Ga naar inhoud

Zonnepanelen


PC-fre@k
 Delen

Aanbevolen berichten

Interessante link PC-fre@k, het leuke is dat bij hun ineens de accu combinatie in beeld is, wat je onafhankelijkheid bij stroomstoringen vergroot.

En je daardoor bij de juiste configuratie nauwelijks meer hoeft terug te leveren.

Van belang is dan wel een jaarbelastingduurcurve van je optrekje hebt kunnen produceren, anders ben je blind bezig.

Als je net verhuisd bent ,weet je nog niets van de verliezen via buitenschil van je nieuwe huis en het E en G verbruik over een compleet stookseizoen.

Ik zou eerst een jaartje je energieverbruik registreren, alvorens tot een doldrieste aankoop over te gaan.

http://ecohome.nibfo.eu/

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Hobbel, ik bedoelde alleen de PV panelen, als je op die pagina naar beneden scrolt. Dit dus: http://www.yinglisolar.com/assets/uploads/products/downloads/PANDA_60_Cell_Series_EN.pdf

Accu's ga ik niet doen. Ik ken wel iemand in Duitsland die dat aan het onderzoeken is.

Verder heb ik recent een wattcher gekocht, gekoppeld aan homewizard. Deze houdt continu het verbruik bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De watcher gebruik ik al een jaar of 2, alleen zonder homewizard.

Dus kan ik mijn kWh meter alleen momentaan op de watcher aflezen ( in Kw's)

Al mijn overige verbruikers registreer ik weer wel draadloos met een dongel dmv Plugwise, kan ook per verbruiker schakelen, meten en grafisch weergeven ( 14 stuks).

De keldertemperatuur en vochtigheid is ook geen probleem.

Homewizard lijkt me wat applicaties betreft, wat voorliggen op plugwise, maar de laatste is aan het inlopen.

Ik heb geen Apple, zou Homewizard ook onder Windows werken ? ik hoor het graag.

Maar je bent dus in ieder geval in je nieuwe huis goed bezig, met de kW(h) registratie.

Na de registratie volgt de analyse van je gegevens, vooral het vaststellen van je basislast lijkt mij van belang, omdat je je opgewekte E dan beter zelf kunt waarderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Homewizard werkt ook samen met Android en je eventueele Windows (of wat dan ook) PC. Dit gaat via de webbrowser.

Energie bijhouden is voor mijn homewizard bijzaak. Gebruik het inderdaad met name voor lichtschakelingen, bewegingsdetectie, brandalarm, deur/raamsensoren, etc. (is al een topic op zich waard haha).

Al is het wel van belang te weten wat je verbruikt. Hou bijv. ook gas en water bij. En niet onbelangrijk UV waardes mbv homewizard (zonuren en sterkte)

Moet nog even reageren op de offerte van die partij, ga vragen of ze ook Yingli leveren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Vandaag op nu.nl:

Brandgevaar bij zonnepanelen Scheuten Solar

DEN HAAG - Bepaalde zonnepanelen van het merk Scheuten Solar kunnen een dakbrand veroorzaken.

m1nx9m1aansk_sqr256.jpgFoto: ANP

Daarvoor waarschuwt de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) dinsdag.

Het betreft panelen van het model Multisol met typenummers P6-48, P6-54, P6-60 en P6-66, waarvan het inmiddels failliete bedrijf er tussen augustus 2009 en februari 2012 door heel Europa in totaal 650.000 heeft geleverd. Inmiddels zijn er minstens 15 (dak-)branden gemeld.

De zogeheten 'junction box' op de achterzijde van het paneel is gebrekkig aangesloten, wat tot elektrische vonken kan leiden. Daardoor kunnen andere elementen smelten of in brand vliegen. Het risico wordt groter naarmate de zon sterker wordt in de lente en zomer en wanneer de zonnepanelen ouder worden.

De NVWA adviseert eigenaren van eerder genoemde zonnepanelen direct contact op te nemen met de leverancier of installateur die de panelen heeft geleverd of geïnstalleerd.

Buiten werking

Ook moeten de panelen op een veilige manier buiten werking worden gesteld. Dat kan door de betreffende schakelaar van de speciale groep in de meterkast uit te schakelen, de zekering te verwijderen en de zekeringkap terug te plaatsen.

Als de installatie via een converter en een stekker met het elektriciteitsnet verbonden is, kan dat door de stekkerverbinding los te maken volgens de gebruiksaanwijzing. Bij installaties die op een andere manier zijn aangesloten, kan alleen een installateur het systeem uitschakelen.

Failliet

Normaal geldt voor de leverancier de plicht om ondeugdelijke producten te repareren of geld terug te geven. Scheuten Solar is echter vorig jaar failliet gegaan en heeft daarna met Chinese hulp een doorstart gemaakt. Een woordvoerder van het bedrijf zegt tegen de Volkskrant dat het bedrijf daarom 'geen partij' is in deze kwestie.

De fabrikant wist volgens de Volkskrant al in 2010 van het brandrisico, maar zou pas actie hebben ondernomen in de zomer van vorig jaar, toen in Frankrijk twee keer brand was ontstaan. Bij de curator van het failliete Scheuten zijn inmiddels ruim duizend schadeclaims binnengekomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik blijf erbij, bij vele technische zaken is het toch reuze handig als je ze er zelf ook wat van weet... 8-)

Of het nou een auto is, een computer of een PV paneel.

In dit geval gaat het om laagspanningsaansluitingen waar grote stromen doorheen lopen. En ja, die moeten deugdelijk zijn en/of na enige tijd gecontroleerd worden. Dat is een algemeen geldend principe in de elektrotechniek.

Ik heb het meegemaakt de afgelopen jaren, die boom in de PV-pleur-maar-op-je-dak-hausse. Bedrijfjes die eerst dakdekkers waren, installeerden nu PV panelen.

Ach, hoe moeilijk kan het zijn?

Al deze dingen gelden trouwens ook voor vele andere technische zaken. Men is of wil zich gewoon niet meer verdiepen in de technische achtergrond en hoe e.e.a. deskundig dient te gebeuren. Het kwaliteitsbesef is jaren geleden weggespoeld met de rest van het gezonde verstand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat de wet van Ohm ooit nog eens van levensbalang zou kunnen zijn !

Men kan in de zomer eigenlijk niet meer op vakantie gaan, haast te gevaarlijk.

Uw dak gaat zomaar in de fik bij voldoende zonneaanbod.

Mijn advies : schaf minstens 1 brandblusser aan.

aangepast door MarcoO2
onnodige quote verwijderd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jammer, dat een serieus onderwerp weer belachelijk gemaakt wordt. -_-

Wat heb je nou aan een brandblusser als je er niet bent? Slaat nergens op. Bovendien wat voor een soort brandblusser dacht je te gebruiken bij elektra branden?

En alle technische installatiewerkzaamheden zijn van levensbelang. Het is allemaal niet zo ingewikkeld, als je maar zorgvuldig werkt en WEET waar je mee bezig bent. En dat schort er nog wel eens aan bij de so-called deskundigen. Daarom: vertrouwen is goed, controle is beter!

Komen we weer terug op een ander belangrijk punt: juist als je jezelf verdiept in de materie kun je al heel snel zien/beoordelen of er deskundig/zorgvuldig gewerkt wordt. En ontbeer je relevante kennis, dan wordt daar door de leverancier vaak mis/gebruik van gemaakt. Het zou niet moeten zijn, maar het gebeurt wel. :(

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.brandveilig.com/

Ik maak niks belachelijk, alleen heb ik de zonnepaneelgebruiker op dit forum, erop attent gemaakt, dat het wel eens onveilig kan worden onder uw dakpannen.

Een tip dus, niets meer en niets minder.

Jammer, dat een serieus onderwerp weer belachelijk gemaakt wordt. -_-

Wat heb je nou aan een brandblusser als je er niet bent? Slaat nergens op. Bovendien wat voor een soort brandblusser dacht je te gebruiken bij elektra branden?

En alle technische installatiewerkzaamheden zijn van levensbelang. Het is allemaal niet zo ingewikkeld, als je maar zorgvuldig werkt en WEET waar je mee bezig bent. En dat schort er nog wel eens aan bij de so-called deskundigen. Daarom: vertrouwen is goed, controle is beter!

Komen we weer terug op een ander belangrijk punt: juist als je jezelf verdiept in de materie kun je al heel snel zien/beoordelen of er deskundig/zorgvuldig gewerkt wordt. En ontbeer je relevante kennis, dan wordt daar door de leverancier vaak mis/gebruik van gemaakt. Het zou niet moeten zijn, maar het gebeurt wel. :(

Iemand zal toch als eerste aan de bel moeten trekken, als klokkenluider dus , zeg maar

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij heeft een collega deze panelen, ik vroeg hem een poos geleden naar het merk en merkte toen op dat het bedrijf al failliet was. Weet niet zeker of dit nou het merk was of niet...

Zelf ben ik er bijna uit wat panelen betreft, nu nog de bevestiging aangezien ik 3 rijen landscape wil plaatsen (als de ruimte rondom goot/raam te doen zijn). 1 boven de dakkapel en 2 eronder.

Normaal zou ik volgens de diverse filmpjes dan 6 horizontale balken moeten plaatsen (via welke methode dan ook). Op een afstand van 80 cm is dat best veel en ik heb nog geen idee of ik kan zorgen dat de onderste rijen (2 boven elkaar) precies zo uitkomen dat ik daar maar 3 balken nodig heb aangezien ik dus bar weinig dakpan overhou na plaatsing :D .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enige afstand is verstandig ivm schuivende ijsschotsen.

De panelen liggen toch een stuk boven de dakpannen (beugels daaraan vast langsliggers en dan pas de panelen zeker 15 cm). Dan schuift sneeuw of ijs er altijd over heen. Of je zou een verhoging op de dakgoot moeten solderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een beste goot trouwens, niet zo'n simpel ding strak tegen de muur maar een hele bak (dak steekt ook +/- 70 cm uit van onderaf).

Ik zou dus eigenlijk eerst een tekening van de een beugel moeten bekijken om te zien hoe hij uitkomt t.o.v. een dakpan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe