Ga naar inhoud

Skoda importeren uit Duitsland


Busje
 Delen

Aanbevolen berichten

Soms speel ik wel eens met de gedachte om een Skoda uit Duitsland te importeren.

Dat lijkt best wel interessant. Neem bijvoorbeeld de nieuwe Rapid Spaceback.

Op een site in Duitsland wordt deze auto aangeboden voor een netto prijs van € 13924,-- hier komt 21% BTW bij(€ 2924,--) en de BPM (€ 3750,--) bijelkaar is dit € 20598,-- Het gaat om een 1.4 TSI Greentech Elegance met DSG. Deze auto kost in Nederland € 24740,--. Dat is een verschil van dik € 4100,-- .

 

Zijn er op dit forum mensen die ervaring hebben met het importeren van een auto uit Duitsland of België ? En hoe is dat bevallen ?

Nog een vraagje, hoe wordt je je huidige auto op fatsoendelijk manier kwijt (voor een goede prijs) ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Auto kopen is tegenwoordig wel makkelijk. Maar je auto verkopen hier moet dan via Marktplaats of via Autotrack en dat betekent leuren met je auto aan "geïnteresseerden" en er is niet echt veel interesse nu voor een Fabia 1.2 TDI die nog maar een paar maanden belastingvrij is en waarvandaan volgend jaar flink MRB betaalt mag worden? Je zou je auto eerst te koop kunnen zetten en als die verkocht is, dan een nieuwe importeren....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Via de ANWB zou je hem kunnen verkopen maar dat brengt ook niet wat je ervan verwacht. Je geeft het kenteken in en dan rolt er € 7500,-- uit, maar dat vind ik eigenlijk te laag.

Op deze manier lever je al een stuk van je voordeel bij het kopen in het buitenland in. En wat blijft er uiteindelijk onder de streep over ?

Op het internet kwam ik ook een bedrijf tegen dat je helpt bij het invoeren, en waar je je 'oude' auto kunt inruilen AUTO-IMPORT MUTSERS. Misschien hier eens gaan kijken als het serieus wordt. Of nog een paar jaar doorrijden is misschien voordeliger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een goed idee. Maar ik hou niet van dat geleur aan de deur 8-) . Voorlopig laat ik het maar zo.

Maar meer informatie is altijd welkom, daar kun je altijd je voordeel mee doen, als het zover is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Via de ANWB zou je hem kunnen verkopen maar dat brengt ook niet wat je ervan verwacht. Je geeft het kenteken in en dan rolt er € 7500,-- uit, maar dat vind ik eigenlijk te laag.

Idd, nogal aan de lage kant.

Kijk maar eens wat de inruil- c.q. verkoopwaarde is van je auto (ook via ANWB) dan komen er heel wat hogere bedragen uit...

http://www.anwb.nl/auto/koerslijst

Maar ja, dan moet je zelf gaan leuren/onderhandelen. En voor enige duizenden euro's nemen ze je dat uit handen, kwestie van service ruilen tegen pecunia. ;)

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mja, dat kan ik begrijpen, maar als het over een auto met dergelijke prijs gaat, valt dat misschien nog wel mee. Ik was ook wel blij dat de garage mijn Felicia kon aannemen, een oude auto met gebreken wil je al helemaal niet probleren slijten.

 

Je zou eens navraag kunnen doen over de inruilprijs bij een dealer, dan weet je wat je verlies zou zijn als je hem toch via ANWB verkoopt. Dat verlies trek je dan af van de winst die je maakt met die buitenlandse wagen, en dan kijk je of het de moeite waard is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had al eens via Autoweek de waarde laten bepalen, en zonet ook via de link die je geplaatst hebt. Daar komt bij alle twee een bedrag van +/- € 10.000,-- uit. Daar zou ik mee kunnen leven.

Komend jaar mag er belasting betaald worden op de GL, dat betekend dat de markt op dit moment voor dit type auto wat onrustig is. Volgend jaar wordt dat weer wat stabieler, eens kijken waar het dan uitkomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook weet ik niet welk bedrag je betalen moet als je een auto in, dit voorbeeld, Duitsland koopt. Vaak niet altijd staat er een brutoprijs en een nettoprijs bij. Hoe gaat dat dan in zijn werk betaal je de brutoprijs en wordt deze naderhand verrekend, of betaal je de nettoprijs aan de verkoper ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

En als je de Greenline inruilt in bijv. Duitsland? Kan wel zijn dat je dan ook nog wat BPM terugvangt (of zat dat niet op de GL versie??). BPM terug krijgen bij export van auto is naar rato van de periode dat ie hier heeft gereden: stel dat je tot de leeftijd van 5 jaar van de auto BPM kan terugkrijgen, krijg je bij een auto van precies 3 jaar dus 40% van de BPM terug: ((5-3)/5) * 100%

Link naar reactie
Delen op andere sites

Da's dan mooi toen je hem kocht en pech nu... Daar gaat dus een verkoopargument bij een buitenlandse dealer.

 

Gisteren trouwens op stap geweest met een vriend die ook een Fabia GL heeft (ja, op stap met de Fabia). Die had van de dealer begrepen dat de Fabia GL handel volledig is ingezakt omdat iedereen opeens de behoefte heeft om die mooie auto's in te ruilen. Hij moest er plat gezegd maar vanuit gaan er "niets" voor te krijgen oftewel geen hooggespannen verwachtingen te hebben.

De vriend heeft overigens besloten er gewoon mee door te tuffen aangezien het een goede auto is en hij veel kilometers draait. Zolang het fiscale voordeel van de dieselprijs nog bestaat klopt dat ook redelijk. Maar ook dat voordeel komt steeds meer onder druk te staan trouwens in de begrotingsvoorstellen. Het zou mij niet verbazen als de accijns op diesel ieder jaar wat meer gelijk getrokken wordt met de benzineaccijns.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bijvoorbeeld... De accijns op diesel is namelijk bijna 30 cent lager dan die van de benzine, en dan hebben we het nog geeneens over de energiewaarde per liter. In wezen is de diesel dus "gesubsidieerd" hoewel die term bij belastingen natuurlijk andere associaties oproept. De kale prijs per liter diesel is ongeveer 4 cent hoger dan die van benzine, dus zou die zonder accijns maar met BTW dus 5 cent duurder moeten zijn dan benzine... De accijns maakt dat BTW verhaal nog erger aangezien de BTW ook over de accijnzen gerekend wordt. Zie daar het grote verschil aan de pomp in NL...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Da's dan mooi toen je hem kocht en pech nu...

 

Dat begrijp ik niet.

Ik heb de auto particulier gekocht welk voordeel of welicht nadeel heeft dat dan nu omdat ik toen geen BPM betaalt heb ?

Ik bemerk wat afgunst in die reactie. Laat ik er duidelijk over zijn in 2010 toen ik deze auto kocht kon iedereeen die dat wilde zo'n auto kopen. Door de aanschaf van zo'n auto heb ik niets verkeerd gedaan, niets elegaals, gewoon gebruik gemaakt van een mogelijkheid niks meer niks minder.

Het enige wat ik met dit topic wil bereiken is wat informatie te krijgen over het importeren van een auto uit het buitenland.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch grappig dat GL-rijders vaak afgunst bespeuren in dit soort topics...  :D  Volgens mij is dat totaal niet aan de orde.

 

Sodela bedoelt volgens mij dat het feit dat een buitenlandse koper nu geen BPM terug kan vragen voor jou feitelijk een nadeel is, omdat je als dat wel zo zou zijn een hogere prijs had kunnen vragen. Of je dat als een nadeel ervaart (omdat je het aan het begin nu eenmaal niet betaald hebt), is een tweede.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De BPM is inderdaad de achtergrond van mijn reactie. Toen zorgde de lagere/ geen BPM voor een lagere aanschafwaarde voor de particulier (mooi toen). Het nu niet terug kunnen vragen van de BPM heeft nadelige gevolgen voor je verkoopprijs in het buitenland.

 

De buitenlandse afnemer kan namelijk een gedeelte van de BPM terug krijgen. De BPM zorgt er voor dat auto's in Nederland relatief duur zijn. De importeur compenseert dat door de feitelijke prijs lager te maken om toch nog te kunnen verkopen soms in de vorm van luxere uitvoeringen. Vroeger had je eenzelfde effect met bijvoorbeeld auto's in Denemarken. Daar kreeg je "meer auto voor je geld".

Die hele discussie over schonere auto's en de BPM-flauwekul heeft voor een flinke verstoring gezorgd. De importeur heeft op dat moment soms de prijs (relatief) hoger gemaakt / kunnen maken omdat het belastingvoordeel (BPM) groter was en een hogere bruto prijs dan niet meteen opviel.

 

Van afgunst is er geen sprake. Als, dan eerder medelijden. De Fabia GL is een zeer mooie auto, met een tijdelijk fiscaal voordeel, die daarom mateloos populair was. Dat voordeel loopt af, maar dat is al sinds het begin van de regeling bekend. Het is dus sneu dat het nu extra hard aankomt omdat het om diesels gaat. Dat was natuurlijk ook al bekend, maar was ook nog niet bij iedereen "geland". Er komen zoals verwacht dan een aantal nadelige effecten op eenzelfde moment bij mekaar. Je moet MRB betalen, voor een diesel extra hoog en mede hierdoor komen er, in combinatie met de grote populariteit massaal 2e handsjes op de markt waardoor de waarde (tijdelijk) verdampt. Maar het blijft gewoon een goede auto, hij wordt alleen wel duurder. Of het te duur wordt moet een ieder voor zichzlef uitmaken, maar nu inruilen maakt hem in 1 keer wel erg duur en maakt het gewoon erg zuur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 jaren later...

https://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/toelichting_aangifte_bpm_melding_bpm0151t35pl.pdf

https://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/berekening_bpm_bij_aangifte_melding_bpm0141b34fol.pdf

Bovenstaande links heb ik vluchtig doorgelezen aangezien ik interesse heb om een ``nieuwe`` auto kopen in het mooie Duitsland. Onze Panda staat te koop en die mag voor een mooi bod weg. En dan dus importeren. Als de Panda verkocht is pak ik www.autoscout24.de erbij en gaan we op zoek naar een mooie vervanger van de Panda. Denk aan de Yeti of iets wat erop lijkt? Wat denken jullie: zelf importeren of via een bedrijf importeren? Of een gewoon een nederlandse auto kopen die hier een historie heeft opgebouwd?

Check dit: https://www.autoscout24.de/angebote/skoda-yeti-1-4-tsi-experience-benzin-grau-a4c24d54-02d5-a630-e053-e350040a73a9?cldtidx=9

Ik houd nog geld over ook want die Panda verkoop ik voor meer!

Maar goed, eerst die Panda verkopen.... :vrezen: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe