Ga naar inhoud

Sluiting Ford Genk?


Snelle
 Delen

Aanbevolen berichten

Is dit de zoveelste sluiting? :(

Bijzondere ondernemingsraad wekt onrust bij Ford Genk

maandag 22 oktober 2012 om 14u38

4000179258866.jpg

© reuters

ZIE OOK

Woensdagmorgen vindt een speciale ondernemingsraad plaats bij Ford Genk. De vakbonden zijn er niet gerust op. Vlaams minister-president Kris Peeters wordt diezelfde dag verwacht bij de directie van Ford Europe.

De vakbonden zijn woensdagmorgen om 09.00 uur uitgenodigd op een bijzondere ondernemingsraad. Maar er werd geen agenda meegedeeld, wat volgens de vakbonden een verontrustend signaal is.

"We tasten volledig in het duister over de reden. Gaat het over het Europees besparingsplan? Alles kan, we hebben geen enkel idee", aldus Luc Prenen van het ACV.

Maandagnamiddag liet Vlaams minister-president Kris Peeters weten dat hij woensdag verwacht wordt voor een onderhoud met de toplui van Ford Europe. Het gesprek zou plaatsvinden na de ondernemingsraad van woensdagmorgen.

Bij Ford Genk is maandag niemand bereid commentaar te geven over de ondernemingsraad van woensdag. Bij Ford Europe werd de datum en het uur van de meeting wel bevestigd, maar wordt niets gezegd over de inhoud ervan.

Het is niet de eerste keer dat gevreesd wordt voor een aankondiging die het stopzetten van de activiteiten in Genk zou inluiden. Halfweg september werd het voor bonden en werknemers nog nagelbijten in afwachting van een bericht vanuit de hoofdzetel in Detroit.

De vrees voor de sluiting van Ford Genk bleek toen ongegrond, nadat een woordvoerder insinuaties over een sluiting omschreef als een 'storm in een glas water'. Later volgde een mededeling dat de nieuwe Mondeo vanaf 14 oktober 2013 van de band in de Genkse fabriek zou rollen.

Gegronde speculaties?

Volgens 'anonieme' bronnen bij Reuters zou de Ford-directie ditmaal evenwel van plan zijn de productieplannen van de Mondeo te wijzigen, en het nieuwe model niet in Genk maar elders te bouwen. In dat geval dreigt de ontmanteling van Ford Genk, luidt het.

De Duitse krant Frankfurter Allgemeine Zeitung zou "in bedrijfskringen" bevestigd gekregen hebben dat Ford zijn fabriek in Genk indien mogelijk eind 2013 wil sluiten. De groep houdt volgens de krant rekening met stevig verzet van de vakbonden. De sluiting van de vestiging in Genk zou in het voordeel van de Ford-fabriek in Keulen kunnen zijn, zo merkt de krant op. Daar wordt nu enkel de kleine Ford Fiesta gemaakt. Het zou echter ook mogelijk zijn dat Ford het Amerikaanse Mondeo-zustermodel gaat invoeren vanuit de Verenigde Staten.

Burgemeester Wim Dries

Ook voor de Genkse burgemeester Wim Dries (CD&V) is het bang afwachten tot woensdagmiddag wat er op de bijzondere ondernemingsraad bij Ford Genk zal worden bekendgemaakt. "Ik tast voorlopig ook in het duister. Ford is het grootste bedrijf in Limburg en als daar wat gebeurt, dan davert onze stad en davert onze provincie. Ik probeer in ieder geval positief te blijven. Ik hoop dat de maatregelen van die aard zijn dat Ford op lange termijn hier aan het werk kan blijven en dat er een toekomst is voor de nieuwe modellen", zei burgemeester Dries maandagavond in een reactie.(Belga/Reuters/BO/INM)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Morgen weten we dus meer? Het is inderdaad erg lullig voor de medewerkers. Ook Opel heeft her en der wat gesloten en in NL in Borne zijn ze ook bezig geweest met sluitingen. Daar werden Mitsubishi's gemaakt maar volgend jaar komen daar Mini's en BMW's vandaan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sluiting alleen in Genk?

Bij Ford gaan ook de fabrieken in Southampton en Dagenham dicht.

Opel en Peugeot willen gaan samenwerken. Eind 2016 gaat waarschijnlijk de Opel fabriek in Bochum dicht (einde productie Zafira).

Peugeot wil 10.000 banen kwijt en wil de fabriek bij Parijs sluiten.

Dan wil de franse overheid wel garant staan, maar wat heeft dat nou voor een zin, als de geproduceerde auto's vervolgens staan weg te rotten op het opslagterrein?

Volvo (onderdeel van Geely) gaat in Genk de productie inkrimpen.

Fiat stuurt 2.000 werknemers in Zuid Italië met gedwongen kort verlof.

Opel heeft voor > 10.000 man in Rüsselsheim, Kaiserslautern en Eisenach al korter werken verplicht gesteld.

En bij Renault gaat het ook niet best.

Zelfs Daimler heeft een miljardenbezuiniging aangekondigd.

M.a.w. is het nou nog niet duidelijk dat het niet goed gaat? Er is gewoon veels te veel productiecapaciteit en we hebben jarenlang maar gedacht dat het niet op kon... En nu komt de terugslag omdat we jaren in sprookjes geloofden...

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Ik heb een aantal opels mogen rijden, en ik begrijp daarom maar al te goed waarom ze in de crisis zitten...

Dat hun "beste auto ooit" het in tests tgen de S2 moest afleggen geeft ook aan dat er nog genoeg verbetering in zat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

De reden van deze sluiting is hoofdzakelijk de veel te dure loonkost in België. Voor eenzelfde nettoloon is in België het brutoloon en de loonkosten veel hoger dan de omringende landen. Bovendien zit je hier met conservatieve vakbonden die krampachtig vasthouden aan "verworven rechten", ondanks de veranderde economische realiteit.

Als de fabriek dan op amper de helft van de capaciteit draait, omwille van een verouderd model wat slecht in de markt ligt, dan ligt de beslissing voor de hand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Het einde is in zicht :(

De Ford-autofabriek in het Belgische Genk kent dit jaar nog 100 productiedagen voordat ze de deuren definitief sluit.

De circa 5500 mensen die nog in dienst zijn bij Ford en de directe toeleveranciers van auto-onderdelen in Genk gingen maandag na een verplichte verlofperiode weer aan de slag voor het slotstuk.

Ford maakte in oktober 2012 bekend de fabriek in Genk te sluiten en de productie over te hevelen naar andere plekken in Europa. Zo stopt in Genk over een maand al de productie van de Mondeo voordat de vestiging in het Spaanse Valencia dit overneemt.

Van de iets meer dan 4000 werknemers bij Ford Genk alleen hebben tot nu toe nog maar 350 het bedrijf uit eigen beweging verlaten. Het overgrote deel van het personeel zal de hele rit uitdienen om onder meer de maximale ontslagpremie te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Van de iets meer dan 4000 werknemers bij Ford Genk alleen hebben tot nu toe nog maar 350 het bedrijf uit eigen beweging verlaten. Het overgrote deel van het personeel zal de hele rit uitdienen om onder meer de maximale ontslagpremie te krijgen.

Het schijnt dat die premie best wel aardig is als je die krijgt! Ik ken, via een vriend van een neef van mijn buuf iemand die werkt bij GM in België en die ging op 52 de deur uit daar en krijgt een mooi aangevulde uitkering voor lekker thuis op de bank zitten...

Check dit: http://www.hln.be/hln/nl/1316/Autobedrijven/article/detail/1360827/2011/12/09/Jaar-na-sluiting-Opel-Antwerpen-55-getroffen-personeel-opnieuw-aan-de-slag.dhtml

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe