Ga naar inhoud

Yeti- VOI service (60.000km/48 mnd)


Witte Yeti
 Delen

Aanbevolen berichten

Prijzen van onderdelen gaan overal 10 keer over de kop hoor.

Als ik in mijn branche kijk en bv bij mijn vorige firma de korting zag op kabels ( elektra) en we daar een normale korting al genoten van 70%

En bij project korting er nog eens wat vanaf kon.

En dat is in de ijzerwinkels net zo, als ik hoor dat een doos spaanplaatschroeven minimaal een 4 keer over de kop gaat

En afzet lint ( rood wit ) een 5 keer over de kop gaat

Ach dan is het eigenlijk niet meer dan normaal dat dit ook gebeurd in de autobranche.

De prijzen die ik betaal voor auto-onderdelen zijn consumentenprijzen. Dat die ook nog eens 4x over de kop gaan bij een garage of dealer, kan ik niet als normaal beschouwen. Jouw vak was ooit ook mijn vak en als ik vroeger een groepenkast, pvc buizen, draad etc. kocht bij de TU via het bedrijf waar ik werkte, dan genoot ik een korting. Kocht ik het materiaal als consument dan betaalde ik daar behoorlijk wat meer voor. Natuurlijk was die korting een extra verdienste voor mij. Maar zo werkt het niet bij garages. Zij laten de consumentenprijs nog enkele malen over de kop gaan. Ik denk dat je inkoopprijzen en consumentenprijzen door elkaar haalt ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De onderhoudsbeurt van de Yeti bij 30 k, had ik al wat vervroegd, omdat hij de bergen in moest.

Vanwege dat luchtfilter dus, leek mij als moerasbewoner wel verstandig, om de luchtwegen van de Yeti in optimale conditie te(laten) brengen.

Niet dus, pas bij 60 k zou het filter verwisseld worden.

Dit dan weer wel, overeenkomstig de geparafeerde onderhoudsbijlage in het onderhoudsboekje.

Maar als er dan bij 60 k nog steeds geen schoon filter in komt, begin ik mij, met The bone collector, toch wel enige zorgen te maken.

Een auto is een stofzuiger en dient als zodanig behandeld te worden !

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geardus heeft het goed geraden !

Maar hoe komt het nu dat Witte Yeti geen nieuw luchtfilter heeft gekregen.

Mijn idee is, dat de onderhoudsinterval (mede) wordt bepaald door je rijstijl, of in het geval van Witte Yeti, wellicht zijn caravan.

Door de hogere belasting wordt het interval vervroegd, door de BC.

De monteur ziet nog net geen 60 k op het display en ziet de toch wel gewenste filtervervanging op de een of ander manier gewoon over het hoofd ?

Ik kan het me bijna niet voorstellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar hoe komt het nu dat Witte Yeti geen nieuw luchtfilter heeft gekregen.

Mijn idee is, dat de onderhoudsinterval (mede) wordt bepaald door je rijstijl, of in het geval van Witte Yeti, wellicht zijn caravan.

Door de hogere belasting wordt het interval vervroegd, door de BC.

Als gevolg van veel korte ritten of zware belasting (caravan, aanhanganwagen) kan het zijn dat de olie vroeger moet worden vervangen. Door vaak op stoffige wegen te rijden, kan het zijn dat het luchtfilter eerder moet vervangen worden. Zo staat het in mijn werkplaatshandboek. Maar in feite heeft een caravan trekken weinig invloed op het luchtfilter.

Anyway, bij een Felicia (ook benzine) is het luchtfilter om de 30k aan de beurt. Volgens mij is er op dat gebied eigenlijk weinig veranderd de laatste jaren. Een luchtfilter wordt nog vol vuil gezogen. 60 k lijkt me dan ook genoeg. Niet dat het meteen een probleem zou vormen, maar nog eens 30 k....

aangepast door The bone collector
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is er op dat gebied eigenlijk weinig veranderd de laatste jaren. Een luchtfilter wordt nog vol vuil gezogen. 60 k lijkt me dan ook genoeg. Niet dat het meteen een probleem zou vormen, maar nog eens 30 k....

Hangt er natuurlijk heel erg van af waar die auto de meeste kilometers doorbrengt... Is dat midden in een stedelijk vervuild gebied? In de Sahara? Of in de schone berglucht? Kortom de fijnstofconcentratie in jouw omgeving speelt een grote rol...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat in het geval van het motorfilter niet zozeer om de soort stof, maar om de weerstand, die al het stof bij elkaar opgeteld oplevert.

En de motor vindt fijnstof (aerosolen) wel aangenaam, het wordt verbrand en levert daardoor weer een minimimale toename van het vermogen, maar dit is muggenzifterij.

De toegenomen weerstand van het motorluchtfilter, laat het luchtdebiet afnemen en daardoor ook de daarbij behorende hoeveelheid brandstof.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt erop, dat het verbrandingsluchtfilter (motorfilter) dus niet vervangen is.

Volgens het onderhoudsboekje zou dit wel moeten plaatsvinden, bij ca. 60 k

Beste @Hobbel, om nog even terug te komen op je vraag waarom er geen verbrandingsluchtfilter (motorfilter) is vervangen, heb ik het onderhoudsboekje eens nageplozen.

Daar lees ik het volgende:

Grote Onderhoud Service

- Motorolie verversen, oliefilter vervangen

Elke 60.00 km of na 2 jaar (al naargelang wat het eerst in aanmerking komt)

- Interrieurluchtfilter of stof- en geurfilter vervangen.

Elke 90.000 km extra

- Luchtfilterelement vervangen en luchtfilterhuis reinigen - betreft auto's waarvan de kilometrage onder de 90.000 km blijft binnen 6 jaar.

Het is mij niet duidelijk wel filter jij bedoeld?

aangepast door Witte Yeti
typo
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Bedankt voor de informatie.

Toch staat er in mijn onderhoudsboekje, dat het motorluchtfilter uiterlijk bij 60 k verwisseld moet worden en niet bij 90 k.

Of eerder, als je motor wat zwaarder belast wordt.

Met een caravan zit je al wat eerder aan je tax, vanwege meer lucht/km door je filter, dus terechte melding.

Maar dan zou ik, zelfs zonder caravan, om een nieuw filter vragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nogmaals Hobbel, het staat gewoon in onderhoudsvoorschriften dat het luchtfilter bij 60.000km vervangen moet worden, ongeacht de tijdsduur.

Dus waarom je nou in de veronderstelling verkeert dat het niet zou gebeuren...(?)

BTW: het hangt voornamelijk af in wat voor een omgeving je auto z'n werk heeft gedaan of het eerder/later vervangen moet worden. Woon je in een drukke, vieze stad (a la Mexico Stad, of Bejing), woestijnomgeving of woon je in een schone, roetvrije omgeving. Dat maakt nogal verschil voor de verstoppingsgraad van je luchtfilter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Nou, het is bijna zover, de tweede grote beurt.

Normaliter bij 60k, maar door omstandigheden ( Alpenrit) wat vervroegd door de BC.

Het motorluchtfilter zou bij deze beurt dus nog steeds niet vervangen gaan worden, pas bij de volgende beurt (90 K ! )

E.e.a. in overleg met de Skoda garage.

En dat vond ik dus te ver gaan.(letterlijk)

De garage vervangt nu dus toch binnenkort dit filter, op verzoek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben echt benieuwd of het nou nodig was, dat je motorluchtfilter voortijdig vervangen moet worden.

Kijk eens wat de toestand is als 'ie er uit komt. Dit in vergelijking met een ander luchtfilter wat pas vervangen wordt bij de voorgeschreven km-stand.

En ja, dat 'ie vuil zal zijn, dat zal best, maar dat is 'ie al na een paar duizend kilometer in de Randstad...

De olie van je auto heeft meer te lijden van een alpenrit dan het luchtfilter.

BTW: het is wel apart dat iemand het EERDER vervangen wil hebben, dan dat de fabrikant voorschrijft. Meestal is het andersom.

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb zo mijn twijfels of dit nou door een alpenrit komt. Voorafgaand aan mijn 30 000 zaten een flink aantal zeer stevige urenlang durende bergritten in Italie. Beurt hoefde echter niet vervroegd uitgevoerd te worden. Hoever zit je er trouwens vanaf? Zal bij de mijne binnenkort ook vragen naar dat filter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe