Ga naar inhoud

Zonnepanelen


PC-fre@k
 Delen

Aanbevolen berichten

En Ronald informeer ook eens bij je gemeente of er actie's lopen of er aan komen

Dan pak je vaak buiten de rijkssubsidie om ook nog een korting cq gemeente subsidie op de aanschaf

In zaanstreek is dit een paar jaar geleden ook geweest dus rijks en gemeente subsidie en door de collectieve verkoop die er van werd gemaakt was de inkoop versus verkoop ook nog een aantrekkelijker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Skoody: maar zeg nou zelf?

(en @PC-fre@k)

Nu geef ik alhier allerlei ervaringsinfo weg en vertel waar je op moet letten, hoe e.e.a. geïnstalleerd is en wat eventueel anders zou kunnen.

Als ik dat nou niet deed en een berichtje neerzette, van "je kunt me daar en daar bereiken en tegen betaling vertel ik je van alles"

Denk je dan echt dat PC-fre@k daarvoor zou betalen??? Denk 't niet... :onzeker:

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Uh, dat zou je aan PC-fre@k moeten vragen natuurlijk, maar waar het om gaat is dat potentiële klanten genoeg benul hebben om te snappen dat besparingen substantieel kunnen zijn maar te weinig om exact te kunnen weten hoe je dat realiseert. Misschien dat PC-fre@k niet in voldoende mate aan het tweede criterium voldoet. ;) Maar dat wil niet zeggen dat er geen potentiële groep klanten is.

Je zit met consument wel altijd met het probleem dat je hier of daar een dingetje dit of een dingetje dat kunt kopen, en dat er dan een verkoper opdraaft die z'n eigen dingetje wil verkopen, maar dat niemand onafhankelijk meedenkt wat nou in welk geval het beste totaalconcept is, en welke producten daar dan het best in passen. Een dergelijk advies + inregelen van de installatie laat zich misschien best verkopen. Ik denk dat de facto een goed advies ook echt z'n geld waard kan zijn als er een goede oplossing voor komt die meer energie bespaart dan een minder goede oplossing. Dat moet alleen nog even aan het verstand (dan wel gevoel, maar dat kan je uitbesteden) gepeuterd worden van die potentiële klant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik zou weten dat iemand voor zeg 500 euro, voor de mij de meest rendabele set zou kunnen uitzoeken welke zo goed mogelijk aan alle eisen voldoet. Zou ik dat er misschien best wel voor over hebben. Probleem is dat iedereen denkt het zelf beter te kunnen, zeker als het gaat om geld. 2e probleem is dan zoals Skoody zegt, dat je er (nog) niet voldoende verstand van hebt.

Anderzijds is dit hele forum gebaseerd op ruilhandel. Iedereen doet iets, met als doel elkaar helpen. En dat wil niet zeggen dat je moet afwachten, want de klok tikt gewoon door...

Zo heb ik vandaag de boel ingemeten en gezien dat er heel veel verschillende maten zijn die je kan combineren, op die manier benut je optimaal elke cm2. ;)

Ik kan 6x 196x99 (300 wp) en 3x 165x99 (250 wp) kwijt. Respectievelijk 2360 en 850 euro incl. BTW. Omnik 3K omvormer kost 1140 euro. Daarbij komen dan nog kabels e.d.

Zonneboiler gebeuren heb ik vandaag Breman over gebeld. Korte conclusie is dat een combinatie ketel (zonne energie voor verwarmen) veeeeeel te duur is, ook is er een risico dat als 1 functie kapot gaat je meteen 2 problemen hebt. a 7000-9000 euro...

Net nog even gekeken naar weersafhankelijke regelingen. Er zijn 2 soorten. De versie met extra een losse thermostaat heeft de voorkeur lees ik o.a. hier: http://www.cvtuning.nl/zo-werkt-dat/hoofdregelingen/weersafhankelijk-hoofdregelingen/optimalisering

Systeem van 100-150-200 liter is meest gangbaar, velen leveren niet eens groter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook nog een interessant forum.

http://zonstraal.forumup.be/index.php?mforum=zonstraal

Zoek hier eens op Omnik staat heel weinig van in ben zelf toch voorstander van een A merk.

Welk merk van panelen?

En mag men panelen van verschillende wattage bij elkaar plaatsen op dezelfde string?

Foto van mijn transfoloze SMA 4000tl Bluetooth.

post-677-0-75850400-1352415099_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal nog een paar opmerkingen plaatsen, maar dan stop ik er mee. In het kader van de geadviseerde marketingstrategie schijn ik niet alles te moeten weggeven. ;)

Breeman geeft geen goed advies. Als ze praten over een zonneboiler van 7-8K dan l*llen ze uit hun nek.

En de aangehaalde weersafhankelijk regeling http://www.cvtuning..../optimalisering met de opmerking dat 'ze niet uit kunnen 's-nachts' slaat ook nergens op.

Veel plezier met uitzoeken en het verkwisten van energie en het geld uit je portemonnee. -_-

Vooral die meneer van cvtuning zal het best goed bedoelen, maar als je dan dit leest:

"Van de Ven heeft het laten uitzoeken door twee leerlingen van het Stedelijk Gymnasium in Nijmegen. Zij bouwden een proefopstelling, bestaande uit twee kastjes van mdf-hout met daarin verwarmingselementen en temperatuurmeters. In één kastje ging de temperatuur vanaf 22.00 uur ’s avonds terug naar 15 graden Celsius, het andere kastje mocht onbeperkt afkoelen. Na twee weken meten bleek dat het 17 procent minder energie kost als de thermostaat ’s nachts op 10°C gaat, dan wanneer hij op 15°C wordt ingesteld. Van de Ven zegt er wel bij dat „kastjes niet helemaal te vergelijken zijn met echte huizen”. Toch adviseert hij de nachttemperatuur in huizen met dubbel glas op 10°C en in huizen met enkel glas op 12°C te zetten. „Zo kunnen ze een hoop energie, en geld, besparen."

Lekker vergelijkbaar! NOT. Een kastje bouwen van MDF en dat vergelijken met een modern woonhuis. Leve de kwakzalverij! :angry:

breeman =breman

aangepast door EdK
breeman samengevoegd met bericht
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lekker vergelijkbaar! NOT. Een kastje bouwen van MDF en dat vergelijken met een modern woonhuis. Leve de kwakzalverij! :angry:

Lekker weer primair reageren....dit kan toch niet, Erik?

Onderzoeker zegt zelf: "mdf kun je niet vergelijken met gewone huizen."

Doe het dan ook niet!

Hij geeft alleen aan dat er flinke besparingen zijn als je de thermostaat op bv 10 graden zet ipv 15 graden.

Dat is wel een open deur natuurlijk, haha! Logisch dat je bespaart als de thermostaat naar beneden gaat!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lekker weer primair reageren....dit kan toch niet, Erik?

Onderzoeker zegt zelf: "mdf kun je niet vergelijken met gewone huizen."

Doe het dan ook niet!

Je mist de point! Het gaat er nou juist om dat het bouwen van MDF kastjes en dan vervolgens temperatuur dalingen meten, geen enkel zin heeft in het kader van het vergelijken met woonhuizen!

Hij geeft alleen aan dat er flinke besparingen zijn als je de thermostaat op bv 10 graden zet ipv 15 graden.

Dat is wel een open deur natuurlijk, haha! Logisch dat je bespaart als de thermostaat naar beneden gaat!

NOPE! Dat is het dus niet! Het is niet logisch en natuurkundig volkomen verklaarbaar dat wanneer je de thermostaat alsmaar lager zet dat je uiteindelijk energie bespaart! Want dat is namelijk niet zo!

Dat noem ik pas primair reageren... 8-)

Gatsie, doe ik het toch weer. Toch weer reageren. Maar ik kan er gewoon niet tegen als er iedere keer allerlei onkunde wordt verkondigd. :(

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

En verder, de prijzen die ik aanhaal van die combinatie ketels komen van diverse Webshops. niet van breman! HIj gaf alleen aan dat het dan een dure grap wordt. Dus ik denk, ga eens zoeken. Bleef nog net op mijn stoel zitten :P

Ik snap nog steeds niet waarom jij mij of ons niet gratis zou willen helpen trouwens. Of is dat een soort strategie, iets waar niet iedereen over mee kan praten en het dan nog schaarser maken door niet te reageren (wat toch nooit lukt :D). Ik denk we maken met z'n allen de wereld een stukje beter maken door elkaar met dit soort dingen te helpen. Maar wat ik nu lees is meer van, doe lekker wat je denkt wat je moet doen, je gooit toch je geld weg, ik wist er van maar ga het lekker niet vertellen! :o

Desondanks bedankt voor de info zover. We're on our own now :(

@Snelle, dat is dus een zogenaamde sonny boy. Heb wel gevonden dat Omnik Chinees is en SMA Duits. Zou best eens wat in kunnen zitten.

aangepast door PC-fre@k
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk het wel ja, is nogal prijzig en volgens mij kan je dat prima zelf mits je rekening houdt met schaduw e.d.

Zo zag ik net ergens voorbij komen dat je meerdere strings kan aansluiten, en er omvormers zijn met 2 MPP trackers. één van die beide kan misschien het probleem van 2 verschillende panelen oplossen. Al kan ik natuurlijk simpelweg kiezen voor allemaal dezelfde panelen als dat beter is. Misschien past er dan 1 paneel minder op het dak.

Een bekende van mij is dakdekker en plaatst tegenwoordig ook via een samenwerking zonnepanelen (zag ik op zijn auto/website). Nou zal hij zeker genegen zijn om geld te vragen voor advies, maar een beetje uithoren kan nooit kwaad. Bovendien valt het zeker buiten zijn verzorgingsgebied ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap nog steeds niet waarom jij mij of ons niet gratis zou willen helpen trouwens. Of is dat een soort strategie, iets waar niet iedereen over mee kan praten en het dan nog schaarser maken door niet te reageren (wat toch nooit lukt :D). Ik denk we maken met z'n allen de wereld een stukje beter maken door elkaar met dit soort dingen te helpen. Maar wat ik nu lees is meer van, doe lekker wat je denkt wat je moet doen, je gooit toch je geld weg, ik wist er van maar ga het lekker niet vertellen! :o

Desondanks bedankt voor de info zover. We're on our own now :(

Wach ff PC-Fre@k, volgens mij gaat het ff mis. Volgens mij is Captain nu klaar met het filosoferen over of een bedrijf iets zou zijn. Daarmee ben ik er dus ook klaar mee. Bij dat hij de laatste adviezen zou geven nu staat een knipoog toch? Ik denk dat Captain net als jij voorstander is van een bepaalde mate van gratis delen van kennis en inzicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zelf plaatsen is zeker te doen je mag juist geen hoogtevrees hebben :) ook als je het zelf doet kan men dit naar eigen wens afwerken neem nu de kabelgoot ( zie mijn foto ) standaard nemen ze een ronde buis na een tijd een stoffige boel en hoe sommige dat dan afwerken, zucht. Daarmee zelf de gootjes geplaatst en meegeschilder met de muur veel netter, en de installateur heeft mij dit terugbetaald.

Ik heb hier Sanyo ( nu Panasonic) liggen dit zijn hoog rendement panelen zouden bij hogere temperatuur minder verlies hebben maar ja daar kan men dan weer over discuteren. Ze geven een garantie van 10 j dus niet slecht. Zou toch gaan voor allemaal dezelfde panelen.

http://www.sanel-solar.be/sites/default/files/vbhhxxxae01_nl.pdf

Overal lees je wel dat deze panelen een van de duurste zijn wel als je goed zoekt kunnen deze nog de goedkoopste worden. Heb hier wel 9 zelfstandigen over de vloer gekregen en 8 daarvan beweerden dat dit de duurste waren zag je ook in hun offerte. Dus ze prezen gretig HUN product aan sommige zouden een skischans op mijn plat dak plaatsen om toch zoveel mogelijk te kunnen verkopen en sommige "weten" niet dat de schaduw heel veel invloed heeft op het rendement.

De 9 de was een jonge persoon ( tja ik wordt oud ) wist goed met wat hij bezig was en was maar even 1600€ goedkoper dan de goedkoopste van de andere en dat zijn dan de dure panelen.

De Sanyo-Panasonic heeft ook een voordeel dat ze kleiner zijn van afmetingen en kan men daardoor meer panelen plaatsen, in mijn geval was dit zo extra twee panelen.

De opbrengt is ongeveer een 105% en dan heb ik nog in de wintermaanden een paar uur schaduw denk dat ik anders vlot naar de 107% zou gaan.

Twee strings kunnen er voor zorgen dat de panelen die in de schaduw liggen geen invloed hebben op de volledige installatie.

Als de panelen onder een verschillende hoek en richting liggen is een omvormer met twee MMP noodzakelijk of twee omvormers.

In mijn geval is dit zo op een plat dak van de garage en een schuin dak van het huis.

aangepast door Snelle
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonneboiler systeem met combiketel moet je qua aanschaf toch wel aan zo'n € 3000,- tot € 4000,- denken en dan nog installeren.

Voor de meeste gezinnen is dit niet rendabel, tegen de tijd dat je de kosten hebt terugverdiend is de boiler aan vervanging toe, of de ketel.

Is eigenlijk alleen interessant met subsidie of als je een huis koopt waarin dit wordt of is aangelegd, sommige groene nieuwbouw projecten zijn dan wel interessant.

Om jullie een idee te geven van de kosten, ik koop een complete set voor inkoopsprijs via mijn werkgever en installeer het zelf, ik heb dat ooit berekend en dan ben ik na ca 12 jaar ''winstgevend''.

Wat betreft de nachtverlaging en weersafhankelijk stoken:

Voor de nachtverlaging als je overdag bv 20 graden ingesteld hebt dan s'nachts 4 a 5 graden lager.

De installatie hoeft dan niet voluit te draaien om weer de volgende dag op 20 graden te komen.

Sterker nog, de meeste huizen zijn tegenwoordig redelijk tot goed geïsoleerd, vaak koelt het niet eens 5 graden af.

Als je een programmeerbare klokthermostaat hebt met leerfunctie is het op de juiste tijd de juiste temperatuur.

Weersafhankelijk stoken moet je alleen doen als je in verschillende vertrekken de temperatuur wilt kunnen regelen.

Je hebt dan op elke radiator een thermostaatkraan nodig om de temperatuur te regelen.

Ook al wordt er nergens warmte gevraagd, de regeling verwarmt het water dat circuleert tot de ingestelde waarde, je hebt dus ook een continue doorstroming nodig. Als je zuiniger wilt stoken is dit niet aan te raden, ga je voor comfort dan is dit wel het beste systeem.

Dit wordt ook vaak toegepast in kantoren, daar werkt het wel besparend omdat niemand als ze naar huis gaan om de verwarming uit te zetten en dat niet iedereen aan de thermostaat zit. (de één wil warmer de ander wil kouder)

Voor elektra heb ik een offerte aangevraagd, wordt vervolgd.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonneboiler systeem met combiketel moet je qua aanschaf toch wel aan zo'n € 3000,- tot € 4000,- denken en dan nog installeren.

Voor de meeste gezinnen is dit niet rendabel, tegen de tijd dat je de kosten hebt terugverdiend is de boiler aan vervanging toe, of de ketel.

Belangrijke denkfout hier.

Wie zegt dat je beide tegelijk moet aanschaffen!?

Ik had zoveel jaar geleden al een cv-combi ketel en daar is een paar jaar later een zonneboiler bijgekomen. Keurig met mengventiel en goed afgeregeld.

En na bijna 15 jaar heb ik de cv-combi ketel laten vervangen door de allernieuwste HR combi ketel en gewoon weer de bestaande zonneboilerinstallatie er aan laten koppelen. Kwestie van het juiste regelventiel, behorende bij de nieuwe cv-combi, en de boel werkt weer.

Want de levensduur van zonneboiler/cv-combi hoeven natuurlijk helemaal niet gelijk op te lopen!

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Skoody, ik heb Erik al gesproken. We denken er ongeveer hetzelfde over, haha geen probleem :)

@Snelle, ik op zich geen hoogtevrees zolang ik weet dat op een goede ladder sta of verankert ben. op een meter of 6-7 hoog op een wiebelende ladder vond ik niet fijn. Al denk je er de 4e keer dat je omgaat al niet meer aan (zonder beveiliging was dat). Voor op het dak heb ik een setje om mezelf vast te ketenen aan iets. Schoorsteen, balk, zoiets. Als de pannen er af zijn is dat volgens mij best te doen. Heb hier ooit ook een airco op het dak gezet, dat was nog een stukje hoger i.v.m. de dakkapel.

@Octa, en dan bedoel je een boiler/ketel die samenwerken (of 1 object zijn) voor verwarming en warm water? Voor mezelf heb ik al min of meer besloten dat dat hem niet gaat worden. Anders zou de toevoeging van Erik de post hiervoor van toepassing zijn.

Een nieuwe ketel moet er sowieso komen, een modulaire versie. Ik heb gisteren zitten kijken, en dan kom je uit op CW waardes, KW die het kan leveren... rendement van de 2 functies...

Dat weersafhankelijk stoken, ik dacht dat dat alleen inhield dat het water niet te warm wordt gemaakt. Ik ken ook die speciale thermostaatkranen maar die kan je ook zonder zo'n ketel met sensoren plaatsen.

Het per kamer stoken heb ik verder niet echt nodig eigenlijk.

Moet zeggen dat er wel ontzettend veel merken en types zijn van alles....

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.warmteservice.nl/product/02450400/boiler/zonneboiler/atag-cbsolar-200-5-0-zonneboilerset.do

Atag CB Solar 200l combinatieset. Daarop is een willekeurige ketel aan te sluiten met ondersteuning voor naverwarming (als dat ook een atag zou zijn, zijn ze volgens mij allemaal geschikt). Kosten (zonder cv ketel) 2920 euro. Er staat incl. 15% extra korting onder, zover ik kan zien is dat toeval (dus niet de subsidie) bij andere artikelen zie ik bijv 5% extra korting. Maten zijn 215 / 117 / 8,3 (cm, Hoogte / breedte / diepte). Zal er om hangen of ik die schuin (Z 180 graden) op de dakkapel krijg. Ik meen dat ze ook nog eens 40 cm uit elkaar moeten staan indien ze dus op een plat dak liggen. 200 liter, kan dat met 1 collector? of is 2 verstandiger? Want die warmteservice kopieert er ook zomaar wat onder en ATAG zelf zet het ook niet echt goed in de folder.

Ik kwam trouwens op de ATAG a.d.h.v. CV ketel tests van de consumentenbond. Alleen hun CW5 model is kei traag, 30 seconden voor je warm water hebt. Wat voor invloed heeft een zonneboiler hier nog op? Ik neem aan dat als hij vol zit met water van zeg >40 graden de cv ketel dit ook sneller op de bestemming heeft (het is tenslotte al (gedeeltelijk) op temperatuur).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bieden dezelfde truc aan, voor minder volgens mij. Wat daar iets beter verwoord wordt is dat je eigen 2 of 3 panelen nodig hebt indien je een grotere boiler plaatst, en al helemaal indien je ook de CV er op wilt hebben.

--

Krijgt hij alweer een like, en maar klagen :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe