Ga naar inhoud

Het verbruik en de brandstofprijs...


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

De media staat er weer vol mee, door al de wereldwijde onrust stijgt de olieprijs en zijn de brandstofprijzen in Nederland inmiddels tot recordhoogtes gestegen.

Er wordt geklaagd over de dure brandstof, maar schijnbaar interesseert het toch weinigen...

Als ik zo dagelijks zie hoe de meeste mensen rijden (als gekken qua brandstofverbruik) dan denk ik, die brandstof vind jij blijkbaar helemaal niet (te) duur ? :o

Sinds enige tijd rijd ik fors weer wat kilometers door de Randstad, in de spits, buiten de spits. Maar de meeste automobilisten gedragen zich alsof het allemaal niks kost. Zelf schrik ik iedere keer weer als ik ga tanken en er (soms meer dan 1 x per week) voor VIJFENZEVENTIG euro benzine in moet.

Alsof je een emmer leeggiet.

Wat jullie, interesseert het jullie wat je eigenlijk verbruikt? En doe je er moeite voor om een beetje zuinig te rijden?

Want wat ik inmiddels wel gemerkt heb, het dagelijkse stuk wat ik rijd (2 x 100km van Flevoland naar Noord Holland en weer terug) kost me ruim een uur. Maar als een idioot gaan rijden, kost wel bijna 20-40% meer brandstof, maar ik ben er niet of nauwelijks sneller op de bestemming.

Nee, dan lekker naar de muziek luisteren, om je heen kijken, je verbazen over de agressie en onverdraagzaamheid in het verkeer, de auto lekker op de cc en ik ben net zo snel, maar wel veilig en zuiniger, thuis. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik schrik ook telkens van de kosten. Dat ik rustig rijd is in 1ste instantie omdat ik het prettiger en relaxter vind, maar de hoge kosten stimuleren me ook wel om niet altijd maar de max snelheid op te zoeken.

De meeste ruige rijders verdenk ik er wel gauw van dat zij een benzinepasje van de zaak hebben...

aangepast door CaseyBasey
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eens even zitten rekenen, maar alleen al aan brandstof ben ik bijna 11 cent per gereden kilometer kwijt!

Dan komt daarbij nog de afschrijving, onderhoud, verzekering, etc van de auto zelf.

Tanken doe ik hier ter plekke voor 1,56/liter, maar op de A1/A9 zie ik al prijzen van 1,69 per liter. M.a.w. als ik daar zou tanken, ga ik over de 80 euro voor een volle tank!

En dan wil de belastingdienst ons nog steeds doen geloven dat 19 cent per kilometer als forfaitair tarief reëel is. :blink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals bij alles wat geld kost, denk ik er niet teveel over na. Dit tot ergernis van mijn vrouw soms. Kan er niets aan doen, maar wil me er niet druk over maken en prijs me gelukkig dat ik dat ook niet hoef. Toch leef ik redelijk sober en wat rijden betreft is m'n rijstijl denk ik ook redelijk economisch. Zo'n tank vol is idd wel een gigantisch bedrag, maar ja, zonder rijdt hij niet helaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een groot deel van de autorijders rijdt een bedrijfs- of leasewagen en betaalt niet zelf de brandstof.

Ik kijk vaak naar de brandstofprijs. Hier in Steenwijk zie je prijsverschillen van 1-4 cent.

Op een tank van 40 liter is dat max € 1,60 op een tank.

Met mijn verbruik rijd ik daar dan max 20-25 km langer mee.

Tegen de tijd dat mn tank leeg is, na 900 of 1000 km, dan telt die 25 km niet meer. valt in t niet.

Maar de prijs aan de pomp varieert ook steeds. Dan is die pomp voordeliger en dan een ander.

Ik hoef er nauwelijks voor om te rijden, dus profiteer wel van t voordeel.

Reken je de brandstofprijs uit per kilometer, dan betaal ik ca 6 cent. Als ik dan 129,9 of 132,9 moet betalen, dan is het per km peanuts.

Daarentegen, vorig jaar kostte de benzine wat nu de diesel kost.

Een aantal jaren geleden zeiden we, als de benzine 2 gulden gaat kosten, stop ik met rijden. Omgerekend kost ze nu al ruim drie en een halve gulden.

Ik heb deze auto wel gekocht vanwege t lage verbruik en belastingvoordeel, en betreur dat zeker nu , geen moment.

Want ze moet behoorlijk duurder worden, wil ik net zoveel betalen als met mn vorige auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar ik op doelde is eigenlijk het volgende:

We zeuren en klagen wel en vinden die brandstofprijs veels te hoog, maar het ge-/verbruik ervan beperken (wat redelijk makkelijk kan) doen maar weinigen. Als je sommige mensen bezig ziet op de weg, lijkt het af en toe meer een wedstrijdje van hoe verbruik ik zoveel mogelijk brandstof...

Daarnaast hebben hele groepen activisten, politici en andere zogenaamd-met-het-milieu-begaanden hun waffel vol met kretelogie over zunig zijn, maar in de praktijk lappen we het allemaal aan onze rechtervoet. 'Want dat geldt uiteraard niet voor MIJ, maar alleen voor die ANDER'. :doh2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja Erik, dat klopt ook.

Mobiliteit willen we niet kwijt, sommigen kunnen het zich permitteren, want hebben pecunia genoeg, anderen hebben het ervoor over.

En ik ben die ander niet, :lol::lol: das namelijk die ANDER :o

ik probeer toch waar mogelijk, (wel zonder teveel aan kwaliteit in te boeten) niet onnodig de auto te gebruiken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar ik me nog meer over erger is de regering, die een twee weken terug hoog van de toren bies dat de prijzen de pan uitvliegen en dat men gaat uitzoeken waardoor het komt !?

Wel met dat soort uitspraken heb ik echt zoiets van , in welke wereld leven jullie ??

Begin dit jaar zijn de accijnsen namelijk flink verhoogd van de brandstoffen en dit is dus één van de redenen dat we nu het duurste land met brandstoffen zijn in Europa !?

En dan denk ik nog steeds an het tijdelijke kwartje (11 eurocent ) van KOK die nu al 15 jaar of meer op de prijs drukt !

Hoe kan er zo'n groot verschil van 30 a 40 eurocent zitten tussen Luxenburg en Nederland ? Juist de landelijke belastingen en accijnsen !

En tsja ook voor mij is het net zo goed slikken als ik weer met die slang in die tank sta te poeren ! En ook ik probeer me rijstijl er op aan te passen en meer op relax rijden dan op zuinig rijden.

Maar het is weer van de zotten dat de prijzen op dit nivo liggen door speculatie's en regeringen die hun kas weer spekken !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom ben ik blij dat ik dicht bij Duitsland woon :) Scheelt wel weer een cent of 10-15 cent per liter... het rijst hier inderdaad de pan uit. Waar nog nooit iemand mij een antwoord op heeft kunnen geven: vorig jaar stond de olieprijs ook op $140 per vat. Toen was de benzine 1.50 tot 1.55. Sindsdien zijn de accijnzen niet meer gestegen en is de inflatie ongeveer twee procent geweest. Hoe kan het dan dat met een olieprijs van $120 de benzineprijs op 1.70 ligt en Shell over 2010 een recordwinst heeft gehaald in tijden van crisis.

Degene die het kan uitleggen anders dan dat de olieconcerns woekerwinsten maken mag het zeggen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

de accijnsen zijn begin dit jaar wel degelijk omhoog gegaan hoor !!

En de marktprijs wordt bepaald door de speculanten, net als de ijzer / aluminium / koper en graan prijzen en gaat zo maar door !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stel: wij zijn de consument en we beslissen allemaal om een week niet te gaan tanken bij Shell. Wel bij alle anderen tankmaatschappijen. Moet je eens gaan kijken wat Shell doet....zakken met de prijs. En dan moeten de concurrenten ook gaan zakken.Maar zie dit maar eens voor elkaar te krijgen. We kunnen dit niet of durven niet.

aangepast door Wasmachineman
Link naar reactie
Delen op andere sites

We kunnen dit niet of durven niet.

Nee joh dat is teveel werk , want als we echt willen dan kunnen en durven we het wel degelijk !

Maar de gemiddelde hollander moppert als de beste , maar puntje bij paaltje komend is het teveel werk om actie te ondernemen !

Omdat ze moeten overwerken of met de buuf aan de praat te gaan etc etc

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van dat soort voorstellen circuleren talloze mailtjes, om een merk te boycotten. Maar wie rijdt zo'n eind om...

Van iedere liter benzine gaat 1 euro aan belastingen naar de staat....

De regering zou dus gek zijn om dat melkkoetje te slachten.

Kijk eens op de snelweg, waar de max prijs wordt gevraagd, hoeveel mensen daar grif dat dubbeltje extra betalen.

Shell koopt zn eigen olie op en dat bepaalt mede de marktprijs.

Als er een raffinaderij storing heeft, of brand heeft gehad, is er schaarste, beweren ze, en gaat de prijs omhoog.

Alleen de kritische noodvoorraad is al drie maanden....

Er liggen talloze volle tankers gewoon te wachten om te lossen als de prijs gunstig is.

04 Maart 2011 - 12:34:44 Categorie: Economie Bron: ANP DEN HAAG (ANP) - De staat verdient op brandstofaccijnzen niet extra nu de benzineprijs op een nieuw historisch record staat. De accijnzen worden geheven per getankte liter en niet als percentage van de literprijs.

Minister Jan Kees de Jager van Financiën stelde vrijdag na de wekelijkse ministerraad dat de schatkist wellicht zelfs geld misloopt omdat mensen door de hoge brandstofprijzen mogelijk zuiniger gaan rijden en minder tanken.

De Jager sprak wel zijn zorgen uit over de prijs. Hij hoopt op stabiliteit in het Midden-Oosten, wat naar verwachting tot rust op de oliemarkt en daarmee een stabilisering van de benzineprijzen kan leiden. De hoge prijzen noemde hij ,,heel erg vervelend voor de mensen’’

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zijn prijzige tijden voor benzinerijders. De adviesprijs voor een liter Euro 95 is op de kop af 1,697 euro, de hoogste prijs die ooit in Nederland gerekend is.

Nooit eerder kostte benzine zoveel als vandaag. De oorzaak van het recordniveau is vooral te vinden in de hoge prijs van een vat ruwe olie, rond de 100 dollar, die sterk beïnvloed wordt door de onrust in het Midden-Oosten. Ook de aantrekkende wereldeconomie, en de onwil van oliemaatschappijen om meer olie te produceren, spelen mee.

“We kunnen niets doen aan de hoge benzineprijs in Nederland”, verzucht Bovag-woordvoerder Gijs Bosman. “Dat komt vooral omdat een groot deel uit accijnzen, heffingen en BTW bestaat. Van de prijs voor een liter Euro 95 gaat 99,5 eurocent naar de overheid. Het tankstation houdt maar weinig van de prijs over.” Shell-persvoorlichter Wendel Broere bevestigt dat: “Onze marge zit tussen de tien en dertien cent per liter.”

Volgens Paul van Selms van UnitedConsumers, een belangenorganisatie voor consumenten, kunnen die belastingen best omlaag. “De overheid schatte de gemiddelde benzineprijs voor dit jaar in op 1,50 euro. Over elke cent die daar nu bij komt, wordt ook weer BTW geheven.”

Een andere optie om de benzineprijs te drukken, is het stimuleren van E10-brandstof: Euro 95 met tien procent bio-ethanol. “Daardoor wordt je onafhankelijker van de olieprijs, en het is beter voor het milieu. Dan kan de belasting ook weer wat omlaag.” Voorlopig speelt de prijs voor een vat olie nog flink mee. Van Selms verwacht dat die nog even blijft stijgen, en daarna weer iets terugzakt. “Het zou kunnen stijgen tot 140 dollar, maar daarna gaan we wel weer naar de 80 á 90 dollar per vat.”

Overigens lijkt de hoge prijs weinig invloed te hebben op het tankgedrag van benzinerijders. “Zakelijk wordt er iets minder gereden, maar gewone consumenten tanken gewoon door. Als ze willen bezuinigen, doen ze dat bijvoorbeeld door een keer minder uit eten te gaan.”

bron:Autoweek.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van dat soort voorstellen circuleren talloze mailtjes, om een merk te boycotten. Maar wie rijdt zo'n eind om...

Een eind omrijden valt wel mee. Vaak zijn er wel een paar pompen te vinden op een km2. En als je elke dag moet tanken, okay. Maar meeste priverijders tanken minder dan 1 x week. Leaserijders tanken 2 a 3 x week zoals ik. Bij mij in Hoorn zijn veel verschillende merken stations.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dan sluit geen enkel bedrijf meer een contract met dat leasebedrijf omdat men wel heel erg beperkt wordt in de keuzevrijheid. Het kan namelijk nogal eens een eindje rijden zijn naar het volgende shell station.

Het is net als met bijv. medicijnen: iedereen heeft het nodig en dat geeft de fabrikant de (bijna) volledige vrijheid om de prijs van z'n product te bepalen zonder dat hier op een of andere manier nog een relatie te vinden is met de kostprijs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doordeweeks rij ik ook een berdrijfswagen of is het een varkenskot ?

Maar goed , mijn werkgever heeft ook een interne memmo verstuurd naar de collega's met een bedrifswagen om te proberen te tanken in de dorpen etc

en niet meer bij tankstations langs de snelwegen !

En het is een kleine moeite om hier als medewerker rekening mee te houden en zo de bedrijskosten te beperken met zijn allen.

En voordeel naar klant is dat je bepaalde kosten niet hoeft te verhogen !

Want met een wagenpark van 30 a 40 wagens loont dit echt wel bij ons !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe