Ga naar inhoud

Zonnepanelen


PC-fre@k
 Delen

Aanbevolen berichten

5 uur ago , MarcoO2 said:

Even een kooi van Farady om je meter bouwen en voilá ;)

Een aardig idee, aluminimumfolie zou ook kunnen, bijvoorbeeld.

Sommige mensen dragen een puntmuts van aluminimumfolie tegen de vermeende schadelijke effecten van omgevingsstraling 8-)

 

5 uur ago , Skoody Boo said:
5 uur ago , EdK said:

Ach het punt is dat je vroeg of laat toch eraan vast zit ..... en dan mag je zelf de kosten van het plaatsen gaan betalen.....
En ik heb dan sinds korte tijd ook een slimme gas en Kwh meter, en wat betreft het verbruik zie ik geen verschil tov de domme meters in mijn verbruik.
Wel monitor ik zelf ook live mijn meters met een P1 uitlees kastje die ik heb aangeschaft ( niet bij nuon / liander )
En als ik die waardens die ik registreer bij elkaar optel en spiegel tov de 2 maandelijkse brief van Nuon met de verbruikte waardens, dan zit daar voor mij nul verschil in.

 

En door het zelf kunnen monitoren met de laptop van de verbruiken per uur / dag / week / maand / jaar ben ik zelfs zuiniger geworden met verbruik doordat je denkt alles uit te hebben en dan toch nog een bepaald verbruik meet.
Dus ga je zoeken en kom je er simpelweg achter dat je toch nog bepaalde dingen hebt aanstaan die in geheel niet hoeven aan te staan.

Dus tsja het heeft ze voordelen ook , maar met panelen kan ik me voorstellen dat je zolang mogelijk gebruik wil maken van de oude meters....
Alleen als je uiteindelijk toch op slim over moet in de toekomst , dan kan het zomaar zijn dat je zelf voor die kosten gaat opdraaien !
En om één of andere reden zijn die kosten altijd veels te hoog.......

Maar waarom zou in de toekomst een elektriciteitsbedrijf er opeens geen belang meer bij hebben dat jij een slimme meter hebt? Dat belang heeft het nu toch ook?

De toekomstige kosten zijn in mijn geval € 75

Heb ik er wel voor over.

 

 

5 uur ago , Skoody Boo said:

Maar waarom zou in de toekomst een elektriciteitsbedrijf er opeens geen belang meer bij hebben dat jij een slimme meter hebt? Dat belang heeft het nu toch ook?

Weet je wat het grootste belang van energieleveranciers werkelijk is ?

Het op afstand kunnen afschakelen van de slimme meter(s) en de daarbij behorende energiestroom, bijvoorbeeld bij wanbetalers.

Dat kan nu ook al, maar dan moet de halve straat worden uitgegraven, om de gastoevoer bij wanbetalers die niet (willen) opendoen, te kunnen onderbreken.

Met de slimme meter kan dit wat eenvoudiger, op afstand, met een druk op de knop.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kosten worden nu niet in rekening gebracht omdat de overheid het verplicht heeft gesteld dat de "slimme" meters verplicht aan ieder huishouden worden aangeboden. Zodra de maatschappijen aan die eis hebben voldaan, is er geen grondslag meer voor gratis aanbieding en betaal je gewoon de volle mep (een kleine 100 euro, las ik).

Overigens is dit al de derde of vierde generatie, Skoody ;) en er zullen er inderdaad nog vele volgen. 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Ik zit te denken over de plaatsing van panelen. Er valt wel wat te kiezen, want ik kan er 12 kwijt, maar het heeft financieel geen zin om boven de 8 te gaan. Ik vroeg me af: Is er nog een voordeel in panelen meer bereikbaar hebben liggen (voor schoonmaken of weet ik wat), of maakt het geen moer uit?

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat het niet veel uitmaakt wat de bereikbaarheid betreft heb zelf 10 stuks op een plat dak en 8 op een hellend dak. Dacht eerst ook die op het platteland dak kan ik reinigen, wel na 7j nog geen enkele keer gedaan de regen zorgt daarvoor.

Als ge er 12 kunt plaatsen zou ik daarvoor gaan kinderen worden groter en zo stijgt het verbruik, en een airconditioning dat in huis komt enz...

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het wordt mij nu zo verteld: Ik heb nu een verbruik 1680 Kwh per jaar. Voor de opbrengst van 6 panelen kan ik daarmee salderen. Komt er airco bij (voor alleen koeling) dan wordt dat een paneel extra voor wat ik kan salderen. Ga ik ook verwarmen met airco dan wordt het nog een paneel extra, en kom ik dus uit op 8. 

Maar er staat mij bij dat er in België geen salderingsregeling is, klopt dat @Snelle?  Wat dat betreft is het interessant dat jij juist zegt "Leg het dak gewoon vol". Welk sommetje hoort daar bij zonder salderingsregeling? In NL gaat die salderingsregeling namelijk een keer verdwijnen, al is nog niet precies duidelijk wanneer.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Regen spoelt wel een deel van de panelen schoon, maar hardnekkige vogelpoep kan toch lang duren voor dat er af spoelt. Daarnaast heb je nog een probleem: omdat de panelen onder een hoek liggen, spoelt alle zand naar het onderste deel, en als er aan de onderrand een opstaand randje zit, blijft dit liggen. Als dat zand boven zonnecellen ligt, dan leveren niet alleen die zonnecellen minder stroom, maar het totale paneel wordt dan geremd én andere panelen die op dezelfde maximum power point tracker zitten. Kortom een beetje zand heeft veel meer effect dan je als argeloze eigenaar zou denken.

Overigens op het werk mag ik niets doen aan vervuilde zonnepanelen: er is een contract met de leverancier over een gegarandeerde opbrengst, en bij de lage opbrengst moet de leverancier een boete betalen. De leverancier mag overigens wel zelf de panelen komen reinigen als ie dat wil.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik overweeg optimizers te nemen, en dan trekt een slecht presterend paneel geen andere panelen mee. 

Ik heb net even over Snelles opmerking zitten te denken, en realiseerde me ineens dat de volgende keuken waarschijnlijk een inductieplaat krijgt in plaats van een gasstel. Dat is weer 2/3  paneel er bij.....

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, Skoody Boo said:

Ik overweeg optimizers te nemen, en dan trekt een slecht presterend paneel geen andere panelen mee. 

het meetrekken van de andere panelen komt eigenlijk alleen maar doordat we een X aantal panelen in serie met elkander zetten.
Zodra je de panelen parallel zou koppelen ben je dit probleem alweer voor groot deel kwijt.
Alleen zit je dan met de omvormer te klooien die dit in vele gevallen niet aankan.

Op punt West ( ouddorp )hebben we zakelijk flink wat panelen geleverd en geinstalleerd,
Hier zit dan weer wel een omvormer achter die er krachtstroom van maakt ( 3 fase )
Hier moesten we 2 strengen van gelijk aantal panelen aanbieden op de omvormer.
Strengen staan dan weer wel in serie, maar als de ene streng een rotje heeft dan trekt die de andere streng niet onderuit.

 

20161026_142812_resized.thumb.jpg.aa1b6250331f05676950f993b902c5cf.jpg20161026_142634_resized.thumb.jpg.ec0b6690cd273d73e55db647bf861e99.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt Ed, maar het blijft wel zo dat je per paneel dan wel een probleem kan hebben. Overigens hebben heel geavanceerde panelen een optie dat als een enkele cel compleet 'dood' is, dat deze via een ingebouwde schakeling gebypassed wordt, en op deze manier kan die cel niet meer bijdragen in de opbrengst, maar voorkomt het ook dat een compleet paneel geremd wordt in de opbrengst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier draait gewoon de meter terug stel er staat op de electriciteitsmeter 30000 kWh en na een jaartje 29900 dan betaalt men gewoon weg geen stroomverbruik de 100 kWh neem je gewoon mee voor het volgend jaar.

Wij betalen nu wel een taks op de installatie, hoe zwaarder de installatie hoe hoger de bijdrage dit omdat een "domme" politicus er voor gezorgde heeft dat in het begin oversubside was.

Waar ik gelukkig kan van profiteren per 1000kWh = 450€ op de bankrekening en dat voor 20j :)

Waarom zou men voor die paar panelen meer twijfelen? Uw verbruik zal stijgen en het rendement zal wat dalen met de jaren.

En hier staat een omvormer met twee lussen zonder transfo geen "geluid" geen warmte = langere levensduur.

 

 

aangepast door Snelle
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Snelle said:

Hier draait gewoon de meter terug stel er staat op de electriciteitsmeter 30000 kWh en na een jaartje 29900 dan betaalt men gewoon weg geen stroomverbruik de 100 kWh neem je gewoon mee voor het volgend jaar.

Wij betalen nu wel een taks op de installatie, hoe zwaarder de installatie hoe hoger de bijdrage dit omdat een "domme" politicus er voor gezorgde heeft dat in het begin oversubside was.

Waar ik gelukkig kan van profiteren per 1000kWh = 450€ op de bankrekening en dat voor 20j :)

Waarom zou men voor die paar panelen meer twijfelen? Uw verbruik zal stijgen en het rendement zal wat dalen met de jaren.

En hier staat een omvormer met twee lussen zonder transfo geen "geluid" geen warmte = langere levensduur.

 

 

Tja, hier draait de meter niet gewoon terug helaas. Elke Kwh die je aan het net levert vang je slechts iets van 7 cent voor. Nu mag je nog salderen in NL, dus voor alle Kwh die je zelf op jaarbasis verbruikt krijg je de volle kostprijs terug, ook als je een deel verbruikt op een ander moment dan je panelen leveren, en slechts wat je daar bovenop aan het net levert gaat voor 7 cent de deur uit.

Dat salderen gaat een keer worden afgeschaft. En dan wordt het minder leuk. Voor alle Kwh die de panelen leveren op het moment dat je het zelf niet gebruikt krijg je dan nog minder, slechts die 7 cent, en als je die Kwh op een ander moment dan weer opneemt betaal je daar weer zo'n 17 cent voor. Het net als accu gebruiken kost dan gemiddeld zo'n 10 cent per Kwh. Dat is nog altijd minder dan een echte accu. Tesla levert een accu die inclusief installatie zo'n 6000 euro kost. Daar past 7 Kwh in, en die kan je 1400 keer ontladen. Per ontlading verdien je 70 cent, maar met 1400 keer verdien je bij lange na die 6000 euro niet terug....

Ik heb "even" zitten rekenen en het maakt bij een levensduur van 20 jaar nagenoeg niets uit of ik 8 of 12 panelen neem. Maar het verschil van 1050 euro is me nu iets meer waard dan over 20 jaar, dus ik hou het toch bij 8. Financieel gezien is het ook bij mijn lage rente dan nog voordeliger om de hypotheek naar beneden brengen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur ago , Peter-036 said:

Even een opmerking: Ik ben zelf ook wat aan het rondkijken voor zonnepanelen al dan niet samen met zo'n Tesla-accu, maar die zijn er nu (een paar maanden al) met de dubbele capaciteit (14 Kwh) voor dezelfde prijs.

Dat natuurlijk mooi en zeker wetenswaardig, maar als het aantal ontladingen van 1400 hetzelfde is kan het nog steeds niet uit. Je hebt dan nog steeds een prijsverschil tussen geladen en ontladen Kwh van 30 cent nodig om quitte te spelen. Het wordt pas interessant als je (grote) aansluitingskosten op het net kunt voorkomen door met zo'n accu zelfvoorzienend te worden, maar in NL is zelfvoorzienend worden sowieso nauwelijks haalbaar.

 

10 uur ago , Peter-036 said:

Enneh, het blijft voorlopig bij rondkijken, tot ik weet of, en waarheen ik verhuis.

Eerst het goeie huis idd, dat probleem had ik ook, maar dat is nu gelukkig opgelost.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

56 minuten geleden, EdK said:

En dan moet er ook bij jezelf een schakelaar om wat betreft het verbruik en omgaan met de energie.

We gebruiken de helft van het gemiddelde Nederlandse huishouden. Wat die andere huishoudens doen weet ik niet, maar ik gebruik altijd alles waar ik maar zin in heb. Wil ik de Nederlandse winter doorkomen met elektriciteit dan moeten er echter nog wat windmolens op die kavel.....   Of als de aarde zover is opgewarmd dat ijs niet meer voorkomt in de Nederlandse beken een watermolen, dat is een stuk contanter, dus het scheelt wat euro's naar Tesla brengen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_watergedreven_molens_in_Nederland

https://nl.wikipedia.org/wiki/Watermolen_van_Hackfort#/media/File:Waterraddetail03.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Skoody Boo said:

Wil ik de Nederlandse winter doorkomen met elektriciteit dan moeten er echter nog wat windmolens op die kavel.....

Is dat werkelijk zo ??
Er worden woningen gebouwd die zo goed voorzien zijn van isolatie dat men de gehele woning met één houtkachel kan verwarmen.
Nu word er vaak gedacht aan één ding om te bezuinigen , in dit geval dan zonnepanelen.
Maar zoals ik zei , als je een kavel grond hebt en geen bemoeienissen van overheid en dan een woning neerzet.
Dan begin je natuurlijk al in het ontwerp met een zo'n zuinig mogelijke woning neer te zetten.
Dus goede isolatie, zoveel mogelijk gebruik maken van licht van buiten en niet van lichtbronnen op elektra.
Herwinning van warmte, dus bv als je een houtkachel neemt dat dan de warmte die de schoorsteen uitgaat op zien te vangen met bv een warmtewisselaar om een buffervat met water mee op te warmen.

Zoals al eens eerder gezegd je regenwater opvangen en gebruiken voor toiletspoelingen en besproeien van de tuin.
En zo zijn er nog legio andere mogelijkheden om te besparen zonder enige luxe in te leveren.
Tsja alleen moet je dus een kavel hebben zoals gezegd zonder bemoeienissen en een goede zak met geld om het te kunnen realiseren....

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je in de winter ook wel eens wilt stofzuigen, een tosti maken, een ovengerecht klaar maken, een hete was wilt doen etc. dan gaat het gewoon heel lastig worden met de opbrengst van alleen panelen. December en januari hebben elk slechts 1 procent van de jaaropbrengst. Die maanden heb je dus 12 keer zo veel panelen nodig als de gemiddelde maand om je Tesla-accu's te vullen. Komt nog bij dat er maar zo 6 dagen zonder zon zijn. Dan heb je ook weer veel meer accu's nodig. Alles kan natuurlijk als je je verbruik wilt veranderen. Je kunt dat ovengerecht alleen in de zomer doen, wij wassen nooit heter dan 40 graden en meestal maar 30, en je kan de bezem pakken in plaats van de stofzuiger. Maar een dergelijke leefstijl komt niet zo veel voor bij mensen die kaveltjes kopen om hun eigen huis op te zetten. Elektra in de winter blijft dus lastig denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uur ago , Cordoba said:

maar door gebrek aan (...) is dit zeer lastig te realiseren voor de gemiddelde Nederlander.

basaal rekenkundig inzicht ;)

 

23 uur ago , Cordoba said:

Verder leveren zonnepanelen ook bij bewolking nog steeds energie, en als je panelen hebt met amorfe zonnecellen is het piekvermogen wel niet zo hoog, de prijs van de panelen is laag, en bij weinig licht leveren ze zelfs in absolute zin meer energie dan dure kristallijne panelen.

Ik heb voor dit soort eigenschappen gekeken naar dunne-filmpanelen, maar die worden niet meer geleverd. Daarbij is de info die je hierover vindt ook wel een tegenstrijdig, sommige bronnen hebben het over een hogere opbrengst gemiddeld in NL door meer vermogen bij weinig licht (in lijn met wat jij schrijft), maar andere bronnen spreken dat weer tegen. Het is ook lastig om te controleren of er sprake is van partijdigheid die de informatie zou kunnen beïnvloeden. Tot slot zijn dit soort zaken ook nog eens aan verandering onderhevig. Het bedrijf wat ik heb gecontact meent dat kristallijne panelen beter zijn geworden bij weinig licht t.o.v. een paar jaar geleden. Dat hoeft niet per se waar te zijn, maar ik ga dat niet kunnen controleren.

Windwokkels.....  ik google wat, maar krijg de indruk dat het nog niet leverbaar is.

 

 

 

@Ed: ik denk ook dat het goed komt met jouw droomhuis wat betreft klimaat.

Over simpel en luchten: Ik herinner me nu dat er nog een hor voor de tuindeur moest komen om de huiskamer te luchten. Zonder hor is het net iets te simpel voor die muggen om binnen te komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Windwokkels zijn volgens mij hier en daar al operationeel. (overigens ook wel bekend als Savonius windturbine, de wokkel is de helixvormige versie daarvan)

Linkje.

Wat het verschil tussen licht opbrengst betreft tussen amorfe en kristallijne zonnepanelen: het mooiste voorbeeld is een eigenaar van een zonnepanelenbedrijf die op zijn eigen woning de linkerhelft met goedkope amorfe cellen had belegd, de andere helft met dure kristallijne. Toevallig was dat een jaar met veel bewolking, en hoewel de zon  en oppervlak voor beide types panelen dus gelijk was, was de opbrengst van de dure kristallijne panelen in absolute zin al lager (en gerelateerd aan het piekvermogen van de panelen was het verschil nog veel groter, net als bij de kosten per opgewekte kW/h.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

100% rendement???

18% voor een enkelvoudige cel is niet slecht, maar als leek wordt je hier weer vern**kt: het rendement dat standaard wordt opgegeven is bij een lichtintensiteit van AM1.5, dat is een hoge lichtintensiteit die je in Nederland alleen in de zomermaanden gedurende een paar uur per dag kunt halen. Bij zo'n hoge lichtintensiteit geeft een monokristallijn nog duidelijk wat extra vermogen, waar een polykristallijn of zeker een amorf allang aan het maximaal leverbare vermogen zit. Overigens moet je altijd heel goed weten hoe men dat rendement heeft gedefinieerd, want daar wordt volop mee gesjoemeld. Een mooi voorbeeld: een onderzoeksgroep van de Universiteit Wageningen claimde op een gegeven moment dat ze een zonnecel hadden ontwikkeld met 40% rendement. Iedereen in de zonnecelwereld, wist dat het niet kon kloppen, maar niet direct waar het niet klopte. Bij navragen bleek dat men alleen dat stukje van het lichtspectrum gebruikte (voor de definitie van 100%) waar die zonnecel wat mee deed, volgens de standaard methode om het rendement te berekenen bleek het 'echte' rendement ver onder de 1% te liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ja 100 % :)

Teller staat na 92 maand op 30720kWh = ongeveer een 4006 kWh per jaar en mijn installatie is 4140 kWh.

Rekening houdend dat mijn panelen niet optimaal liggen op twee daken, wat schaduw heb toch een paar maanden en twee lussen op 1 omvormer.

Is toch geen slecht resultaat? 

En dit is een praktijk voorbeeld wat de theorie zegt is natuurlijk weer iets anders.

 

aangepast door Snelle
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe