Ga naar inhoud

Dakkoffer


somebodey
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik ben deze opzoek naar een dakkoffer voor de RR..

Heb dakdragers bij de levering gekregen en wil deze tijdens de vakantie toch gebruiken.

Nu wou ik eens weten of er in NL of hier in B er ergens een winkel zit met beterkope koffers?

Of is dit 2dehands betrouwbaar aan te kopen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien handig om eerst even te specificeren wat je ermee wilt en vooral wat erin moet. Een echte skibox (voor de latten) of gewoon extra ruimte en voor welk gewicht.

 

Daarnaast is het ook handig te kijken aan welke kant die open gaat (achter, aan de zijkant (welke?). Dan kom je bij een aantal types uit en eventueel merken, even controleren of er testrapporten zijn, met name voor de veiligheidsaspecten. Er zijn (waren?) namelijk een aantal koffers waar je maar beter niet hard mee kunt remmen... Je vindt de koffer dan enkele tientallen meters verderop ;) .

 

Dan weet je waar je naar op zoek gaat en kunt kijken of ze er 2e hands zijn en welke winkel ze levert tegen de beste voorwaarden. Vaak kun je ze trouwens ook huren en soms daarna kopen als ze bevallen zelfs met aftrek van het huurbedrag. Bij 2e hands zou ik vooral naar het model en de leeftijd kijken en dan uiteindelijk naar de staat waarin die verkeert (scheurtjes, schaniertjes etc.).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Skiën kan ik niet :D

Is enkel om extra bagage te creëren, want met ons zoontje van 2 is het een hele verhuis als je eens een week op vakantie gaat. En kan altijd van pas komen..

Die dat in promo staat bij Skoda België zou perfect zijn, maar €250 vind ik toch nog iets teveel van het goede, dat moet goedkoper te vinden zijn..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je weet de nadelen van een dakkoffer? Natuurlijk hoger brandstofverbruik, veel lawaai boven je hoofd, beperkte maximumsnelheid en als je een panoramadak hebt....schuif het gordijntje maar dicht. Je ziet de box continue bewegen....

Ik dacht dat de RR al een grote kofferbak had maar met een dakkoffer kun je idd heel veel extra meenemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De RR heeft een grote koffer, maar we moeten op reis de buggy van onze jongste telg meenemen, daar een loopfiets bij, wat speelgoed, ...

Dan raakt de koffer snel vol.

Daarvoor zouden we dus een dakkoffer willen.

Het is niet dat ie er permanent blijft opstaan.

Enkel voor de rit van en naar de bestemming

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je er al eens aan gedacht dat je de achterstoelen kunt verwijderen en dat je hiermee heel veel extra ruimte schept in de RR ?

Zelf ook op vakanties geweest met de RR en het eerste wat ik verwijderde was de hoedenplank waardoor je kunt door stapelen.

Dan verwijderde ik de middenstoel waardoor je meer ruimte voor lange spullen schept en ben zo met 3 volwassen personen en een kind (4 ) naar noorwegen geweest en de eifel en frankrijk en was goed te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt me inderdaad toch zo veilig niet.. Brrrrrrrr... Wat een beelden :o

 

Probleem deze vakantie is:

 

We zijn met 5 volwassenen + 1 kindje.

Sowieso 2 auto's.

 

Maar er moet nog eens voor 5 personen extra bagage mee.

Deze komen met de trein..

 

En voorlopig heeft de RR genoeg ruimte.

Maar als er dan een 2e kindje bijkomt is het terug wat anders..

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja dan word het wel een ander verhaal natuurlijk, maar zou dan wel voor een goede koffer gaan en dan eventueel dat je er een huurt of dat er iemand een te leen heeft.

maar een goedkope lijkt mij persoonlijk de verkeerde keuze na het zien van de filmpjes van Snelle

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja idd als je dat ziet dan hoop je maar dat het aan je voorbij gaat. Helaas kan ik anders mee praten, mijn vader had een nieuwe Opel Record , weet het kenteken nog uit mijn hoofd, jaren 70 bak. Als je klein bent is zo'n ding enorm groot. Heel af en toe zie ik er nog wel eens eentje, ik kijk er anders naar dan alle anderen. We stonden net stil voor een stoplicht toen er een personen wagen bij ons van achteren door een vrachtwagen daar achter, naar binnen geschoven werd. Ondanks de bagage en veiligheid van toen hebben we het na kunnen vertellen. Je zat natuurlijk niet in de gordels, we lagen allemaal voorin, heb nog wel eens dat als ik schrik in het verkeer dat ik er met mijn vrouw over praat.

 

Een 20 jaar later hadden we samen onze tweede, eerste nieuwe Micra, echt een supersoepel bakje, verliest een Alhambra Seat zijn uitlaat voor ons en ja hoor bij mij de versnellingsbak in. De komplete bakwand weggeslagen. Dan ben je ook weer blij dat je uit kunt stappen. Je bent natuurlijk eerst kwaad, dat zo'n figuur geen onderhoud doet, maar als je dan weer veilig op de vlucht strook staat en er komt ANWB, ben je toch weer heel erg blij dat jij wel weeeeer in het gras staat....

 

Je kunt jezelf in het verkeer dus geen 100% zekerheid kopen, ik heb huismerk Halfords gekocht= hapro, bevalt prima, gemakkelijk op het dak te plaatsen, ook bij nat weer schuift ze niet. Geen U beugel maar draaiklauwen die zich 100% goed positioneerd tov de dakdrager. Die "zeker" je daarna door de vergrendeling in te duwen(geen krassen van U-bolts op je dak!). Er kan veel in,maar er mag max 75 kg op je dak, met originele skoda dakdragers. Bij ons gaat er altijd zacht spul in, dus de dekbedden, kussens, voetbal, plastic scheppen. Gewoon zaken die volume nemen maar bijna niets wegen.(ook altijd leuk die boodschappen, met pleerollen voor 14 dagen......als of ze het daar niet hebben!)

Hij was niet duur en ik vind het een aanrader. Maar er is maar 1 killer en dat is massa, met plotsklapse vertraging op inpackt......shit happens, wees blij met nog enige kreukelzone. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Belading is inderdaad het sleutelwoord. De macabere filmpjes laten ook zien dat wat stevig lijkt toch wel erg flexibel kan worden. Geen zware dingen bovenin maar inderdaad wat lichtere spulletjes. Dat is ook handig als je de bocht omgaat, vooral als je auto als sowieso iets hoger is dan gemiddeld (Roomster, Yeti). Meer dan 30-50 kg zou ik zeker niet voor langere tijd op mijn dak willen hebben, ook al zou het kunnen.

 

Zelf heb ik een Thule van een jaar of 10 oud. Zo'n korter maar breder model, waar het schanier aan de voorkant zit. Daar zitten dan de lichtere en wat misvormde spullen in zoals lege rugzakken, wandelstokken en lichte schoenen en dergelijke. Er zitten ook van die spangordels in de koffer om ze vast te maken als de koffer niet helemaal gevuld is. De zware zaken en gevulde tassen komen lekker in de kofferbak. Boodschappen nemen we niet of nauwelijks meer mee aangezien je ter plaatse ook goed uit de voeten kunt (ik heb het even over Oostenrijk, Italië en Engeland) en de producten er soms zelfs veel beter zijn. We gaan ook niet naar het buitenland om het net als thuis te hebben ;). Daarnaast is het boodschappen doen in de lokale supermarkt of bij de bakker ook altijd erg leuk en hoort bij het vakantiegevoel..

Ik moet bekennen dat ik de koffer op de Yeti nog niet gebruikt heb ;) . We zijn met 4 luitjes en het is dan net zo makkelijk de middeltje stoel eruit te halen. Hoewel hondloos heb ik wel een hondenrek achterin en kan dus relatief gevaarloos stapelen zonder of op de  hoedenplank. Dat was wel een van de meest nuttige investeringen, dat hondenrek! Meestal hoeven we nog geeneens te stapelen... Zo hebben we iedere keer nog alles in de bolide gekregen en was er geen uitwijk meer nodig. Maar goed, als je auto volledig bezet is moet je wat en vooral als je voor 5 personen extra spullen moet meenemen.

 

Het meerverbruik van de dakkoffer valt overigens nog wel mee. Ik schat het op 15 tot maximaal 20%, maar het ligt natuurlijk sterk aan de snelheid die je rijdt. Als je met 140-150 kruissnelheid over de autobahn knalt zal het zeker meer zijn. Maar zo hard zou ik zelf nooit rijden met ene koffer bovenop. Ik zit zelf eerder op 120 met enkele uitschieters naar boven, maar soms ook naar beneden als het erg druk is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe