Ga naar inhoud

Offtopic


Wasmachineman
 Delen

Aanbevolen berichten

Dat waren we al en als je niet meer offtopic mag gaan,dan is het tijd om op te stappen.

Iedereen gaat wel eens offtopic, alleen ga dan daarna weer ontopic aub.

Of ga offtopic in het offtopic topic of in de Shoutbox of in de Chatbox?

Het kan soms irritant overkomen als er offtopic in een serieus topic gekletst wordt, dit is het enige punt.

Dus waar we het over hadden en hebben = zelf-reguleren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar al te waar, daar ben ik van overtuigd. Er zijn nl 2 problemen met OT, die het bijkans onmogelijk maken hierop o een zinnige manier te modereren:

1) wat Frank al aangaf, het kan soms irritant overkomen. Probleem is dat soms, de ene x wel, de andere niet. Of voor de 1 wel en de ander niet

2) wat on topic, off topic, net wel of net niet meer on topic is, is behoorlijk arbitrair

Daarom dus zelf reguleren, gewoon even aangeven wanneer je iets storend vindt.

Tenslotte heb ik ook het idee, en neem hier svp geen aanstoot aan, ik bedoel het goed, dat puur het vervullen van een mod functie soms met zich meebrengt dat men neigt iets te moeten modereren zonder dat daar "objectief"gezien, voldoende aanleiding voor is. Soms doet het dan zelfs meer kwaad dan goed, is mijn indruk

aangepast door Rosinfield
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het wanneer irriterend OfT verhaal is ook sterk afhankelijk op welk tijdstip men dit doet en in welke soort discussie.

Stel ik heb een technisch probleem aan mijn wagen en heb hulp nodig dan ben ik niet gebaat dat er te veel OfT wordt gegaan ik heb raad nodig.

En onze leden zijn mogelijk in staat om mij hier te helpen dat is toch mooi, niet?

En mogelijk is het helpende hand ook niet zo blij met het OfT verhaal want hij/zij zal ook wel willen weten of zijn raad nuttig was.

Mag dan een grapje of een kwinkslag? Ja hoor niets mee.

En dan gevolgd door een advies, schitterend toch.

Vb: Nu heb ik ergens gelezen dat auto's binnen een tiental jaar geen stuur meer gaan hebben maar een joystick :P en ik open hierover een topic.

Zal men hier OfT gaan? Het zal wel

Zal dit zo storend zijn? Minder (waarschijnlijk)

Moet men dan weer ONT komen? Ja natuurlijk.

Deze topic is niet 'persoonlijk' en OfT zal hier minder als storend worden ervaren, maar ook hier is er de regel zelf reguleren mannen zelf reguleren.

aangepast door Snelle
Link naar reactie
Delen op andere sites

wat is nu precies je probleem, hobbel? Ik snap je opmerking over "nu weer beleefd doen" niet.

Tenslotte heb ik ook het idee, en neem hier svp geen aanstoot aan, ik bedoel het goed, dat puur het vervullen van een mod functie soms met zich meebrengt dat men neigt iets te moeten modereren zonder dat daar "objectief"gezien, voldoende aanleiding voor is. Soms doet het dan zelfs meer kwaad dan goed, is mijn indruk

Dat gevaar is aanwezig denk ik. De vraag is alleen wie er objectiever is: de mod of de gemodereerde. Da's net zo persoonlijk en arbitrair.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Samen oplossen ?

Off topic is off topic en visa versa , dit lijkt me als een paal boven water te staan.

En een ieder weet inclusief mijzelf wanneer je off topic gaat

Soms off topic in de vorm dat het nog enigzins gelinkt kan worden aan het onderwerp maar soms gaat het gesprek ook totaal ergens anders over.

En als wij dan als mods een melding binnenkrijgen dmv een PB of een rapporteer bericht dan wordt dit bekeken en hierop actie ondernomen.

Dit in de vorm van modereren ( dus verwijderen of aanpassen en een bericht plaatsen in naam van de mods )

Het samen oplossen doe je in het topic zelf met degene die op dat moment een discussie hebben ( on en off topic )

en lukt het diegenen dan nog niet dan worden wij vaak verzocht om hier ons licht op te laten schijnen.

En tsja dan komt het misschien lullig over maar dan wordt er vaak meteen gemod en in overleg, alleen dat overleg is niet met alle leden maar met de mods onderling.

Maar leuke ( of niet ) is dat als er op bepaald moment gemod wordt vanwege het off topic gaan of er alleen al een waarschuwing wordt gegeven ( waarschuwing in meerdere vormen al voorgekomen ) dan stokt het gehele gesprek.

Dus het off topic gesprek dat stokt ( min of meer de bedoeling ) maar ook het gesprek waar het over gaat.

Gevolg degene die met een vraag is gekomen blijft soms nog met de vraag zitten en is uiteindelijk niet geholpen.

En dat vind ik dan het jammere van het geheel !

Dus zelf regulering is een mooi iets, maar na hoeveel berichten moet je dan weer verwachten dat het on topic gaat ?

na 4 off topic berichten of na 10 berichten off topic ?

Of moet je gaan zeggen dat zodra een topic een slotje heeft dat de mods dan eens zo'n topic door moeten lezen en dan alle off topic verhalen maar moeten verwijderen zodat we een puur on topic topic overhouden ?

Vandaar dat de mods hier proberen om zo puur mogelijk op te treden indien dat nodig is, en dat is soms verdomde moeilijk.

En tsja dan kunnen er wel eens verkeerde beslissingen gemaakt worden, die leden dan niet altijd leuk zullen vinden.

Maar zodra één van de mods een beslissing maakt en hij twijfelt of hij hier goed aan doet dan is er onderling beraad van hoe we er als mods over denken.

En aan de hand van de beslissing (meerderheid) die hier uitkomt word dan gehandeld.

En dan is het niet anders.

Ach al met al is het niets anders dan het dagelijks gezinsleven of op werk.

Daar zijn we het soms ook niet eens met elkaar ( man / vrouw , collega / collega ) en moet je ook wel eens iets accepteren waar je het niet geheel mee eens bent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap en waardeer het helemaal. Alleen valt het me tegen dat je nu nog domweg met droge ogen kunt beweren dat OT OT is. Was het maar zo simpel. Dat is nu toch juist het hele probleem? Of je moet het echt duidelijk letterlijk nemen en dat is niet werkbaar. Dan moet je meer wel dan niet ingrijpen en dat kan nooit de bedoeling zijn. Nee, het is niet zoiets simpels als we bezigen hier de Nederlandse taal. Door het probleem zo te versimpelen los je het niet op

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar door het moeilijker te maken lossen we het ook niet op?

We moeten ons ook verplaatsen in de ander: waarom gaat diegene offtopic? Doet hij dit vaker of per ongeluk?

Iedereen zal deze afwezig maken en daarnaar handelen.

Of je nu Mod bent of niet, iedereen kan hiernaar handelen, lijkt mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar daar begint het al, want de een zal eerder zeggen dat iets nog wel/niet tot het topic behoort dan de ander. Wanneer je daar echt heel rigide aan zou vasthouden, werd het een dodelijk saaie en onwerkbare bedoening.

Er is natuurlijk altijd een grijs gebied. Maar volgens mij wordt er eigenlijk alleen ingegrepen door de mods als een posting evident offtopic is. Twijfelgevallen worden door zelfregulering geregeld. Ik zie het probleem eigenlijk niet zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is ook zo en daar wil ik ook helemaal niet over klagen. Voor de discussie op zich is dat ook niet relevant, wat mij betreft. Wat daarvoor wel relevant is, is in hoeverre we het er over eens zijn wat on/off topic is of dat het nogal arbitraire begrippen zijn. Dan hoef je die telkens weerkerende discussies niet steeds weer te voeren. En als ik dan een bewering zie staan dat OT simpelweg OT is, dan denk ik jammer, want daar schieten we natuurlijk niets mee op.

Overigens ben ik van mening dat er niet perse sprake hoeft te zijn van een probleem vooraleer ergens een discussie over wordt gevoerd.

aangepast door Rosinfield
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een week terug was er in een topic van CH een discussie gaande die totaal niet meer ging over het topic waarover het was gestart.

Toen heb ik persoonlijk het startverhaal van CH maar als quote geplaatst en vriendelijk gevraagd of het weer naar het starttopic gereguleerd kon worden.

Wel kwam nog een reactie op die de persoon een inzicht gaf dat het inderdaad wel erg off topic was.

En is het off topic gestopt.

Vreemde van het geheel is dan wel in mijn droge ogen dat het topic meteen geheel vastloopt !

En dat laatste vind ik dan jammer en vreemd............ konden we dan toch niet de zelf regulering daar toepassen ?

Of was het startverhaal uiteindelijk niet interessant en zijn we daardoor maar off topic gegaan ?

En dit is een algemene vraag en dus niet op persoon gespeeld.

En volgende vraag is waarom we wel regels accepteren bij andere fora en hier waar we er maar minimale hebben het toch proberen ( bewust en onbewust)

aangepast door Wasmachineman
typo
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe