Ga naar inhoud

Het verbruik en de brandstofprijs...


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

Op mijn (bijna) dagelijkse ritje van Flevoland naar Noord Holland verbaas ik me altijd over de enorme prijsverschillen aan de pomp.

Hier in Lelytown betaalde ik van de week nog 1,63 terwijl ik onderweg ook prijzen van 1,78 tegenkom. :blink:

Ik blijf erbij, voor de meeste mensen maakt de brandstofprijs helemaal niks uit, als je ziet hoe iedereen rijdt als een stelletje gestresste leasekippen en arrogante petjes-met-busje chauffeurs. En vooral al die blauwmotion, groenlijn, ekolowtech, hybride-gebakken-lucht-hokken gedragen zich uiterst brandstof- en milieuonvriendelijk. :mad3:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel CAptain H je kunt bijna stellen dat je aan het rijgedrag van de automobilist kunt zien of het een privé of een zakelijke ( lease ) bak is !

Maw of ze uit eigen zak die brandstof moeten betalen of dat het betaald wordt voor hen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier om de hoek stond vanmiddag 1,329 voor een litertje diesel op het bord. Dat wil zeggen dat ik even verderop tussen 18-21 vermoedelijk kan tanken voor 1,319 of 1,309. Zal ik morgen beleven denk ik want de tank is alweer bijna leeg (echt super onzuinig gereden dit keer.. 160 met de GL ;) )

Bij de Shell in Gorinchem en de Shell langs de A2 bij Culemborg stond 1,389 op het bord trouwens.

Waar blijft die 10% prijsdaling van de olie nou!? Wel vooraf verhogen er als een tekort/prijsstijging dreigt, maar zakken met die prijs, ho maar...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar blijft die 10% prijsdaling van de olie nou!? Wel vooraf verhogen er als een tekort/prijsstijging dreigt, maar zakken met die prijs, ho maar...

En United Consumers zegt nu al dat de prijs niet spectaculair zal dalen. Ik denk dat met zo'n opmerking de oliemaatschappijen hem dankbaar zullen zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het spijt me dat ik het moet zeggen, maar als ik morgen weer vanuit het Noorden naar Limburg moet, gaat na 20 minuten de plank naar de bodem, om vervolgens met een reistijd van 2½ uur over 300km in Geleen aan te komen rond 7:00 uur...

Met die tijden en afstanden kan ik me geen Greenine-rijstijl permiteren!

Dus als ik dan rond een uur of 5 (of half 6) weer aan de terugreis ga beginnen, weten jullie al ongeveer hoe de stand van mijn gaspedaal zal zijn... :(

Merk de laatste tijd wel de nadelige kant van het down-sizen van de motoren: erg dorstig bij haastige Autobahn ritten!

Voor de volgende toch maar een 2.0 TDI?!?

aangepast door HeMi24
Link naar reactie
Delen op andere sites

Met die tijden en afstanden kan ik me geen Greenine-rijstijl permiteren!

Waarom dan niet? Kun je je wel dat bedrag aan brandstof permitteren dan? Of... laat me raden, je betaalt de brandstof niet zelf? :blink:

En dan, dan ben je er een paar minuten eerder. Tegen welke prijs? En wat ben je daar dan effectief mee opgeschoten?

Naast het feit dat je continu moet opletten of er geen sneaky flitsers in de berm liggen, je foeterend tekeer gaat tegen al die wel rustige rijders, je zit te stressen van opschieten, opschieten...

Kortom, wat win je er nou ECHT mee? Behalve het feit dat je meer zegeltjes spaart of voor meer onderhoudswerkzaamheden zorgt bij de garages? ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt, het zit meer tussen de oren, dan dat je er werkelijk veel eerder bent...

Als ik vol gas (zoals ik jarenlang deed met m'n O2 2.0 TDI) van NL naar b.v. Italie reed. Haalde ik een gemiddelde (!) van tegen de 120km/h over een stuk van 1100km. En dat betekent hele einden tegen de 200km/h op de cc.

Dan was ik er binnen de 10 uur. Is natuurlijk ook heel snel.

Maar rijd je een stuk rustiger, dan doe je er 11 a 12 uur over. Dus ca. iets meer dan 10% meer reistijd... En wat heb je dan gewonnen? Dat 1 tot 2 uurtjes? En wat is het hogere ongevalsrisiko? De stressfactor? Veel hogere autoslijtage, hogere brandstofverbruik?

Ja, ik weet het, ik klink als een ouwe zeur, zeker tegenover jonge gastjes. Maar verstand komt met de jaren zullen we dan maar denken. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is maar net hoe belangrijk die 1 of 2 uur voor je zijn. Voor mij gelukkig ook totaal niet, maar dat kan voor een ander weer anders liggen. Neemt niet weg dat het in veel gevallen onnodig en zinloos is om (te) hard te rijden en dat bedoel jij waarschijnlijk. Als iemand echter speciaal de moeite neemt om via Duitsland te gaan en er kan dus reeele tijdwinst worden geboekt, dan neem ik aan dat daaraan wel een gegronde reden ten grondslag zal liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik vol gas (zoals ik jarenlang deed met m'n O2 2.0 TDI) van NL naar b.v. Italie reed.

Ja, ik weet het, ik klink als een ouwe zeur, zeker tegenover jonge gastjes. Maar verstand komt met de jaren zullen we dan maar denken. :D

Dat zal het wel zijn! Verstand komt met de jaren, ik ben veel rustiger gaan rijden dan vroeger. Maar Henk woont vlakbij de duitse grens en gaat daar overheen, flink stuk in Duitsland rijden en dan weer NL in. Nu moet hij 0430 uur weg in de ochtend, als hij 120 rijdt moet hij 0330 weg in de ochtend of nog eerder! Tja, iedereen doet het op zijn manier, moet je maar bedenken! Nu ga ik echt slapen, ik was weer even in de verleiding gekomen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ja, voor wat het waard is:

Vanochtend vertrokken van Musselkanaal naar Geleen, door Dld. over de A31 en de A52: 309km vertrek 04:38 aankomst 07:05, wat neerkomt op 2:27 uur.

Volgens Google maps is het over NL 2 km en 47 min langer...

En net dat laatste uurtje slaap, daar zit voor mij de winst! ;)

aangepast door HeMi24
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gemiddelde snelheid is blijven steken op 126 km/h;

Gemiddeld verbruik (Maxidot) 7,2 l/100km

Dit zal in de praktijk neerkomen op een verbruik van ca. 6,8 l/100km (of voor de andersdenkenden: 1 op 14,7)

Voor het rekensommetje:

Gemiddeld verbruik normaal 5,7 l/100km >> absoluut verbruik over 309km = 17,6 ltr.

Verbruik bij "Autobahnrasen" 6,8 l/100km >> absoluut verbruik over 309km = 21,0 ltr.

Verschil bij een prijsstelling van 1,40 euro/ltr >> € 4,74

Zoals ik al eerder zei: het kleine uurtje tijdswinst (lees: extra slaap) is mij velermalen meer waard!!! cool.gif

aangepast door HeMi24
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij heeft die dorst niet alleen met downsizen te maken. Vroeger waren ze ook zo dorstig maar wist je niet beter, nu valt het verschil opeens op. Temeer omdat die boordkomputter alles netje aan het bijhouden is en je het "live" ziet. Vroeger kwam de kater bij de pomp en als het heel erg was kon je het aan het snel teruglopen van de benzinemeter zien.

Merk het trouwens ook aan mijn Yeti, vanaf 110 km/h wordt het minder en bij 130 is het een probleemdrinker.. Veel harder wil ik al eigenlijk niet meer..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, ik was maar wat blij dat ik 's ochtends het kleine uurtje slaap heb kunnen pakken want de werkzaamheden zaten ietwat tegen en we zijn om middernacht pas aan de terugreis begonnen (collega met A3 SB met dezelfde motorisering in het kielzog). Half 3 was ik thuis... :zzsoft:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe