Ga naar inhoud

Het verbruik en de brandstofprijs...


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

Iedereen klaagt over de hoge prijzen, (ik ook) toch rijden we met zijn allen gewoon door, net als de rokers blijven roken al kost een pak peuken tegenwoordig ook serieus geld. (ben blij dat ik gestopt ben, niet vanwege het geld) Het biertje in de kroeg wordt ook duurder, zolang mensen het kunnen betalen blijven ze het doen. Dat geldt eigenlijk voor alles.

Ik tank zelf meestal gewoon waar ik langs kom, in mijn geval de esso om de hoek of de shell express die zit ook in de buurt, voordeel is volgens mij wel dat ze bijna altijd dezelfde prijs hebben, waarschijnlijk omdat ze dicht bij elkaar zitten, de bp iets verder is altijd wel ca 4 cent per liter duurder.

Overigens is mijn octa niet zuinig, gemiddeld heeft deze 1 liter euro 95 per 9,5 km nodig, en heb ik een redelijk rustige rijstijl.

Als ik weleens stevig doorrij wordt dit zo'n beetje 1 op 8.

En om alle greenliners hier gerust te stellen, ik rijd niet zoveel km per jaar, ik doe ook veel met de fiets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stel: wij zijn de consument en we beslissen allemaal om een week niet te gaan tanken bij Shell. Wel bij alle anderen tankmaatschappijen. Moet je eens gaan kijken wat Shell doet....zakken met de prijs. En dan moeten de concurrenten ook gaan zakken.Maar zie dit maar eens voor elkaar te krijgen. We kunnen dit niet of durven niet.

Tja, ik ga hier graag in mee, maar ik heb van mijn baas een tankkaart gekregen van de firma Shell...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar ik op doelde is eigenlijk het volgende:

We zeuren en klagen wel en vinden die brandstofprijs veels te hoog, maar het ge-/verbruik ervan beperken (wat redelijk makkelijk kan) doen maar weinigen. Als je sommige mensen bezig ziet op de weg, lijkt het af en toe meer een wedstrijdje van hoe verbruik ik zoveel mogelijk brandstof...

Daarnaast hebben hele groepen activisten, politici en andere zogenaamd-met-het-milieu-begaanden hun waffel vol met kretelogie over zunig zijn, maar in de praktijk lappen we het allemaal aan onze rechtervoet. 'Want dat geldt uiteraard niet voor MIJ, maar alleen voor die ANDER'. :doh2:

Ja mee eens en ook schuldig B)

Regelmatig stap ik in de auto en dan is het sport om de resterende afstand langer te maken (als mijn vrouw en/of mijn dochter gereden hebben) dan de BC aangeeft.

Aan de andere kant geniet ik van de (niet geziene) blikken van de "petjes" als ik ze weer eens het nakijken geef bij de verkeerslichten...................1.2 power met DSG heerlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren, met die harde wind, bleek nog maar eens hoe belangrijk een goede stroomlijn is voor een auto.

Ik reed vrij kort achter elkaar hetzelfde stuk over een lange dijk. Eerst heen en toen terug. Eerst met vol wind tegen en terug de harde wind recht achter.

Beide keren de cc op 87km/h gezet. Verbruik heen, gaf de BC tussen de 1:13-1:15 aan, op de terugweg 1:21-1:25!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ook nog invloed heeft , en dan merk je dat gewicht ook een grote rol speelt , is dat als ik met 2 personen of meer in de auto zit, het verbruik ook hoger is.

Gelukkg geen reservewiel anders zou mn verbruik hoger dan 1:24 gaan komen.

Heb me inmiddels een dieet voorgeschreven, met de huidige brandstofprijzen bittere noodzaak geworden.

:lol::lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fred, Greenline rijden en op dieet gaan?!?

Heb je al een bestedingsdoel voor al dat geld wat je gaat overhouden..? :lol:

Uiteraard, heb al een ' buitenlandse' reis geboekt, ga vlgde week naar Ameland :)

Hoop dat ik de wind dan in de zeilen heb :whistling:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Boycotten heb ik geen moeite mee. Ik boycot de Texaco al bijvoorbeeld. Die zijn gewoon té duur.

Ik tank waar de gas het goedkoopste is. Ik heb daar mijn adresje voor in Zoetermeer en in Noord Holland. Scheelt zo 5 tot 10 cent op LPG en dat is procentueel een hoop! Absoluut wat minder.

Ik betrap mezelf er de laatste tijd op om ook vaak gehaast te rijden. Waarom? Tja... ik voel me in het algemeen gehaast, gefrustreerd en dat uit zich in het verkeer ook. Je kent het wel "rij eens ff dooooooor!!" nou dan rechts er maar langs als die idioot links blijft rijden. Kom je aan op de A4 met 130 op de cruise. Rechterbaan bezet, middenbaan vrij, links rijdt een figuur met 110.

Stoplichtje Zoetermeer, dan maar even links inhalen en ervoor zodat ik sneller ben. Even doortrekken naar de 90 op dat rustige weggetje waar je 50 mag.

Even stoplichtsprintje... even vlotjes wegtrekken. Even een tikje sneller...

Maar aan de andere kant rij ik erg bewust. Altijd op de cruise en als het hard waait rij ik langzamer op de snelweg omdat het anders de pan uit rijst. Rustig met koude motor.....

Maar simpelweg: waarom denk je dat ik gas rij? Juist, vanwege de belachelijke prijzen van de Euro en de Diesel! :doh2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar uiteindelijk schiet je er natuurlijk weinig mee op, Michiel. En rijd je toch enigszins opgefokt rond. Maar aan de andere kant denk ik dat ik vroeger ook wel zo reed, maar dan wordt het weer een "opa vertelt" verhaal. Moet wel zeggen dat de Yeti met DSG helemaal ervoor zorgt dat ik nog relaxter ga rijden. Alleen af en toe even een momentje, bij een stoplicht of om in te voegen, dat ik even een schepje erbovenop doe. Moet ook om toch af en toe wat meer toeren te maken ;)

En dat rechts inhalen bij hardnekkige linksrijders doe ik ook wel, al weet ik dat het niet mag. Vergewis me er altijd wel van dat ze me in de smiezen hebben, door er eerst langzaam naast te komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Michiel nog eentje :

He eikel groener dan dit ligt kan het niet hoor !!!!!!

Enne je gaspedaal is het meest rechtse in je wagen en die moet je intrappen niet uittrekken !!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja gelijk hebben jullie.

Ik ga er ook maar wat aan doen.

Toch grappig: in verbruik merk ik er weinig van.

Vooral dat opgefokte is minder gezond. Straks haal ik mijn ééncilinder motor deze kant weer op en dan gaat het weer zo :) Klappen door de stad. Midden over de rotondes, stoepje, plat door de bochten, ff ergens tussendoor knallen... veel te hard. Ja, dat krijg je.

Hmm in dat rustige figuurtje zit toch een druktemaker verstopt! :doh2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Afgelopen weekend in Duitsland geweest, behalve een lekker biertje en lekkere braadworsten kan je er ook tanken.

Scheelt nogal een beetje: ik betaalde daar voor een liter benzine € 1,58, hier bij de shell express 10 cent meer.

Overigens de octa ook eens op zijn staart getrapt, 190 op de teller, 181 op de nav.

Verbruik ging daarbij wel naar waardes die je niet wil! Bijna 14L/100KM!

Er zat nog wel iets meer in maar het begon wat drukker te worden en daar de snelheid op aangepast.

Moet wel zeggen dat het lekker opschiet in vergelijk met NL, 135 km op de cruise control, de octa is een prima reisgenoot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Gisteren is de olieprijs met twaalf dollar per vat gedaald. Dat is de scherpste daling in jaren en staat de prijs voor een vat ruwe olie weer onder de honderd dollar. De benzine zal, als de daling doorzet, met maximaal twintig cent goedkoper worden.

De olieprijs is gisteren met een recordtempo gedaald tot onder de honderd dollar per vat. De voornaamste oorzaken daarvan zijn de tegenvallende werkloosheidscijfers in Amerika en de tegenvallende bestellingen van grondstoffen uit Duitsland. Ook is de markt zich na de dood van Osama Bin Laden op geopolitiek gebied weer aan het herstellen.

Betekent de daling van de prijs van ruwe olie dat onze benzineprijs binnenkort ook weer gaat dalen? “Dat zal tegenvallen,” vertelt AutoWeek’s brandstofexpert Hans Kattenwinkel. “De prijs van olie maakt maar een kwart uit van de benzineprijs. De accijns per liter blijft altijd gelijk. De BTW, die altijd twintig procent is, daalt dus wel mee. Verder zijn er zaken als marges voor de uitbater van het tankstation, die vaak vijf tot zes cent is. Ook zitten zaken als de opslag, het transport en de fabricage in de prijs versleuteld. Ik denk dus dat als de olieprijs weer normaal wordt, de benzine aan de pomp maximaal twintig cent goedkoper wordt.”

Overigens kan het nog wel even duren voordat we de dalende olieprijs zullen merken aan de pomp. Voorlopig zit de dure olie nog in de pijpleidingen. “Het duurt wel even voordat die is verwerkt. Eerst moet ook de prijs op de vrije oliemarkt dalen. Daarbij zijn we afhankelijk van handelaren en speculanten. Het is dus moeilijk aan te geven op welke termijn dat zal zijn.”

Overigens is olie niet de enige grondstof die scherp in prijs is gedaald. Zo is de zilverprijs gisteren met zes procent gedaald – de sterkste daling sinds 1983. Ook suiker en cacao zijn sinds gisteren een stuk goedkoper geworden.

Bron: autoweek

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een liter euro ongelood kost zaterdag aan de pomp 1,738 euro. Dat is 0,015 euro minder dan vrijdag. De gemiddelde landelijke adviesprijs van diesel ligt zaterdag 0,018 euro lager, zo meldde consumentencollectief UnitedConsumers vrijdag.De olieprijs ging donderdag binnen een dag met 10 procent omlaag en vrijdag zette de daling een klein beetje door. Volgens directeur Paul van Selms van UnitedConsumers zit er wat vertraging in het doorgeven van de prijsdaling. ,,Als de olieprijs op dit lagere niveau blijft, of de daling verder doorzet, moet er volgende week nog veel meer van de prijs aan de pomp afgaan.''

De oliemaatschappijen bepalen in de loop van de werkdag wat de landelijke adviesprijs voor de volgende dag wordt. De sterke daling van de olieprijs donderdag zette pas in de avond in, waardoor er vrijdag nog geen effect aan de pomp was; die prijzen waren al vastgesteld.

Bron :ANP

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe