Ga naar inhoud

Vervangen CV- ketel na 14 jaar


hobbel de bobbel
 Delen

Aanbevolen berichten

Het is er uiteindelijk van gekomen, de CV ketel geeft aan dat het erop zit.

Na ruim 14 jaren trouwe dienst gaat de warmtewisselaar van de Blauwe Engel 2 solo (ATAG), sporen van lekkage vertonen,

Hij doet het nog wel, maar toch tijd om naar een opvolger te gaan te gaan zoeken.

 

Ook de Gasboiler , fabrikaat A en O, bouwjaar 1990, staat op de nominatie.( Ik ben genomineerd ! hij weet het nog niet )

Niet vanwege wangedrag, hij heeft het al die tijd, volledig storingvrij gedaan, ook nu nog, maar ja dat rendement ?

De Zonneboiler mag blijven, deze wordt niet weggesaneerd.

 

Bij een installateur een offerte aangevraagd, waarin ik kan kiezen tussen een ATAG en een NEFIT ketel.

 

Ik houd u op de hoogte en maak graag gebruik van de ervaringen van collegaforumleden.

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals al vaker gemeld, ik heb goede ervaringen met Vaillant. (nu al de tweede ketel, de eerste heb ik ook na 14 jaar vervangen)

 

Oh ja, en ik heb slechte ervaringen met de grote landelijke installateurs, zoals een Breman en Feenstra. Die waren EN duurder EN klantonvriendelijker dan een zeer kundig, lokaal mannetje.

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik wilde natuurlijk weer speciale dingen. ;)

Zoals een weersafhankelijke regeling, goede koppeling met de zonnecollector en een volledige programmeerbare bedienunit met tijdseinontvanger (DCF-77). En dat vonden de grote jongens 'lastig', ze vertikten het zelfs om een gedetailleerde offerte te leveren. Pfff, de arrogantie...

Terwijl de lokale man, juist met mee wilde denken om e.e.a. zo goed mogelijk neer te zetten.

Heden ten dage zou ik zelfs een unit gewild hebben die alle stook- en verbruiksdata digitaal (ZONDER interpret bemoeienis) aanlevert voor eigen analyse en registratie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inmiddels zeer goede ervaringen met een vijf jaar geleden aangeschafte Nefit HR Smartline ketel. Als je een beetje zoekt niet te duur, klein en zuinig. En volledig storingsvrij tot nu toe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel hobbel ik weet dat je door de ketels de vlammen soms niet meer ziet maar zou Rameha ketel toch ook in de offertes mee laten nemen.

Heb met menig ketel ( indu en huis tuin ) te maken gehad met aansluiten in kleinere bedrijven en kantoren (cascade ) en als ik zie wat in algemeen de verdere uitbreid mogelijkheden met de rameha ketels was tov de andere dan stak de rameha er met vlag en wimpel bovenuit.

 

Rameha heeft in algemeen al veel aansluitingen voorbereid in ketel zitten en bv met Bosch moest je hier veel omslachtige dingen voor uithalen.

En dan doel ik op aansturingen extern en meldingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

He guys,

 

zit in het zelfde schuitje. ook vervangen, wees er als de kippen bij Rameha heeft een actie met 100.- terug na aankoop. Offerte door budget ketel.nl laten maken, dat scheelt zo aanzienlijk veel, daar mogen ze zelfs wat voor verprutsen bij mij. :D

Dus?? gezamelijk inkopen??

  Heeft inderdaad wel zin hoor, ben met de buren ingesprek en die willen ook en ja hoor weer wat van de prijs af. Ze geven ook een fatsoendelijke opgave van wat ze doen, ik bedoel dan elk onderdeel. Heb er een aantal gevraagd, maar als je zegt dat je zelf wel die RVS ketel naar de sloop brengt moet je op eens bij betalen..... :vrezen: bandieten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat natuurlijk niet alleen om de aanschaf van de ketel. Maar vooral ook de installatie.

Hoe netjes en volledig gebeurt dan? Ruimen ze alle rommel op? Werkt men zorgvuldig? Of moet je naderhand de muren in het trapgat eerst weer stuken? ;)

En als je b.v. een zonneboiler hebt en/of andere specifieke zaken, wordt alles op elkaar ingeregeld? Wordt er goed gekeken naar de wel/niet benodigde warmtecapaciteit? Wil je een enkel verwarmen CV-ketel of een combi-ketel, etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel als het alleen vervanging is dan kap je de leidingen een meter voor de ketel weg en verwijder je de oude ketel en hangt de nieuwe op en dan zo dat je met beetje massel het oude rookgas gat in dak kan hergebruiken

En hierna ga je weer met nieuw materiaal alle leidingen weer naar de ketel brengen en aansluiten.

En niet die ouwe leidingen gebruiken en proberen passend te krijgen door ze wat terug te buigen of dergelijke stunts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een ketel van 14 jaar oud is meestal anders op een dakdoorvoer aangesloten dan een hele nieuwe, die vaak gebruik maakt van wtw van de rookgassen...

Oh ja, een het expansievat moet je ook niet vergeten! De balg in zo'n vat is ook vaak niet meer je-van-het, na zoveel jaar...

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

dacht je van de sifon van de afvoer ?

vernieuw die ook maar.

 

en mbt rookgasgat bedoelde ik het gat in dak dat je die met een eventueele aanpassing kan hergebruiken en dus niet een nieuw gat moet maken en het ouwe moet zien dicht te krijgen op nette manier.

want verschillende malen gezien dat je de dakpannen van binnen kon bekijken

Link naar reactie
Delen op andere sites

O ja. vergeet geen kogelkraan te plaatsen boven op je expansie vat, dan hoef je bij storing niet zo veel water af te tappen. Heb ik ook gedaan, makkelijk zelf te doen.(zit wildkamp bij je in de buurt? die hebben veel, maar internet is voordeliger) Ik heb een tussen woning met normale isolatie, dus CW4 en die is prima. Kan ik uiteindelijk uitbreiden met warmte boiler op dak. :D

Vijf offertes:

Plaatselijk 2stuks/1650.- en 1580.-

Regionaal 2 stuks/1790.-/1635.-

Landelijk 1 1410.-

Voor dezelfde ketel, echt ongeloofelijk.

aangepast door FABJE
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier kranen tussen de pomp geplaatst zodat men deze makkelijk kan veranderen zonder het water af te laten. Maar denk dat nu wel de pompen in de ketel zijn ingebouwd. De installatie is hier ook 15j oud.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Graag gedaan Hobbel, als je meer vragen hebt hoor ik het graag.

 

Nog een tweetal tippen:

 

Kies een ketel die al iets langer op de markt is.

Nieuwe types/modellen worden vaak wel in de fabriek getest maar het eerste jaar komen er nog wel eens wat ''kinderziektes'' naar voren.

Doorontwikkelde modellen zijn vaak minstens zo goed en betrouwbaar gebleken zoals bv de Nefit Topline, Remeha Avanta, Vaillant Ecotec.

 

Investeer in een goede thermostaat die net als de ketel modulerend is (open therm principe) deze is zuiniger dan een aan/uit thermostaat, een programmeerbare voorkomt ook dat de ketel onnodig brand als je er niet bent of slaapt, de meeste kan je meerdere keren per dag laten schakelen.

* Nefit ketel? Op nefit kan je alleen modulerende thermostaten van Nefit gebruiken, elk merk aan/uit kan er wel op.

Remeha heeft ook een comfortpakket, hier zit de thermostaat dan bij de ketel voor een gunstigere prijs dan losse verkoop.

 

Tot zover dan maar weer, uw cv dokter  :P

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De foto ga ik maken, waarschiijnlijk sla je er steil van achterover, net zo als de installateur, die inmiddels beloofd heeft, een offerte te maken.

(1 week geleden, ruim)

 

Installateurs houden er eigenlijk helemaal niet van, om offertes te maken, al dat onnodige geschrijf..

Het liefst hebben ze een telefoontje op een zeer koude dag, waarop de ketel in kwestie de geest geeft.

Niks offerte, een mooi rond bedrag en dat is het  !

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hadden 17 jaar een Agpo Ferroli goede ketel. Maar begon op een gegeven moment te lekken, en toen was de warmtewisselaar aan de beurt. En hebben we besloten om hem te vervangen door een Nefit Ecomline HRC 30 v Excellent CW5 (Combiketel) dat was in 2005.

Dit is ook een goede ketel er is enkel een syphon en een aandrijfmotor + cardridge vervangen. Dat valt op die 8 jaar wel mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een mooie leeftijd Busje!

Agpo heeft een aantal matige ketels op de markt gezet de afgelopen jaren, die van jou is een uitzondering geweest en heeft het dan uitstekend gedaan.

Overigens is elke ketel na 10 jaar economisch afgeschreven, grote reparaties zijn dan reden om te vervangen, de gemiddelde ketel leeftijd is zo'n 15 jaar.

 

Nefit is mijn persoonlijke voorkeur, de topline is de doorontwikkeling van de ecomline, regelmatig onderhoud is wel belangrijk.

De warmte wisselaar elk jaar schoonmaken en tevens de sifon is eigenlijk het belangrijkst.

Er is speciale protector op olie basis om de wisselaar mee te behandelen, dit voorkomt kalkafzetting op de wisselaar. (en dus betere warmte overdracht)

 

In huize Octa hangt een demo smartline uit 2002 (4 jaar als demo gehangen bij mijn toenmalige werkgever en pas in 2007 voor het eerst gebrand  :) )

Kosten in nu bijna 6 jaar, 3 branderpakkingen (en die koop ik weer voor inkoopsprijs  :P ) 1x is de Nefit service dienst kostenloos langsgeweest om de software te updaten en het gasblok deels te vervangen ivm een ''terugroepactie'' . De monteur zei dat hij nog nooit zo'n schone ketel had gezien van 6 jaar oud, niet zo raar gezien dat de ketel pas een paar maanden in bedrijf was.

Minpuntje is de gedeukte mantel, bij een klant was deze gevallen en omgeruild op de zaak met de mantel van de demo ketel, maar ja je ziet er niks van op de zolder en de ketel kreeg ik van mijn werkgever voor mijn nieuwe woning  :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is, na ampel beraad, toch een Nefit geworden.

Geheel tegen mijn vooringenomen standpunt ( en van de cosumentenbond) dat de ATAG de beste keus zou zijn.

Wat voor mij de doorslag gaf, is de warmtewisselaar en het lage standby verbruik (electrisch)

De  wisselaar ziet er gewoon erg goed uit en 15 jaar garantie.

 

Het is geworden de HRC 30 ( Topline AquaPower 2)

Deze kan in serie geschakeld worden met de zonneboiler (tapwater) en heeft een voorradtankje met warm tapwater in huis, daarom geen koude douche (hoop ik)

Ook de vaatwasser (hotfill) heeft op tijd warm water.

 

Waar ik nog niet uit ben is de kamerthermostaat.

Aangeboden is de Nefit Moduline 300

 

Er is ook nog een  Moduline 400,  met "voorbereiding" op weersafhankelijke regeling.

 

Terwijl ik nu al een weersafhankelijke regeling heb, met buitenvoeler.

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe