Ga naar inhoud

Nieuwe Yeti


Snelle
 Delen

Aanbevolen berichten

  • 2 weken later...
  • 1 maand later...

http://www.autoweek.nl/nieuws/25572/gereden-skoda-yeti-facelift

 

Gereden: Skoda Yeti facelift
m1myak6basu2_600.jpg
11 november 2013  |   Met een wat conventioneler uiterlijk begint de Skoda Yeti aan het tweede deel van zijn carrière. Zijn de kleine wijzigingen voldoende om de softroader uit Tsjechië competitief te houden in het alsmaar groeiende segment van compacte SUV’s?
 

Skoda’s compacte SUV heeft voortaan een gespleten persoonlijkheid: de standaardversie heeft in het vervolg volledig in kleur gespoten bumpers, daarnaast is er nu de Outdoor-versie die met zwarte stootstrips op de deuren en iets anders gemodelleerde bumpers met zilverkleurig middenstuk wat meer bescherming biedt in de ‘stadsjungle’.

Hoewel de Yeti met een lengte van 4,22 meter aanzienlijk compacter is dan de meeste SUV’s in het C-segment, hoeft hij door zijn hoekige carrosserie op het gebied van interieurruimte maar weinig toe te geven. De voorwielaangedreven Yeti 1.4 TSI waarmee we de eerste testkilometers maken is een heel capabel totaalpakket. Een vermogen van 122 pk lijkt misschien wat matig, zeker omdat de Yeti in deze uitvoering met een gewicht van ruim 1.400 kilo een zware jongen is. In de praktijk heb je echter meer dan genoeg aan deze motorisering. De motor maakt enthousiast toeren en beschikt over een brede powerband. Al bij zo’n 1.500 tpm pakt hij goed op, maar hij is ook niet vies van hogere toerentallen.

 

Relatief hoge CO2-uitstoot

Jammer dat de CO2-uitstoot relatief hoog is met 148 gram per kilometer. Hieraan is de gevorderde leeftijd van de Yeti duidelijk te zien. Dat neemt niet weg dat de 1.4 TSI gewoon een erg prettige motor is die niet snel het verlangen naar een sterkere motor op laat komen. De overbrengingen van de handgeschakelde zesbak zijn goed gekozen en zorgen op de snelweg voor een relatief laag toerental. Ondanks de relatief hoge carrosserie is ook het windgeruis heel acceptabel. Ook de voorstoelen verdienen een pluim: ze zitten comfortabel bieden genoeg zijdelingse steun, terwijl hun grote verstelbereik ervoor zorgt dat ook langere bestuurders een goede zitpositie kunnen vinden. De overzichtelijkheid is goed, alleen de brede B-stijl vermindert het zicht soms een beetje.

Stugge vering
Aan het onderstel van de Yeti veranderde niets bij de modelwijziging en dat betekent nog steeds een wat stugge vering, die wegoneffenheden sterker door laat komen dan wenselijk is. Vooral drempels en dergelijke worden duidelijk doorgegeven. Het relatief straffe onderstel zorgt echter wel voor een stabiel en verrassend dynamisch rijgedrag. De Yeti ligt lekker stevig op de weg en voelt niet echt aan als een hoge auto. De elektromechanische stuurbekrachtiging sluit daar mooi op aan, hij biedt voldoende gevoel en is prettig direct. De besturing is bovendien heel lineair, je hebt niet eerst een dood punt rond de middenstand en daarna opeens een heftige reactie. Een echte allemansvriend wat rijden betreft dus, die Yeti.

 

De volledige eerste rijtest van de Skoda Yeti facelift is te lezen in AutoWeek 47, die vanaf woensdag 20 november in de winkels ligt.

aangepast door EdK
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mij valt trouwens op dat de auto nog zo schoon is als door het bos gereden heeft. Dat heeft die van mij nu nooit...

Er is een verschil tussen crosse en terreinrijden.

Bij crosse is het de bedoeling om zo snel mogelijk een traject af te leggen over onverharde wegen/paden. Met de gevolgen dat de modder som wel tot op het dak zit.

Bij terreinrijden is het de bedoeling om op een beheerste manier over moeilijke plekken te rijden. Dan blijft enerzijds de techniek langer heel, en wordt het voertuig ook minder smerig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 4 weken later...
Autonieuws  |  Vernieuwde Skoda Yeti krijgt prijskaartjes
m1myd06bewoz_600.jpg
18 december 2013  |  13:54  |  Tekst: Lars Krijgsman     Print     Mail     Houd me op de hoogte Skoda toonde op de IAA van Frankfurt in september de vernieuwde versie van z'n Yeti. Vandaag leren we wat het Tsjechische manusje-van-alles moet gaan kosten.
 

Wie graag een Yeti langs de stoep wil parkeren, moet minimaal 22.890 euro bij de lokale dealer achterlaten. Voor dat geld krijg je een 1.2 TSI met 105 pk onder de kap, gekoppeld aan een handbak. Wie liever lui dan moe is, kan de Yeti met dezelfde motorisering ook met DSG-7 transmissie krijgen. Deze staat vanaf 25.890 euro in de prijslijst. 

Uiteraard zijn er weer de nodige uitrustingniveau's. Onderaan staat de Active, die beschikt over airco, elektrisch bedienbare ramen voor, een radio/cd-speler en centrale deurvergrendeling. Een trede hoger staat de Ambition die vanaf 25.390 euro in de prijslijst staat. Deze voegt onder andere extra luidsprekers, een regensensor, cruise control, climatronic, 16-inch lichtmetaal en leren accenten aan de uitrusting toe.

Een trede hoger staat de Elegance, die vanaf 27.790 met je mee naar huis rijdt. Voor dat geld krijg je 17-inch lichtmetaal, led-dagrijverlichting en led-achterlichten, bi-xenon lampen, navigatie en parkeersensoren aan de Ambition toegevoegd. Vanaf het Ambition-niveau is de Yeti ook als Outdoor te bestellen. Het Outdoor-pakket heeft altijd een meerprijs van 250 euro beschikt over voor- en achterbumpers en dorpels van zwart kunstof. Bij de reguliere Yeti zijn deze in carrosseriekleur gespoten. 

De Outdoor is leverbaar met vierwielaandrijving, zowel met benzine- als met benzinemotoren. De Ambition 1.8 TSI 4x4 met 180 pk, gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak, parkeer je vanaf 33.390 euro voor de deur. De 2.0 TDI met 110 pk moet minimaal 36.450 euro kosten.

23 januari staat de nieuwe Yeti bij de Nederlandse dealers.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Rij-impressies  |  Skoda Yeti
m1myc6vb23bg_600.jpg
4 januari 2014  |   Met een wat conventioneler uiterlijk begint de Skoda Yeti aan het tweede deel van zijn carrière. Zijn de kleine wijzigingen voldoende om de softroader uit Tsjechië competitief te houden in het alsmaar groeiende segment van compacte SUV’s?
 

Skoda is best een apart merk. Aan de ene kant bouwt het doe-maar-gewoon-auto’s als de Fabia en de Rapid, aan de andere kant heeft het opvallende auto’s als de Roomster en de Yeti in het gamma, waarvan die laatste een groot succes is geworden. Om dat te continueren, heeft Skoda de Yeti naar de cosmetisch chirurg gestuurd. De karakteristieke ronde mistlampen naast de koplampen maakten plaats voor conventioneler vormgegeven koplampunits uit één stuk, die optioneel zijn uit te rusten met bi-xenon- en led-dagrijverlichting. Ook de achterzijde is gewijzigd, met andere achterlichten en daartussen de vouwen in de kofferklep die we van de nieuwere Skoda-modellen kennen, en de neus is minder opvallend dan voorheen. De compacte SUV heeft nu een gespleten persoonlijkheid: de standaardversie met volledig in kleur gespoten bumpers en de Outdoor die met zwarte stootstrips op de deuren en iets andere bumpers met zilveren middenstuk wat meer bescherming biedt in de stadsjungle. Tot slot krijgt de Yeti vanaf 2014 nieuwe kleuren en lichtmetalen wielen en is hij voorzien van het nieuwe Skoda-logo.

 

Bescheiden wijzigingen

 

De wijzigingen in het interieur zijn zo mogelijk nog bescheidener dan die aan het exterieur. We zien een nieuw stuur en andere bekledingsmaterialen; bovendien heeft de Yeti voortaan een kofferbakmat die aan de ene kant van stof is en aan de andere van rubber. Meer verandert er niet, maar dat was ook niet echt nodig. Hoewel de Yeti met een lengte van 4,22 meter aanzienlijk compacter is dan de meeste SUV’s in het C-segment, geeft hij door zijn hoekige carrosserie maar weinig toe in interieurruimte. Nog steeds heeft hij achterin drie individueel te verschuiven en om te klappen stoelen, waarop voldoende been- en hoofdruimte voorhanden is. Afhankelijk van de positie van de achterstoelen is de bagageruimte 405 tot 510 liter groot: ook geen reden tot klagen. Binnen is het prettig toeven. Alles is heel keurig afgewerkt met nette materialen en de ergonomie is dik in orde. Het dashboard is niet bepaald spannend, maar het klopt in alle opzichten. En dat is van toepassing op de hele auto.

De voorwielaangedreven Yeti 1.4 TSI waarmee we de eerste testkilometers maken, biedt een adequaat totaalpakket. Een vermogen van 122 pk lijkt misschien wat matig, zeker omdat hij in deze uitvoering met een gewicht van ruim 1.400 kilo een zware jongen is, maar je hebt meer dan genoeg aan die motorisering. De motor maakt enthousiast toeren en heeft een brede powerband. Al bij zo’n 1.500 tpm pakt hij goed op, maar hij is ook niet vies van hogere toerentallen. Jammer dat de CO2-uitstoot met 148 g/km best hoog is, wat je ook merkt aan het prijskaartje. Een qua vermogen en afmetingen vergelijkbare Peugeot 2008 1.6 VTi stoot per kilometer 13 g CO2 minder uit. De Yeti wordt wat dat betreft een dagje ouder. De overbrengingen van de handgeschakelde zesbak zijn goed gekozen en zorgen op de snelweg voor een laag toerental, en ondanks de hoge carrosserie is ook het windgeruis heel acceptabel. Verder verdienen de voorstoelen een pluim: ze zitten comfortabel en bieden genoeg zijdelingse steun, terwijl het grote verstelbereik ervoor zorgt dat ook langere bestuurders een goede zitpositie vinden. Het overzicht is goed, waarbij alleen de brede B-stijl soms wat in de weg zit.

 

Stugge vering

 

Helaas veranderde aan het onderstel van de Yeti niets bij de modelwijziging, dus dat betekent nog steeds een wat stugge vering, die wegoneffenheden sterker door laat komen dan wenselijk is. Vooral drempels en soortgelijke obstakels zijn goed voelbaar voor de Yeti-bedwinger en zijn passagiers. Het straffe onderstel zorgt wel voor een stabiel en verrassend dynamisch rijgedrag. De Yeti ligt lekker stevig op de weg en voelt niet echt aan als een hoge auto. De elektromechanische stuurbekrachtiging sluit daar mooi op aan: die biedt voldoende gevoel en is prettig direct. De besturing is bovendien heel lineair, dus je hebt niet eerst een dood punt rond de middenstand en daarna opeens een heftige reactie. Een echte allemansvriend wat rijden betreft, die Yeti.

Hoewel hij in ons land een marginale rol zal spelen, reden we ook nog even een stuk met de 160 pk sterke 1,8-liter met vierwielaandrijving, die voortaan ook leverbaar is in combinatie met een zestraps DSG-transmissie. In dat geval bedraagt het vermogen van de 1,8-liter turbomotor overigens 152 in plaats van de 160 pk zoals bij de handbak. De reden is niet bekend, maar de 1,8-liter TSI blijft een heerlijkheid, met een soepel karakter, een beschaafd en sportief geluid en meer dan genoeg vermogen. Anderzijds: een echt rappe auto wordt de Yeti er nu ook weer niet van, want door de integrale aandrijving weegt deze uitvoering een stevige 1.505 kg.

 

Wintersport

 

We beproefden deze uitvoering op een offroad-parcours, waar de Yeti tot verrassende dingen in staat blijkt te zijn. Zodra je de offroad-knop op de middenconsole hebt ingedrukt, wordt het elektronische sperdifferentieel automatisch ingeschakeld indien de omstandigheden daarom vragen. De 4x4-techniek is voorzien van een nieuwe Haldex V-koppeling, die lichter is en de krachten nog sneller over de wielen verdeelt. Zelfs op modderige hellingen heb je daardoor nauwelijks te kampen met doorslippende wielen. Het elektronische sperdifferentieel werkt wellicht niet zo effectief als een traditioneel mechanisch diff, maar de Yeti 4x4 is buiten de gebaande paden tot dingen in staat die de gemiddelde bestuurder niet eens zal aandurven. Voor degenen die wat avontuurlijker zijn ingesteld, is het jammer dat je deze kwaliteiten in Nederland nooit in de praktijk kunt brengen. Reden te meer om op wintersport te gaan. 

Overigens kun je de Yeti als eerste Skoda voortaan ook voorzien van de Optical Parking Assistant, brochuretaal voor een achteruitrijcamera. Daarnaast kan de Skoda worden uitgerust met de Automatic Parking Assistant en met het kek genaamde KESSY-systeem, waarmee de sleutel in je zak kan blijven. De opgefriste Yeti staat begin volgend jaar in de showroom. Prijzen zijn op dit moment nog niet bekend, maar volgens de importeur zullen ze rond het huidige niveau liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe