Ga naar inhoud

Skoda Octavia G-tec


EdK
 Delen

Aanbevolen berichten

Skoda Octavia G-TEC: 'daar zit een luchtje aan' Waar koeien al niet goed voor zijn...

 

06 juni 2014

 

Wist je dat er in Nederland zo’n anderhalf miljoen melkgevende koeien rondlopen, dat iedere koe dagelijks zo’n 60 tot 100 liter water drinkt en elke dag meer dan 50 kilogram koeienvlaai produceert? Uit die hopen koeienvlaai kan via een ingenieus proces biogas worden gemaakt. Op de ontlasting van vijf koeien per jaar kun je vervolgens met de Skoda Octavia G-TEC zo’n 36.000 kilometer rijden.

 
Skoda-Octavia-GTEC-daar-zit-e-luchtje-aa

Skoda-Octavia-GTEC-daar-zit-e-luchtje-aa

 

In de ontlasting van koeien zitten waardevolle mineralen, zoal stikstof en fosfor, die nodig zijn om planten te kunnen laten groeien. Daarnaast bevat koeienvlaai ook organisch materiaal waarin energie zit opgeslagen. In een vergister kan dit organisch materiaal met behulp van micro-organismen worden afgebroken tot methaan. Methaan vormt op zijn beurt de basis voor het zogeheten Compressed Natural Gas (CNG), waarmee onder meer de Skoda Octavia G-TEC prima uit de voeten kan.

 

Bivalente 1.4 TSI

De Octavia G-TEC wordt aangedreven door een bivalente 1.4 TSI-turbomotor, die zowel benzine als CNG lust. De CNG-tanks snoepen iets van de bagageruimte af, maar gezien het enorme ruimteaanbod dat de Octavia’s in de basis al bieden, is het verlies vrijwel te verwaarlozen. De Hatchback op CNG heeft een maximum volume van 1.450 liter, tegen 1.580 liter in de reguliere versie. Ook het bagagevolume van de Combi op CNG slinkt met 130 liter tot nog altijd een keurige en bruikbare 1.610 liter. Feitelijk is dat het enige verschil dat je mogelijk kunt ervaren met een reguliere Octavia. De vulopening van de CNG-tanks bevindt zich achter het tankklepje, waar ook de benzinetank gevuld kan worden. Tanken van CNG gaat kinderlijk eenvoudig. Het is een kwestie van het pistool op de vulopening klikken en de knop aan de pomp kortstondig in te drukken. Tanken kan al op veel plaatsen in ons land. In Nederland en Europa is een groeiend aantal tanklocaties waar CNG getankt kan worden.

 

Altijd op CNG

De 1.4 TSI-turbomotor in de Octavia G-TEC levert 110 pk en 200 Nm aan koppel. Verwacht geen strepentrekker, maar aan het rollen, weet de motor de gang er prima in te krijgen. De koude start van de TSI verloopt altijd op benzine, waarna de elektronica automatisch overschakelt op CNG. Je hoeft dus zelf geen knopje in te drukken. Dat kan overigens ook niet, want er is helemaal geen knopje om over te schakelen. De Octavia G-TEC rijdt namelijk in principe altijd op CNG, tenzij de CNG-tanks 'leeggereden' zijn. En dat is in theorie na zo’n 400 kilometer (en in de praktijk honderd kilometer eerder). Vervolgens wordt de benzinetank aangesproken, ook goed voor een actieradius van ruim 900 kilometer, indien afgetankt. Volgens Skoda zou je in totaal meer dan 1.300 kilometer ver kunnen komen in de Octavia G-TEC. Van het omschakelen tussen benzine en CNG merk je als bestuurder echt helemaal niets. En zo hoort het natuurlijk ook. De brandstofvoorraad wordt zichtbaar gemaakt via twee separate analoge meters in het instrumentarium.

 

20% bijtelling

De bivalante 1.4 TSI-motor voldoet aan de Euro 6-emissienorm en noteert op CNG een verbruik van 3,5 kg/100 km, wat neerkomt op een CO2-uitstoot van 97 g/km. Daarmee komt de Octavia G-TEC (Hatchback en Combi) met standaard handgeschakelde zesbak (er is geen automaat beschikbaar) bij zakelijk gebruik in aanmerking voor 20% bijtelling, zowel dit jaar als in 2015. Neef Audi A3 g-tron lukt het om in de 14% bijtellingscategorie te vallen. Ondanks de iets hogere prijs van die auto is hij goedkoper in de netto bijtelling, maar moet het riant afleggen op ruimte-aanbod.

Skoda levert de Octavia G-TEC in drie uitrustingniveaus: Ambition, Elegance en de Ambition Businessline. In alle gevallen is een trekhaak met afneembare kogel standaard. Dit om de overwinning van de Octavia als klassewinnaar bij de Trekauto van het Jaar nog maar eens te onderstrepen. De G-TEC mag overigens een aanhanger of caravan trekken met een ongeremd gewicht van 640 kilogram en 1.400 kilogram geremd. In dat laatste geval zal het een-punt-viertje er vermoedelijk zwaar aan moeten trekken.

 

Navigatie

De Ambition biedt zaken als een airco, cruise control, dagrijverlichting, licht- en regensensor en een radio/cd-speler met SD-kaartlezer en Apple Connectivity. De Elegance wordt verfraaid met onder meer lichtmetaal in de maat 16 inch, parkeersensoren achter, een automatische airco en extra chromen accenten aan het exterieur. De Ambition Businessline tot slot wordt bovenop de Ambition geleverd met onder andere een navigatiesysteem met 5,8 inch kleurenscherm, 16 inch lichtmetaal, een automatische airco en een multifunctioneel stuurwiel.

 

Komen we tot slot uit bij de prijzen. De Octavia G-TEC Hatchback komt als Ambition op 23.790 euro en als Elegance op 25.890 euro. De Businessline start bij 25.150 euro.

Voor de Octavia Combi G-TEC vraagt Skoda 24.790 euro als Ambition, 26.890 euro als Elegance en 26.150 euro als Businessline.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 jaren later...

Ik zit het nog eens te bekijken.

 

Ik zie nadelen:

- door de gastankjes heb je in de kofferbak van deze Octavia nog iets minder ruimte dan in die van een Fabia

- je levert volgens de specs 40 pk in

- je levert in de praktijk nog meer dan 40 pk in, omdat de calorische waarde van Nederlands aardgas lager is, en er is gerekend met de calorische waarde van Duits gas.  

- door de gastanks is de wagen zwaarder = tragere acceleratie

- door de gastanks is de wagen zwaarder = lager max laadgewicht

- door de gastanks is de wagen zwaarder = meer wegenbelasting

- je moet vaker tanken (elke 300 km)

- Je verbruikt minimaal elk half jaar 1 tank benzine. Het ding heeft benzine nodig om te starten, en die benzine moet volgens de handleiding in een half jaar op.

- Er is groengas wat is vergroend door certificaten, maar er zijn ook punten waar dit hoogstvermoedelijk niet zo is. Ik kan alleen nergens vinden wat de calorische waarde is van dit groengas. Er is dus geen garantie dat het vermogen nog verder weg zakt als je rijdt op groengas.

 

Ik zie ook voordelen:

- minder brandstofkosten, maar het voordeel is lastig te berekenen als de calorische waarde niet bekend is 

- in vergelijking met een Fabia een betere wegligging, terwijl de kosten niet hoger of veel hoger hoeven te zijn dan een Fabia ALS het brandstofvoordeel significant is

- misschien een iets mooiere koppelcurve dan en 1.0 tsi? 

- gratis trekhaak?

- veel minder CO2-uitstoot, zeker in aanmerking genomen dat groengas nagenoeg CO2-neutraal is 

 ..... en verder kom ik dan ook echt niet.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De G van Gek. Uit milieu overwegingen is het wel erg krom. Van de nood een deugd maken en dan nog slechts een heel klein beetje. Als dat je zorg is, kun je veel beter afzien van de producten waarvoor die arme beesten op de wereld worden gezet. Dan bereik je een enorm veel kleinere ecologische voetafdruk. Kan geen kwaad voor de gezondheid ook. 
En, o ja, mooi mee genomen om niet langer mee te werken aan het onnodig fokken, gebruiken als dingen en doden van andere voelende wezens. Maar daar hadden we het al eens over gehad ;)  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Via de buren vind ik dit:

 

http://groengasman.nl/

Dat scheelt wel in de aanschafprijs!

2 minuten geleden, Rosinfield said:

De G van Gek. Uit milieu overwegingen is het wel erg krom. Van de nood een deugd maken en dan nog slechts een heel klein beetje. Als dat je zorg is, kun je veel beter afzien van de producten waarvoor die arme beesten op de wereld worden gezet. Dan bereik je een enorm veel kleinere ecologische voetafdruk. Kan geen kwaad voor de gezondheid ook. 
En, o ja, mooi mee genomen om niet langer mee te werken aan het onnodig fokken, gebruiken als dingen en doden van andere voelende wezens. Maar daar hadden we het al eens over gehad ;)  

Wat is er precies krom aan de aanschaf van een Octavia G-tec?

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Rosinfield said:

Helemaal niets. Maar wel de presentatie als iets substantieels doen voor milieu en klimaat zonder daarbij de verwoestende invloed van het gebruik van al die koeien (en andere dieren) ter discussie te stellen. In die zin krom dus. 

Ik vind het niet krom om op een manier het klimaat te sparen zonder dat op alle mogelijke manieren te doen. Ik denk eigenlijk dat jij dat ook niet vindt. Ik vind het bijvoorbeeld ook niet krom om veganist te zijn en in een dieselauto te rijden. Dat lijkt me altijd minder krom dan vlees eten en in een dieselauto rijden. Elke manier extra om het klimaat te sparen maakt het minder krom. Dat lijkt me een betere benadering dan de alles-of-niets-benadering, die vaak tot doel heeft om minder krom voor te stellen als meer krom, al zal dat jouw opzet niet zijn. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is krom gezien de enorme verwoestende werking van de veehouderij, waarbij alles in het niet valt. Korter douchen, in een milieuvriendelijke auto rijden, enz. 
Op zich niets mis mee natuurlijk. Maar als je wel aan die waanzin blijft meewerken, zoals de meeste mensen en als je ziet dat dit aspect ondanks de evident verwoestende werking, constant buiten beeld blijft, vind ik dat krom ja. Cowspiracy al eens gezien inmiddels?   

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Rosinfield said:

Het is krom gezien de enorme verwoestende werking van de veehouderij, waarbij alles in het niet valt. Korter douchen, in een milieuvriendelijke auto rijden, enz. 
Op zich niets mis mee natuurlijk. Maar als je wel aan die waanzin blijft meewerken, zoals de meeste mensen en als je ziet dat dit aspect ondanks de evident verwoestende werking, constant buiten beeld blijft, vind ik dat krom ja.

O.k. Krom is krom natuurlijk. Maar een kleiner effect heeft volgens mij gewoon z'n waarde voor het kleinere effect, en is niet waardeloos omdat een groter effect blijft liggen. In die zin is een kleiner effect minder krom dan geen effect. Dat lijkt me ook op gaan voor gevallen waarin geen veehouderijproducten consumeren een kleiner klimaateffect zou opleveren dan CO2-neutraal rijden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Golf Variant TGI heeft een belangrijk nadeel niet wat de Octavia G-tec wel heeft: De kofferbakruimte wordt niet kleiner door de gastanks.

http://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=90969&id2=90970&id3=90458&id4=90463&cache=no

Daardoor heb je 605 liter kofferbakinhoud i.p.v. 480. Op http://groengasman.nl/ kan die Golf Variant met Groengas geïmporteerd worden voor 28k. Dat is een flink bedrag, maar dan heb je ook wat.

 

vw-golf-sw-vert-peacock-green.png

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur ago , Skoody Boo said:

Ik zie ook voordelen:

- in vergelijking met een Fabia een betere wegligging, terwijl de kosten niet hoger of veel hoger hoeven te zijn dan een Fabia ALS het brandstofvoordeel significant is

Daar zet ik even een paar levensgrote vraagtekens bij:

- allereerst heeft een O3 echt een betere wegligging dan een F3?

- de G-tec heeft extra gastanks in de kofferbak, dat betekent een fors extra gewicht aan ijzer op een hoog punt (dus zwaartepunt verhogend), en bovendien kan de gewichtsverdeling over voor- en achteras flink veranderen, en dat kan ook bochtengedrag fors beïnvloeden.

Verder kan ik de argumenten van Rosinfield wel begrijpen, en eerlijk gezegd zie je dat steeds terug dat eigenlijk maar heel beperkt (met oogkleppen) wordt gekeken naar allerlei effecten van 'fantastische nieuwe mogelijkheden'. Hierbij vraag ik me wel af of die kortzichtige blik ingegeven is door commercie, of dat het nog veel erger is: men is niet wijzer, oftewel men is nauwelijks in staat om verder te kijken dan de neus lang is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Cordoba said:

Daar zet ik even een paar levensgrote vraagtekens bij:

- allereerst heeft een O3 echt een betere wegligging dan een F3?

De O3 lijkt me breder, en dat lijkt me een goed ding.

1 hour ago, Cordoba said:

Daar zet ik even een paar levensgrote vraagtekens bij:

- de G-tec heeft extra gastanks in de kofferbak, dat betekent een fors extra gewicht aan ijzer op een hoog punt (dus zwaartepunt verhogend), en bovendien kan de gewichtsverdeling over voor- en achteras flink veranderen, en dat kan ook bochtengedrag fors beïnvloeden.

De Golf Variant had kunststof tanks. Of de Octavia dat ook heeft weet ik niet. Gewichtsverschillen zijn af te leiden uit Autoweek.nl. Bij de Golf Variant denk ik dat de tanks lager zitten omdat de kofferbakruimte even groot is als bij benzine of diesel. Op Autoweek zie je voor de max belasting van de assen bij de beide cng-auto's anders is dan bij de non-cng's. Wellicht dat dit het verschil weergeeft in gewichtsverdeling. Ik ben met je eens dat dit niet positief kan zijn voor de wegligging, maar een groter effect heb je al snel bij beladen. Het komt niet snel voor dat ik belading vanwege het gewicht op de vloer voor de achterbank neerleg in plaats van in de kofferbak, ook al is dat voor de wegligging echt beter dan in de kofferbak.

 

 

1 hour ago, Cordoba said:

Verder kan ik de argumenten van Rosinfield wel begrijpen, en eerlijk gezegd zie je dat steeds terug dat eigenlijk maar heel beperkt (met oogkleppen) wordt gekeken naar allerlei effecten van 'fantastische nieuwe mogelijkheden'. Hierbij vraag ik me wel af of die kortzichtige blik ingegeven is door commercie, of dat het nog veel erger is: men is niet wijzer, oftewel men is nauwelijks in staat om verder te kijken dan de neus lang is.

Groengas is een prima energievorm voor transport. In de toekomst wellicht te goed voor personenauto's, en slechts gereserveerd voor zwaarder wegtransport en scheepvaart. De rest van het transport zal het moeten doen met accu's en/of brandstofcellen.

Over lengte van neuzen:

Zegt de Aarde tegen mede-planeet Mars:  "ik heb zo'n last van beestjes, ik vrees dat ik zelfs mensen heb, het jeukt als een gek."

Antwoordt Mars : "Geeft niks hoor, dat is net zoiets als Marsmannetjes. Het is natuurlijk een tijdje irritant, maar het gaat van zelf weer over. En: hoe harder het jeukt, hoe korter het nog duurt."

 

aangepast door Skoody Boo
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe