Ga naar inhoud

Simpel besparen...zelf interieur luchtfilter vervangen!


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

En het vervangen is echt zo simpel, je hebt er nog niet eens gereedschap voor nodig, behalve je linker- en rechterhand. ;)

En laat nu net dit het duurste gereedschap tegenwoordig te zijn.... B)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk, dat je voor gespecialiseerde klusjes of hele vieze klusjes naar de garage gaat en dat tegen gepeperde tarieven laat uitvoeren c.q. onderdelen laat vervangen, prima.

Maar juist dit soort dingen is makkelijk zelf te doen. Snap eigenlijk ook niet waarom de garage nou juist bij dit soort dingen zichzelf uit de markt prijzen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja dat begrijp ik ook nog wel dat het op zelfde wijze moet als dat hij eruit is gekomen.

Maar hiermee heb ik geen antwoord op de vraag of de filters stroomrichting gevoelig zijn zoals met veel filters ( niet alleen wagens) het geval is

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een klein beetje gereedschap kan je sowieso alle onderhoudswerkzaamheden uitvoeren, zo goed als niks aan. Naast dat beetje geld dat je uitspaart, krijg je er ook nog het goede gevoel bij van iets zelf te doen :)

Het arbeidsloon is vaak de grootste kostenpost op een rekening van de garage.

Onderdelen en vloeistoffen zijn vaak goedkoper als je ze op het internet besteld. En je kunt ook nog bestellen wat je zelf wil, en bent niet afhankelijk van wat men erbij de garage ingiet. Voor goed € 100,-- aan onderdelen ben je al een heel stuk op weg voor een beurt uit te voeren

De auto van mijn vrouw doe ik(bijna) alles zelf aan.

Wat ik mij wel afvraag is hoe ga je dit bij de garage verkopen als je alleen maar komt voor het uitlezen van de het storingsgeheugen en het terug stellen van de VIO.

Welke gevolgen heeft het voor de mobiliteitsgarantie ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, iets om na te vragen, die mobiliteitsgarantie. Maar je zal waarschijnlijk geen euro minder betalen op die standaardbeurt, enkel de kostprijs van het filter zal je niet hoeven te betalen. Voor de rest is het misschien een beetje afhankelijk per dealer? Als je zo goed als alles zelf doet, kan de dealer die standaardbeurt niet meer volledig aanrekenen. Op dat ogenblik zal je waarschijnlijk ook geen aanspraak meer kunnen maken op die mobiliteitsgarantie. Volgens mij zal je, zolang je het bij luchtfilter, bougies en andere extra's bovenop de beurten houdt, geen problemen kennen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem met zelf je onderhoud uitvoeren is dat het moeilijk is om het preventieve deel goed uit te voeren. Ik heb bijvoorbeeld geen speciaal gereedschap voor het opmeten van de dikte van de remschijven En kan zodoende niet beoordelen of ze vervangen dienen te worden of nog even mee kunnen.

Of wanneer is de accu slecht ? Daar kom ik pas achter als die niet meer starten wil als het koud is. Bij de garage wordt dat gemeten en je weet precies waar je aan toe bent. Je komt niet snel voor verassingen te staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel Busje een accu meeting is echt een moment opname want hij kan goed zijn tijdens de meeting maar de volgende dag evenzogoed ervoor zorgen dat je wagen niet meer start.

En meten ze dat hij defect is dan heb je dat zelf daarvoor vaak al gemerkt met starten dat dat niet meer zo lekker gaat.

En remschijven meten is met een schuifmaat ook makkelijk zelf te doen hoor, alleen om om die buitenrand heen te meten moet je twee blokjes hebben en daar de dikte van weten en dat weer aftrekken van de gemeten waarde. En dan weet je precies hoeveel mm dik de schijf nog is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje, het was wel errug simpel. :D

Ik was langer bezig m'n jas aan te trekken, looplamp te pakken, camera pakken, auto opendoen, verpakking openmaken, fotootje van het nieuwe filter maken.

Autosleutels pakken, auto open, stoel naar achter schuiven. Klemmen losschuiven, filter komt er gewoon als het ware vanzelf uitvallen.

En ja, er komen wat gedroogde blaadjes mee.

Nieuwe filter er terug in geschoven. klemmetjes weer op z'n plek. Wat meteen opvalt is dat de geluidsisolatiematten onder je dashboard er eigenlijk gewoon los inliggen. Zit nergens specifiek vast ofzo.

Auto weer dicht en weer naar binnen. Fotootje gemaakt van het gebruikte filter.

Zoals ik al verwachtte, was 'ie eigenlijk niet zo heel vuil. Heeft hoogst waarschijnlijk veel te maken met waar je woont.

Enige verschil wat ik zie is dat het filter wat er uit kwam, een VAG tekst aan de zijkant heeft staan, terwijl de nieuwe tekstloos is.

post-47-0-25136500-1363265207_thumb.jpg

post-47-0-20909500-1363265209_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals heel veel producten, zijn de onderhoud spullen in DE een stuk voordeliger dan in NL. Op onderstaande site kun je allerlei originele (wat de dealer als origineel verkoopt) bestellen tegen een zachte prijs.

http://www.ichwillautoteile.de/

Voro onze Beetle is het nu echt heeeeel erg hoog nodig dat er wat onderhoud gepleegd wordt, dat ga ik zelf doen. Ik ben voornemens om de spullen in DE te bestellen en zal de ervaringen hier wel delen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik al verwachtte, was 'ie eigenlijk niet zo heel vuil.

Zegt niet alles, vanuit mijn onderhoud in de meet en regel en waar ook filters vervangen van de LBK ( lucht behamdelings kasten) toe behoorde hebben we vaak filters gehad die ogenschijnlijk er schoon uit zagen maar toch dichtgeslagen waren door vuil.

Met als gevolg dat er niet meer voldoende lucht door de filters heen kwam dan behoorde en na vervanging van de filter dit weer wel het geval was.

Dus kleur van vervuiling van een filter zegt niet altijd alles.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals heel veel producten, zijn de onderhoud spullen in DE een stuk voordeliger dan in NL.

Toch zijn er ook in NL goede en goedkope onderdelen te koop, misschien iets minder origineel dan bij de dealer, maar toch.

Ik koop wel eens bij.

logo-ma.png

Nu moet ik er eerlijk bij vertellen dat men van het enen merk meer spullen heeft dan van het andere merk.

En de levering duurt ongeveer een week. Spullen liggen in Frankrijk op voorraad.

Ik hoop niet dat dit tegen de regels is. Anders moet het maar verwijdert worden

aangepast door Busje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist dan toch maar de benodigde onderdelen voor de beetle besteld. 4x bougies, luchtfilter, oliefilter en 5 liter volsynthetische olie (5w40). Totaal 95,77

Grote beurt bij een dealer kost je toch 249 euro (ex bougies vervangen..)

Nu nog een paar graden warmer buiten, dan kunnen de werkzaamheden uitgevoerd worden. (ik heb geen verwarmde schuur) Het wisselen van de bougies is overigens wel een leuke uitdaging omdat de luchtinlaat over de cilinderkop heen loopt en je er daardoor heel moeilijk bij kunt. Als ik me niet vergis ligt hetzelfde 2.0 blok ook in diverse Skoda's dus wellicht dat ik meer mensen blij kan maken met de bijgesloten handleiding?

DIY_Plugs_AEG_VW Beetle.pdf

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Potjandriedubbeltjes, vandaag de spullen binnen en staat de Beetle prompt met een lekke band. GRMBL..

Nou goed excuus om dan toch op zoek te gaa nnaar andere wielen + banden. Die er nu opliggen daar is ie destijds mee uit de fabriek gerold.. (in 98)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe