Ga naar inhoud

Interieurverlichting met led's zelf bouwen.


Snelle
 Delen

Aanbevolen berichten

Zat reeds een tijdje te denken om de kofferverlichting wat meer punch te geven door de lampjes te vervangen door led's.

Dus wat experimenteren met verschillende soorten van ledjes.

De eerste was een SMD led aangeschaft uit de Aldi die bestemd was voor binnenshuis in een lampenhouder te plaatsen.

http://www.skodaforum.eu/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_rel_module=post&attach_id=2806

In mijn foto album zie je deze aan de rechterkant heeft meer licht dan de standaarlamp maar nog niet genoeg en heeft nog steeds een te warme kleur.

De tweede waren dan wat superledjes aan te schaffen dat zijn de linkse op de foto. Hiervan drie stuks op een printje gesoldeerd en ingebouwd (zie foto) geeft duidelijk meer licht maar heb nog niet het waw effect.

Dus de volgende stap is een powerled te gebruiken van 3W het enige probleem met deze is dat men deze moet koelen en alles moet dan toch nog in de behuizing in te bouwen zijn, denk dat ik een koelapparaten ga monteren op het metalen omhulsel van de lampenhouder.

Maar dat is voor volgende week.

En komt het niet goed dan zal de kerstman de ledjes van superskoda wel onder de boom plaatsen( hoop ik).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dat inbouwen ook voor de minder ervaren klusser te doen, Erik?

Ehhh.

Standaard lampblokje er uit wippen met schroevendraaier.

ff connector lostrekken.

origineel gloeilampje verwijderen

LED lampje erin steken.

deksel weer op het lampblokje

connector er weer op.

blokje terugduwen in de zijwand van de kofferbak.

Tja... daar moet je toch echt minstens een Ir/Ing titel voor hebben. :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Advies voor je kerstman: kijk eens bij http://www.hypercolor.de/. Werkt prima en is zeer degelijk, zelfs nog keuze in kleurtemperatuur!

Ook zeer tevreden over! Er is (EdK?) zelfs ergens een Led topic :P

Is dat inbouwen ook voor de minder ervaren klusser te doen, Erik?

Zoals erik hier net boven (en na jouw bericht) plaatste, is dit prima te doen. Gewoon de tijd nemen, dan komt het vanzelf goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die rampenverhalen betreffen dan vooral de verlichting aan de buitenkant i.cm. de CANBUS.

Voor het interieur heeft Hypercolor.de een specifieke set voor de OII; die heb ik een half jaartje geleden ook besteld voor mijn auto. Dat is een set LEDs voor de plafond-verlichting, dashboardkastje en kofferruimte.

Ik heb de 10.000k LEDs genomen; vond het wat blauwe licht wel mooi i.c.m.. een zilverkleurige auto en Xenon-verlichting.

Was in nog geen half uur gemonteerd. Alleen het lampje in het dashboard was wat lastiger; dat laat zich wat minder makkelijk er uit wippen. Kun je eventueel ook laten zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel het zelf bouwen is wel leuk natuurlijk is dit ook niet gratis, maar ga toch nog een experiment doen met de powerled van 3 W en een aangepaste koeling. En indien dat nog niet het gewenste resultaat heeft dan pas stuur ik de kerstman op pad.

En aangezien de koffer eentje is met dubbele bodem wil ik daar ook nog verlichting in plaatsen dit met de huidige ledjes deze zijn daarvoor krachtig genoeg, daar zal het meeste werk zijn om de stroomdraden vrij te krijgen om alles te kunnen aansluiten.

aangepast door Snelle
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klinkt inderdaad alsof he binnen mijn mogelijkheden ligt ;) Ik lees regelmatige hele rampenverhalen over led-inbouw, vandaar mijn vraag.

Het is maar net wat je wil vervangen voor LED Marco ?

Ik heb hier en bij de buren al eens geschreven dat zolang het je binnenverlichting is dat de canbus niet moeilijk gaat doen met meldingen op de Maxidot of lampjes die gaan branden in het dashboard

Zodra je de verlichting buitenom gaat vervangen dan heb je rekening te houden met de Canbus meldingen.

Ik raad je dan ook aan om bij Led4ucar.nl te kijken en indien je daar besteld dan heb je als lid hier 10% korting bij ze

Of hypercolor.de waar ze volgens mij zelfs complete sets binnenverlichting voor vele modellen skoda''s verkopen.

Ja deze twee toko''s zijn dan wel iets duurder in prijs maar hun kwaliteit is mijn inziens wel beter ( en denk dat erik hier net zo over denkt )

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ed: dat zég ik! :lol:

Voor het interieur heeft Hypercolor.de een specifieke set voor de OII; die heb ik een half jaartje geleden ook besteld voor mijn auto. Dat is een set LEDs voor de plafond-verlichting, dashboardkastje en kofferruimte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach als Erik het nu ook nog zegt dan is het driemaal scheepsrecht en dan gelooft Marco het helemaal en besteld hij de boel meteen.

Maar ik had jou tekst nog niet gelezen en eigenlijk meteen op Marco zijn vraag gereageerd !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of hypercolor.de waar ze volgens mij zelfs complete sets binnenverlichting voor vele modellen skoda''s verkopen.

Ja deze twee toko''s zijn dan wel iets duurder in prijs maar hun kwaliteit is mijn inziens wel beter ( en denk dat erik hier net zo over denkt )

Ehhh, er zijn dingen die kunnen duitsers heel goed en dat is 'Qualität und Gründlichkeit' en dat is hier zeker het geval. :duitsland:

Link naar reactie
Delen op andere sites

MacManiac vertelde me trouwens een poosje terug dat hij ook wist van een verhaal waarbij de interieur verlichting ook al begon te piepen (dus de melding lamp defect omdat er geen canbus leds in zitten). Zelf heb ik dat niet zo ervaren, maar je weet dus maar nooit. Overigens heb ik uitsluitend binnen LED's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

't was mijnerzijds ook meer nieuwsgierigheid hoor, ik heb vooralsnog geen plannen in mijn leaseauto. Maar één ding is duidelijk: áls ik led's ga bestellen, weet ik bij welke winkel ze vandaan moeten komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Marco: met LEDs heb je wel beduidend beter - en naar mijn idee ook mooier - licht in de auto. Investering van nog geen 5 tientjes, om het even in perspectief te plaatsen. Weliswaar 5 tientjes, maar als je nog een jaar of 3 met de auto rijdt, is dat op die termijn bezien natuurlijk geen schokkend bedrag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zelf in elkaar knutselen is leuk maar zal niet (steeds) de voldoening geven wat betreft de lichtopbrengst tegenover de kost.

De zelfbouw led kost mij nu ongeveer een 3.5€ per unit eentje uit de 'Qualität und Gründlichkeit' fabriek een 8€ iets duurder maar heeft dan ook meer lichtopbrengst indien u hetzelfde zou maken ben je duurder af.

Als men een superledje neemt ben je vlug 6€ kwijt daar dan nog de sturing van de voedingsspanning en koeling bij ongeveer een 7€ en je ziet zelf maken is niet steeds goedkoper.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • 1 maand later...

Goedemiddag mede-forumers,

welke soort moet je precies kiezen "

Even een vraagje over het bestellen van binnenverlichting LED bij de firma Hypercolor.de :

welke soort moet je precies kiezen je hebt namelijk hypron serie, glas sockellampen...enz.....

Of kan je ook een complete set bestellen ?

Thanks.

aangepast door EdK
typo's verwijderd en lettertype aangepast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik bijvoorbeeld alleen de binnenverlichting wil veranderen voorin, hier zitten dus 2 kaartleeslampjes en 1 gewoon lampje voor interieur.

Is het dan alleen een kwestie van lampje bestellen, lapjes eruit halen en led lampjes erin zetten ?

Of moeten er nog aanpassingen worden gedaan ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe