Ga naar inhoud

Raar psychologisch fenomeen t.a.v. max snelheid?


Rosinfield
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik houd het maar op beroepsdeformatie van mijn kant dan. Ik vind die verwarring interessant, omdat daar objectief gezien geen enkele reden voor is. Zal wel net zoiets zijn als dat men langzamer gaat rijden wanneer op de weg markeringen zijn aangebracht die een versmalling suggereren. Vergelijking gaat niet helemaal op. Het gaat dan om een psychologisch fenomeen dat wordt teweeggebracht door puur visuele informatie verwerking. terwijl het hier, bij de borden, meer om iets cognitiefs gaat. Puur het bord met 100 doet de snelheid verlagen blijkbaar, ook al is daaronder aangegeven dat dit slechts voor een gedeelte van de dag geldt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja, verwarring alom. Zouden ze daar over na hebben gedacht op het ministerie ;) . Beleid?

Ik ben zelf geen groot voorstander van "het snelle rijden" en vind het opkrikken naar 130 op sommige momenten en/ of algemeen flauwekul. Het is de wet van de afnemende meeropbrengst en vergroot de verschillen tussen de verkeersdeelnemers terwijl het effectief maar weining brengt, in ieder geval niet die 10 km extra gemiddeld.

De verwarring die Menno hier beschrijft en de effecten hiervan bevestigen alleen maar de kul van dit soort maatregelen. Daarbij komt nogeens de informatieoverflow die je hiermee kunt veroorzaken bij sommige verkeersdeelnemers. Bij ieder bordje moet je even kijken wat er ook alweer onder stond wanneer je wat mag. Als iemand twijfelt en langzamer gaat / blijft rijden krijg die van die aso-toeteraars die zich menen te mogen ergeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

puur symbool politiek zo'n maatregel. Over het algemeen geldt dat de overheid zich veel te weinig gelegen laat liggen aan de wel degelijk vaak keiharde bevindingen die de (sociaal) psychologische wetenschap in de loop der jaren heeft opgeleverd. Jammer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat je al een groot stuk verwarring bij de mensen weghaald door op de delen waar matrix borden boven de wegen hangen alle verdere borden die in de grond zijn gepland weg te halen en de actueele snelheid simpel op die matrixborden aan te geven.

( Of is dit te simpel ?? )

Als ik de coentunnel weg neem, daar was / is traject controle , eerst was dit 24 uur per dag 80 Km, met de nieuwe regering en hun zieltjes winnende politiek is dit overdag 100 Km geworden en s'nachts nog gewoon 80

Maar snachts staan de matrix borden met 80 de tijd aan dat die aan moet, en overdag staan ze uit.

langs de weg plantte ze dan weer een paal met een 100Km en een 80Km bord erop en dan de witte rechthoekige borden onder elke snelheids aanduiding met de tijden erop welke snelhied met welke tijd

Wel het heeft mij drie ritjes gekost om door te hebben wat nu de bedoeling was daar.

Gooi die borden de schroothoop op en smelt ze om naar LM velgen en gebruik die matrixborden erboven.

Probleem opgelost en voor een ieder meteen duidelijk.

Maar wisten jullie dat die madammeke van verkeer en waterstaat bij het intreden van deze wirwar aan borden heeft gezegd dat het heel erg simpel is en dat een ieder het in een week snapt.

Maw we zijn met zijn allen hier gewoon dommies dat we het nog niet snappen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee, dan begrijp je het verkeerd. Ik heb er geen enkele moeite mee, maar wijt dat aan mijn beroepshalve ongevoeligheid voor allerlei psychologische effecten die bij deze materie blijkbaar een verwarrende rol kunnen spelen. Ofwel, ik houd me simpelweg aan wat op het bordje wordt aangegeven

aangepast door Rosinfield
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het probleem niet gewoon dat de mensen de borden wel zien, maar de onderborden niet zien en/of begrijpen? Zelfde is altijd het geval met inhaalverboden voor vrachtwagens binnen bepaalde uren. Ook in Dld. gaat het altijd mis met de het onderbord bij inhaalverbod voor vrachtwagens > 7,5t en voertuigen met aanhangwagens... (altijd weer die sleurhutten met gele nummerborden met 86km/h op links..!)

aangepast door HeMi24
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe