Ga naar inhoud

lampje gloeispiraal knippert


FredV
 Delen

Aanbevolen berichten

Vandaag ging tijdens het rijden het lampje van de gloeispiraal knipperen. Dat betekent dat er een storing is in het motormanagement.

Nou, morgen naar Ameland, dus dan maar zonder Fabia. Nemen we de Panda wel mee.

Ik heb eerder ook al eens deze storing gehad en daarna ging het motormanagementlampje ook branden. Daarna is het gasklephuis vervangen. (gasklep bleek stroef te gaan hetgeen de storing veroorzaakt)

Ben benieuwd wat nu de oorzaak is.

Heb de dealer in ieder geval net gemaild dat ik vrijdag langs kom om de storing te laten uitlezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op Ameland? gezellig:) alleen de veerboottarieven zin hoog hoor..

Heb voor vrijdag afspraak gemaakt en ik blijf uit de buurt van vrachtwagens ivm plat rijden achterzijde.

We zitten er overigens maar met zn 2en in..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Morgen dus naar de garage.

Het knipperende lampje van de gloeispiraal heeft overigens nog een onverwachte bijwerking.

M'n brandstofverbruik is giga laag nu.

De rit naar Steenwijk, waar ik normaliter 4-4.5l/100 km verbruik, was nu gedaald naar 3.1l/100 km

Oorzaak? De noodloopeigenschappen zorgen ervoor dat alle comfortinstellingen buiten werking zijn gesteld.

Dus kun je nagaan hoeveel energie die dus gebruiken!

Overigens merkte ik aan t rijden of wat dan ook, geen verschil tov het rijden zonder die storing.

Benieuwd wat er morgen gebeurt.

Wordt vervolgd

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo haal je dus de fabrieksopgave ;)

Als je flink probeert op te trekken zal je het wel merken, begrenst toeren denk ik zo.

Nee, t gekke is dat alles 'normaal' was, geen gebrek aan trekkracht, toeren, oid.

Maar ik schrok gewoon zo laag was het verbruik.

Garage Pouw, waar ik dus werk, zei dat t dus door t uitschakelen van de comfort-instellingen kwam. Maar welke? de enige die ik kan bedenken is de verwarming/ventilatie/airco, maar die airco staat toch zelden aan.

En t start/stopsysteem werkt niet. Maar verbruikt die dan tijdens t rijden?

Nou ja, morgen afwachten, dan is t verbruik weer normaal.

t Gekke is en blijft dat t lampje dus niet altijd brandt, de ene rit wel, de andere rit niet.

Wat mij betreft, dus altijd maar noodloopeigenschappen.

Realiseer me nu ook dat de rit van Den Haag naar huis ook al een erg laag verbruik aangaf, en daarna ging t lampje aan, dus wellicht was het toen ook al mis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De update:

Vandaag dus naar Korterink Rouveen geweest.

Wat men heeft gedaan is een software flash. En daarmee zou het probleem verholpen moeten zijn.

Zo niet, dan moet de EGR (exhaust gas recirculation) klep worden vervangen.

Is een bekend probleem bij VAG.

Vooralsnog brandt er geen lampje meer. dus lijkt verholpen te zijn.

Er moet ook nog een software update komen voor het lampje defect- lampje. Maar die is er nog steeds niet.

Verder vond men het roest op de remtrommel niet mooi en heeft men deze gelijk behandeld met vuurvaste zilverkleurige verf.

Ziet er nu pieko bello uit.

Men kon geen verklaring geven over het ineens veel lagere verbruik. De enige concluise die men wilde maken is dat de EGR niet werkte, waardoor er wellicht een betere schonere verbranding en er dus een efficienter verbrandingsproces plaatsvond.

aangepast door FredV
Link naar reactie
Delen op andere sites

plaats jij als techneut die 2 dins navigatie dan zelf niet ?

Man das leukste juist om te doen !

En kun je je ook niet ergeren dat een monteur het niet naar jouw zin heeft gedaan !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook zoiets bizars, die EGR klep.

Onder de Golf TDI liefhebbers is al jaren bekend dat het software matig en hardware matig uitschakelen van je EGR klep, je motor beter van gaat lopen. En dat bij rustige rijders de EGR klep meestal helemaal verroet en/of dichtslibt. Maar die EGR klep moet erin vanwege milieu eisen.

Wie houdt nou wie voor de gek? :mad3:

Want als je na een paar jaar b.v. naar de APK roetmeting toe moet zegt een garage vaak dat je in de dagen voor de roetmeting je auto flink moet doortrekken om de die EGR klep en nog wat andere zaken goed schoon te blazen/branden. (nee, da's goed voor het milieu, flink brandstof verstoken)

Op korte termijn, tijdens de goedkeuring van de motor dient een functionerende EGR klep aanwezig te zijn om aan de emissie eisen te voldoen, maar na enige jaren rijden moet je die EGR klep er juist uithalen... En dan wordt je motor ook nog wat zuiniger. Dus wat is nou beter voor het milieu?

Kortom, de milieu maffia slaat weer eens toe. <_<

Link naar reactie
Delen op andere sites

Erik, dit bevestigt dus mijn ervaring dat de door de EGR-storing mn auto aanzienlijk zuiniger werd.

(EGR= Exhaust Gas Reciculation, uitlaatgashercirculatie)

Overigens vertelde de monteur mij dat de problemen met de EGR bij VAG een bekend probleem is. Dat het lampje gaat branden komt omdat er een verkeerd signaal van de EGR komt.

Maar wat is er nu softwarematig aangepast dat het lampje niet meer gaat branden? De signaalwaarde verhoogd?

Als het verroeten van de EGR-klep de oorzaak zou zijn, zou ipv de software-update VAG voorschrijven/adviseren om eens lekker te gassen.

Nu is een diesel vanwege de roetvorming mileuschadelijker dan een benzinemotor. En om die reden dus noodzakelijk.

Dat is inderdaad dan een afweging die de overheid (internationlaa) heeft gemaakt. Is het zuiniger zijn van een dieselmotor zonder EGR mileuvriendelijker dan een minder zuinige diesel met EGR.

Ik kan daar niet over oordelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rookgasrecirculatie dient inderdaad om aan milieuwetgeving te voldoen.

Bij recirculatie van rookgassen in de verbrandingskamer , daalt de verbrandingstemperatuur, waardoor minder NOx wordt gevormd.

Een bijkomstig neveneffect is, dat daardoor wel het Carnotrendement daalt, waardoor er minder effectieve energie vrijkomt.

Wat ik niet begrijp is, er zit toch al een drieweg katalysator onder alle auto's , waarom dan ook nog rookgasrecirculatie ?

Of zit de katalysator er "leeg" onder, vanwege besparingen op het benodigde platina ;)

Bij uitgeschakelde EGR, dus meer vermogen en minder brandstofverbruik , dit zet mij,dankzij dit topic ernstig aan het denken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tot nog toe alleen mij, waar zijn de meedenkers?

Bij uitgeschakelde EGR is er alleen wat meer werk te doen voor de 3-weg katalysator.

Hij moet wel eerst warm worden om zijn helende werking op de natuur te kunnen uitoefenen.

Waar ik benieuwd naar ben, zijn er forumleden bekend met metingen aan uitlaatgassen voor en na de katalysator.

Dan bedoel ik geen typekeur, of CE norm, maar gewoon praktijkmetingen in de werkplaats.

Of is de katalysator soms vervangen door EGR ?

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...

Even een oud-topic opnieuw wat leven inblazen.

 

De EGR ........ daarvoor aanwezige sensoren willen wel eens falen. Platina wordt gebruikt bij benzinemotoren.....

 

Wist niet dat mijn Yeti ook sensoren voor roet heeft. Of bedoel je hier wat anders?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Nou mensen, nu heb ik de eerder genoemde symptomen. 

 

Koude start, ging vlekkeloos. Valt me op dat het gloeispiraal gaat knipperen.

 

Dus ik meteen langs de kant (net mn straat uit). Boekje er bij, storing motormanagement.

Dus, auto uit en weer aan. Start hij super moeizaam, meteen ook begrenst tot 2000 rpm. Gas los > gaat hij naar de 500 toeren stotterend en wel.

 

Nog maar eens uit en aan, nu wel OK. Maar nog steeds knipperend gloeispiraal en nu ook motormanagement lampje. Ook de melding dat start-stop is uitgeschakeld.

 

Even VCDS opstarten en kijken wat er loos is... (je snapt wel, ben dus omgedraaid...)

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites



Address 01: Engine (J0000-CFWA)       Labels: 03P-906-021-CFW.clb
   Part No SW: 03P 906 021 K    HW: 03P 906 021 AN
   Component: R3 1.2 DCM3.7 H06 8509  
   Revision: 12005001    Serial number:               
   Coding: 00114034032401080000
   Shop #: WSC 13765 031 00015
   ASAM Dataset: EV_ECM12TDI03103P906021K 001009
   ROD: EV_ECM12TDI03103P906021B.rod
   VCID: 306A84426B931B9E2B7-8065


1 Fault Found:
15980 - Manifold Pressure / Boost Sensor (G31) 
          P0236 00 [191] - Implausible Signal          MIL ON - Confirmed - Not Tested Since Memory Clear


Hmmm...

Opgeslagen en gereset, maar haalt niks uit. Raar zelfs, als je hem reset als de auto draait raakt hij helemaal de kluts kwijt en valt hij uit.... Hij draait nu redelijk stationair en kom ook boven de 2000 toeren. Wil even de motor warm krijgen zodat eventueel vocht wat sneller zou kunnen verdampen. Morgen maar even naar de dealer dan. Nu de Skoda Service bellen zal niet zoveel uithalen denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe