Ga naar inhoud

Cruise Control


Bartolo
 Delen

Aanbevolen berichten

Als je bij Gent over de snelweg rijdt, dan zie die verbodsborden. Het argument daar achter snap je snel als je daar rijdt, zeker met een caravan. Men schiet als blinde paarden van links naar rechts en andersom. Dan is een CC aan hebben niet echt veilig meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die begrijp ik niet gerardus, ik neem aan dat je de weg bedoeld vanuit Antwerpen komend waar die rij met flitspalen staan en waar je elk deel van de brug in je auto hoort ( kedeng kedeng kedeng )

Wel daar tuf ik gewoon met de CC aan en indien de verkeerssituatie vernaderd dan heb ik de rem / koppeling of het schakelaartje op hendel CC om de CC uit te zetten.

Dus roep maar waarom het niet veilig is daar om met CC te rijden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja maar, als je op cc rijdt, kan je nog steeds gas bijgeven of remmen. Ik snap dat verbod niet. Zal 's even googlen om te zoeken waarom het is ingesteld.

De aanleiding schijnt te zijn geweest dat een of meer vrachtwagenchauffeurs met cc aan in slaap zijn gevallen en een ongeluk hebben veroorzaakt.,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je bij Gent over de snelweg rijdt, dan zie die verbodsborden. Het argument daar achter snap je snel als je daar rijdt, zeker met een caravan

Gerardus na de opmerking van Casey Basey ben ik nu helemaal erg benieuwd wat ik snel moet snappen als ik daar rijdt

Want zoals gezegd ik kom er regelmatig en snap het nog steeds niet en rij dan ook lekker op de CC daar rond

En nee menno , niet in slaap gevallen !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, verbod of niet, ik ben blij met de CC en ook "opgelucht" dat het issue van dit topic een simpele gebruikersfout was ;).

Met dat verbod vraag ik me ernstig of hoe men dat wil controleren en vervolgens handhaven. Als je het eerste niet kunt gaat het tweede sowieso niet door en maak je je wel een beetje belachelijk als overheid..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ben ik toch een grote klungel! :gestoord: Ik heb het CC blijkbaar per ongeluk op off gezet. :onzeker: Ik belde vanmorgen naar de garage, en die vroeg me of ik het CC mss op off gezet had, maar ik wist niet wat ze precies bedoelde. :blink: Ik antwoordde dan maar op "nee". 8-) Na het werk ging ik meteen kijken naar de wagen, en het stond idd op "off". :o Morgen snel naar de garage bellen om me te excuseren... -_- En ook aan jullie! 8-)

Haha, lees dit nu pas (door de discussie die eromheen is ontstaan) :P

Ik heb dat ook een keer gehad, ik kwam bij JD vandaan, wil CC aanzetten doet hij helemaal niks. Blijken ze hem uitgezet te hebben, gelukkig had ik het wel door voor ik ging bellen ;) (zat er niet ver vandaan trouwens).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Wat betreft plannen voor een verbod op CC's:gaan ze die bij alle bestaande auto's uitschakelen ofzo? Verder zie ik het nut er ook niet van in; hooguit dat het brandstof verbruik omhoog gaat ( lees:overheids inkomsten)maar verder is het volgens mij alleen maar veiligheids verhogend, zeker de 'adaptieve' CC's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je CC aan hebt staan, je geeft een tijdje gas bij, en laat dan los om op de motor te remmen >> dan vergeet ik soms dat ik CC had aan staan. Dat is het enige want mij enigszins kan verrassen bij gebruik van CC. Ik heb er dus een gewoonte van gemaakt CC uit te zetten als ik gas bij geef.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat die Belgen zo achterlijk nog niet zijn, omdat ze hun verkeersregels tenminste fool proof maken. Nee, ik bedoel meer dat wat mij betreft de CC er wel automatisch af zou mogen als je gas bij geeft, omdat dat ook echt de enige situatie is waarin CC-gebruik heel in de verte nog een ietsiepietsie gevaarlijk zou kunnen zijn. .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja Ed, Danny is zo slim dat hij dat al wist, hoe zou dat nou komen dat hij zo slim is ;) ? Nix mis mee zou ik zo zeggen (met Danny en de Belgen natuurlijk)!

En waarom lachen die 'ollanders dan om de Belgenmoppen die ze zelf verzinnen? Omdat ze zichzelf erin herkennen.. Kijk maar naar van Gaal, die man had dat al door toen hij zich aan de Nederlandse pers richtte: ...of zijn jullie nou zo dom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 jaren later...

Sinds 28apr2016 bezit ik een Fabia III Ambition Businessline 1.0 MPI 75PK.

Heerlijke vlotte auto, na mijn Fabia II Greenline. Benzine rijdt toch heel anders dan diesel. Was helemaal niks mis met de Greenline, maar na mijn pensioen maak ik veel minder kilometers dus was het een makkelijke keus. Nog maar 650km op de teller. En tot nu toe ben ik bijzonder tevreden en blij met deze uitvoering. Veel standaard opties op de Ambition Businessline. Amundsen navigatie en bijv voice control. Dat lijkt overdreven maar is eigenlijk super handig. Je zegt gewoon waar je naar toe wil.

Onder alle handigheidjes zit ook de speed limiter. Daar heb ik een vraagje over.

Er zit ook cruise control op deze auto. Ik vraag mij af wat dan de bedoeling van de speed limiter is.

Je kunt een snelheid vastzetten, maar je moet wel de voet op het gas houden. Bij iets meer gas geven zal de auto niet harder gaan rijden dan die snelheid. Helemaal tot de plank intrappen (veiligheid) ontgrendelt dit weer.

Maar als de speed limiter aan staat, gaat cruise control eraf. Dat gaat niet samen.

De speed limiter wordt aangezet met een klein knopje aan de onderkant van de linker richting aanwijzer. Dat kan alleen als de tuimelknop boven op deze richtingaanwijzer naar links staat. Die staat bij mij meestal naar links omdat ik eigenlijk elke rit de cruise control gebruik. Maar.....

Als ik de richting aanwijzer naar rechts gebruik, op de snelweg, tijdens het rijden op cruise control, en daarbij per ongeluk het speed limiter knopje in druk, (en dat gaat ongewild vrij makkelijk) dan springt de auto op de speed limiter snelheid van dat moment.

Als je, omdat je op cruise control reed, je voet niet op het gas hebt, dan valt de snelheid meteen terug.

Dat vind ik onhandig. En gevaarlijk!

Ook als je in de stad rijdt, zonder cruise control uiteraard, maar met het tuimelknopje nog op de aan stand, dan springt bij het onbedoeld indrukken van de speed limiter, bij rotondes doe je dat altijd naar rechts, dan gaat de auto op de limiter en zal daarna niet harder gaan rijden na indrukken gaspedaal.

De oplossing is natuurlijk dat je na gebruik de cruise control helemaal uit moet zetten met de tuimelknop. Onhandig!

Of je moet zorgen om dat limiter knopje niet per ongeluk in te drukken. Maar dat laatste blijkt moeilijk. Je drukt hem echt heel makkelijk in bij het naar rechts richting aangeven.

Kortom.... weet iemand of de speed limiter gewoon helemaal uit gezet kan worden? Software matig bijvoorbeeld? Ik zie persoonlijk geen toegevoegde waarde als je ook al cruise control hebt.

Verder niks dan lof voor de Fabia III. Ben er erg trots op. Veel betere looks dan de II.

Vriendelijke groeten,

Piet van Lunteren

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe