Ga naar inhoud

Achter wielmaat?


FABJE
 Delen

Aanbevolen berichten

Hoi jongens

 

FF een hele domme vraag. Heb mijn vouwwagen opgehaald. Ding er voor het eerst achter gehad, mijn benzine meter zakte wel als een wezenloze, de FAB slurpt enorm. Maar ik had nog helemaal geen belading mee, alleen mijn twee kinderen en mijn vrouw...(belading dus :P ) Ik schrok toch wel enigszins. Die auto zakt enorm op de achteras in. Aangezien de Tour standaard maar 185/60/R14 heeft, ligt die trekhaak op eens, naar mijn mening veel te dicht bij de grond.(belading en drempels worden een probleem)

 

Kan je dit op lossen door achter 15inch wielen te nemen? of moet het opgelost worden met die extra veren zoals ik her en der lees??

 

Straks moet ik in Juli/Aug op vakantie en dan komen de dames natuurlijk weer met een bergbagage, dak koffer vol, vijf koffers achter in........O, jee. Begin nu al zenuwachtig te worden. of gaan we voor goede verdeling en toch maar vouwwagen overbelasten... :gestoord:  :gestoord:

 

Rijd er 1 van jullie al jaren caravan oid en weet je wat meer dan graag reactie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Andere wielen is op zeker geen optie: bij 15" velgen hoort de bandenmaat 195/50 en omdat die breder is, zal ie iets meer brandstof verbruiken, maar de omtrek van de band moet ongeveer gelijk blijven, anders ben je als het ware de verhoudingen van de versnellingsbak aan het veranderen, en of dat nu zo'n goed idee is.... (alleen achter andere maat is al helemaal geen optie, daardoor raken systemen als ABS, TCS, ESP ook de weg kwijt, omdat er snelheidsverschil wordt gemeten tussen voor- en achteras).

 

Hulpveren of vergelijkbare opties zijn eigenlijk de enige juiste oplossing. Overigens bij het beladen van de vouwwagen wel de kogeldruk in de gaten houden, dit helpt voor de stabiliteit van het geheel, maar ook om te voorkomen dat de neus van je auto omhoog wijst, en je dus veel meer luchtweerstand hebt (ik heb het nog niet eens over de bestuurbaarheid).

 

Verder de bandendruk van de vouwwagen goed checken.

aangepast door Cordoba
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad helpen daarbij alleen de veren, zelfs met 16 Inch velgen gaat de kont niet substantieel omhoog komen (idee is ook dat je de omtrek nagenoeg gelijk houdt - zie ook wetgeving, max 2% afwijking geloof ik).

 

Ik heb het zelf ook overwogen, maar op dit moment nog niet laten doen (je kan het ook zelf kopen en monteren); ik heb er te weinig last van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok ik had al zo'n vermoeden, opzich wel prijzig nog, maar wel beter denk ik.Wel het overwegen waard :onzeker: .Heb in middels een adres waar ik gratis gebruik mag maken van de hefbrug, dat opend mogelijkheden, zullen we maar zeggen :D  :D  :D . Zodra ik wat heb komen de foto's weer. De kogel druk kan ik inmiddels meten met een disselwegertje, 3.- bij obelink, werkt prima zolang je maar tussen de 30 en 50 blijft(trekhaak mag meer doen 87kg genormeerd). Bovendien mag de Jamet incl bagage 650 kg wegen, leeg is die 420kg. (230kg) dat is best wel veel, maar de dames zullen het wel vol krijgen.

 

Ziet er alleen een beetje goed koop uit die verenset, hou niet zo van de geel verzinkte spullen, dat roest zo snel.

 

Dus niemand heeft ervaring met de inbouw?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Skoody Boo,

Bedankt voor de tip deze lijken bruikbaar alleen snap ik iets niet. Misschien duidelijker als ik het upload. In de bouw beschrijving hebben ze het over twee onderdelen per veer, echter de foto van de set op de site, heeft meer onderdelen. NL een stuk onduidelijk rubber en 2x 2 stalen schaaldelen er nog bij.

 

Heeft 1 van jullie een idee waar je die moet plaatsen?

Hulpverenfoto.pdf

onderdelen +montage.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal waarschijnlijk voor andere wagen modellen gebruikt worden ?

heb je vaker met universeke dingen voor meerdere uitvoeringen dat je dan meer onderdelen hebt dan dat je nodig hebt voor jouw model wagen in dit geval

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou verkoper gesproken, konijn uit de hoed! Ik heb maar 4-onderdelen nodig, twee veren en twee schalen. Dit weekeinde naar het dolfinarum, dus wordt het niets...Kan ik nog even sparen...ahum.

 

FF afspraak maken bij de stalling met hefbrug. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Hoi Guys

 

Dit klusje met die hulp veren ging zo snel dat ik geen kans had foto's te maken. :angry:   Maar het positieve is. Het Is Geweldig rijden met die vouwbak!!!!!

 

Het is met een hefbrug tot je beschikking een peuleschilletje. Draai de schokbreker bouten los, dame omhoog op de brug. Ik heb die complete veren er met 10 min per kant ingezet. Het past precies, prima kwaliteit van de Hulpveren shop. Ik maak nog FF een paar shots van hoe ze er nu inzitten.

aangepast door FABJE
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een gewone krik: veel te gevaarlijk voor dergelijke klussen. Is alleen geschikt om wiel te wisselen langs de weg, of om auto op te krikken en dan te ondersteunen (op bijvoorbeeld bokken, assteunen of iets dergelijks)

 

Overigens zijn er hier en daar nog DHZ-garages waar je gewoon een brug kunt huren.

aangepast door Cordoba
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

HOI GUYS,

 

Heeft FF geduurd hoor, maar eerst ff opvakantie geweest en niets verloren.....De wegligging is er echt door verbeterd, die extra veren zijn perfect. Hierbij de foto's zoals belooft. De veren zijn op hun plekgebleven, daar had ik nog even angst voor, maar het zit strak. Binnen in de auto merken we niets van evt ingeleverd comfort. Sterker nog met extra belading levert het meer comfort, juist voor de langereis naar frankrijk prima.

Ook bij uitwijken bleef de auto zeer stabiel, voor de rest heerlijk gehad met onze klapkrat op vakantie.

 

post-27-0-24903400-1376774146_thumb.jpg

 

 

 

:D  :D  :D

aangepast door EdK
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat jullie nu net ff niet zien op de foto, is dat je aan elke kant dus twee onderdelen hebt. Een kleine zwarte centreerschijf aan de onderzijde van de veer en de veer zelf die je wel ziet. Grote diameter dus (part-2 zie pdf ) onder leggen, voor de rest redelijk die veren spullen begeleiden. Met twee man gaat het makkelijker.

Op de foto van links onder(van achter gezien) zie je de bout zitten horizontaal, die de vering en schokbreker dus op zijn plekhoud. Die draai je het beste los met twee ring sleutels, aan de bout draaien, dat lost makkelijker. Bij oude meuk eerst FF de bout laten schrikken, met een horizontale hamer tik.(hou evt dan een vuist hamer tegen de achterzijde, zo sla je de boel niet krom) Heb gelijk even de los liggende remleiding weer vast gemaakt, die hadden ze weer gemist in de (fantastische) skoda garage.

 

Met dien verstande natuurlijk, dat de auto op een brug staat. Je hebt hier echt behoorlijk ruimte onder de auto voor nodig. Ik heb er een fijn adresje voor... :D :D ;) free of charge...


24 Sept eerste APK nodig en grote beurt. Laat deze jongen dat vandaag nu fijn geregeld hebben. Beun...20.-/die mij ook nog eens alles bij brengt en uitlegt. Volgens mij gaat dat veel foto's opleveren...

 

Heb ik nog ruimte moderators?? :D  :D

aangepast door FABJE
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is jouw mening, maar ja niet van degene die de post is begonnen en blijkbaar aan wielvergroting eerder zijn zinnen heeft gezet.

Dat veren uiteindelijk de uitkomst is , tsja hierdoor heeft de poster wat geleerd.

En als we dan voor elk topic de titels moeten gaan veranderen, wel geef ff een lijstje van alle off topic topics waar de titel dan ook veranderd moet gaan worden.

Maw we laten het maar zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe