Ga naar inhoud

Simpel besparen...zelf interieur luchtfilter vervangen!


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

Nee geen plakkertjes ;-)

De banden op de beetle zijn 15 jaar oud en uitgedroogd, zonde van het plakkertje, die bewaar ik wel voor de fiets ;)

Inmiddels al andere wielen gevonden, dus morgen maar eens monteren. Eerst een biertje, morgenvroeg bandenwissel van de skoda en wielenwissel van de beetle..

aangepast door bakkertje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, hoeft niet van mij hoor. Wilde er alleen op wijzen hoe makkelijk het soms gaat. Ongemerkt, terwijl er geen haan naar kraait. Terwijl er soms ineens een punt van wordt gemaakt. Mijn voorstel derhalve: alleen iets aan doen wanneer ts of andere deelnemers zich weer aan storen

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad niet erg on-topic. Het plan was om ook meteen een beurt zelf te doen met het wisselen van de wielen. Dat laatste was al gelukt en om er nou geen nieuw draadje van te maken heb ik de foto hier maar even neergeknald, niet echt handig achteraf.

Ik moet even kijken of ik vandaag toekom aan de €95,77 do-it-your-self beurt (inclusief bougies) en zal m'n ervaringen daarover hier delen.

Ter vergelijk hebben mijn schoonouders afgelopen week hun A4 naar een garage gebracht en waren 300 euro lichter voor een grote beurt (met long-life olie), 2 nieuwe ruitenwissers en APK. Enige wat ik niet besteld heb voor de Beetle is het interieurfilter, Daar tegenover staat dat ik 4 nieuwe bougies heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

N.B. : Het wordt nu slechts onderwerp van gesprek, omdat ik er op heb gewezen en mensen op een idee breng. Anders had er geen haan naar gekraaid waarschijnlijk. En kraaien is natuurlijk genoeg om weer on topic te gaan. Uiteraard zijn mijn opmerkingen nu ook niet on topic, maar ik vond het een leuke testcase om te tonen hoe het gaat en hoe je het zelf kunt oplossen zonder willekeurige moderator ingrepen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Test geslaagd zou ik zeggen ;-) En zoals je al terecht stelt kunnen we zelf ook weer on-topic "bijsturen" indien nodig, mocht iemand van mening zijn dat er te veel afgedwaald wordt van het oorspronkelijk onderwerp. Die dwaling is natuurlijk telkens erg verleidelijk, er zijn gewoon vaak raakvlakken met andere onderwerpen.

On-topic dan maar weer. Volgens mij is het een redelijk open deur dat je met het zelf uitvoeren van je onderhoud fors kunt besparen. Als aanvulling kun je ook nog stellen dat het onderhoud bij een dealer volgens mij niet zo heel veel duurder is dan bij een universele garage. Het zelf doen is ook een beetje afhankelijk van hoe handig je bent en welke gereedschappen je tot je beschikking hebt. Voor het terug van de achterste remklauwen heb je bijvoorbeeld speciaal gereedschap nodig, maar de meeste dingen kun je prima zelf doen, zoals bijvoorbeeld het interieurfilter waar dit draadje mee begon ;)

aangepast door bakkertje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Handige tip en inderdaad snel verdiend!

 

Heeft echter iemand een idee hoe vaak je gemiddeld je interieur luchtfilter moet vervangen? Bij de vorige auto pakte de dealer het gewoon mee (meestal elke grote beurt omdat er nogal veel met de auto gereden werd). Maar er zal ongetwijfeld een vuistregel voor zijn.

 

Verder zag ik na even kijken dat op mister-auto er 3 verschillende filters zijn. Zit er nog verschil tussen? Want als ik zo naar de specificaties kijk zijn zie ik geen verschil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verschillen tussen de interieurluchtfilters zit 'm vaak in de wel of niet actieve koolstofuitvoering (werkt nog iets beter tegen vuile buitenlucht).

Heb wel eens hele goedkope filters gezien en dan zie je duidelijk dat het aantal vouwen in het filteroppervlak beduidend minder is. M.a.w. een kleiner filter oppervlak; minder effectief.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja voor dat soort dingen was ik dus al bang. En het lijkt me dat je dan beter een tientje meer kan uitgeven. Ik neem aan dat die Mahn filters wel prima zijn (aangezien ik die bij meerdere webshops voorbij zie komen). Vanavond maar eens even het onderhoudsboekje erbij pakken wanneer het filter voor het laatst vervangen is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe