Ga naar inhoud

Zonnepanelen


PC-fre@k
 Delen

Aanbevolen berichten

Het vervelende in dit soort zaken is dat niemand rechtstreeks z'n panelen bij de fabriek koopt. M.a.w. officieel heb je niks te maken met Panasonic of Suntech of Solarworld.

Want je heb iets gekocht bij je lokale leverancier en die moet service/garantie leveren.

In de PRAKTIJK ligt het vaak anders. Vooral bij zaken die een langdurige garantietermijn hebben... Stel je voor dat over 5 jaar je PV panelen delamineren. En officieel heb je nog garantie. Dan is het nog maar de vraag of EN je lokale leverancier nog bestaat EN of de fabriek (die wellicht al lang over de kop is c.q. overgenomen) nog garantieclaims wil/kan afhandelen... -_-

En met Panasonic PV productie gaat het ook niet al te best:

http://www.greenworldinvestor.com/2012/11/28/panasonic-sanyo-to-halt-solar-panel-expansion-as-10-billion-loss-sinks-stock-to-1975-low/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Homewizard Energylink in combinatie met slimme meter + kwh meter voor zonnepanelen lijkt mij nog wel interessant als ik dan toch aan de slimme meter zou moeten...

Maar eerst maar eens de stoute schoenen aantrekken en gewoon al die spullen bestellen. Panelen en omvormer ben ik al wel uit.

Twijfel nog over de montage methode/merk en de bekabeling van de MK naar zolder. Heb nu 3 aderige buitenkabel 2,5mm maar ik zie verhalen over 3x 4 of 6mm. Zover ik weet kan 2.5mm gewoon 25A aan, als ik dan max 2400 (bij volle opbrengst) zou kunnen opwekken is dat slechts 10-11A.

Merk zonnepanelen zou overigens Yingli moeten worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm ok, bedankt voor de input. Zou een beetje zonde zijn voor iets wat 24/7 aan staat (iets wat normaal in huis niet gebeurd, zeker niet dermate hoog wattage over 1 aderpaar).

Iemand hier die de panelen zelf geplaatst heeft op een schuin dak? ^_^

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet heel bijzonder nee, maar de opbrengst per m2, gecombineerd met de efficiency en prijs maakt het behoorlijk aantrekkelijk. Ik heb het dan specifiek over de YL270C-30b (16,5%) al is hij nu opeens van 230 > 250 euro gegaan :P (op de website die ik had opgeslagen als de goedkoopste).

Ik moet duidelijk dus niet te lang wachten :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier liggen ze op plat en schuin dak geplaatst door een aannemer want ander had ik geen recht op de premies hij heeft ze wel geplaatst zoals ik wenste en met de materialen die ik gevraagd heb.

De haken en alu profielen zijn van http://www.schletter.de/DE/download/solar-montagesysteme.html dit is een van de betere merken.

Gebruik nooit haken die men over de pannenlat haakt want dan is de sterkte afhankelijk van dat latje, wordt door sommige amateurs wel eens gebruikt.

Heb de in hoogte regelbare genomen dan kan men de ruimte tussen dak en paneel zelf bepalen hier is er tamelijk veel plaats tussen dan is er een goede luchtdoorstroming wat de koeling verbeterd ook als het dak niet vlak ligt kan men bijregelen zodat de platen toch mooi in een lijn liggen.

Er is een rij pannen weggenomen boven de pannenlat is een gedrenkte lat geplaatst over de volledige lengte. Hier zijn de haken op bevestigd deze hebben een grondplaat met veel gaten het is niet de bedoeling om hier overal vijzen en nagels gaan te kloppen want dat doet enkel maar het hout splijten wat het op zijn beurt dan weer zwakker maakt.

Hier is de combinatie gebruikt van roestvrije vijzen EN nagels.

De klemmen die bij de panelen geleverd waren vond hij te klein en de bouten te zwak hier heeft hij grotere klemmen en bouten gebruikt van stevig metaal.

Wat de draad betreft heb ik hier gevraagd om 6mm ( minder verlies) hij was deze vergeten en heeft dan tweemaal 4mm gebruikt wat dan nog beter is.

Zou toch 4 mm gebruiken, over hoeveel meter spreekt men?

aangepast door Snelle
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat bedoel ik maar kan de toets niet vinden op de iPad om die " kleine twee" te laten verschijnen dacht dat dit vroeger wel kon.

Ik bedoel hij heeft ipv ėėn dikke 6mm kabel twee kabels samengenomen van 4mm dus zowel voor fase, nul en randaarde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2-3 meter naar de trapkast (onder de vloer door, niet door de grond), daarna 3 verdiepingen omhoog zodat hij op +/- 6-7 meter vanaf de begane grond zeg maar aangesloten kan worden.

Ik zal later vandaag of morgen wel een plaatje maken van hoe ik ze wil neerleggen. Boven de dakkapel 3 in landscape. Onder de dakkapel 6 in 2 rijen boven elkaar in landscape.

Moet ook nog even kijken of ik er 2 strings van maak ivm de schaduw, heb volgens mij een klein beetje schaduw tussen 7-9 of zo op de onderste panelen. Moet dit in het weekend een keer goed vastleggen met een camera of zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ipv 4mm² stugge kabel kun je ook 2,5mm² nemen door alle losse adertjes in de ader mag je met soepel altijd één stap lager

Dus 4mm² stug is 2,5mm² soepel

of 6 mm² stug is 4 mm² soepel.

En als je dan NWPK kabel neemt heb je de aankomende jaren er geen omkijken meer naar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De SMA 2100TL of de 2500TL. Al is de vraag wat slimmer is, over capaciteit wil niet zeggen dat het een hoger rendement heeft. Bij de 2500 heeft meer mogelijkheden maar is toch wat duurder (300 euro meer). Rendement verschil is 2% of zo volgens de SMA tool op hun website. (vervelende tool trouwens... althans op de ipad)

Ik zal eens gaan kijken wat de prijzen zijn van de kabels en wat dan het meest handig is om hiervoor in te zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

....

De haken en alu profielen zijn van http://www.schletter...agesysteme.html dit is een van de betere merken.

....

Heb de in hoogte regelbare genomen dan kan men de ruimte tussen dak en paneel zelf bepalen hier is er tamelijk veel plaats tussen dan is er een goede luchtdoorstroming wat de koeling verbeterd ook als het dak niet vlak ligt kan men bijregelen zodat de platen toch mooi in een lijn liggen.

...

http://www.schletter...9_I400003NL.pdf

Heb jij dan de op blz 3 (groene 3 in de folder), Dakhaak Eco SV?

Ik denk dat ik voor blz 5 Rapid 2+ Univeral zal moeten gaan (of iets wat er op lijkt). Voordeel is dat ze verstelbaar zijn en ik mijn rails verticaal kan plaatsen.

Hierbij ook mijn eerste digitale detail tekening. 9 panelen van 165x99 cm in landscape. 6 onder, 3 boven de dakkapel. Gezien het verschil in panelen en het geringe aantal zal het gewoon in 1 string moeten. 2100TL of 2500TL is om het even zo lijkt het, al heeft de 2500 wat meer foefjes om de opbrengst te optimaliseren (tegen de prijs van 1 zonnepaneel...). Misschien maar gewoon voor de 2100TL gaan met los display.

De tekening is op schaal gemaakt, 2 pixels/cm (per toeval). Meting is gedaan op basis van de lengte/aantal dakpannen en foto's om de rijen dakpannen te tellen.

post-2-0-35663000-1365174182_thumb.jpg

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist de EcoSV.

Hier ook op die manier uitgetekend de hoogte van ėėn ( en vijf stuks) dakpannen genomen en zo uitgerekend.

Heb je op hun site de rekenmodule gebruikt om de ideale omvormer te kiezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dat gedaan op de website van SMA ja, hij pakt standaard de 2100. als ik de 2500 aan klik vind hij dat ook prima, rendement lijkt een klein beetje lager in dat geval omdat je schijnbaar wat overhead hebt. Bij de 2100 moet je zelf zorgen voor het display e.d. bij de 2500 zit dat er al in.(overigens is 9x270 [max] 2430)

Of bedoel je een andere website?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe