die veiligheidsvoorzieningen en stellen we er prijs op (ik tenminste wel)?

 

ps: een kinderstoeltje in een open auto is totaal geen bescherming, in het geval van een calamiteit, versus de hedendaagse kooiconstructie en bots-impact zones van hedendaagse automobielen...

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is alleen met de maxi-cosi ;-)

 

aha. Maar voorin heb ik denk ik geen Isofix, dus dan wordt het met het huidige stoeltje nog steeds  achterin.

 

@WMM: die heeft ze vast gelezen, maar wij hadden een Maxi Cosi.

Duidelijke lezen aub (danku): Want ongelukken (al dan niet veroorzaakt door externe veroorzakers) gebeuren niet?

 

Waarom hebben we in onze nieuwe(re) auto's dan wel al die veiligheidsvoorzieningen en stellen we er prijs op (ik tenminste wel)?

 

Defensief rijden, weetjewel, zonder dode hoeken ook nog. En verder iets met kansen. De mier die je dan nog overhoudt is slechts geschikt voor pedofiele praktijken. Maar ga je gang hoor, je hebt gelijk, je neemt heel iets extra risico.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, er wordt m.b.v. de rede een afweging gemaakt die de grote winst aan sentiment en emotie prevaleert boven het voorkomen van ridicuul weinig extra risico. Daar is niets onredelijks aan.

 

Wat zou voor jou het toppunt van een mooi stuk emotie zijn? Ik gok op een Tesla cabrio. (bestaat dat?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een Tesla cabrio (Roadster) kan me niet bekoren. Zou ik niet veilig genoeg vinden.

En alhoewel ik bewondering heb voor de toegepaste technologie in een Tesla, is de elektrische veiligheid (als totaalpakket) nog onvoldoende hufter- en botsproef. M.a.w. daar moet de komende jaren nog aan gewerkt worden.

 

Auto's vind ik hooguit technologisch bewonderenswaardig. Maar emotie? Neuh. Het blijft een samenraapsel van metalen, kunststoffen en nog veel meer zooi, dat dient als een (in meer of mindere mate veilig/comfortabel/zuinig/effectief/efficiënt/en-wat-dies-meer-zij) vervoersmiddel. 8-)

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik laat dat lekker aan Marco over ;). Al die voorzieningen hebben we vooral nodig omdat we weigeren iets aan de menselijke factor te verbeteren. We gaan niet geheel uitgeslapen met wat stress in allerlei weersomstandigheden toch rijden waarbij we dan ook nog domweg geen 2 seconden afstand houden. Op een zonnige pinkstermiddag met die 2 seconden afstand met de uitgeslapen  ervaren bestuurder Marco aan het stuur zal het wel meevallen. Vooral die stress-factor, die zal heel ver weg zijn. Wellicht dat in die zin de Alfa een doordeweeks ongeluk met de Skoda nog kan voorkomen. ;)

Dank voor het vertrouwen ;) inderdaad is het rijden in een dergelijke "vehikel" niet te vergelijken met de wijze waarop ik in mijn O2 rijdt. De grootste oorzaak van ongelukken is gebrek aan anticipatie, en doordat je in zo;n klassieker uitermate rustig rijdt, anticipeer je zelf meer en is het ook voor anderen makkelijker anticiperen op mij.

 

 ps: een kinderstoeltje in een open auto is totaal geen bescherming, in het geval van een calamiteit, versus de hedendaagse kooiconstructie en bots-impact zones van hedendaagse automobielen...

Het kinderstoeltje biedt exact dezelfde bescherming als in mijn dagelijkse vervoermiddel. Wat is het punt dat je probeert te maken? 

 

Defensief rijden, weetjewel, zonder dode hoeken ook nog. En verder iets met kansen. De mier die je dan nog overhoudt is slechts geschikt voor pedofiele praktijken. Maar ga je gang hoor, je hebt gelijk, je neemt heel iets extra risico.

Dat dus. Als je de wijze waarop je een dergelijke auto gebruikt en het minimale aantal kilometers dat je ermee maakt afzet tegen de risico's, is dat voor mij een aanvaardbaar risico. 

 

Overigens: deze discussie gaat niet over emotie, maar juist over ratio. Ik vind het tot het uiterste uitsluiten van ieder risico eigenlijk getuigen van méér emotie dan het accepteren van een aanvaardbaar risico. Maar goed, zo heeft ieder zijn eigen verantwoordelijkheid en inzicht, gelukkig hoeven wel elkaar niet de maat te nemen... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is bewondering voor het technologische aspect geen emotie? Het doel van vervoer kan efficenter of minder efficient worden opgelost, maar er bestaat ook nog zoiets als bewondering voor de elegantie van een technologische oplossing. We zouden jou denk ik daarin wel op een emotie kunnen betrappen, CH :).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wasmachineman, on 10 Oct 2014 - 11:12, said:Wasmachineman, on 10 Oct 2014 - 11:12, said:

 Auto's brengen meer emotie dan ratio teweeg. Algemeen bekend! We gaan door..... :lol:

Algemeen bekend is ook dat het verkopersgilde (no offense!) daar gretig mis/gebruik van maakt! :vrezen:

Wat betreft dat kinderstoeltje.

In een moderne auto is bijvoorbeeld de ISOFIX bevestiging van zo'n gecertificeerd stoeltje in kombinatie met de kooiconstructie, de plaatsing van de airbags, de te bereiken vertragingswaarden van het remsysteem, ESP parameterisering, en de te absorberen hoeveelheid kinetische energie (in het geval van een botsing) door de kreukelzones, op elkaar afgestemd.

Bij een auto, die ontworpen is vóórdat al deze zaken bekend waren/uitgevogeld, is dit niet het geval...

 

M.a.w. het kind in het stoeltje kan dan wel lekker comfortabel zitten, maar de randvoorwaarden (letterlijk) zijn er gewoon niet.

Maar ook hier weer; ik ben techneut en risico/gevaren bedenker/inschatter; m.a.w. ik zie het al gebeuren, helaas.

 

Één v.d. redenen dat we in Nederland zowat de meest veilige (of liever gezegd, minst onveilige) verkeerssituaties hebben, is mede te danken aan al die 'overdreven' maatregelen/richtlijnen/handhavingen die er de laatste tientallen jaren zijn doorgevoerd. Het mag dan bij sommigen als betutteling overkomen, het heeft wel resultaat opgeleverd in ons dichtbevolkte en hoogst intensieve verkeer.

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Captain Hook, on 10 Oct 2014 - 11:52, said:

Wat betreft dat kinderstoeltje.

In een moderne auto is bijvoorbeeld de ISOFIX bevestiging van zo'n gecertificeerd stoeltje in kombinatie met de kooiconstructie, de plaatsing van de airbags, de te bereiken vertragingswaarden van het remsysteem, ESP parameterisering, en de te absorberen hoeveelheid kinetische energie (in het geval van een botsing) door de kreukelzones, op elkaar afgestemd.

Bij een auto, die ontworpen is vóórdat al deze zaken bekend waren/uitgevogeld, is dit niet het geval...

 

M.a.w. het kind in het stoeltje kan dan wel lekker comfortabel zitten, maar de randvoorwaarden (letterlijk) zijn er gewoon niet.

 

Dat klopt natuurlijk, daar staat ook niet iedereen bij stil. E.e.a. geldt natuurlijk ook voor volwassenen waarbij een gordel minder effectief is dan in een moderne auto. Maar die oudere auto's - zeker de leukere - doen we toch nog even niet in de prullenbak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe