Ga naar inhoud

Het reinigen van de wagen met de hand (geen wasstraat)


Snelle
 Delen

Aanbevolen berichten

Claims van Dulon, zijn voor mij reden genoeg om het te mijden. Lijkt me overigens een apart gezicht, dat onderhoudspersoneel met een sprayfles en doekje zo'n KLM-jumbo even poetst.

 

Overigens al meer fabrikanten gezien, die beweren dat hun producten voor vliegtuigonderhoud gebruikt worden, 't lullige is alleen dat ze zo akelig weinig van de luchtvaartwereld weten, dat ze niet eens snappen dat hun product daar absoluut nutteloos, en eerder schadelijk is. Ook 'zuurvrije' velgenreiniger is zo'n onzinnige claim, volgens mij zijn alle velgenreinigers dat. Voor mij net zo'n onzinnige claim als 'gebak zonder stront-geur', alsof dat ergens te koop is mét. :overgeven:

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had het ook niet over de werking CH. Zo weet ik ook van een fabrikant van een goede wax, dat het 'speciaal voor de luchtvaart' is ontwikkeld. De wax op zich is prima, wat ik er van heb gezien, maar de claim is onzin. Overigens is er een verschil tussen 'ontwikkeld voor industrietak X' en 'gebruikt in industrietak X'. Daarnaast is de vraag voor welke delen/functie het wordt gebruikt. Een lak in de wax zetten, of een cockpitraam aan de buitenkant, om het zo schoon mogelijk te houden, kan bijvoorbeeld met dezelfde wax, maar is toch wel een ander gebruik.

 

Overigens jachtbouw en jachtwerven ben ik niet in thuis, hooguit hoor ik via via iets uit die wereld, maar ik weet daar veel te weinig van om er iets (zinnigs) over te zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ziet men in het filmpje ronde beweging maken met de klei terwijl men aanraad om rechte bewegingen te maken hieronder wat meer uitleg over kleien.

Zuiveren > Kleien

Na het wassen lijkt de auto vaak al proper. Lijkt, want als we van dichterbij kijken zullen we allerlei contaminaties zien zoals vliegresten, boomsappen, kleine plekjes of fijne puntjes. Soms kan het zijn dat we deze contaminaties niet direct zien met het blote oog, ze hebben nochtans wel hun gevolg op de glans. Deze moeten verwijderd worden omdat ze enerzijds de laklaag aantasten, anderzijds omdat we een perfect egaal oppervlak willen vooraleer we onze wax aanbrengen. Op een perfect oppervlak kan de bescherming optimaal hechten aan het oppervlak om een langdurige bescherming en optimale glans te kunnen bieden. Wanneer u dit wenst te bereiken moet u de auto gaan kleien.

Benodigdheden

Klei

Er zijn 3 soorten klei: een zachte, een milde en een ruwe variant. De zachte klei is ideaal voor het verwijderen van lichte contaminaties of een waxlaag, of voor het reinigen van zo goed als nieuwe wagens. Heeft uw wagen al iets meer verontreinigingen of volstaat de zachte klei niet, dan kan u overstappen naar een milde klei. Deze zal in 90% van de gevallen voldoende zijn om al het resterende vuil, contaminaties, hars- en teerplekken te verwijderen.

In extreme gevallen kan u dan nog overstappen naar een ruwe klei, maar hier zal u altijd lakschade hebben nadat u gekleid heeft. Er zal marring (een lichte waas of onzuiverheid) te zien zijn, die waas moet verwijderd worden door te polieren. Bovendien kan het ernstige vuil in dit geval ook zorgen voor diepere krassen die machinaal moeten verwijderd worden.

Om lakschade te voorkomen bent u beter van wat langer over een bepaalde zone te gaan met een lichtere stap, dan heel kort met een zware stap te gaan werken. Test altijd eerst een mildere klei, mogelijks is die al voldoende om een deftig resultaat te bekomen. Zoals gezegd volstaat de milde klei in 90% van de gevallen.

Clay lubricant of quick detailer

Om de klei vlot over het koetswerk te laten glijden heeft u glijmiddel nodig. Dit kan een quick detailer zijn op waterbasis of een clay lubricant op basis van een gel. Voor welk type u kiest hangt af van uw voorkeur en het type klei, u zal ze namelijk op een verschillende manier gaan gebruiken. Het is aangeraden (maar niet noodzakelijk) om bij hetzelfde merk te blijven.

Van een quickdetailer op waterbasis zal u sowieso meer verbruiken. Om de klei ten allen tijde vlot te laten glijden moet er vrij veel product verneveld worden. u kan deze ook gaan aanlengen, maar hoe meer u aanlengt, hoe meer water erin komt, en hoe minder vettig het laagje dus is waarover de klei zal glijden. Let dan ook op dat de klei nooit gaat ‘haperen’, want op deze manier kan u lakschade aanrichten.

Bij gebruik van een clay lubricant op gel-basis zal u minder product nodig hebben omdat deze niet (snel) zal verdampen of opdrogen zoals een quick detailer dat wel doet. U brengt een mooi vettig laagje aan waarover de klei zal kunnen glijden, normaal gezien zal deze dan ook nooit haperen op de lak als u nauwkeurig te werk gaat. Auto Finesse Glide is een dergelijk product.

Microvezeldoek

Met deze microvezeldoek zal u na ieder paneel de resterende quick detailer of clay lubricant gaan afwrijven. Indien u besluit om de wagen nog een 2de keer te wassen na het kleien, dan heeft u deze doek niet nodig.

Normaal wordt onmiddellijk voor een droogdoek gekozen, omwille van de grotere capacateit die kan opgenomen worden. Beide droogdoeken zijn perfect bruikbaar, meer informatie omtrent drogen kan u in de specifieke handleiding vinden.

Hoe ga je te werk?

Om te beginnen spuit u wat quick detailer op uw hand, zodat de klei niet aan de hand gaat kleven. Neem ongeveer 1/4de tot 1/5de van de clay-bar, hiermee zou u in principe de volledige wagen kunnen doen, al hangt dit natuurlijk af van de staat van de lak en de grootte van de auto.

Bewerk de klei in de palm van de hand, de combinatie van het samen duwen en de warmte van de handen zal de klei zacht en soepel maken. Eens de klei zacht en soepel is duwt u hem samen tot een pannekoek, zo krijgt u een groot contactoppervlak. Neem de klei met de vingertoppen vast.

Vernevel voldoende glijmiddel op het stuk dat u wil bewerken. Het is erg belangrijk dat de klei over het oppervlak glijdt en dat er geen weerstand is! Het enige wat u mag voelen zijn de verontreinigingen, die voelt u aan als een puntje of reliëf. Voelt e wel wrijving dan wil dit zeggen dat e niet voldoende glijmiddel gebruikt.

Maak met de klei steeds rechte, strakke bewegingen. Oefen geen of weinig druk uit en laat de klei het werk doen. De oneffenheden worden door de klei opgenomen. Indien er een sterke verontreiniging is kan u tot 2x kleien over hetzelfde oppervlak, maar werk dan telkens in een andere richting.

Er staat geen maat op hoelang u moet kleien over eenzelfde oppervlak, maar u zal snel voelen wanneer het oppervlak zuiver is. Er is dan namelijk geen enkele oneffenheid meer te voelen. Het verschil is meestal vrij groot dus u kan in feite niet missen.

Werk ook steeds in kleine overlappende secties, zo slaat u zeker geen oppervlakken over!

Als u klaar bent, neemt u het glijmiddel met een microvezeldoek verwijderen. Let op, als u een héél erg verontreinigde wagen hebt kan het zijn dat het glijmiddel er bruin uitziet. Dit wil zeggen dat er zoveel vuil op de wagen lag dat het niet allemaal in de klei zit, maar dat het nu dus tussen het glijmiddel zit. In dit geval wast u de wagen best opnieuw voor u begint te polieren of wax aanbrengt. Indien u dit wel doet wordt het vuil over de lak gewreven en kan er schade ontstaan!

Na een klein stuk was in dit geval herkneden nog niet nodig. Het vuil dat zich aan de oppervlakte bevindt is miniem. Het is wel belangrijk dat u regelmatig het oppervlak van de klei bekijkt en evalueert. Ziet het er te vuil uit moet u herkneden tot een proper oppervlak. Wordt er na herkneden geen proper oppervlak bekomen, dan kan u best een nieuw stuk klei nemen.

Er komt gigantisch veel vuil af en zeer regelmatig herkneden is dus noodzakelijk! Het verschil is overduidelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Was gister even in een lokale autoshop voor het ophalen van een USB 2voudig stopcontact en dan loop je altijd ff verder door de winkel heen om te kijken wat er nog meer op de markt is.

En kwam daar het volgende pakket tegen.

 

large_3394_1_2.jpg.f93839243fd550d08c56abe0c3a2f9f7.jpg
 
 

Product details

Geef nieuw leven en glans aan doffe en verwaarloosde lakken! Geen zoektocht meer naar de juiste producten, in deze kit treft u alles aan om de lak van uw auto weer als nieuw te krijgen, van shampoo en klei tot compound en wax!

Deze kit bevat:

- 450ml Meguiars Gold Class Shampoo

- 25gr meguiars Clay Bar

- 296ml Meguiars Quik Detailer

- 296ml Meguiars Ulimate Compound

- 177ml Meguiars Gold Class Carnauba Wax

- 2x Meguiars Soft Foam Applicator Pads

- 2x Meguiars Supreme Shine Microfibre Towels

 

En nu dus mijn vraag aan den specialisten hier in het poetsen van hun bolide.

Is dit een leuk pakket voor een starter die wel eens wil ervaren of het uiteindelijk ook wat is voor zichzelf

Of is het 3 keer niets en indien dit het geval is wat is dan een vervangend beginners pakket.

 

Dit pakket word voor net geen € 50,00 aangeboden

aangepast door EdK
Plaatje weer geplaatst
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat me nu opvalt bij het filmpje dat EdK in post #38 plaatst: hij zet steeds potten en flessen op de lak van de motorkap. :o  Of is dat om de ene helft van de motorkap meer krassen te geven, zodat het aan de andere kant van de tape beter oogt? In elk geval een manier van werken waarbij de kans groot is dat je krasjes introduceert tijdens het 'poetsen'. Overigens is de motorkap blijkbaar niet zo glad, want het blijft er wel gewoon op staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

EdK heeft gelijk, de kleiset van Mega-aars, bestaat uit:

  • Quik Detailer Spray 473ml
  • Smooth Surface Clay Bar 50 gram

 

Probleem is inderdaad dat elke fabrikant zijn eigen termen gebruikt, en soms gebruiken 2 fabrikanten dezelfde benaming voor twee heel verschillende productsoorten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren weer eens mijn best gedaan op de GL. Zag er weer tip top uit. Kwam vanmorgen buiten, en het is of de duivel er mee speelt had er een vogel een flinke kwai op achter gelaten. Dat heb ik nu altijd als ik gepoetst heb. :boos::verdrietig7:          :D :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe