Ga naar inhoud

Volkswagen DSG-10


Snelle
 Delen

Aanbevolen berichten

Volkswagen DSG-10

Zo gaf de Duitse reus aan dat hard wordt gewerkt aan een DSG-versnellingsbak met tien verhoudingen. Op dit moment beperkt de gerobotiseerde overbrenging met dubbele koppeling zich nog tot zes (afbeelding) of zeven versnellingen. Een lanceringsdatum voor de DSG-10 is nog niet bekend gemaakt. De ontwikkeling kadert uiteraard in de onvermoeibare zoektocht naar het terugdringen van het verbruik en de CO2-uitstoot die de Europese overheden tegen 2020 verlangen. Verder werkt VW aan een dieselmotor met een specifiek vermogen van 136 pk per liter cilinderinhoud, die tegelijk krachtig en zuinig zou zijn. Daarnaast gaf de constructeur aan bezig te zijn met de alternatieve oplossingen die volgens hen het meest geschikt zijn om de uitstoot te beperken: aardgas en plug-in hybrides.

Laat ze maar lekker alles doorontwikkelen, dan zijn ze mooi op tijd met mijn volgende auto die over 4 jaar op de weg mag....

aangepast door Wasmachineman
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even en ze hebben een variomatic....

haha jij geeft woorden aan een gedachte die ergens in mijn hersenpan rondzweefde, maar niet naar buiten kwam! ;)

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Notabene is het DSG principe al heel wat jaartjes oud...

Het patent is al in 1939 (!) door een franse uitvinder en een duitse professor aangemeld.

http://de.wikipedia....pplungsgetriebe

De DSG's voor VAG zijn ontworpen door BorgWarner en zijn gelicenseerd aan VAG.

Ben benieuwd of BorgWarner, of ZF de nieuwe 10 traps DSG gaat ontwerpen/leveren.

Sinds kort levert ZF al de 9-traps DSG voor Land Rover uit.

http://www.zf.com/co...newsId=21962216

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

In moderne landbouwtractoren zitten tegenwoordig CVT transmissies die met een planetair stelsel werken, waarbij de buitenring vrij kan draaien cq. afgeremd wordt. Vraag van de tijd wanneer dit soort units in andere voertuigen geintroduceerd wordt...

En dan hebben we het al over tractoren met 110pk/458Nm met afmetingen van (LxBxH) vanaf 3,6 x 1,3 x 2,2 m.

Schwarz-FendtVario2.jpg

Feitelijk kun je hiermee wat alle automobielfabrikanten graag willen: de motor op het meest efficient toerental laten draaien en de snelheid traploos regelen.

aangepast door HeMi24
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben bang dat bij traktoren efficiency niet het allerbelangrijkste kenmerk is...

Bij automobielen gaat het (dankzij de absurdistische belastingregeltjes) om procentjes CO2 uitstoot. Dat speelt bij traktoren met CVTs een heel andere rol. Denk ook dat het toerenbereik van de te gebruiken motoren heel anders ligt dan bij personenauto's. Bij een traktor gaat het niet om snelle acceleratie, maar meer om continuïteit en trekkracht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dat laatste ook niet één van de grootste pluspunten van de dag: continue trekkracht?

ander toerenbereik is vrij simpel te ondervangen door overbrengingsverhouding van je planetair te wijzigen. Of de eindoverbrenging, zo lost men het verschil tussen diesel en benzine toch ook op..?

Efficiency is tegenwoordig bij tractoren ook een hot item,al heeft men het daar niet over CO2-uitstoot/km, maar over verbruik in termen als specifiek brandstofverbruik in gram/kWh.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe