Ga naar inhoud

Geel motorlampje: Lamda sonde


Jabo
 Delen

Aanbevolen berichten

Hoi allen,

Ik rijd nu sinds een week een Octavia 1.6i 75Kw van 2003.

Nu brandt dat geel motorlampje constant. Het zou een Lamba sonde zijn in de uitlaat. Daar zitten er 2 in, maar welke dat is niet duidelijk en er zijn resp 300 of 500Euro's aan kosten mee gemoeid.

 

Hoe kan ik die lamba's controleren op hun werking?

Tijdens het rijden merk ik er niets van, kan ik het zo laten? Of maak ik dan op de lange termijn meer kapot?

 

Verder knippert ook het service lampje. De 120.000Km moet gedaan worden. Olie en een filter is dat genoeg?

 

Bedankt,

Jabo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is hij al uitgelezen, anders zou ik daar mee starten. Als de lambdasonde defect is, zal je dat meestal wel merken aan de motor die niet meer zo mooi loopt (in verband met de corrigerende functie van de lambdasonde bij niet optimaal mengsel). Maar, het kan altijd dat je er niets van merkt, buiten het lampje.

 

Het is trouwens niet zo goed om er mee door te rijden, eventueel kan schade ontstaan aan de katalysator.

 

Voor dat onderhoud, 120.000 lijkt mij een kilometerstand om een grote beurt te laten uitvoeren (of zelf te doen, natuurlijk). In ieder geval zou ik alles eens goed controleren, tenzij je een correct ingevuld onderhoudsboekje bezit. Kijk ook zeker de distributieriemwissel na, want die moet worden gewisseld op 120k km bij jouw auto. Als je een nieuwe riem nodig zou hebben, is het ook aan te raden meteen de waterpomp mee te nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zouden ook de storingsmelding eens kunnen resetten om te kijken of het probleem meteen weer terug komt.

hoe zo'n sonde door te meten op defect zou ik ook niet weten hoe dit moet.

En vind het op zich vreemd dat een dealer met de juiste uitleesapparatuur niet kan uitlezen om welke het zou gaan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als die VW dealer de auto serieus heeft uitgelezen, heb je ook een foutcode (nr) gehad. Als je met die foutcode gaat kijken op de site van Gerrit Speek, kun je een stuk wijzer worden: http://www.gerritspeek.nl/

 

VCDS/Vagcom (SW voor Audi.....) aanklikken en dan linksonder de lijst met foutcodes aanklikken en je eigen foutcode opzoeken.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Als je dan toch bezig bent. Een lambdasonde hoeft echt geen 300 of 500 euro te kosten. In het spruitstuk zit er vaak 1 en voor of achter de katalysator de tweede. Kijk even of je een 2 of 3 dradige hebt en ga dan zoeken op eBay. Monteren is een kwestie van Plug en Play en resetten van de eerdere storing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Is het lambda S1 (de eerste) of S2 ( de tweede) dit lees je normaal gezien wel uit.

 

even foutcodes wissen en kijken wat er terug komt. Ervaring leert dat lang niet altijd de storingen na reparatie gewist worden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe