Ga naar inhoud

Het reinigen van de wagen met de hand (geen wasstraat)


Snelle
 Delen

Aanbevolen berichten

@EdK: ik ben geen deskundige, maar weet er wel meer van dan gemiddeld.

 

Persoonlijk ben ik geen fan van Meguiar's: de meeste producten zijn kwalitatief goed, maar wel overdreven duur. Deze set lijkt me zo op het eerste gezicht heel redelijk geprijsd. Hoeveelheid klei in de set is ongeveer een kwart van wat in een normale kleiset zit, en de lube (bijbehorend smeermiddel) is ongeveer de helft van een normale set. Verder heeft Meguiar's nogal eens combi produkten die voor een onwetende consument heel handig lijken, maar in feite de boel gewoon verdoezelen.

 

Mooi voorbeeld van het laatste is cleaner/polijstmiddel gecombineerd met glaze: Met het eerste wil de lak goed schoon krijgen, en dat moet je gewoon eerst controleren voor je de volgende stap doet. Als je een glaze toevoegt, verhul je de lakdefecten, en blijkt na een paar wasbeurten dat de lak er nog steeds niet uitziet.

 

Mijn conclusie: een redelijke set voor een acceptabele prijs, vooral bedoeld voor consumenten die zich niet verdiepen in detailing en gewoon blind varen op merken zoals Meguiar's.

 

Ultimate Compound heeft men een aantal claims aan gehangen die niet kloppen: volgens verhaal geen nabewerking nodig, maar verwijdert niet alleen swirls, maar ook krassen. Hier klopt iets niet: of er is nabewerking nodig (zeker bij een middel zoals UC waarvan de korrel niet afbreekt), of het pakt krassen nauwelijks aan.

aangepast door Cordoba
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel gister het setje van bericht 40 maar aangeschaft en moet zeggen dat het een mooi gevulde set is voor die 50 eurie.

Nu nog een dag prikken om het eens uit te proberen, want vandaag ook me H4 lampen verwisseld vanwege 1 defecte en

viel me op dat hij echt wel eens aan een goede poetsbeurt toe is na een tweetal jaren

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Dat setje staat nog steeds mooi te wezen in de kast.

En had idee toevallig vandaag om eens uit te gaan testen , maar ja er staat een partij wind en weekend weer kans op regen als ik goed geluisterd had dus nog maar even geduld ermee.

Heb ook nog de H4 lampen op de plank naast de set liggen die ik nog moet monteren en testen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja want ondanks dat hij van de week de wasstraat zonder krassen in geweest is heeft hij zeker na zijn derde jaar een goede beurt nodig met de hand.

Maar daar kunnen we rustig dan een dag voor gaan uitrekken om hem binnen en buiten weer spik en span te hebben

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 jaren later...

Zo wat spulletjes aangeschaft om binnenkort de wagens eens grondig onder handen te nemen.

En ja de doekjes en pads staan niet allemaal op de foto, de tafel is wat te klein daarvoor :)

 

IMG-20170408-WA0001.jpg

aangepast door Snelle
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het niet weten van welk merk het doekje is, wel de bedoeling om deze te gebruik om de ruiten te reinigen.

De andere doeken die hier niet te zien zijn komen van aliexpress 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Snelle Als je 'm bij Carclean besteld hebt, is het waarschijnlijk een Monello Vetro Bianco, ook gezien de afmetingen het meest waarschijnlijk, anders kan het bijvoorbeeld de Microfiber Madness Wafle Weave Drying Towel kunnen zijn, maar zowel de omschrijving als de afmeting daarvan lijken niet te passen bij jouw opmerking, datzelfde geldt voor de Poorboys World Wafle Weave  Drying Towel, de Mothers Drying Towel lijkt qua afmeting wel redelijk overeen te komen, maar ook hier de omschrijving weer niet. De 'glass towel white' die Driven2shine verkoopt lijkt net als de Monello doek wel overeen te komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eens opgezocht op hun Website en het is deze.

http://www.wax-it.be/webshop/waffle-weave-glass-towel.html

Het complete lijstje. 

Waffle Weave 300 Glas & Droog Doek, 

Auto Finesse Clay Bar, Auto Finesse Tripple - 500ml, (voor de SII na vijf jaar)

Auto Finesse Dual LSP Applicator Pad, (voor alle wagen)

Auto Finesse GlideAuto Finesse Satin Tyre Creme, (voor alle wagen)

Nanolex Final Finish - 200ml, (voor na alles nog wat op te poetsen, alsof het nog niet genoeg is :)

Dr. Leather Cleaning Wipes - 40st, (voor het (nep) leder wat op te frissen)

Soft99 Fusso Coat 12 Months Wax - Dark, (DE wax voor alle wagens)

Microfiber Madness Incredimitt - Grey, (Washandjes voor de wagen natuurlijk :) )

GYEON Q2M Glass - 500ml, (om alle glas zonder strepen en waas te krijgen)

Nanolex Pure Shampoo - 750ml, ( kan ook gebruikt worden om te foamen)

aangepast door Snelle
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die wafeldoek is inderdaad erg licht: 300 gr/m2, waar de meeste fabrikanten 500-530 gr/m2 opgeven, ook heel erg betaalbaar deze doek (meeste vergelijkbare wafeldoeken zijn minimaal 8-10 euro). Ik werd door je foto wel een beetje op het verkeerde been gezet: op de foto lijkt ie helemaal wit, of met lichtblauw randje, op de foto van de link heeft ie een duidelijke blauwe rand. Ik zoek voor mezelf nog een extra wafeldoek, en wil een andere kleur dan de witte die ik al heb (ter onderscheid), vroeger haalde ik goedkope wafeldoek bij de Action, maar die is daar uit het assortiment.

@Snelle Ik weet niet of je ze al hebt, maar Nanolex microfiber wash (om doeken te wassen) en Nanolex Prewax concentrate (om vóór een wasbeurt en detailbeurt vuil los te weken, deze lost deels ook je wax op) zijn ook leuke producten. Vooral de microfiber wash geven je doeken een echte boost.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De nanolex microfiber wash zal het volgende busje zijn :)

Hieronder nog wat doekjes en pads afkomstig uit het mooie China alsook de foam lans voor de karcher.

Hier kan men alle doekjes vinden https://nl.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB_20170409093255&SearchText=Waffle+Weave+300+Glas+%26+Droog+Doek

 

20170410_135556.jpg

20170410_135808.jpg

aangepast door Snelle
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Zo SII eens grondig onder handen genomen.

Foamen
Foamlans deels gevuld met product/water en de wagen voorzien van een laagje schuim. Men ziet het vuil van de wagen lopen.

Afspuiten
Hogedrukreiniger ingeschakeld

Wassen
Auto gewassen met twee emmertjes (20l water in een emmer) eentje met zeep en de andere om de handschoen uit te spoelen.

Afspuiten
Hogedrukreiniger ingeschakeld

Drogen
Met een droogdoek de wagen drogen.

Kleien
Een derde van de klei kneden tot een kleine pannekoek voldoende glijmiddel op de wagen vernevelen en starten maar.

Afspuiten
Terug hogedrukreiniger ingeschakeld.

Wassen
En terug wassen.

Afspuiten
Nogmaals hogedrukreiniger ingeschakeld.

Drogen
Drogen, wasdraad hangt al vol met doeken.

"Kras"verwijderaar aanbrengen
Waxpad voorzien van product (roze vloeistof) en aanbrengen om terug te verwijderen.
Heel tevreden over dit product de volledige wagen mee gedaan en laat geen sporen achter op zwarte PVC of chroom onderdelen lichten ook meegenomen.

Wax aanbrengen
Waxpad voorzien met de nodige wax, zeker niet TE veel en terug afnemen

Resultaat.
Een mooi blinkend autootje op de oprit en blij dat de tweedaagse erop zit.

 

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Goed het vervolg dan maar, had er al enkele dagen geleden op kunnen staan als het niet het geval was geweest dat nadat ik de tekst klaar had en de foto's ging toevoegen opeens de gehele tekst was verdwenen en ik deze ook niet meer terug kreeg.
Hierdoor even zo de pest in dat ik de foto's die er al wel stonden op onzichtbaar heb gezet ( voordeel van MOD zijn ) en de boel de boel heb gelaten.

goed de onderstaande foto geeft dus de krassen die door nep picasso waren gemaakt duidelijk weer op de foto.
En kan je zeggen dat je goed de pest erin hebt als je op een ochtend in het weekend de deur uitstapt en het opeens ziet.
Eerste instantie denk je nog van het is niet waar, maar na nogmaals kijken en voelen krijg je ineens een heel vreemd onderbuik gevoel en helemaal als je dan het ook bij de buren hun wagen ziet !
Opzet ?? duidelijk !! Dader bekend ?? we hebben een vermoeden wie het is geweest, maar ja je kunt het niet hard maken !!
 

20170816_192738_resized.jpg

De onderstaande foto's met schilders plakband boven de kras heeft als doel om de kras goed te kunnen fotograferen !
Deze tip van Gert meegekregen toen hij vroeg om wat foto's van de kras om een indruk te krijgen of ze wel of niet verwijderbaar waren.
Het vlekje wat je rechts uit midden ziet is wat vuil en derhalve dus niets met de kras van doen.
De kras op de 2e foto is de kras op bestuurders deur en is degene die het diepst in lak gekrast zit en deze is minder geworden maar niet volledig weg te krijgen.

20170816_192540_resized.jpg

20170816_192727_resized.jpg

Affijn nadat we de eerste dag dus de motorkap geheel hadden gedaan zijn we begonnen de 2e dag met het kleien van de linker zijkant van de wagen.
En ook nu weer sta je versteld wat voor vuiligheid er van de lak afkomt met deze stap en ook hoe glad het uiteindelijk word.
En de zijkant onder is in algemeen de plek waar je de teer spetters op de lak tegenkomt en ook mijn wagen was hiermee geen uitzondering, maar met het kleien verdwijnen die spettertjes ook zonder enig probleem ! Wat grotere ( 3mm) moet je even wat langer met de klei overheen gaan voor je ze weg hebt. Maar resultaat is een volledig gladde lak.
Tsja en toen ging het er op aan komen... het verwijderen van die krassen of in ieder geval zoveel mogelijk...
Dus je begint met de gele pad en het grofste polijstmiddel, maar kwam er al snel achter dat dit het niet ging worden of dat ik dagen op die kras zou staan te poetsen.
Dus de wolpad er dan maar bijnemen , dus gele pad van de machine af en wolpad erop en enkele druppels polijst op de pad en met stand 5 maar weer polijsten....en......toen sloeg het noodlot toe....... de machine stopte er geheel mee ging weer aan en.....uit en bleef uit....
Zekering groepenkast er soms uit ?? Nee die is goed.
Machine in stopcontact keuken gestoken ....... nog niets...
Uiteindelijk de schroevendraaiers erbij gepakt en het handvat van de DAP900 maar losgeschroefd .... ja hoor de bruine draad zat niet meer in de schakelaar van de machine....
Dus bruine draad weer aangesloten en nu goed aangedraaid en tevens de blauwe draad nog gecontroleerd die ook niet geheel goed vast zat.
Boel weer in elkaar geschroefd en zowaar deed de machine het gelukkig weer. ( dit slordigheidje wel aan winkel doorgegeven per mail en had met een kwartier een mail met verontschuldigingen terug )

Dus uiteindelijk verder met de wolpad na eerst de al opgebrachte maar opgedroogde polijst verwijderd te hebben met PREP.
Hierna opnieuw begonnen en de kras leek minder en minder te worden met de wolpad.
Nu is je eerste gedachte dat een wolpad zacht is en dat je deze gebruikt in de nabehandeling maar het tegendeel is waar en je polijst juist met de wolpad beter dan met de gele pad.
Op bepaald moment zie je dat de kras niet verder verdwijnt dus de wolpad verwijderd en met de gele verder gegaan en hiermee kreeg ik een nog beter effect, maar ook hier zie je op bepaald moment geen verdere verbetering dus tijd om te stoppen.
Dus het paneel opnieuw gereinigd met de PREP en het resultaat bekeken en dit kon op dat moment mijn goedkeuring krijgen.
Dus met de oranje pad en de bijbehorende polijst aan de volgende stap begonnen en hierbij de gehele spatbord en deur gepakt.
En ook in deze stap zag je een verbetering dus uiteindelijk de laatste stap gedaan nadat ik het paneel eerst had schoongewreven met de doeken.
Nadat we de laatste stap met finale polijst erop hadden zitten en uitgewreven hadden met de doeken en nabehandeld hadden met de prep was ik op zich best tevreden met het resultaat en uiteindelijk met de wax de nabehandeling gedaan op de zwarte pad.
En onderstaande 2 foto's geven uiteindelijk weer wat het resultaat was op de linker voordeur.

Het zit er uiteindelijk nog wel, maar je moet echt heel erg goed kijken op sommige plekken om echt te zien waar de kras zit !
Daar ik eerst kwam aanlopen dan zag ik van 2 mtr afstand echt de krassen zitten, nu is het resultaat dat je echt op sommge plekken echt moet kijken vanuit bepaalde hoek met bepaalde lichtval waar de kras zit
En op bv de deur zie je de kras waar hij het diepst is nog wel als je er een meter voor staat maar niet meer als je er 2 mtr vanaf staat.
Dus resultaat is voor mij op dit moment voldoende als resultaat en na gehele zijkant gedaan te hebben vond ik het wel mooi voor de dag.
Want ja moest ook nog even de boel allemaal opruimen en de gebruikte doeken en pads wassen voor de volgende dag.

20170826_192414_resized.jpg

20170826_192334_resized.jpg

En ja dag 3 werd een dag van het dak de rechterzijde en achterklep en voorzijde rondom de gril de lak nog aanpakken.
Nu zaten daar verder geen krassen dus hoefde ik in ieder geval de stap met de wolpad en de gele pad niet te doen.
Dus met de oranje en de witte deze twee stappen alleen hoeven te doen, uiteraard voordat ik de delen eerst had gewassen en een behandeling met de klei had gegeven.
Dus aan eind van de dag stond ik met een heerlijk gevoel het gehele resultaat te bekijken wat de onderste foto ook wel deels weergeeft....
Na alles weer opgeruimd te hebben en een heerlijke miss ping maaltijd genuttigd te hebben stond ik nog ff verlekkerd te kwijlen bij de wagen ( uiteraard er voor uitkijkend dat we niet op de wagen kwijlde )
Een buurman van paar huizen verderop met zijn nieuwe Seat (kodiaq ) was toch ook wel erg benieuwd naar het resultaat want de demonstratie de dag ervoor met het kleien en het pakkie shag had hem echt verbaast.
Had het bij zijn 4 weken oude wagen getest maar zoals hij zei het bleef gewoon liggen....
En als ik bij jou nu met zo'n doek er overheen wrijf dan voel je gewoon hoe glad deze is en als ik dat bij mij doe dan voel je dat het stroef aanvoelt !
Is mijn lak dan al zo vervuild ?
Dus uiteindelijk met een stukje klei en glijmiddel naar zijn wagen gelopen en een stukje van de motorkap behandeld en ja buurman hier zie je het vuil al wat er van de lak afkomt.
Hierna nog even een handpad en de wax gepakt en het deel wat met de klei was gedaan weer een beschermlaag gegeven.
Vermoed maar zo dat als hij van vakantie terug is dat hij uiteindelijk ook op bepaald moment aan de slag gaat op deze wijze..B)

20170826_192346_resized.jpg

affijn de wagen stond ook weer de dag erna me toe te schijnen, alleen die dakrails die bleven maar wit uitslaan.Had ze al met het middel wat ik voor interieur had gebruikt behandeld maar dit had geen resultaat.Hierna de oude vertrouwde cockpitspray erbij gepakt en op lap gespoten en uitgesmeerd op dakrails maar nog steeds geen resultaat de volgende dag.Dus tsja hoe gaan we dit nu weer aanpakken, het was een doorn in het oog op dat moment.Dus na wat zoeken op interpret een product gevonden en dat ook door een toko bij mij in de buurt te leveren was en op voorraad was.Ultimate Black was het middel, en na de reling eerst gereinigd te hebben met weer die PREP een handpad genomen en hierop dit middel gedoseerd aangebracht en aangebracht op de reling.En zowaar de dag er op zag het er nog steeds als nieuw uit de behandelde reling, dus uiteindelijk de andere reling ook behandeld en alle verdere zwarte kunststof delen aan de buitenzijde van de wagen behandeld.Met als resultaat dat het weer zwart was zoals het zwart was toen ik hem 6 jaar terug had aangeschaft.
 

Ultimate_Black_355ml_103803.jpg

Maar goed wat heb ik nu allemaal gebruikt en toegepast om de wagen weer in een showroom staat te krijgen
Wel hier onder en de foto hierboven zijn de spullen die ik heb aangeschaft en uiteindelijk heb toegepast.
is alles nu op ?
Nee bij lange niet !
Oke het glijmiddel wat je gebruikt bij het kleien is wel op en heb ik derhalve dan ook aangevuld toen ik de ultimate black ging aanschaffen.
De Prep ondanks dat je die veel gebruikt tussen de polijst gangen door verbruik je er maar weinig van omdat je dit op een fiber doek spuit en dan pas de lak afneemt.
Van de poorboys EXP sealant is ook maar een kwart gebruikt omdat je maar enkele druppels op een pad doet en dit al draaiend verdeelt over de lak en hierdoor verbruik je stukken minder dan je in eerste instantie verwacht.
Op de opendag van CC werd er tijdens de demo ook gezegd dat hoe meer je er op aanbracht hoe meer moeite en tijd het koste om het weer uit te boenen en het zeker geen meer bescherming geeft
Ben ik hierdoor nu een detailer geworden in hart en nieren ???
Zeker niet, ik zal zeker niet elke keer met de machine en toebehoren elke keer op straat staan om de wagen te behandelen.
Simpelweg omdat ik hiervoor de tijd niet heb, maar eens per jaar de wagen op deze wijze aanpakken is toch echt wel het plan om te doen !
En zal de wagen en de lak maar ook het ego goed doen !
En als de tijd van het pensioen op bepaald moment mij ook gegund is door de overheid en de 6 planken met schroeven en schep die in mijn bedrijfswagen liggen niet gebruikt zijn door mijn collega's ..... dan zal ik meerdere keren per jaar de wagen behandelen.

Dat het een goed gevoel geeft dat is ding wat zeker is
Dat het uiteindelijk bij inruil een plus is met de onderhandelingen daar ben ik vandaag achter gekomen en is zeker de tijd en moeite waard geweest.
Dealer was verbaast hoe goed hij erbij stond met zijn 6 jaar ( dec 7 jaar ) hem maar niet verteld dat ik 2 werkdagen hiermee bezig was geweest
Dat mijn geinvesteerde spullen hiermee zijn terug verdiend ??  ja ik ben daar wel van overtuigd aan hand van bedrag wat ik terug kreeg voor de Yeti.
En oke er zaten wat extra optie's op de wagen die mee verkocht zijn maar ook die hebben een afschrijving.
En ga er altijd van uit dat die kosten nooit terugverdiend worden op de Navi na dan.

bestelling 1.jpg

bestelling 2.jpg

aangepast door EdK
Onderstreping bij stuk tekst verwijderd
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nieuw kentekenplaat er op en je ziet er niets meer van
Maar is kunstof en zit maar heel klein scheurtje in
Dealer zag het ook maar maakte er geen probleem van.
Zei dit is redelijk snel en makkelijk op te knappen.

En ja spijt..... Het is en blijft zonder meer een fijne wagen, maar toendertijd met bepaalde redenen ook aangeschaft, waren die er niet geweest dan had ik nooit Yeti gereden>
En nu de redenen niet meer aanwezig zijn werd hij me te duur in vaste lasten ( niet dat ik niet kon betalen ) dus was het de reden om nu te verkopen
Had dit twee jaar eerder al willen doen maar doordat ik toen zonder werk zat durfde ik de financiële gok niet te nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan moeten de vaste lasten van de Fabia wel héél laag zijn, wil je financieel voordeel halen. Je geeft immers nu eerst veel uit aan een nieuwe auto.

Maar ja, dat is iets waar we op het forum wel vaker over hebben gesproken: voor- en nadelen van in een vroeg stadium of later/nooit inruilen. En de meningen zijn verdeeld. Maar ik snap best wel de lol van de koop van een nieuwe auto. En de voorpret bij het uitzoeken en bestellen. Geniet er van!

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe