Ga naar inhoud

Mijn Dealer ^^


Da_Luke
 Delen

Aanbevolen berichten

Om een lang verhaal redelijk kort te maken, mijn wagen is besteld in week 27 en momenteel is er nog geen leveringsdatum wegens problemen bij de toeleveranciers (Eerst waren het de zilveren dakrails, dan de 17" Terron velgen, nu gaat het om het sportchassis). Nu geeft m'n oude wagen de geest gegeven (jammer genoeg) en stelt de garage mij voor om een wagen van hun in te schrijven. Ik betaal dan de inschrijvingskosten en de platen worden ook op mijn naam geplaatst waardoor ik ook de verkeersbelasting moet gaan betalen. (Waardoor de wagen dan toch ook op mijn naam komt en niet van de garage??)

 

De dealer laat me ook verstaan dat indien m'n nieuwe OIII dan binnenkomt het gewoon simpelweg de platen verhangen is en voila?

 

1. Kan dit zomaar dat een garagist mij deze oplossing aanbied ipv een vervangwagen van hunzelf aan te bieden?

2. Kan het zomaar dat je de platen verhangt en voila? Ik ga dan toch 2x inschrijvingstaks moeten betalen voor beide wagens? Bij mijn weten dacht ik dat je steeds een nieuwe plaat moet aanvragen bij een nieuw voertuig? Dat het niet meer zoals vroeger is dat je de platen gewoon kan / mag verhangen en dat door geven?

3. Mag ik als simpele particulier kortingen gaan beginnen eisen indien de wagen effectief 3 maand te laat gaat gaan geleverd worden (En zo ziet het er op dit moment echt wel naar uit.) Volgens mijn bestelbon kan dit tot 15% van de waarde van de wagen...

4. *zucht* wat een slechte ervaring is me dat toch... Oja, het gaat om een Belgische aankoop.

 

Groeten,

Luke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op mijn bestelbon staat toch heel wat over die levertijd... Daar staat dat de dealer een aangetekende brief moet sturen 8 dagen voor de afgesproken levering met de melding dat de levering te laat is. Daarna krijgt de dealer 25% van de afgesproken levertijd als verlenging om de auto alsnog te leveren. Indien dit wederom niet mogelijk is dan moet hij wederom een aangetekende brief sturen binnen de 8 dagen voor het aflopen van de levertermijn met de melding dat de lever datum weer verlengt wordt. Doet hij dit niet dan is de klant in staat een schade vergoeding te eisen die kan oplopen tot 15% van de verkoopswaarde van de wagen...

 

Nuja, daar gaat het me zozeer niet echt om, de dealer kan er ook niet aan doen. Het stoort me wel dat hij geen vervangingswagen aanbied en zijn oplossing vind ik maar omslachtig. Zeker omdat dit grapje mij toch weer een pak geld gaat kosten... 2x inschrijven, taksen, ... Daar waar ik niet in fout ben. Vandaar m'n eerste en tweede vraag.

aangepast door Da_Luke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken de Belgische situatie niet precies, en ook niet jouw specifieke geval (beperkte info), maar er zijn volgens mij 2 zaken die hier door elkaar lijken te lopen. a) de levering en B) je eigen bolide die kapot gegaan is. Die twee zaken staan eigenlijk los van elkaar.

 

Wat a) betreft mag je volgens mij gebruik maken van de claim richting de dealer. Dan moet je even kijken wat de oorspronkelijke levertijd was minus week 27 * 25%. Als je daar nu boven zit of komt heb je recht op een vergoeding. Eea is vermoedelijk ook afhankelijk van het feit dat je hebt aangegeven dat je hem op een bepaalde datum MOET hebben (uiterste leverdatum of iets dergelijk).

 

Wat B) betreft is het afhankelijk van inruil of iets dergelijks. Als je auto zou worden ingeruild zou je hem in de staat moeten inruilen toen je hem "verkocht" of aanbood. De waardedaling gedurende de oorspronkelijke levertijd heeft de dealer in de prijs moeten verwerken en het lijkt logisch dat hij de extra waardevermindering accepteert die nu ontstaat door een latere levering. Tenzij hij zich beroept op "overmacht". Bij leveringsproblemen bij de fabriek is er echter geen sprake van overmacht maar van slechte planning, dus voor zijn risico of dat van de importeur.

Nu je auto echter de geest gegeven heeft zou jij hem eerst moeten opknappen om hem vervolgens in te ruilen want hij is niet meer in de toestand van het moment van (ver)koop. Mocht je hem niet willen inruilen is een tegemoetkomen van de dealer eerder coulance die je misschien deels zou moeten wegstrepen tegen een te late levering.

 

Wat de kenteken-actie betreft ligt de zaak voor de simpele/ domme 'ollanders iets lastig. In Nederland is het kenteken gekoppeld aan de auto en niet aan de eigenaar. Het omhangen kan dan ook niet. Ik zou ook niet weten of het op naam zetten een fiscale handeling is of ook een overdracht van eigendom is (juridisch versus economisch eigendom). Als het op naam zetten / "verhangen" van de kentekenplaten het economische eigendom betreft zou het moeten kunnen. De vraag is natuurlijk ook of het op kenteken zetten gerelateerd is aan de waarde van de auto, want dan zou je misschien moeten bijbetalen als je jouw mooie O3 krijgt.

 

Domme vraag: waarom verhuurt de dealer die auto of een demo auto niet gewoon "om niet" aan jou zolang je je nieuwe O3 nog niet hebt? Jij geen claim en beiden niet moeilijk doen over kentekens die weer moeten worden omgehangen. Boetes en verbruikskosten betaal jij als die er zijn. Meteen een stimulans om toch vooral snel te leveren. Als hij slim is (en jij er geen bezwaar tegen hebt ;) ) plakt hij een giga reclamesticker op de zijkant en ben jij een rijdende reclame... Ik ga er dan even vanuit dat je rijgedrag geen anti-reclame zal zijn :).

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

In verband met de nummerplaten; die kan je inderdaad gewoon houden, dat gaat een beetje sneller dan een nieuwe aanvragen (maar dat is dan ook het enige voordeel). Vorig jaar kreeg ik ook een nieuwe nummerplaat van het type 1-AAA-111, en die heb ik ook laten overplaatsen op mijn huidige.

 

Als je een wagen inschrijft, ga je belasting op inverkeerstelling betalen, ook als je er bijvoorbeeld maar 3 maand mee gaat rijden. Afhankelijk van het type, kan dat behoorlijk oplopen. Voor een dealer komt dat voorstel niet slecht uit, want een ingeschreven wagen is een verkochte wagen in de ogen van de constructeur, en hoe meer wagens de dealer "verkocht" heeft, hoe hoger zijn bonus. Het gebeurt in België regelmatig dat dealers zelf hun niet verkochte wagens inschrijven, om toch maar bepaalde bonussen te halen. Ter illustratie: Ik heb het zelf ook mogen ondervinden bij de levering van mijn wagen. Die zou de laatste dag van februari worden geleverd. Uiteindelijk bleek het 3 maart te zijn, maar ik had hem wel al ingeschreven in februari. Uiteindelijk heeft de dealer 'toegegeven' dat hij de leveringstermijn wat optimistisch had ingeschat omdat hij hem graag in februari verkocht had ivm de bonus.

 

Naar mijn gevoel is jouw dealer niet helemaal oprecht. Bij de verkoop weten ze natuurlijk niks van vertraagde leveringen. Een paar weken later wordt dan stilaan een ander verhaal gebracht. En nu wordt een voorstel gedaan, dat toevallig ook de dealer niet slecht uitkomt....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarmee dat m'n oprit nu vol ligt met zand... Gezellig. Nuja, ik ga volgende week nog eens gaan praten met de Dealer. het staat zwart op wit wanneer de auto ging geleverd worden en daar gaat hij niet een beetje over maar gigantisch. De opmerking van zodra de stukken binnen zijn staat jouw wagen in spoed behandeling, sja, dat hoort iedereen van wie de wagen later zal geleverd worden, dat maakte me dus niet bepaald gelukkig(er).

 

Ik vind z'n aangereikte oplossing echter niet fantastisch, ik weet dat hij zelf nog vervangwagens ter beschikking geeft maar hij wil ze klaarblijkelijk niet mee geven met mij. Een feit die me als een doorn in het oog dwars zit.

 

Later meer!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe