Ga naar inhoud

3D Printing in de praktijk.


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

In het kader van het opstarten van FabLab Flevoland ben ik ook gevraagd daar mijn medewerking aan te verlenen. Één van de dingen die men wil gaan promoten in het FabLab is 3D printen...

...De afgelopen weken heb ik een simpele cursus 3D design t.b.v. 3D printing gevolgd.

En gisteravond was het dan zover. M'n eigen gemaakte 3D ontwerp zou in werkelijkheid geprint gaan worden.

Ik had besloten het 2D (!) ontwerp van mijn fotografie website te gebruiken en dat opnieuw op te zetten in 3D, zodat het geschikt werd voor uitvoer naar een 3D printer.

logo_CI2.jpg

Logo heb ik ooit laten ontwerpen door een grafisch vormgever. Het weerspiegelt de naamgeving van mijn website.

'Chasa' = Retoromaans voor huis, gebouw

'Imago'= Grieks voor beeld, plaat, foto.

M.a.w. een huis (met ionische zuilen) en daarin het symbool van een diafragma. Hetgeen weergeeft wat dat diafragma ziet.

Er is een online 3D tekentool, Tinkercad.com genaamd die je prima kunt gebruiken om dit soort zaken op te zetten.

3d1.jpg?width=750

En dit is het dan geworden in als 3D ontwerp.

Als basisonderdelen heb ik eigenlijk alleen 'Box', 'Cylinder', 'Roof' en 'Hexagonal prism' gebruikt om deze hele tekening te bouwen.

Vervolgens kun je het design exporteren als .STL file en dat bestand moet geconverteerd worden naar zogenaamde GCode. GCode is de 3D besturingstaal die de 3D printer begrijpt. Die converter bepaalt ook b.v. de minimale opbouwresolutie, of er steunmateriaal (een 3D printer kan niet zo in de vrije lucht printen) nodig is, of de boel massief of dat er holle ruimtes met een bepaalde versteviging gecreëerd mogen worden, etc.

En dan wordt het wachten. In standaard resolutie deed de Ultimaker er ruim 1h40 over om dit 3D design te printen. Daarna moet je na afloop nog wat plastic 'spinrag' verwijderen en wat frutsels wegsnijden en/of beetje opschuren.

De grootte van dit object: de basisplaat is 70x70mm en het geheel is zo'n 15mm hoog.

Op zich wel heel leuk om te doen en geeft je ook een aardig idee wat de huidige (betaalbare) 3D printers kunnen en niet kunnen.

Inmiddels ben ik er achter dat het materiaal dat gebruikt word om te printen in de Ultimaker nou niet echt je-van-het is. Het kan dan wel bio-degradable zijn. Het begint nu al te degraden...

Het kunststof (voor zover het echt kunststof is), neemt vocht op!

Ik had alle braampjes en uitsteeksels er af geschuurd en toen het object met warm water afgespoeld. En wat bleek, het materiaal neemt water op.

En alleen al het warme water uit de kraan had tot gevolg dat het object krom trok!

Hier wat plaatjes:

Krom1.jpg?width=721

Krom2.jpg?width=721

Krom3.jpg?width=721

aangepast door Captain Hook
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 3 weken later...

Ik was gisterenavond op een Ultimaker event bij Protospace in Utrecht.

http://www.protospace.nl/

Fascinerend om te zien hoeveel mensen er dagelijks mee bezig zijn. In totaal sleepten een stel enthousiastelingen maar liefst 25 (!) Ultimakers mee om deze neer te zetten en te laten zien waar men mee bezig is.

Er werd een presentatie gegeven door Rick Companje van Doodle3D. Hij heeft een WiFi boxje uitgedacht dat je rechtstreeks aan een 3D printer koppelt en een browser, via WiFi, presenteert aan elk device wat in de buurt is (iPad, Android, Windows, etc). Het geeft je een simplistische tekenomgeving, je klikt op de button 'print' en de 3D printer begint!

http://www.doodle3d.nl/wifibox-nl/

Zeer orgineel idee, om b.v. op basisscholen techniek weer onder de aandacht te brengen.

Heb gisterenavond de allereerste versie werkend gezien. Met m'n mobiel geconnect naar de SSID van de Wifibox, je krijgt dan een simpele tekenomgeving, krassen en pielen maar, en printen.

http://vimeo.com/56325867

Daarnaast was er een edelsmid/juwelenmaakster, die vroeger alles met de hand fabriceerde, maar tegenwoordig m.b.v. 3D software haar designs maakte en nu zelfs in goud en titanium haar ontwerpen laat 3D laser sinteren.

De apparatuur die protospace Utrecht heeft staan is tegen een bescheiden vergoeding allemaal te gebruiken. Diezelfde avond was er ook een modeontwerpster bezig haar eigen ontworpen kledinglabels door een Trotec lasercutter uit plaatjes (rest)materiaal houtfineer te laten snijden.

De software die de Ultimaker aanstuurt (Cura, zie: http://wiki.ultimaker.com/Cura) is open source. En de makers waren gisterenavond ook aanwezig. Interessant om te zien was hoe b.v. die juwelenontwerpster een verzoek had ingediend voor een plugin in Cura en dat dat verzoek was geïmplementeerd door de jongens van Ultimaker.

Waar het om ging was een pause-control mogelijkheid tijdens het 3D printing proces. M.a.w. als je b.v. een ring aan het printen bent, en je wilt daar een (edel)steen in monteren, dan kun je halverwege het 3D opbouwproces nu een pause definieren, dan in het half geprinte 'gat' de steen plaatsen, en vervolgens de printer weer verder laten 'bouwen'. M.a.w. de montageopening voor een vreemd object wordt compleet meegeprint en keurig ingesloten, zonder dat je later een gat hoeft te boren. Mooi voorbeeld van samenwerking tussen twee totaal verschillende disciplines.

aangepast door Captain Hook
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is leuk, alleen baart het zinnetje "in principe zou de machine zichzelf kunnen kopiëren" mij enige zorgen.

Dit is dus het startschot voor de overname door robots van de planeet.

De overname zal zich in een steeds sneller tempo gaan voltrekken.

Laatst zag ik al iemand al een grotemensen Legohuis betrekken, met Legomeubilar, Leopantoffels en Legowijnglazen etc.

http://www.dumpert.n..._james_may.html

Em met koninginnedag lag er zomaar ineens een betonnen reuzenlegosteen voor mijn garage en die van de buren.!

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik dat blauwe huisje vergelijk met de constructie van die machine, dan wordt dat lastig denk ik. Voordeel is dat deze machine uitsluitend lego vreet als grondstof. Maar het zou inderdaad uitdraaien op een soort duplicator van professor prlwytzkofsky uit Tom Poes.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Volgens mij staat het allemaal nog in de kinderschoenen en zal het nog veel verder uitbreiden.

Maar nu kan ik het fout zien , maar als ik nu zie aan hand van voorbeeld wat CH heeft gemaakt is het allemaal nog erg rafelig en vergt het nog veel afwerking tot een mooi glad oppervlak

Maar dat er leuke hebbe dingetjes momenteel mee gemaakt kunnen worden ben ik wel van overtuigd.

In massa produktie denk ik dat principe van spuitgietmallen momenteel toch goedkoper sneller en gladder afgewerkt is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee en ja, mallen zijn bedoeld voor enorme massaproductie. Maar juist kleine oplages van speciale onderdelen, b.v. vliegtuig reserve onderdelen, zijn uitstekend met 3D printing te produceren. Mallen zijn namelijk enorm kostbaar. En wat ik zelf deed is op basis van PLA (soort bio-based kunststof). En dat gebruik je om een prototype te maken. Vervolgens kies je ervoor om het d.m.v. b.v. laser-sintering in metaal te laten uitvoeren. En dat werkt prima.

Overigens is er een aparte vorm van moulding, het zogenaamde thixo-moulding.

http://en.wikipedia....d_metal_casting

Zo worden b.v. de frames van mobieltjes gemaakt uit b.v. magnesium. Dat is met gewone spuitgietmallen helemaal niet mogelijk!

http://www.magnesium...id=16&Itemid=41

Zo wordt b.v. de body van een DSLR gemaakt:

mgbody-001.jpg

aangepast door Captain Hook
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vliegtuig onderdelen ?

Ik weet dat de eisen aan de onderdelen wel erg hoog zijn , maar met de huidige 3d printing kunnen ze al aan die eisen voldoen dan ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 1 maand later...

Printbaar pistool is nachtmerrie voor veiligheidsdiensten - Het Nieuwsblad

Het eerste vuurwapen dat helemaal door een 3D-printer is gemaakt, is met succes afgevuurd. De maker heeft ook de bronbestanden voor zijn Liberator-pistool vrijgegeven, wat bij Amerikaanse senator Chuck Schumer niet in goede aarde valt. 'Iedereen met een 3D-printer kan nu thuis een wapen afdrukken dat niet gedetecteerd wordt door metaaldetectoren: misselijkmakend.'

De Amerikaanse rechtenstudent Cody Wilson is erin geslaagd eigenhandig een pistool te maken met behulp van een 3D-printer. Een eerste reeks testen gebeurde van op een veilig afstand, met een koordje aan de trekker. Wilson was uiteindelijk toch overtuigd genoeg om het pistool, de Liberator, zelf ter hand te nemen en af te vuren.

15 van de 16 onderdelen van de Liberator zijn gemaakt uit plastic en komen uit een 3D-printer. Cody Wilson, die zichzelf een crypto-anarchist noemt, heeft de bronbestanden voor zijn vuurwapen op het internet gezet. In theorie kan iedereen zo’n Liberator-pistool afdrukken.

'Misselijkmakend'

In Amerika is meteen enorm veel protest ontstaan tegen het vrijgeven van de plannen. 'Dat is misselijkmakend', zegt senator Chuck Schumer. 'Iedereen die dat wil, kan nu een 3D-printer kopen en daar een pistool mee maken.' Het ergste vindt Schumer dat de vuurwapens niet detecteerbaar zullen zijn door metaaldetectoren. 'Ze zijn dan ook uit plastic gemaakt', zegt hij. 'Het enige metalen deel is de trekker en die is te klein om gedetecteerd te worden. De kans bestaat dus dat gangsters met een zelfgemaakt wapen binnen geraken op vliegtuigen of tijdens evenementen.'

De senator vindt het ook al te gek dat elke terrorist, gangster of hobbyist rustig in zijn garage een wapenfabriek kan opstarten. De man achter de plannen, Cody Wilson, heeft het daar niet moeilijk mee. ‘Er is een wereldwijde vraag naar wapens. Bepaalde landen verbieden vuurwapens, maar zoiets kan voortaan gewoon niet meer. Ik heb een wereld voor ogen waar technologie toelaat om alles te hebben wat je maar wil. Het is niet meer aan de politiek om dat te bepalen’, vertelde Wilson aan BBC.

De Amerikanen plannen alvast een wetsvoorstel om dergelijke wapens te verbieden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

...

De Amerikanen plannen alvast een wetsvoorstel om dergelijke wapens te verbieden.

Woeha. Amerikanen en het verbieden van wapens... Yeah sure, that will be the day...NOT.

delete3.jpg

Wat de heren van de wapenindustrie waarschijnlijk dwars zit: ZIJ verdienen niks aan deze wapens! -_-

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe