Ga naar inhoud

Zonnepanelen


PC-fre@k
 Delen

Aanbevolen berichten

@ Busje,

Ons werd toch aangeraden om gewoon de wasmachine op de nachtstroom te laten draaien. De motivatie daarvan is mij eigenlijk niet duidelijk.

Nou, mij inmiddels wel, denk ik,

Jij bepaalt namelijk, door het salderen ACHTERAF, helemaal niet, of je "gratis" opgewekte groene E energie aan jouzelf tengoede komt, op het moment, dat deze op JOUW dak wordt opgewekt.

Deze energie verdwijnt dan, op dat moment, in het het net van de eigenaar van de meter (dat ben jij dus niet)

Deze opgewekte energie komt jou dus niet ten goede,

ja, achteraf mag je deze tegen het dubbele tarief weer terugkopen , met een mooi woord ook wel salderen.

Het advies van je leverancier om de wasmachine, zoals in de situatie ,voor de plaatsing van de PV panelen, op nachtstroom te laten draaien, is een beetje schijnheilig.

Het wordt wel gezegd, maar alleen maar om te voorkomen, dat je, de wasmachine op zonnige dagen (overdag en tegen 100 % dure inkooptarieven) laat draaien, met alle financiële gevolgen voor de klant van dien.

Mooi huis heb je overigens !

Of de wasmachine bij ons nou draait op het moment dat de PV-panelen wel of niet aan het terugleveren zijn, maakt per saldo geen ene moer uit!

Immers onze ferrraris meter meet het daadwerkelijke gesaldeerde verbruik. En op welk moment dat verbruik plaatsvindt, maakt niet uit.

http://www.rijksover...CFczHtAodXQMAdA

http://www.gaslicht....imme-meter.aspx

Ook zoiets: bij de ferraris meter spelen er absoluut geen IT security c.q. privacy issues. Simpelweg omdat de meter nergens aan gekoppeld is!

En bij de 'slimme' meter, begint die ellende pas... :(

De ferrarismeteris is , dacht ik, wel gekoppeld, want hij wordt door een signaal van de netbeheerder, van dag, op nachtstroom geschakeld, op wisselende tijdstippen.

Hobbel

Kan deze redenering volgen, maar in mijn geval leveren mijn panelen 4250Wp maar het stroomverbruik overdag ligt lager een 4100Wp

En het nachttarief een 2000Wp dus heb steeds stroom overdag over, dus laat ik de zware toestellen overdag draaien want voor de stroom die ik teveel aan hen lever krijg ik toch geen cent.

Kijk, dat bedoel ik nou, zo hoort het.!

De Belgische wetgeving is tenminste eerlijker op dit gebied.

Misschien wordt dit ook wel ingegeven door het feit, dat België electriciteit moet inkopen tegenwoordig.

De Zonnepanelen worden daar blijkbaar als welkome aanvulling ervaren.

Nederland heeft, door de ongebreidelde nieuwbouw aan kolencentrales, stroom TEVEEL en vind al die zonnepanelen maar niks.

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk beter dan hun gratis stroom te geven, ze klagen toch dat we het netwerk teveel belasten en rekenen ze ons vanaf dit jaar daarvoor 54€ aan per 1000Wp. in mijn geval dus meer dan 200€. Dit jaar hebben ze de stroom uit het buitenland straks gratis gekregen omdat er een overschot was ik zie mijn factuur niet dalen hoor, steken dit liever in eigen zak.

En dan zou ik hen nog iets gratis moeten geven waarvoor ik heb betaald VERGEET het plaats nog liever een energieverslindend toestel meer in huis.

aangepast door Snelle
Link naar reactie
Delen op andere sites

Energie vernietigen uit financieel gewin, heb ik ook wel gedaan, maar dan op industrële schaal.

In een energiecentrale met tegendruksoomturbines , bliezen wij de dure geproduceerde tegendrukstoom naar de atmosfeer af, om dure inkoop stroom te vermijden, dat was per saldo goedkoper.

De stoomturbine ging daardoor tijdelijk veel meer elctriciteit leveren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De crux zit hem in het salderen.

En met name de interval waarmee dit gebeurt.

Mijn beide bronnen zijn nog vers, wat hun ( en mijn) PV ervaringen betreft, maar ik begrijp , dat het salderen een keer per maand zou gaan plaatsvinden.

Dat zou dan betekenen, dat je met maandgemiddelden te maken hebt en niet met de gewenste momentane uitwisseling van energie.

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bron : consuwijzer.

Invoering slimme meter

"Vanaf januari 2012 start de plaatsing van de zogenaamde slimme meter. Een slimme meter is een digitale energiemeter waarvan de meterstand op afstand uitleesbaar is. De slimme meter wordt niet verplicht. U mag de slimme meter weigeren. Of ervoor kiezen dat uw gegevens niet op afstand worden uitgelezen."

Er is dus nog hoop, je hoeft het dus niet, als je PV panelen laat plaatsen, tenzij je hem nietsvermoedend laat aanpraten, wegens alleen maar voordelen.

Er zit natuurlijk wel weer een addertje onder het gras, als je de slimme meter weigert, als hij je wordt aangeboden en je wilt hem daarna alsnog, dan moet je de installatiekosten betalen ( iets van € 70)

Een risico wat ik wel zou willen nemen.

En nog even over het salderen achteraf, dat gebeurt niet maandelijks, maar per 2 maanden, nog erger dus.

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

We moeten er vroeg of laat toch allemaal aan geloven die slimme meter krijgt op termijn iedereen. En als je nu al besluit zo'n meter te nemen omdat je een zonne-installatie op het dak hebt of krijgt, kost het niks extra. Is dus gratis

Ik heb nu het probleem dat ik een digitale meter heb, welke 4 meters kent. Maar, Liander meld dat hij alleen geactiveerd is voor 1 tarief. Ofwel een enkele meter geworden is. Volgens hun is mijn meter niet geschikt voor een dubbel tarief en al helemaal niet voor zonnepanelen. Gek, want het merk/type nummer incl. het blaadje dat er bij zit laat duidelijk zien dat het daar wel voor geschikt is.

Ik kan of 70 euro betalen voor een 'slimme meter' zodat ik dubbel tarief heb. Deze meter is ook geschikt voor zonnepanelen. Als ik zonnepanelen HEB (dus niet als ik van plan ben panelen te plaatsen) komen ze kosteloos zo'n meter plaatsen.

Wat zouden jullie doen? Verzoek tot plaatsing van een 'oude' meter? Aangeven dat de meter niet van mij is, en ook niet van mij wordt en het hun probleem is dat ik niet dubbeltarief kan gebruiken (en bijkomend dan ook direct zonnepanelen zou kunnen aansluiten)?

Ik denk dat je inderdaad niet echt om de slimme meters heenkomt, maar ik vind het onzin dat ik moet betalen voor iets wat niet van mij is/wordt als ik simpel dubbeltarief wil gebruiken. Ook gaf de man aan de telefoon aan dat ik dus echt de panelen besteld moet hebben alvorens ik het verzoek voor de nieuwe meter indien. Gek want beiden hebben hun eigen agenda, leuk als je zonnepanelen er eerder zouden zijn dan de meter...

--

Salderen per maand? Dat is dan echt een nadeel van de slimme meter! Normaal zou dit per jaar zijn, eerlijker dus aangezien je in de zomer meer produceert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een verzoek tot het terugplaatsen van een "oude" meter, die nog wel kan terugdraaien, zal niet lukken, vrees ik.

Voor dubbel tarief betaal je idd iets meer vastrecht (meterhuur)

Dit verdient zich meestal wel terug, als je je witte apparaten in het weekeinde en s'nachts hun werk laat doen ( tijdklokken)

Mijn idee is, om je "oude" meter gewoon te laten zitten, als je panelen laat plaatsen, die meter gaat tenminste eerlijk om met de ingekochte en geleverde enrgieprijzen, nl 1 op 1.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zou ik een ouderwetse meter op dezelfde stand moeten laten zetten, en dan installeren ipv de huidige (digitale meter) ;)

Ik heb nu geen keus volgens mij. Geen idee wat mijn meter zou doen als ik er gewoon zonnepanelen op aan sluit...

Wasmachine op de tijdklok gaat niet meer hoor met die digitale wereld, of bedoel je de ingebouwde startuitstel functie?

Ik heb trouwens vandaag Profinrg gesproken, gaan een offerte maken. Nu nog wat andere toko's zoeken om te vergelijken. Deze vond het overigens niet nodig om langs te komen, de door mij doorgegeven maten (voor zover mogelijk en betrouwbaar) en het adres was voldoende.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is toch erg, dat je niet weet wat je meter nu eigenlijk doet, bij eventuele teruglevering.

Jou kennende zou ik aan de hand van de kleine lettertjes op de meter (merk, type, etc), een zoektocht op het net beginnen, om erachter te komen,

wat deze bestaande meter in huis heeft.

En een ouderwetse (?) meter laten terugzetten, kun je echt wel vergeten, daar valt nl. niet mee te manipuleren, zoals bij de "slimme" meter.

Ze komen niet meer langs om een passende offerte te maken, ze hebben aan een luchtfoto van je dak blijkbaar genoeg.

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

De meter ondersteund het wel Hobbel, dat was vrij snel te zien... De handleiding zei hetzelfde. Maar Liander zei wat anders, sterker nog, ze beweerden dat de functies er wel op zitten maar dat ze die niet kunnen activeren. Dat betreft zowel dubbel tarief als teruglevering. En het antwoord op die vraag heeft me toch zeker 8 euro aan 0900 minuten gekost... :s

Bij een collega kwam Nuon en later een lokaal bedrijf langs om "uren" op het dak te meten... Verschilt dus waar je een offerte vraagt denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meter ondersteund het wel Hobbel, dat was vrij snel te zien... De handleiding zei hetzelfde. Maar Liander zei wat anders, sterker nog, ze beweerden dat de functies er wel op zitten maar dat ze die niet kunnen activeren. Dat betreft zowel dubbel tarief als teruglevering. En het antwoord op die vraag heeft me toch zeker 8 euro aan 0900 minuten gekost... :s

Bij een collega kwam Nuon en later een lokaal bedrijf langs om "uren" op het dak te meten... Verschilt dus waar je een offerte vraagt denk ik.

Het steekt echt heel nauw, Ronald.

Dat Liander bepaalde tariefcodes niet kan ( of mag) activeren, lijkt me niet zo'n ramp.

Belangrijker is het gedrag van je huidige, niet gemanipuleerde digitale meter.

Kan hij terugdraaien (tellen), als je energie over hebt.

Je opgewekte PV-energie mag door je huidige meter niet afzonderlijk van een te goedkoop prijskaartje worden voorzien, maar 1 op 1 te worden verrekend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meter ondersteund het wel Hobbel, dat was vrij snel te zien... De handleiding zei hetzelfde. Maar Liander zei wat anders, sterker nog, ze beweerden dat de functies er wel op zitten maar dat ze die niet kunnen activeren.

Ja, het lijkt er op, dat ze deze functies niet willen activeren.

Nogmaals, probeer te achterhalen, of je huidige meter kan terugtellen.

Pas daarna kun je een weloverwogen beslissing nemen, lijkt mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een digitale meter, maar om geen aannames te doen (ik heb d'r ook geen verstand van, anders dan logisch nadenken en ervaring). Dit is de meter: http://kleinverbruik...ypeS2AS-300.pdf

Een Siemens S2AS-300 met 4 telwerken, en 1 apart voor teruggeleverde energie. Zoals te zien is deze handleiding zelf van Nuon/Stedin. Ofwel, misschien moet ik Stedin eens bellen om te horen of zij dergelijke meters wel gewoon kunnen gebruiken voor teruglevering en/of dubbeltarief.

Dubbeltarief in combinatie met teruglevering is sowieso een probleem denk ik. Ik heb maar 1 meter voor teruggeleverde energie welke uiteraard overdag het snelst zal oplopen. Welk getal mag je dan salderen? ;)

Teruglevermeter

De teruglevermeter is een digitale meter die apart registreert hoeveel stroom er aan het openbare net wordt geleverd. Een veel toegepaste meter is de Siemens S2AS-300. De hoeveelheid stroom die aan het openbare net wordt geleverd is met zo'n meter precies bekend.

http://home.hccnet.n...verrekenen.html

Je zou zeggen dat het niet zo moeilijk is...?

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is ook niet zo moeilijk, alleen de spelregels zijn erg oneerlijk.

Aangezien jouw digitale meter 4 afzonderlijke tarieven in rekening brengt, betekent, dat hij dus helaas niet 1 op1 (momentaan) kan terugtellen, zoals de analoge meter.

Het teruglevertarief wordt nu achteraf tegen een voor de producent, jij dus, zeer onvoordelige kWh prijs verrkeend (gesaldeerd).

Tarief 1 en 2, zijn de gebruikelikke dag/nacht tarieven (inkoop)

Tarief 3 en 4 zijn de dag/nacht tarieven voor alles wat je teruglevert.

Als je denkt, hoe kan dat nou zonne-energie s'nachts ?

Nachttarief is ook in het weekeinde en op feestdagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ohja das waar ;)

Maar, volgens mij heb ik 4 losse meters + totaal (overigens 0000) + 1 teruglever meter. 6 in totaal dus. Maar verder geen verschil met salderen denk ik, alleen kunnen zij het nu niet uitlezen dus krijg ik het per jaar gesaldeerd denk ik dan (zonder slimme meter).

Ik zal binnenkort eens een elektricien vragen of hij nog tips heeft en dus Stedin vragen wat zij normaal doen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen weekeinde 2 kersverse bezitters van zonnepanelen op bezoek gehad.

Mijn interesse ging dus vnl. uit naar de sliimme meter, die ze allebei ineens geparachuteerd kregen in hun meterkast.

-Geval 1 : dak maximaal laten volplempen met panelen.

Hij bleek al sinds kort, een digitale, niet slimme meter te nebben, die NIET kon terugtellen (draaien)

Bij de installatie van de panelen werd de digitale meter meteen ongevraagd door de slimme meter vervangen.

Netbeheerder : Liander.

-Geval 2 : dak maximaal laten volplempen met panelen.

Hij bleek nog gewoon de vertrouwde analoge meter te hebben, die WEL kon terugtellen (draaien)

Hem werd verteld,door de netbeheerder dat hij VERPLICHT zou zijn, de slimme meter te accepteren. Dit is dus pertinent onwaar,

je mag hem weigeren en hem eventueel achteraf voor € 70 alsnog laten plaatsen.

De goedzak heeft zich laten ompraten en zit nu opgescheept met de slimme meter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De vraag, die ik nu aan mijzelf stel is, wat zou ik nu doen, als ik PV zonnepanelen zou wensen:

- Ja, ik wens zonnepanelen.

- Ja, ik heb een analoge, ouderwets terugtellende kWh meter.

- Nee ik wens geen slimme meter, wat er ook op intimiderende wijze, door wie dan ook, op je wordt ingepraat.

- Ik wil mijn zonnepanelen niet al te veel in het financiële zonnetje zetten van de netbeheerder.

- Vanwege bovenstaande, kies ik de capaciteit (kWp) niet te groot, maar afgestemd op het basisvebruik van mijn huis, waardoor ik zo min mogelijk ga terugleveren, achteraf bijplaatsen van panelen kan altijd nog.

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraag eens aan hun wie de panelen heeft geplaatst.

Want als ik een willekeurige toko panelen laat plaatsen en aansluiten op een groep, dan heb ik echt niet opeens een nieuwe meter. Ook niet na aanmelden bij de netbeheerder. Iemand zal ze toch binnen moeten laten....

Het is natuurlijk wat anders als je het via je netbeheerder laat plaatsen, wie weet dat ze dan "1+1=slimme meter" doen?

Liander meldde me dat als ik de nieuwe meter wil (wat toen nog interessant leek ivm dubbel tarief) dit via hun moet aanvragen tegelijk met het aanmelden. Dan krijg ik hem gratis. Ging volgens hen dus in ieder geval niet vanzelf bij het aanmelden van teruglevering.

Over PV gesproken.

Wat vinden jullie van Yingli? http://www.yinglisolar.com/en/products/monocrystalline/

de Panda serie, 270WP lijkt me wel wat :)

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe