Ga naar inhoud

Het reinigen van de wagen met de hand (geen wasstraat)


Snelle
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik deed dat vroeger ook zo ongeveer met hetzelfde stramien. Tegenwoordig de wasbox, sinds ik die ontdekt heb. Gaat echt enorm veel sneller, geen gedoe met dingen uithalen en opruimen. Na het wassen gewoon met een zeem erover om geen vlekken te krijgen. Nadien met vochtige (wegwerp) doek de randen aan deuren, koffer enzovoort.

 

Interieur doe ik met een droge doek en ik stofzuig hem ook meteen aan de wasbox. Bij ons is er nu een systeem waarbij je (overigens helemaal gratis) je wagen heel gemakkelijk kan stofzuigen omdat aan beide zijden van de auto een stofzuiger beschikbaar is.

 

Voorlopig geeft dat een super resultaat (laat ons zeggen op een 30 minuten), wat het binnen een paar jaar geeft, weet ik je dan te vertellen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

spaar bij BP in Friesland, waar de brandstof al relatief goedkoop is, per tankbeurt voor een wasbeurt (10 x). Daarnaast soms nog naar andere wasstraat of in wasbox. Stofzuigen meestal gewoon bij ons huisje in Friesland. Interieur met groene zeep. Weinig eer aan te behalen met 2 harige honden.   

Link naar reactie
Delen op andere sites

Was de bolides altijd met de hand, twee-emmersysteem met GritGuards, goede shampoo (Born to be Mild) en een washmitt. Ongeveer dezelfde volgorde als Snelle: afspoelen, inzepen met washmitt, afspoelen, waar nodig nogmaals inzepen, wielen poetsen met speciale velgreiniger en -borstel, nogmaals hele auto afspuiten en daarna drogen met een droogdoek. 

 

De tuinslang hangt paraat bij de oprit, hoef alleen maar de hogedrukreiniger uit het rek te trekken en aan te sluiten. Als ik daar te lui voor ben, gebruik ik de DHZ-wasbox.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zet hem altijd bij Cyrus voor de deur in de hoop dat als ik terug kom van boodschappen doen dat hij dan gewassen en gepoetst is.

Maar helaas eindig ik uiteindelijk telkens weer bij de wasstraat met de lappen waar ik hem dan ook meteen kan uitzuigen.

Vroeger toen ik alleen maar een A rijbewijs had , poetste ik me motorfietsen bijna wekelijks en tsja poetsen van de auto...... op een of andere manier heb ik t er niet zo op.

Maar vind wel dat hij zowel binnen en buiten gewoon schoon en toonbaar moet wezen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meestal rijd ik gewoon door de (zachte lappen) wasstraat bij ons in de buurt. Af en toe (zoals toevallig afgelopen weekend) pak ik de binnenkant volledig mee, dus ontstoffen, stofzuigen, oppoetsen, binnenkant ramen (!!), opruimen enz enz. Dan ook nog ff alle hoekjes en kieren die de wasstraat niet meeneemt (portierranden en dergelijke) en dan istie weer "als nieuw". 

 

Toen ook de Fiat 500 van mn vrouw maar ff meegepakt, waarna de zaterdag goeddeels om was ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elke twee weken het interieur een grondige beurt geven is voor mij een minimum. Dit omvat stofzuigen en met microvezeldoek is door het interieur gaan samen met een cockpitspray zo heb ik telkens het gevoel dat ik met een nieuwe wagen rij! Geeft een vernieuwd uitzicht staat op het etiket :lol:

Ruitenwisservloeistof bijvullen en alle ramen aan beide zijden poetsen.

Als er dan nog tijd over is of het weer laat het toe dan blink ik het koetswerk even op. Maar het interieur heeft prioriteit!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier even een wenslijst van producten.

Chemical Guys - Extreme Top-coat sealant - 473 ml

€ 19,95

Chemical Guys - Wheelguard - 235 ml

€ 19,95

Chemical Guys - Mr. Pink - 473 ml

€ 7,95

Autobrite - Super Snow Foam - 1000 ml

€ 9,99

Chemical Guys - Luber - 473 ml

€ 12,95

Chemical Guys - Medium Duty Clay - Grey

€ 26,95

Chemical Guys - Bodywash & Wax - 473 ml

€ 12,95

Chemical Guys - Black W-APS

€ 4,95

High Tech Applicator

€ 2,30

Chemical Guys -

€ 4,95

Chemical Guys - Orange Orangutan Drying Towel

€ 16,95

Dodo Juice - 'Basics of Bling' Extra-soft Buffing Cloth Dodo Juice -

€ 4,99

Meguiar’s - Ultimate Wash Mitt Meguiar’s

€ 17,95

Link naar reactie
Delen op andere sites

voor dat bedrag ga ik 11 keer de wasstraat in incl stofzuigen en dat is dan een full wasbeurt met lappeee

 

En met al dit moois van bovenstaand , hoeveel wasbeurten doet ik daarmee ?

 

voor mij is t gewoon een kosten baten plaatje

aangepast door EdK
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb weinig of geen ervaring met producten van Chemical Guys, maar wat mij opvalt is dat de klei en glijmiddel (luber) wel aan de prijs zijn, maar weet niet wat de hoeveelheid is. Te harde klei, kan marring veroorzaken, dus gebruik liever een wat zachtere klei. De kleiset van bijvoorbeeld Mothers bevat eerste klas zachte klei (2x 80 gram), een spray (vergelijkbaar met de luber), en een behoorlijk goede microvezeldoek, en dat totaal kost je iets van 30 euro. Ook Monello heeft een vergelijkbare set en vergelijkbare prijs, met de Monello verde klei, die klei is tegenwoordig wit, ondanks de naam, bij de oude groene versie is een batch met problemen (marring) geweest.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry hoor maar ik kan me niets erbij voorstellen mbt dat kleien.

Kleien deed ik op de kleuterschool.

Dus over wat voor iets praat je dan en wat voor handeling maak je met die klei ?

(vaste of vloeibare klei ??)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kleien is meer voor te experimenteren op de Honda de Skoda heeft dit nog niet echt nodig volgend jaar dan wel. Wat ik wel zie is na het wassen dat het water niet meer parelend op de lak staat denk dat de waxlaag aan het verminderen is de glans daartegen is nog altijd mooi.

Terwijl de SII een grondige was beurt heeft gekregen de Honda eens na lange tijd zelf gewassen ( vrouwe Snelle haar werk :) ) hij staat vol met krasjes deukjes lakschade van steenslag.

Op de SII nog geen krasjes of swirls te zien zijn en dit is volgens mij aan de manier waarop de wagen wordt gewassen.

Honda met de spons valt die eens op de grond terug opnemen en verder doen natuurlijk, de spons eens onderdompelen in ėėn en dezelfde emmer.

Niet afspoelen vóór het wassen en de vogeluitwerpsels er maar lustig met draaiende beweging verwijderen.

Dit wil ik wel echt vermijden dus De Snelle wast zijn SII zelf :)

En ja alles heeft zijn prijs men kan er met duizenden euro's aan uitgeven om allerlei chemisch spul aan te schaffen.

Men heeft zelfs waxen van 1095€ voor een potje.

Nu zo extreem ga ik het hier niet doen maar een wagen (goed) onderhouden kost geld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na wassen (met overdosis shampoo), en kleien is de wax echt wel verdwenen, dit is de meest confronterende fase: alle foutjes en lakdefecten zijn zichtbaar (mits het licht goed is), en alle vuil is verdwenen. De stappen die dan volgens zijn bedoeld om alles er weer beter uit te laten zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag was ik eigenlijk alleen van plan de auto te wassen. Maar van het één kwam het ander... :)

Uiteindelijk is de hele Roomster gepoetst!

Het was prima, windstil weer, dus weinig kans dat er weer allerlei zand op de schone auto zou waaien tijdens het poetsen.

Maar pffff, 't was wel een werk.

Eerst grof schoonspuiten met de HDR. Toen de velgen zorgvuldig gereinigd en alle aanslag eraf gehaald. Vervolgens de auto nogmaals met schoon water en de Kärcher borstel helemaal ontdaan van alle aanslag. Daarna goed gesopt en gereinigd met pre-Dulon.

Vervolgens helemaal droog gezeemd (wel iedere keer de zeem weer goed uitspoelen uiteraard). Daarna, deel voor deel, Dulon 1 opgebracht, laten drogen, Dulon 2 opgebracht, laten drogen en vervolgens uitpoetsen.

Alle matzwarte kunststof delen met een kunststof reiniger behandelt (mat glanzend). Maar ook de pootjes v.d. ruitenwissers, alle kunststof beplating van de Roomster Scout en alle zwarte raamlijsten. Vervolgens de velgen goed droog gemaakt en met siliconen spray op een doekje ingewreven.

Zo, klaar... (nou zo.... :lol: )

 

Ik heb tot nu toe voor al m'n auto's altijd Dulon gebruikt: http://www.dulon.com/en/  Is een nederlandse ontwikkeling!

http://www.dulon-shop.nl/

Ideaal spul. Kleine flesjes met 2-componenten pantser. Oorspronkelijk ontwikkeld voor jachtbouw en vliegtuigonderhoud.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Brrrr een wasborstel en een zeemvel de krasjesleveransiers van dienst.

De producten van Dulon ga ik eens van dichtbij bekijken :) maar door het grooooot aantal producten dat er op de markt is weet men niet meer wat te kiezen.

Ben reeds verschillende dagen bezig om uit te zoeken wat nu het beste is en ben nog verre van klaar.

Wel handig dat men hier nog wat tips tegenkomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe