Ga naar inhoud

Zonnepanelen


PC-fre@k
 Delen

Aanbevolen berichten

Hou er trouwens rekening mee dat omvormers korter meegaan dan de zonnecellen. Ik geloof dat de levensduur ondertussen aardig is verbeterd, maar er was een tijd dat ze niet meer dan een jaar of 4-5 meegingen. In die tijd had het vernieuwen van de omvormers nog een voordeel: de ontwikkeling ging zo hard, dat na die 4-5 jaar de omvormers ook een stuk efficienter waren geworden (dus minder verliezen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan toevallig een beter merk dan gemiddeld hebben, of gewoon geluk gehad met een kwalitatief goede serie Captain. Overigens levensduur is natuurlijk wel een andere variabele dan efficiency. (door een oerdegelijk uitgevoerde omvormer te gebruiken, heb je mogelijk wel minder rendement).

 

@Snelle: als je gescheiden componenten hebt, kun je natuurlijk alleen de kapotte component vervangen indien nodig, en als je een omvormer zonder trafo hebt is de kans dat de omvormer kapot gaat altijd kleiner. Hoe die cijfers precies liggen weet ik niet, ik weet behoorlijk wat van de zonnecellen zelf, en als je in die wereld hebt gewerkt, hoor je automatisch ook meer over omvormers en dergelijke, zonder dat je daar veel van weet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Cordoba, 

 

daar ben ik inderdaad van op de hoogte. En dat is niet anders.. Rendement van de omvormer in ieder geval goed in de gaten blijven houden. Hier ook een SMA trouwens, tegen de tijd dat hij binnen is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omvormer heeft de 50Hz nodig om te kunnen omvormen. Dat is ook de denkfout die veel wordt gemaakt: als de stroom uitvalt, heb je ook niets aan je zonnepanelen, omdat de omvormers niet werken. (sommingen denken dat je stroomstoringen overdag ermee op kunt vangen, maar dat kan alleen met een 'stand-alone' systeem waar je de energie opslaat in accu's, en dus niet afhankelijk bent van de netspanning.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de Karwei, zie ik al sinds enige tijd een generatorsetje staan voor slechts € 149, geen geld dus.

Je kunt hiermee dus je zonnepanelen in de lucht houden, maar ook je CV installatie.

Wat mij weerhield tot aankoop was de rookgasafvoer, maar de oeroude gasboiler gaat weg, maar niet dus de dakdoorvoer.

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook zo'n generator. Al zal het wellicht het net wat zwaardere type zijn (was 200 euro geloof ik). Als er echt stront aan de knikker is (4+ uur) dan zou ik hem wel gaan inzetten ja. (denk even aan Tiel een poos geleden).

 

Maar ze doen inderdaad niks (zinvols) als ze geen spanning hebben vanuit de leverancier ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omvormer heeft de 50Hz nodig om te kunnen omvormen. Dat is ook de denkfout die veel wordt gemaakt: als de stroom uitvalt, heb je ook niets aan je zonnepanelen, omdat de omvormers niet werken. (sommingen denken dat je stroomstoringen overdag ermee op kunt vangen, maar dat kan alleen met een 'stand-alone' systeem waar je de energie opslaat in accu's, en dus niet afhankelijk bent van de netspanning.

Ik begrijp niet waarom je dan accu's nodig zou hebben. Zolang je stroom hebt moet je toch ook aan 50Hz kunnen komen?

De omvormer in je auto kan toch ook wisselspanning maken zonder dat hij wisselspanning nodig heeft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

50 Hz en 230V en dat ken weer met een ander soort omvormer die niet op 230V werkt

Dus dan sla je de spanning op die de panelen genereren en opslaan in de accu's en dan kun je de opgeslagen spanning weer sávonds gebruiken door het om te vormen naar 230 V

 

In een woning is dit niet echt de ideale manier

Maar voor tuinhuisje zonder netspanning of een boot zijn dit wel de oplossingen om ook s'avonds stroom te hebben

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste non-techneuten,

 

Een DC/AC omvormer heeft de 50Hz wisselspanning van het openbare net nodig om te kunnen synchroniseren. Als die afwezig is (die 50Hz 230V wisselspanning), dan is het elektrisch en wettelijk verboden om 'zomaar' 230V AC te voeden in het net. Dat kan gewoon niet.

M.a.w. bij een ontbrekende netspanning zal de DC/AC omvormer gewoon geen vermogen afgeven aan het net.

Wil je een compleet autonoom functionerend lokaal AC voedingsnetwerk hebben, dan zul je nog veel meer maatregelen moeten nemen om bij een blackout zelf energie op te wekken. Dan zul je ook voor een fysieke elektrische scheiding tussen je lokale net en het openbare net moeten zorgen.

Want owe, als b.v. de netspanning terug zou komen en je lokale 50Hz sinus is niet in fase met die van het openbare net, dan heb je echt een GROOT PROBLEEM. :onmogelijk2:



De omvormer in je auto kan toch ook wisselspanning maken zonder dat hij wisselspanning nodig heeft?

Je auto is een compleet autonoom systeem, zonder koppeling met de buitenwereld. Bovendien wordt in het geval van een wisselstroomdynamo, deze wisselspanning meteen gelijkgericht en aan het boordnet c.q. de accu(laadelektronika) gevoed.

Is totaal onvergelijkbaar met een publieke infrastructuur zoals het elektriciteitsnet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar, als er een stroomstoring is, die tegenwoordig wel eens wat langer duurt,  dan stel ik mij voor, in zo'n geval de hoofdschakelaar eerst  UIT te zetten (ontkoppelen van het hoofdnet)

Daarna alle groepen (14 in mijn geval) ook uitzetten.

Generatortje opstarten, deze zit op dezelfde CV groep.

De CV groep schakelaar (tevens zekering) weer aanzetten.

En woila, uw CV kan weer branden en u zit niet meer in de kou, althans volgens mijn redenering.



Ik heb ook zo'n generator. Al zal het wellicht het net wat zwaardere type zijn (was 200 euro geloof ik). Als er echt stront aan de knikker is (4+ uur) dan zou ik hem wel gaan inzetten ja. (denk even aan Tiel een poos geleden).

 

Maar ze doen inderdaad niks (zinvols) als ze geen spanning hebben vanuit de leverancier ;)

 

Begrijp ik nou goed, dat je generator het niet doet, als hij op "eilandbedrijf" staat ?

Ik kan me dat haast niet voorstellen.

 

Met eilandbedrijf, bedoel ik, de generator aangesloten op een bouwlamp, dat werkt toch wel, mag ik hopen.

 

En met niks zinvols doen, bedoel je de zonnepanelen, denk ik.

 

Het gaat nu inmiddels om 2 onderwerpen :

 

- Zonnepanelen zijn niet autonoom ( ze moeten aan het stopcontact liggen)

- Noodaggregaten bij u thuis.

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begrijp ik nou goed, dat je generator het niet doet, als hij op "eilandbedrijf" staat ?

Ik kan me dat haast niet voorstellen.

 

Met eilandbedrijf, bedoel ik, de generator aangesloten op een bouwlamp, dat werkt toch wel, mag ik hopen.

 

En met niks zinvols doen, bedoel je de zonnepanelen, denk ik.

 

Het gaat nu inmiddels om 2 onderwerpen :

 

- Zonnepanelen zijn niet autonoom ( ze moeten aan het stopcontact liggen)

- Noodaggregaten bij u thuis.

 

Ik bedoelde inderdaad de PV die zonder spanning niet werkt. 

 

Bij deze, een nieuw topic aangemaakt voor het onafhankelijk opwekken van energie (dus alles behalve PV al dan niet met accu ;) )

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

PV in combinatie met accu kan autonoom zijn. Dit wordt ook volop toegepast in landen waar niet zo'n dicht netwerk van de electriteitsvoorziening ligt, of waar dat onbetrouwbaar is.

 

Wat voorbeelden van autonome systemen:

- boeien voor de scheepvaart die via zonnecellen de ingbouwde accu opladen, en daardoor veel langer zonder onderhoud (vernieuwen accu) kunnen

- verlichting van bijvoorbeeld fietspaden midden in een polder op flinke afstand van de bewoonde wereld

- infopanelen en verlichting van afgelegen bushaltes (ver van het bestaande netwerk)

 

Verder wordt het in ontwikkelingslanden volop toegepast, omdat daar geen goed netwerk ligt.

 

In Nederland komen autonome systemen op zonne-energie eigenlijk niet voor: veel te duur en te weinig voordelen ten opzichte van een netgekoppeld systeem. Captain Hook heeft goed uitgelegd, door welke eisen het zo duur wordt, combineer dat met de kosten van accu's, en het waarom je het in NL niet tegenkomt is duidelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En schepen dan ?

Binnenkort ( dit jaar nog ) bij nicht haar zoon die een zeilboot met 3 vrienden bezit en na 5 jaar voorbereiding volgend jaar eindelijk hun wens van een wereldreis van 2 a 3 jaar willen gaan verzegelen gevraagd of ik hun systeem in hun boot wil installeren en aansluiten.

Worden door Victron gesponsord voor meer dan de helft van het aanschaf bedrag.

En tsja zou graag meegaan met die gasten maar zitten teveel generatie kloven tussen...............

Maar goed ik ga ze hierin graag helpen en ga dat doen samen met zijn broer die ook twee rechterhandjes heeft alleen niet in de elektro.

 

Zie PDF om een idee te krijgen wat ze krijgen/kopen en wat er dus geinstalleerd moet worden.

En heb er eigenlijk al zin in om ze hiermee te helpen.

 

 

wilde zeilvaart.pdf

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Hmm, het bedrijfje dat mijn zonnepanelen levert/installeert belde donderdag.

Donderdag a.s. kunnen ze geïnstalleerd worden. Maar.. Nu hij nog eens naar de ligging keek zou mijn dakkapel met name s' morgens toch wel voor enige schaduw zorgen... Hij zegt dat ze eigenlijk vanaf 10:00 schaduwvrij zouden moeten zijn tot een uur of 16:00 om optimaal energie op te wekken.

 

Nu heeft hij het voorstel om niet de SMA te leveren maar Enecsys micro inverters. Zijn voorstel was de DUO (SMI-480-60), voor 2 panelen en 1tje los (9 totaal). Op zich ziet het er goed uit en zie geen gekke verhalen op internet. 20 jaar garantie ook nog.

 

Als we dan toch met die micro bezig zijn is mijn voorkeur eigenlijk om elke paneel zijn eigen inverter te geven. Deze zijn tbv 240wp, aanbevolen is 260wp, mijn panelen zijn 270wp. De 480 variant zou 2x 270 moeten bedienen, (540) maar 520 is aanbevolen. Ook schakelen 2 panelen dan altijd samen i.p.v. 1 los.

 

Iemand die grote bezwaren tegen micro inverters, of denkt dat ik beter zo veel mogelijk 480 (duo) inverters kan gebruiken? 

Anders moet ik dus gewoon de eerder gekozen SMA plaatsen, met het risico dat hij 's morgens minder opbrengt dan verwacht.


-- wat ik nog vergat te melden is het prijsverschil

 

9x 240 (single) = 1600 euro

4 x 480 (duo) + 1 x 240 (single) = 1300

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet het niet, wordt er allemaal niet zo vrolijk van.

 

270wp kan daar niet op, dus moet ik 260 nemen. Dan komt weer dat die niet op voorraad zijn...

 

Ik begin te denken dat ik het maar gewoon zo moet doen als origineel de bedoeling was, en dan kan ik altijd nog de omvormer wisselen als ik dat noodzakelijk achter... :s (hopelijk tegen die tijd goedkopere en betere micro inverters).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tot slot nog deze info. SMA Optitrac Global Peak, zou aldus diverse fora echt werken. Of dat ook precies zo is als in het filmpje valt nog te zien, maar al is de helft waar zou ik al blij zijn:

 


(deze optie zit dus op de 2500 TL ST)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is in uw geval wel te proberen, hier heb ik een beetje schaduw in de wintermaanden maar dat is over een groot deel van de panelen weet niet of dit dan nog veel zal helpen.

Maar in uw geval kan het zeker geen kwaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe