Ga naar inhoud

Speakers vervangen Octavia


ikkenie
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo,

zins afgelopen weekeinde heb ik een nieuwe Skoda Octavia en die bevalt prima.

Enig min punt zijn de slechte speakers die fabriek af zijn gemonteerd.

Aangezien het een lease auto is ga ik hier geen top systeem in bouwen maar wil eerst eens de tweeters in de voorportieren vervangen.

Nu heb ik nog niet gezocht naar vervangende units maar daar is vaak door elke fabrikant wel iets voor te vinden.

Waar ik nu eerst mee zit is het loshalen van de behuizing waar de tweeter in zit.

Wie weet hoe dit los moet zonder dat ik de boel beschadig?

En mocht iemand een goed tip hebben welke speakers goed zijn en passen dan is die welkom.

Groetjes George

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mmmmm, slechte speakers.

Heb je al eens gespeeld met de instellingen van je navigatie systeem of je er geen verbetering mee bereikt ?

Want buiten me Fabia om dan heb ik dit eigenlijk nooit ervaren met de Roomster en de Yeti nu en met wat instellingen

aanpassen moet ik zeggen dat de speakers mij prima bevallen.

Moet ik derhalve wel zeggen dat ik geen orginele 2 dins radio /navi van skoda er in heb hangen.

 

Maar goed een ieder ervaart geluid weer op zijn eigen wijze en wat ik goed vind kun jij bagger vinden.

En even uit praktijk ervaring sprekende met de fabia om bij de tweeters te komen moest ik volledige deurpaneel verwijderen.

 

Ik heb daar geen view van maar er zijn leden die ETKA hebben en dit waarschijnlijk wel kunnen posten in een document.

 

Neem aan dat het om de octavia 3 gaat ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit me even suf te zoeken naar het volgnummer van de auto ik ben helaas niet erg thuis in de modellen en nummers van de Skoda :blozen2: het is in ieder geval het laatste model hij is 3 dagen oud :) .

 

Met de instellingen heb ik al zitten spelen maar zowel de hogen tonnen als de midden tonnen moten op minimaal staan en dan nog is gewoon de stem (BNR) niet te genieten dit geld overigens ook voor muziek maar daar luister ik nooit naar in de auto.

Bij gewoon spraak hoor een een overkill aan hoog en mid, het geluid is gewoon niet in balans en klopt niet.

Nu was mijn vorige auto een Golf met de zelfde radio en die was wel voldoende (echt goed kom je in de auto eigenlijk nooit tegen) maar gebruikte waarschijnlijk andere speakers.

Hier heb ik nog wel enkele Pioneer tweeters van al weer wat jaartjes oud liggen maar zitten nog nieuw in doos, ik verwacht dat die het wel wat beter gaan doen dan de fabriek af tweeters die er standaard in zitten.

Vandaar dat ik eerst het paneeltje eens los wil halen om te zien hoe de tweeter vast zit en of mijn Pioneers gaan passen.

Nieuwe kopen kan altijd nog he.

 

Verder zag ik ook nog dat er eventueel nog een Canton uitbreiding op de radio mogelijk is maar dat is wat mij betreft niet echt nodig.

Met een set goede speakers zal de verstaanbaarheid wel verbeteren.

 

De radio is overigens het Amundsen infotainment systeem.

 

Groetjes George

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag eens naar de garage geweest en die gaven aan het geluid ook niet geweldig te vinden maar het was geen exemplarisch probleem.

Het geluid van de radio is dus gewoon niet goed.

Ik ben bezig om eens een frequentie sweep te maken die inzicht geeft in hoe ernstig het nu is maar dat het niet goed zit dat is duidelijk.

 

Nu vind ik het open maken van de deurpanelen en zelf de speakers vervangen niet echt iets dat je bij een lease auto moet doen dus ik ga het nu eerst bij Skoda Nederland aan melden.

Het is toch eigenlijk te gek dat een auto van €28000,- zo een beroerd geluid geeft.

 

Als ik de metingen heb zal ik ze hier ook eens plaatsen.

 

Groetjes George

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben benieuwd maar als je met skoda nederland PON bedoeld dan geef ik je weinig kans met een tevreden antwoord.

Daar jij een koop overeenkomst met de dealer hebt is dit de persoon waar je je beklag behoort te doen en niet bij PON

En antwoord van PON zal iets in de trant zijn van dat je je moet vervoegen bij je dealer in deze.

 

Maar ben benieuwd wat er uit meting komt en wat de aangedragen oplossing zal zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
De reactie van Skoda gekregen vandaag en die was als volgt.

 

De slechte geluidskwaliteit was geen exemplarische afwijking maar hoort zo in het ontwerp.

Er zullen nu geen corrigerende maatregelen genomen worden maar voor een volgend model zal er wel rekening mee gehouden worden.

Kortom, de Skoda Octavia heeft een rot geluid en als je dat niet wil kan je beter een andere auto kopen of leasen.

Ik kan dan ook niemand deze auto aanraden neem een Renault of iets anders dat wel goed klinkt.

 

Groetjes George

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel het geluid kan dan niet prachtig klinken maar om daarvoor een andere wagen te kiezen, hij heeft toch meer te bieden hoor.

Dat is natuurlijk maar net wat je belangrijk vind in een auto.

Voor mij is een goede geluidskwaliteit een van de belangrijkste punten in een auto.

Daarnaast vind ik Skoda nu niet echt een merk dat ik zelf zou kiezen.

Dit is de keuze van mijn baas en heb over de uitvoering en extra's geen inspraak.

Had ik dat wel dan had het een Clio of een Captur geworden.

Helaas heb ik die keuze niet en moet ik het hier mee doen.

Dat neemt niet weg dat je een bepaald niveau mag verwachten.

Bij deze auto is dat echt onder de maat en zal ik hem niemand aanraden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Ligt het nu aan de speakers of aan de versterker dat het geluid zo slecht is?

Ik heb al een sub ingebouwd, wat in het laag een verbetering is, maar het hoog is nog steeds een puinhoop.

Zou een PP52DSP van Fischer een uitkomst brengen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De gebruikte tweeter sluit niet goed aan bij de mid /laag unit.

In de golf zit dezelfde headunit en die is wel goed.

Het tovogen van meer bas door een sub zal niet het probleem verhelpen.

Het vervangen van de mid/laag unit zal het probleem waarschijnlijk oplossen.

Maar dan zou je eerst de specificaties van de tweeter moeten kennen om een passende speaker erbij te zoeken.

Het beste advies is dus om beide te vervangen.

Je krijgt dan een set dat bij elkaar past.

Een DSP kan het oplossen.

Maar die zit al ingebouwd in de head unit.

Althans bij de Renault ik verwacht dat dit hier niet anders is.

Bij het vervangen van de head unit wordt het juiste model auto ingelezen en de dsp ingesteld.

Blijkbaar is dit hier niet goed gegaan.

De fabriekand kan deze software aanleveren en zal dit behoren te doen.

Helaas is die service bij Skoda niet zo bekend.

Bij Pon hier nog wel op gewezen maar ook die schijnen dat niet te snappen.

aangepast door ikkenie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus het laten inbouwen van een nieuw compo setje zal al veel uitmaken?

Ik heb mooie compo setjes van infinity en MBQuart gezien, en Rockfort heeft ook leuke.

Zal eens gaan kijken wat het kost.

Bedankt voor de info

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb gekozen voor een Rockfort Fosgate PBR300x2 als amp.

En de MB Quart QM165 composet voor alleen de voordeuren.

De voordeuren worden volledig gedempt.

Zodra alles binnen is wordt alles ingebouwd.

Ook de sub van Rockfort Fosgate P300-10 zal onder de vloer van de laadruimte worden geplaatst. (staat nu nog tegen de achterbank)

Zodra alles is ingebouwd zal ik laten weten hoe het gegaan is en hoe het klinkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Alles is ingebouwd en wat een verschil.

Toen alles ingebouwd was klonken de hoge tonen nog steeds te hard zelf met -9db.

De tweeter filters verder aangepast met nog eens -4db en nu klinkt het in balans (hoge toon regeling neutraal)

Alleen compo setje vervangen is dus niet voldoende, de HU stuurt de hoge tonen ook veel te fors aan.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Hallo Photocell,

Ik herken het probleem volkomen. Ik heb mijn leaseauto nu drie dagen en het geluid ben ik helemaal klaar mee.

Ik heb ook nog een Pioneer setje liggen en was van plan om dat er in te zetten. Begrijp ik goed dat ik die set niet gaat werken?

Maar belangrijker is eigenlijk: hoe krijg je de panelen van de deuren los en weer vast. Kun je iets over de installatie uitleggen?

aangepast door Hans Kazan
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik heb net een bericht achtergelaten in wie ben ik...

Ik heb inmiddels een aantal workshop manuals gedownload van de skoda site. Staat duidelijk uitgelegd met plaatjes en stappenplan inclusief benodigd gereedschap hoe de auto uit elkaar te halen is. Geen magie zou je denken.

Vervolgens de benodige tools (wedges) gekocht en begonnen om de deurpanelen te verwijderen.

Het paneel moet op zeven plaatsen met behulp van de wedges los van de clips gemaakt te worden.

Dat klinkt eenvoudig maar ... hoe moet dat zonder iets te beschadigen?

Gewoon wedge erin duwen tot het paneel loskomt van de deur?

(Ik heb dat bij de eerste gedaan maar je kunt het paneel daarna niet meer vastklikken op de clip. Stel dat ik ze alle zeven heb losgemaakt hoe maak ik het paneel dan weer vast?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel als de pennetjes /clip zijn gebroken dan even bij de dealer nieuwe halen.

Schijnt de kosten niet te zijn in deze.

maar een deurpaneel blijft zeker wel even vastzitten op de paar schroeven die er in algemeen ook in zitten

uiteraard niet voor de lange duur maar wel om bv even naar die dealer te rijden

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • 1 maand later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe