Ga naar inhoud

De nieuwe Skoda Fabia, in vol ornaat


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

ik zie alleen wat verwisseling van knopjes eigenlijk. Dat is nu juist ergonomisch bijzonder onhandig. Je zou toch denken dat men inmiddels wel weet op welke plekken die ergonomisch gezien het best kunnen zitten en het dan voor eens en altijd zo laten. Maar ook hier wreekt zich de infantiele wens van de consument om telkens weer iets "nieuws" voorgeschoteld te krijgen, vrees ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Skoda verwacht veel van de nieuwe Fabia en dat is zo gek nog niet. Het model oogt – door strakker getrokken lijnen – veel frisser, is ruimer dan voorheen en technisch helemaal up-to-date. Een aantrekkelijk totaalpakket dus. Iets dat de Combi-variant logischerwijs dan ook moet zijn, maar dan met nog meer praktisch gemak.

25 centimeter langer
Skoda heeft nog niet alle specificaties van de nieuwe Fabia (Hatchback) uit de doeken gedaan. Dat staat te gebeuren op de Autosalon van Parijs, waar het model zijn wereldpremière beleeft. Onze spyshotsfotograaf schat in elk geval in dat de Combi zo’n 25 langer is dan de hatchback. Hij kreeg daar uitstekend de gelegenheid voor, zoals je kunt zien op foto 7.
Al deze extra centimeters komen ten goede aan de bagageruimte, want tot aan de rugleuningen van de tweede zitzij is de Combi krek eender aan de Hatchback. Met hoeveel standaardbagageruimte de nieuwe Fabia Combi gaat strijken is uiteraard nog onbekend, maar we vermoeden zo’n 550 liter en over de 1.500 liter aan maximaal stouwvolume. Nu is dat respectievelijk 505 en 1.485 liter.

Louter driecilinders
Een tijdje is de Fabia een gigantisch kassucces voor Skoda Nederland geweest en dat had veel te maken met de TDI Greenline-uitvoering. Die kwam in aanmerking voor 14% bijtelling. Helaas voor de vaderlandse importeur is dat voorbij, maar we zien aankomen dat de nieuwe Fabia beschikbaar komt met dezelfde driecilinders als de onlangs vernieuwde Polo, waarvan de TDI BlueMotion in de 14%-klasse valt. Met een beetje goede wil moet de Fabia dat ook lukken, al is de uitstoot van 82 g/km aan de krappe kant voor de Combi-variant. Bij 83 g/km ligt de grens vanaf 2015 voor zowel benzines als diesels.

 

post-677-0-48242400-1409406577.jpg

post-677-0-67454700-1409406585.jpg

post-677-0-11047400-1409406594.jpg

post-677-0-83243700-1409406605.jpg

post-677-0-45820600-1409488632_thumb.jpg

post-677-0-87346800-1409488648_thumb.jpg

aangepast door Snelle
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Snelle

 

zoals je kunt zien op foto 7

Ge zijt toch niet met m'n voeten aan 't spelen é? Verwijzen naar foto 7, en er dan maar 4 plaatsen. 8-)

 

Het valt me wel op dat ik hier weer iets terug zie van mijn eigen Fabia combi: de achterste zijruit en het driehoeksruitje van het achterportier donker, de rest licht. Toen ik dit een paar jaar terug zo deed bij mijn Fabia, had ik het nog niet eerder gezien, maar de laatste maanden zie ik het steeds meer verschijnen.

 

Overigens de reden voor mij om het zo te doen: de grote ruit van het achterportier is een beweegbare ruit, en vaak beschadigt de folie, of laat los in de hoekjes na verloop van tijd. Dit komt gewoon door het openen en sluiten van de ruiten, en is lastig te voorkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo foto's 6 en 7 staan er bij  ;) met de Ipad was dit niet mogelijk.

 

Met de achterst ruitjes donkerder zullen mogelijk meer mensen kiezen om de achterst ruiten ook te verduisteren, en dat zal wel een ergens in hun optielijst staan  ^_^

aangepast door Snelle
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar idd, wat velen vaak saai vinden bij Skoda; dat uniforme en grijzige dashboard, vind ik vaak een voordeel. Gewoon simpel, geen afleidende fratsen of kekke kleurtjes. Het bedieningspaneel van een rijmachine moet en mag niet afleiden van waar het werkelijk om gaat: het rijden op zich en op het verkeer om je heen letten. 

Helemaal mee eens. Los van het feit dat een dergelijk sprak dashboard mij wel aanspreekt, heb ik ook het liefst zo min mogelijk glitters en blinkers voor mn neus. Dat irriteert me. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Autotest | Nieuwe Skoda Fabia

De Fabia is voor Skoda een succesformule. Sinds de eerste generatie in 1999 op de markt kwam produceerden de Tsjechen er wereldwijd bijna 3,5 miljoen. Ons land vormt op dat succes geen uitzondering. Vanaf de start wisten de Nederlandse Skoda-dealers er duizenden per jaar op kenteken te zetten. De laatste jaren werden ze daarbij bovendien geholpen door de overheid (14% bijtelling) en zette het succes voort. Zijn kracht? No-nonsense, veel waar voor je geld en een ‘doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg’ karakter.

Rationeel moet emotioneel worden

Om die succesformule te prolongeren zette Skoda bij de derde generatie stevig in op vernieuwing. Zichtbaar en onzichtbaar. Zoals we al aanhaalden schermen de Tsjechen graag met termen als ‘dynamiek’ en een ‘emotioneel design’. Ze willen namelijk nu ook visueel meer aantrekkingskracht realiseren. Toegegeven, ten opzichte van de vorige generatie is het er aantrekkelijker op geworden, maar als we een Mazda2, Renault Clio of Peugeot 208 naast de Fabia parkeren is daar wat ons betreft toch een andere conclusie te trekken. En een Fabia heeft die dynamiek ook helemaal niet nodig.

Maar hij is wel op vooruit gegaan toch?

Dat zeker. Het lijnenspel is veel scherper, de detaillering hoger en de mogelijkheden om te personaliseren zijn omvangrijker. Het dak, de spiegelkappen en de lichtmetalen wielen zijn leverbaar in diverse kleuren en er valt het nodige te combineren voor een frisse aanblik. Dus jazeker, de Fabia heeft een hele stap gemaakt als het op uitstraling aankomt. Een stap die bij heel Skoda meer zichtbaar zal worden, de Fabia is namelijk de eerste van een lichting nieuw ontworpen Skoda’s.

Waar zit ‘em de grootste winst?

Die schuilt onderhuids. De nieuwe Fabia is voor een gedeelte opgebouwd uit de gloednieuwe componenten van Volkswagen’s MQB-formule. Moderne motoren, gloednieuwe technieken en talloze elektronische componenten deelt het model met de meest recente modellen uit de Duitse stal. En dat heeft geresulteerd in een heel volwassen auto. Dat merk je van de eerste meters dat je met de Fabia op weg bent. De elektrische stuurbekrachtiging werkt heel natuurlijk en het onderstel is comfortabel en stabiel. Het gehele rijgedrag is veilig en daarmee voelt de Fabia aan als een allemansvriend. Schakelen gaat met korte en precieze slagen, bij het insturen voel je voldoende wat de voorwielen doen en mocht je onverhoopt een bocht verkeerd inschatten dan doen de mechanische en elektronische hulpmiddelen er alles aan je binnen de lijnen te houden. Motorisch dezelfde conclusie. De door ons gereden 90 pk sterke 1.2 TSI is geen strepentrekker, maar wel een soepel blok, relatief stil en voldoende krachtig voor dagelijks gebruik.

Veilig dus, maar geen sportieveling?

Inderdaad, veilig. Sportief is de Fabia niet. De focus lag duidelijk op comfort en het fungeren als je dagelijkse reisgenoot. Zo’n vriend door dik en dun. Die buurman met twee rechterhanden. Skoda weet dat zelf maar al te goed want hun ‘Simply Clever’ features worden bij naam en toenaam maar al te graag aangehaald. Een ijskrabber in het tankklepje, plaats voor flessen in de portiervakken en het dashboardkastje, een praktische middenarmsteun, opbergnetjes aan de binnenkant van de voorstoelen, een prullenbakje in de bijrijdersdeur en een speciale houder voor de mobiele telefoon. Allemaal zaken waar Skoda extra veel aandacht aan heeft besteed.

En wat algemene ruimte betreft?

De Fabia werd 8 millimeter korter, 90 millimeter breder en 31 millimeter lager. Dat klinkt als een stap terug, maar het tegendeel is waar. Juist door die MQB-bouwstenen kon alles compacter. En lichter; de Fabia legt tot 65 kg minder gewicht op de weegschaal. Van binnen vertaalt het zich in meer ruimte op alle zitplaatsen. Zelfs twee volwassenen kunnen achterin goed zitten. De bagageruimte groeide tot 330 liter en daarmee behoort de Fabia tot de top van zijn segment. Ter vergelijk, de bagageruimte van een Polo is 50 liter kleiner. Dat is meer dan een boodschappenkrat verschil!

Is er ook kritiek?

Er zijn twee punten waar we ons tijdens de kennismaking aan hebben gestoord. Het eerste zijn de toegepaste materialen in het interieur. Echt alles dat je ziet en aanraakt is hard kunststof. Zelfs bovenop het dasbhoard. Dat glimt ook als hard plastic in de felle Portugese zon. We hadden hier zo langzamerhand meer van verwacht. Keerzijde is dat het er allemaal wel heel verzorgd uitziet en de afwerking op een hoog niveau staat.

En wat is nog meer het noemen waard?

Het tweede punt heeft te maken met een noviteiteit genaamd MirrorLink. In theorie een prachtig systeem. Je koppelt je smartphone aan het entertainmentsysteem van de Fabia en kunt je toestel gebruiken op het 6,5 inch scherm. Maar in de praktijk viel het behoorlijk door de mand. Ten eerste is MirrorLink voorlopig nog enkel geschikt voor Android. Daarnaast moet je altijd je smartphone koppelen met een kabeltje. Maar ergerniswekkend is toch wel dat je geen conventioneel navigatiesysteem op de Fabia kunt bestellen en die functie altijd moet uitbesteden aan MirrorLink. Navigatiesystemen – zeker die bij de Volkswagen Group – zijn zo ver doorontwikkeld dat er nog amper iets op aan te merken valt. En dan slaat Skoda deze weg in…!

Het systeem geeft vaak maar moeizaam instructies en we reden dan ook dikwijls verkeerd. Behalve dat kun je niet tegelijk naar de radio luisteren en navigeren. En wat te denken van de Mb's binnen je smartphone-abonnement. Wanneer je naar het buitenland reist moet al het kaartmateriaal eerst worden gedownload of dient de roaming ingeschakeld te worden, wat veelal kosten met zich meebrengt. Het lijkt ons dat je met een systeem als deze toch juist voordelen moet behalen en niet om er op achteruit te gaan. Skoda gaf aan dat ze vooroplopen met MirrorLink en er nog wat kinderziektes in zitten, maar dat voelt aan als een slap excuus. Bovendien gaan er geruchten over het feit dat MirrorLink helemaal geen toekomst heeft en systemen als Android Auto en Apple CarPlay dit gaan overnemen. Een verkeerde gok van Skoda?

En onze conclusie…

Voorgaande alinea brengt een wat negatieve toon in het verhaal. Dat realiseren we ons terdege. Het irriteert des te meer omdat de nieuwe Fabia voor de rest beoordeeld een prima auto is. Ruim, een keurig uiterlijk, goede afwerking en een concurrerende prijssteling. Bovendien rijdt hij bijzonder volwassen. Zoek je dynamiek en uitstraling, dan is de Fabia jouw auto niet. Maar wens je die betrouwbare vriend, dan is het de overweging absoluut waard.

Bron:Autowereld.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nieuwe Skoda Fabia haalt meer uit minder Rijtest nieuwe Skoda Fabia, veel meer dan alleen een ruime of rationele keuze.

 

Skoda komt met de nieuwe Fabia aan zet. Door alvast te snoepen aan een modulaire bouw is de derde generatie Fabia ruimer en luxer, maar tegelijkertijd lichter en zuiniger. Skoda haalt dus meer uit minder. Missie bij voorbaat geslaagd?

 
Nieuwe-Skoda-Fabia-haalt-meer-uit-minr-5 Nieuwe Skoda Fabia

 

 

 

 

In de VAG-Groep doet het platform MQB steeds meer intrede. Deze modulaire bouwwijze maakt het mogelijk om (kosten)efficient meer modellen op de markt te brengen, die bovendien lichter zijn en nieuwe technieken delen. Voor de compacte modellen zoals de vernieuwde Volkswagen Polo en de nieuwe Skoda Fabia is de Volkswagen Groep nog niet helemaal om; deze snoepen ten dele van MQB. Een gemiste kans?

 

Meer ruimte
Voor de Skoda Fabia niet. De gedeeltelijk nieuwe genen van de Fabia zijn hoewel niet tastbaar, wel een van de belangrijkste kenmerken van het model. Door meer functionaliteit te bieden en ruimte te halen uit minder gewicht en iets minder centimeters - de nieuwe Fabia is íetsje korter geworden - komt het merkcredo ‘simply clever’ ten beste tot uiting. Het is maar goed ook dat de Fabia niet is gegroeid, anders zou de Rapid Spaceback in rap tempo aan toegevoegde waarde verliezen. Met 4.30 meter en 410 liter bagageruimte blijft die auto net een slagje groter.

Al kunnen we ook bij de Fabia niet zeggen dat we ooit ruimte tekort zijn gekomen, het is wel altijd handig om met vier personen prettig te kunnen zitten, inclusief meer hoofd- en elleboogruimte. De bagageruimte meet nu 330 liter (+15 liter) maar heeft ook twee centimeter meer breedte. Daarmee heeft de Fabia de grootste laadruimte in zijn segment. Al zit de reeds aangekondigde Hyundai i20 de Tsjechen op de hielen. Saillant: de Fabia Combi die begin 2015 ten tonele verschijnt heeft iets mínder bagageruimte gekregen dan zijn voorganger. Ach, een 9 of een 8.5 kun je nog steeds goed thuis komen. En of Volkswagen dat nou wil of niet, de Fabia troeft de Polo altijd af.

 

Strak blits
Over het ontwerp van de Fabia kunnen we kort zijn: Skoda zit momenteel in een strakke mood en komt daardoor niet met verrassingen. Saai? Over smaak valt niet te twisten. En moedermerk Volkswagen is er groot mee geworden. De op duurdere uitvoeringen aanwezige LED-dagrij lampen geven de Fabia een volwassen indruk. Ook de zwart omrande achterlichten zijn best blits. Voeg daar een leuk contrasterend kleurtje voor het dak en de voorruitstijlen aan toe en de Fabia ziet er eigentijds uit.

 

Nieuwe slimmigheden
Het interieur is wat breder opgezet om ook hier een stap voorwaarts te maken. De gelaagde bouw maakt het geheel ook leuker om naar te kijken. Met alles op de logische plekken heb je de Fabia na het omdraaien van de sleutel – of een druk op de startknop aan de stuurkolom - direct in de vingers. Het arsenaal 'simply clever' vondsten is in de nieuwe Fabia uitgebreid met een vakje in de deuren voor het veiligheidsvest, een prullenbakje, de ijskrabber in de tankdop. Net als in de Yeti vinden we netten aan de zijkant van de voorstoelen. In de deurvakken van de achterportieren kan een halve liter fles. In het dashboard past een literfles. Een wijnfles ook trouwens, kan die ook niet onverhoopt van de voorstoel rollen. De hoedenplank kan mooi achter de rugleuning van de achterbank worden geschoven als dat nodig is, of als horizontale scheidingswand dienen. Wat je al niet met dat voor velen als onding bestempelde ding kan doen. Ohja, de passagiersstoel is ook in hoogte te verstellen. Zien we niet vaak.

 

Verse motoren
Motorennieuws is er op het vlak van de benzine- en dieselmotoren. De atmosferische 1.0 liter driecilinder uit de Citigo maakt zijn debuut terwijl de 1.2 TSI nu 90 of 110 pk levert. De 1.2 TDI is net als in de Polo vervangen door een 1.4 TDI met 75 of 90 pk. Een Greenline variant met 82 gram CO2-uitstoot is onderweg en moet de Fabia ook weer zakelijke kansen geven. De spaardiesel komt in 2015 in aanmerking voor 14% bijtelling. Een aardgasversie staat in tegenstelling tot de Citigo voor de Fabia niet op de planning.

 

Fijn sturen
In de omgeving van Lissabon zijn we gaan sturen in de 1.2 TSI met 90 en 110 pk. Het is bij broertje Polo momenteel de populairste motorisering en we begrijpen wel waarom: met een dergelijk vermogen en veel koppel (dankzij een turbo) komt de Fabia probleemloos vooruit, zonder op verbruik achter te blijven. De 90 pk versie is al ruim voldoende. Volgend jaar doet de 1.0 TSI intrede. Die geblazen driecilinder zal met ongeveer hetzelfde vermogen nog iets zuiniger zijn, en wij verwachten dat die het zal gaan maken. De versie zonder turbo is er nu met 60 of 75 pk. Is dat te weinig? Met deze eenliter weegt de Fabia nog geen 1000 kg. Of die combinatie op Nederlandse bodem voldoet gaan we later ondervinden, omdat het heuvelige Lissabon de capaciteiten van de instapper vertekent.

Over de rijeigenschappen hoef je je geen zorgen te maken. De Fabia ligt goed op de weg en combineert meer grip en een betere koersvastheid met een fijner stuurgevoel. Zodoende hebben we de 1.2 TSI plezierig de sporen kunnen geven; de Fabia geeft geen krimp en voelt capabeler aan dan broertje Polo. Glooiende wegen worden comfortabel opgevangen, waarmee Skoda laat zien dat comfortabel rijden en zo nu en dan leuk sturen prima samen gaat. 

 

Snufjes
Tenslotte groeit de Faba ook in de veiligheidsuitrusting. Zo is Front Assist beschikbaar, een systeem dat de auto tot 30 km/u een automatische noodstop kan laten uitvoeren om een kop-staart botsing of een aanrijding met een voetganger te voorkomen. Verder zien we een snelheidslimiter op de lijst staan, evenals een systeem dat je maant tot een kopje koffie als je vermoeid dreigt te raken. Bandenspanningsensoren en sleutelloze toegang zien we al vaker in dit segment verschijnen, parkeersensoren achter én voor is eveneens aangenaam. Frappant is het ontbreken van de drie keer knipperen-functie van het knipperlicht. Airco is standaard vanaf het tweede uitrustingsniveau Ambition en voor 1190 euro beschikbaar op de instapper Active. Kiezen voor de veel luxere en 1650 euro duurdereAmbition is slimmer. En dat weet Skoda.

 

Navigatie

Op zoek naar navigatie? Skoda monteert niet meer een eigen systeem maar laat je smartphone het werk doen via het TFT-scherm in het dashboard.Dat systeem (MirrorLink) klinkt leuk en innovatief maar voorlopig werkt dit alleen voor Android telefoons.  Heb je een iPhone of geen smartphone? Dan is navigatie nog niet mogelijk. Bovendien is de radio niet te combineren met MirrorLink en zul je dus – wanneer je muziek wilt luisteren tijdens het navigeren –  dat via de telefoon doen. Omslachtig allemaal.

De nieuwe Skoda Fabia staat begin januari 2015 bij de dealer en is er vanaf 12.990 euro met 1.0 liter 60 pk. De door ons gereden 1.2 TSI start bij 14.840 euro. Een Fabia Combi trapt af met de 1.0 75 pk en kost minimaal 14.590 euro. Prijzen voor de Fabia 1.4 TDI Greenline zijn nog niet bekend.

aangepast door EdK
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe